Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

twindaddy80

Canna Mythbusters

Recommended Posts

Hey,

Je had wel gevraagd foto's bij te voegen, maar deze heb ik niet ter beschikking, al kan ik wel zeggen dat knoflook wel helpt tegen spint, doden doet het niet denk ik, maar verjagen wel, greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verbranden waterdruppels je bladeren nou wel of niet?

 

Ze hebben het eindelijk uitgezocht.. :wacko:

 

Can a Drop of Water Cause Sunburn or Fire? Leaves of Certain Plants Are Susceptible to Leaf Burn from Too Much Sun

 

To the gardening world it may have always been considered a fact, but science has never proved the widely held belief that watering your garden in the midday sun can lead to burnt plants. Now a study into sunlit water droplets, published in New Phytologist, provides an answer that not only reverberates across gardens and allotments, but may have implications for forest fires and human sunburn.

"The problem of light focusing by water droplets adhered to plants has never been thoroughly investigated, neither theoretically, nor experimentally," said lead researcher Dr Gabor Horvath, from Hungary's Eotvos University. "However, this is far from a trivial question. The prevailing opinion is that forest fires can be sparked by intense sunlight focused by water drops on dried-out vegetation."

 

The team conducted both computational and experimental studies to determine how the contact angle between the water droplet and a leaf affects the light environment on a leaf blade. The aim was to clarify the environmental conditions under which sunlit water drops can cause leaf burn.

 

These experiments found that water droplets on a smooth surface, such as maple or ginkgo leaves, cannot cause leaf burn. However in contrast the team found that floating fern leaves, which have small wax hairs, are susceptible to leaf burn. This is because the hairs can hold the water droplets in focus above the leaf's surface, acting as a magnifying glass. The latter not only partly confirms the widely held belief of gardeners, but also opens an analogous issue of sunburn on hairy human skin after bathing.

 

"In sunshine water drops residing on smooth hairless plant leaves are unlikely to damage the leaf tissue," summarised Horvath and co-authors. "However water drops held by plant hairs can indeed cause sunburn and the same phenomenon can occur when water droplets are held above human skin by body hair."

 

While the same process could theoretically lead to forest fires if water droplets are caught on dried-out vegetation, Horvath and colleagues added a note of caution:

 

"If the focal region of drops falls exactly on the dry plant surface intensely focused sunlight could theoretically start a fire," Horvath said. "However, the likelihood is reduced as the water drops should evaporate before this, so these claims should be treated with a grain of salt."

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/...00111091226.htm

 

Busterd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
je-Roen : karnemelk daaraantegen heeft mij deze zomer wel van meeldauw afgeholpen...

 

Ik vermoed dat dat door de lage pH (meer zuur) van karnemelk komt.

 

Ik vermoed dat schimmels niet tegen zuur kunnen (lage pH)

Karnemelk heeft een lage pH, onder de 5 ofzo.

 

...

...

...

 

Ik heb dus de volgende stelling bedacht en zoek daar indicatorren bij die dat bevestigen / ontkrachten :

 

Mijn stelling - 1: 'Toprot / Botrytus / Grauwe schimmel'

Botrytus krijg je niet omdat het vochtig weer is, maar omdat het al in de grond heeft gezeten... door het vochtige weer kan de schimmel (sporen) zich wel uitbreiden (maar het was al aanwezig in de grond).

Je kan dus zelf die schimmel introduceren als je met die schimmel geinfecteerde grond introduceert. (grond 'verbetering' ?)

 

Mijn stelling - 2

Een vrij zure grond, lage pH, helpt tegen Botrytus - en andere schimmels.

(regenwater is ook vrij zuur...)

 

...

 

UPDATE

Vond net, in deze draad nota bene, zelf een citaat van iemand die dat ook meent qua zuurigheid in relatie met schimmels :

 

Collie Weed : (...) omdat citroensap ver beneden de leefbare PH waarde van meeldauw zit.

(...) - Bron: www.wietforum.nl/index.php?s=&showtopic=63446&view=findpost&p=657852

 

...

 

Ik heb zelf een heel bestand vol met info van her en der (flarden) die er op wijzen dat die schimmels niet van een pH onder een bepaalde waarde houden, en goed gedijen in wat minder zure grond. Maar dat bestand is een zooitje, alles door elkaar, vandaar dat ik het maar niet copy/paste ;P - Maar samengevat kwam ik op die twee stellingen die ik hierboven plaatste.

Edited by Green Silhouette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cola heeft volgens mij een PH van 2.8

Dan heb je en zwaardere toppen

En zoetere toppen

En geen schimmels

 

Water?

Ik zeg Cola! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wha ha hahaha Hahaha

 

Ja als je echte colas wilt... moet je cola gebruiken.

 

Dat ligt zo voor de hand, zo simpel, geniaal.

Vaak denkt men veels te moeilijk, maar de oplossing zit 'm in de naam zelf

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiet gekweekt uit zaad smaakt anders dan wiet gekweekt via stekken.

 

Waar of niet waar??

 

Renaie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik ook wel benieuwd naar, ik verwacht het niet omdat je met identieke genetica aan de slag gaat.. mjah een zaadplant of stek groeit wel weer anders.. als er verschillen zijn zal het minimaal zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topic ja maar denk dat de vraag hier wel het beste past......

 

Ik kom ermee omdat iemand zei dat ie m'n wiet niet lekker vond omdat het uit zaad zou zijn......

 

Ik vraag me dus af of dit klopt ja of nee. Ik zelf denk van niet maar misschien heeft iemand anders een andere mening over.

 

Maargoed hij kwam ook nog met de volgense twee stellingen: Ook vond ie dat ik te vroeg was met spoelen en te weinig voeding heb gegeven. ( ik ben tot 2.1 geweest maar hij zou tot 3.7 EC gegaan zijn.......)

 

Persoonlijk denk ik dat ie de prijs omlaag wou hebben....

 

Maargoed de vraag blijft.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja.. zeg er dan bij dat je het hebt van degene die je wiet koopt.. als ik moest opsommen wat er dan allemaal in het verleden zogenaamd verkeerd is gegaan kan ik een a4'tje volkalken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
probeer de kleine uit te graven maar kijk uit: als de wortel knapt kan je het meteen weggooien, dan heb je een herma als die dat al overleeft.

Is dit zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je uit zaad kweekt en dat zaad heeft meerdere pheno's, dan kan de smaak per pheno nogal verschillen. Vervolgens kan het ook nog eens per plant een tikkie anders zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je uit zaad kweekt en dat zaad heeft meerdere pheno's, dan kan de smaak per pheno nogal verschillen. Vervolgens kan het ook nog eens per plant een tikkie anders zijn.

 

 

volgends mij klopt dit ook.

als je zaden gaat kweken voor bv nieuwe strains dan heb je meerdere planten waarvan je de genetics uit selecteed

ik kan het niet bewijzen maar ik heb ooit dit gehood

 

elke plant heeft in zijn dna verschillende pheno types en er zijn er ongeveer 5 a 6 per plant.

 

waneer welke pheno type wordt getriggerd is een raadsel, dan ga je de quantummechanica in en das iets heel anders.

 

goed, met die pheno types kan je dus spelen door bv een terug fok programma op te stellen om de karastieke eigenschappen van die strain er weer in te krijgen, of in het geval van mixjes smaak combies vs opbrengst vs smaak vs beleving enzovoord.

 

een plant zal nooit 100% het zelfde zijn het zijn altijd dochters van een moederplant en ookal zijn ze tweeling of meerling eigenlijk, zijn ze toch net ietsie anders dan de andere

 

 

 

 

 

ik heb ook nog een mythe helpen boosters nou echt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quantummechanica probeert op moleculair niveau (atomen, electronen,..) bepaalde "natuurverschijnselen" te verklaren.

Het al dan niet tot uiting komen van phenotypes is afhankelijk van genetische aanleg en omgevingsfactoren (klimaat, bodem..). Ik snap niet helemaal waarom je die twee hier nu gaat linken aan elkaar.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quantummechanica probeert op moleculair niveau (atomen, electronen,..) bepaalde "natuurverschijnselen" te verklaren.

Het al dan niet tot uiting komen van phenotypes is afhankelijk van genetische aanleg en omgevingsfactoren (klimaat, bodem..). Ik snap niet helemaal waarom je die twee hier nu gaat linken aan elkaar.. :)

 

Was dat niet subatomair niveau?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan zelf ook bevestigen dat Koflook werkt tegen spint, zeker als er heeeeel veel zijn... het doet inderdaad verjargen. Ik was een keer 4 dagen afwezig en toen ik weg ging had ik al veel spint dat maar niet minder werd ondanks BAC bladvoeding en neemolie... toen ik terug kwam waren het er Miljoenen! Ze gingen met gele draadjes aan blad toppen en vouwden de bladden om de toppen heen. Halve potje drooge knoflook aan water toegevoed en volgende dag was ALLES weg, diet dood maar weg!

Knoflook koken zou daarentegen wel helpen tegen eitjes maar heb ik getest en was niet onder de indruk...

 

Dus...

 

Knoflook vs Spint = CONFIRMED

Knoflook gekookt(Blauwzuur) vs Spint-ei = Busted

 

sorry helaas geen fotos en ben eigenlijk niet van plan het nog eens na te botsen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ TS, mooi bedacht dit topic. Zeker ook om de handen in 1 te slaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...