Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

dat klopt. Een 400W DigiStar heeft zo'n 30W overhead, dus 7,5% op 100% en gebruikt 430W op 100%. Op 250W is de efficiëntie niet veel minder, dus ongeveer 270W.

 

De reflectorplaten voor de paarse lumatek reflector zijn nog gewoon te verkrijgen uiteraard. Die is niet gebouwd om na een jaar weg te kieperen dus de reflectorplaten blijven op voorraad en zijn gewoon te koop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, thanks whazzup. Ik heb er inmiddels twee besteld om de Lumatek's te vervangen, die gaan met pensioen.

Misschien kun je een hint geven over waar ze die reflectorplaatjes precies nog verkopen, want ik kan ze in de online shops waar ik normaal winkel niet vinden. (desnoods via pm als het niet via het forum kan)

 

De growshop in de buurt waar ik wel eens kom heeft alleen eigen merk lightmix als je om grond gaat, dus als ik om reflectorplaatjes kom moet ik eerst uitleggen dat die in een Lumatek kapje zitten.

Waarna ik waarschijnlijk kan gaan uitleggen wat een Lumatek kap is, en waarom die beter is dan een spiegelkappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

Kortom het product kennis niveau in die shop is ongeveer het zelfde als de shops hier, een wing kennen ze nog wel maar lumatek, gavita, greenpower dimlux enz kennen ze niet.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij iedere shop waar ze Gavita apparatuur verkopen zou je ze moeten kunnen kopen of bestellen. Vermeld dan wel dat je de reflectorplaten set voor de paarse of lumatek reflector wilt hebben. Dan weten wij precies welke platen we moeten leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, nu vraag ik me af; Ik wil zelf een setje aanschaffen van rond de 250 watt. Misschien later naar 400 watt.

Wat kan ik dan het beste kiezen?

 

Superplant heeft trouwens ook een dimbare evsa van 400 watt.

Wat marketingpraat:

Deze ballast Superplant rendement gemiddeld 25% meer licht dan een conventionele magnetische ballast ballast DUO, en is 10 tot 15% helderder dan andere Digital ballasten van concurrenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat we hebben gezien bij het testen van elektronische VSA's is dat slechts bij het gebruik van de "boost" ze structureel meer licht geven dan de magnetische VSA, MITS natuurlijk het voltage van de voeding goed op peil is. Als het voltage van je net structureel wat lager is dan geeft een EVSA zeker meer licht, ook op 100%. Een groter probleem van sommige EVSA's is dat ze niet op vermogen komen, dat wil zeggen niet 100% het lampvermogen leveren. Dat kun je helaas zelf niet meten. Wat je wél redelijk kunt meten is hoeveel de VSA gebruikt. Een goede EVSA heeft op 600W ongeveer 35-45W overhead. Als je dus meet dat een VSA maar 610W gebruikt dan weet je zeker dat de lamp te weinig vermogen krijgt: immer 35-45 watt wordt gebruikt door de VSA, blijft 565-575W over voor de lamp. Je hebt dan dus 5% minder licht dan een goed afgestelde VSA, je lamp brand inefficiënter (verder verlies) maar je gebruikt ook een beetje minder stroom :wave:.

 

Ik zou dus in ieder geval een VSA kopen van een fabrikant of leverancier die in staat is om te controleren of te garanderen dat de elektronica ook daadwerkelijk 100% vermogen aan de lamp levert. Bij de test zag je dat de andere twee modellen wat achterbleven. Claims van "tot 35% meer licht" kloppen wel maar dat moet je dan wel een beetje nuanceren. Gedeeltelijk wordt dat veroorzaakt doordat een EVSA altijd 100% levert aan de lamp, ongeacht de netspanning (binnen een zekere marge), gedeeltelijk omdat het lichtbehoud gedurende de levensduur van de lamp beter is.

 

Ik kan wel weer heel flauw gaan zeggen dat je een Gavita DigiStar moet kopen (wij van unikaas adviseren unikaas), maar bedenk dat om een goede hoogfrequent VSA te maken je goede onderdelen nodig hebt en die kosten nou eenmaal meer geld.

 

Ga je voor betrouwbaar en goedkoop en is je netspanning in orde dan is een magnetische VSA een optie, maar wel heter en met meer stroomverbruik en relatief weinig beveiliging (koop altijd een VSA met temperatuurbeveiliging!), ga je voor veilig en minder stroomverbruik en wil je eventueel het vermogen ook nog kunnen regelen dan is een EVSA een goede keuze, maar koop er dan eentje van een betrouwbaar merk en bezuinig geen 5 tientjes op een VSA, over 2-3 jaar uitgesmeerd per kweekje is dat een lachertje. Koop verstandig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie en het advies.

 

Ik had inderdaad uit jouw post kunnen extraheren dat o.a. de lumatek goed scoorde. Echter hoe meer ik ben ga lezen, hoe meer ik ga twijfelen wat ik nu moet kiezen.

Een ding staat wel vast: dat ik wil beginnen met een dimbare EVSA, om verschillende redenen.

 

De Gavita Digistar had reeds ook mijn interesse gewekt, maar kan hier nog niet veel over lezen. Al hebben zij zichzelf wel bewezen in het verleden met andere producten.

 

Lastige keuzes allemaal, haha! Ook weet ik nog niet precies wat ik met de reflector aanmoet.

Ik heb een tentje van 90 x 90 x 160CM, voldoet een Megalux 20 cm Reflector dan?

 

Bedankt alvast!

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat we hebben gezien bij het testen van elektronische VSA's is dat slechts bij het gebruik van de "boost" ze structureel meer licht geven dan de magnetische VSA, MITS natuurlijk het voltage van de voeding goed op peil is. Als het voltage van je net structureel wat lager is dan geeft een EVSA zeker meer licht, ook op 100%. Een groter probleem van sommige EVSA's is dat ze niet op vermogen komen, dat wil zeggen niet 100% het lampvermogen leveren. Dat kun je helaas zelf niet meten. Wat je wél redelijk kunt meten is hoeveel de VSA gebruikt. Een goede EVSA heeft op 600W ongeveer 35-45W overhead. Als je dus meet dat een VSA maar 610W gebruikt dan weet je zeker dat de lamp te weinig vermogen krijgt: immer 35-45 watt wordt gebruikt door de VSA, blijft 565-575W over voor de lamp. Je hebt dan dus 5% minder licht dan een goed afgestelde VSA, je lamp brand inefficiënter (verder verlies) maar je gebruikt ook een beetje minder stroom :wave:.

 

Ik zou dus in ieder geval een VSA kopen van een fabrikant of leverancier die in staat is om te controleren of te garanderen dat de elektronica ook daadwerkelijk 100% vermogen aan de lamp levert. Bij de test zag je dat de andere twee modellen wat achterbleven. Claims van "tot 35% meer licht" kloppen wel maar dat moet je dan wel een beetje nuanceren. Gedeeltelijk wordt dat veroorzaakt doordat een EVSA altijd 100% levert aan de lamp, ongeacht de netspanning (binnen een zekere marge), gedeeltelijk omdat het lichtbehoud gedurende de levensduur van de lamp beter is.

 

Ik kan wel weer heel flauw gaan zeggen dat je een Gavita DigiStar moet kopen (wij van unikaas adviseren unikaas), maar bedenk dat om een goede hoogfrequent VSA te maken je goede onderdelen nodig hebt en die kosten nou eenmaal meer geld.

 

Ga je voor betrouwbaar en goedkoop en is je netspanning in orde dan is een magnetische VSA een optie, maar wel heter en met meer stroomverbruik en relatief weinig beveiliging (koop altijd een VSA met temperatuurbeveiliging!), ga je voor veilig en minder stroomverbruik en wil je eventueel het vermogen ook nog kunnen regelen dan is een EVSA een goede keuze, maar koop er dan eentje van een betrouwbaar merk en bezuinig geen 5 tientjes op een VSA, over 2-3 jaar uitgesmeerd per kweekje is dat een lachertje. Koop verstandig.

 

dus zo slecht zijn die grijze magnetische vsa's van philips nog niet als ik het goed begrijp. zit ook warmtebeveiliging op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal niet slecht. Maar een magnetische vsa heeft ook weer zo zijn nadelen, met name bij een iets onstabiele netspanning. Niet alle VSA's met philips onderdelen hebben een temperatuurbeveiliging volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een groter probleem van sommige EVSA's is dat ze ... niet 100% het lampvermogen leveren.

... een EVSA altijd 100% levert aan de lamp

Welke van de twee is het?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede EVSA is goed afgesteld en levert 600W aan een 600W lamp (soms zelfs iets meer, dat doet een magnetische VSA ook)

 

Een slechte EVSA levert onvoldoende vermogen aan de lamp (bijvoorbeeld 570W).

 

Eigenschap van een EVSA is dat hij, ongeacht de ingangspanning, altijd een constant vermogen levert aan de lamp. Bij een slechte EVSA is dat dus constant minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik vroeg me af wat de beste combinatie van lamp is samen met een gavita digistar 400 of 600.

 

Ik heb net problemen ondervonden met de digistar400 gecombineerd met een 400w greenpower waarbij de digistar

na een tijdje niet meer wilde opstarten of er toch meerdere minuten tot half uur over deed om wel op te starten.

ik heb dit pas gemerkt na 14 dagen toen ik de ochtend opwachte en er maar niks gebeurde. ('k stond daar dus mooi in da donker hok, ik mar wachten)

 

bij de greenpower 400w 230v is ook de antenne gans gebogen tot aan de bulp.

 

Ik dacht dat ik alles goed had gedaan, alle kabels zonder lussen en ver van elkaar.

de meegeleverde kabels gebruikt ( ik neem aan dat als men er zulke lengte bijleverd het dan zeker geen probleem mag geven )

de lengte ervan vind ik dan weer wel handig in mijn situatie.

'k heb trouwens ook is geprobeerd met een kortere lengte tussen lamp en vsa, welk geen verschil gaf.

 

Met een 250w HPI erin op stand 250 was er geen probleem.

 

heb eigenlijk ook geen idee hoelang het mag duren alvorens de lamp moet aangaan bij een koude start. maar meer dan 30 seconden lijkt me al veel.

 

iemand enige tips of ideeen omtrent?

 

grtn

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lamp omwisselen en kijken of hij het doet, en anders even contact met je growshop opnemen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry , vergeten te vermelden maar dit is al gebeurd (supermedewerking van growshop alien).

de digistar 400 is al een keer omgewisseld met zelfde euvel, nu zijn we geupgrade naar de digistar 600.

dat een greenpower hier slecht op zou presteren verbaasd me wel, als na 14 dagen die antenne al bol staat is er toch echt wel iets niet in orde.

 

daarom ook de vraag wat de ideale lamp is voor de digistar modellen van gavita.

 

grtn

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is de greenpower, dus dan zal je het toch ergens anders moeten zoeken...

(super veel mensen draaien met die combinatie)

 

je relais is nog goed..?? je hebt de juiste dikte kabels gebruikt naar je hok/tent/ schakelbord..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ideale lamp is de Gavita Enhanced HPS :D. Een greenpower kan niet tegen hoge frequenties en gaat uiteindelijk kapot. Arc tube is prima, wire frame is gemaakt voor 50 Hz. Andere lampen die geschikt zijn voor EVSA (dus met versterkd wire frame) zijn in principe geschikt, helaas zijn dat er niet zoveel. de 600W Localox PSL is ook prima.

 

We hebben geprobeerd om een aantal leveranciers te bewegen om standaard hun wireframe aan te passen, maar dat doen ze niet. Dus hebben we het zelf laten doen. Einde problemen met lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel stikkie, de schakelklok / relais werkt zonder problemen, ik hoor de relais ook effectief schakelen wanneer de lamp hoort aan te gaan.

 

Van kabels gebruik ik de meegeleverde exemplaren, ik kan eventueel (als het probleem zich opnieuw moest manifesteren met een digistar 600)

een dikkere gebruiken tussen lamp en evsa, nu is dat 2 of 3 x 1.5mm², een dikker model : 3x 2.5mm² . al is er voor 230v 400w geen 2.5 mm² nodig normalerwijs.

 

als ik het goed begrepen heb draait deze evsa de lamp op 120V ongeveer met dubbel amperage van 230v, dit kan wel een reden zijn om dikkere kabels te gebruiken dan die 1.5mm². In de car audio wereld hebben we ook dikke kabels nodig om genoeg amerage op 12v te vervoeren dus.... we zullen afwachten en proberen dan maar.

 

grtn

 

edit:

Ow whazzup onze posts hebben net gekruist , dan gaan we toch even uitkijken naar die gavita hps lamp, hopelijk nooit problemen met hpi.

ook even vermelden dat die kromme antenne niet direct tot breuk zal lijden daar die is opgehangen met een soort veertje, vraag is enkel of het nog nuttig is om ermee door te kweken na amper 1 kweek.

 

grtn

Edited by pestario

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat géén inrush door de kabel van de vsa naar de lamp, wel door de 230 kabel, dus die is dik. Het lampsnoer hoeft die niet zo dik te zijn. De meeste EVSA's zijn soft start, wat wil zeggen dat het vermogen naar de lamp langzaam oploopt. 600W 125V is 4 ampere. 1 kwadraad goede kwaliteit kabel, zoals de Draka kabel die wij gebruiken (en die voor 5 kV puls is goedgekeurd) is voldoende.

 

Met 12V heb je maar liefst een 20 keer zo dikke kabel nodig voor 600W als bij 240V. Anders: Een 600W lamp kan met een 10 keer zo dunne kabel worden aangesloten in vergelijking met een 12V 600W last.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ideale lamp is de Gavita Enhanced HPS :D. Een greenpower kan niet tegen hoge frequenties en gaat uiteindelijk kapot. Arc tube is prima, wire frame is gemaakt voor 50 Hz. Andere lampen die geschikt zijn voor EVSA (dus met versterkd wire frame) zijn in principe geschikt, helaas zijn dat er niet zoveel. de 600W Localox PSL is ook prima.

 

We hebben geprobeerd om een aantal leveranciers te bewegen om standaard hun wireframe aan te passen, maar dat doen ze niet. Dus hebben we het zelf laten doen. Einde problemen met lampen.

 

stom, zit met die 400v greenpower EL lampen in me hoofd.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die is zelfs speciaal door Philips gemaakt voor een EVSA, maar inderdaad voor een 400V model.

 

hopelijk nooit problemen met hpi.

Nee, de Philips HPI is getest erop. Geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gavita Enhanced HPS :D .
zijn die lampen al makkelijk verkrijgbaar bij de shops?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er al veel verkocht! We hebben al weer bijbesteld dus het gaat hard. Ik geloof dat Puk Support voorraad heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Spanje zeker dan, want ik kan ze nog nergens online vinden. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow yeah, weeral goed nieuws.

 

digistar600 met 400w HPI , 14 dagen later en ook die start niet meer op. alles uitgetrokken , terug ingestoken, nog niks.

 

uiteindelijk na 10 minuten heeft da ding wel goesting. Ik ben serieus overtuigd van de kwaliteit ja.

 

ben benieuwd naar de verklaring hieromtrent. en begin al niet met te zeggen dat het aan mij ligt want dan werkt het niet eerst 14 dagen wel.

 

Weet elke gebruiker wel zeker dat zijn gavita opstart waneer ie moet opstarten? zou al veel misterieuze ballen in veel tenten verklaren nietwaar.

 

en de sukkels hun maar afvragen wat ze verkeerd doen, terwijl het aan onbetrouwbaar en duur materiaal ligt.

 

elke dag heeft een andere duur, kort dan weer iets langer dan weer korter...... echt proffesioneel belichten noemen ze dat.

 

ja het hangt een beetje men ..... uit. is wel begrijpelijk zekers?

 

grtn

 

ps: ik heb men schakelklok nog is getest met luxgear 600 magnetische en dat werkt wel direkt.

 

nu ga ik toch proberen met een davin dv12 eerst om de schakelklok uit te sluiten van mogelijke oorzaak (mss kan die de inrush current niet goed aan van een evsa, maar alweer raar dat het pas na 14 dagen gebeurt, het is trouwens nog steeds hetzelfde schakelklokje als gebruikt werd op alle 3 de digistars die ik hier heb zien passeren. digistar vervangen en het werkt dan weer even wel, zelfs met een zwaarder model. lijkt me ook weeral vreemd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ook zonder schakelklokje maar rechtstreeks in het contact start deze niet direct op bij een lijnspanning van 226V.

de evsa trekt eerst 7 minuten lang 3watt (getest met verbruiksmeter ertussen) om dan toch maar zin te krijgen en te starten.

die opstartperiode varieert met minuten van dag tot dag.

 

Ik kan dan nu wel zeggen dat het aan de digistars ligt en niet aan mijn installatie.

Een gavita enhanced hps lamp gaat mij ook niet helpen want het probleem doet zich ook voor met nieuwe balast en nieuwe HPI lamp zelfs.

 

bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...