Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr.LivingStoned

TEST: Gavita reflector

Recommended Posts

Er is ook een mooie reflector mijn kant opgekomen om uit te proberen en waar ik graag even een Adjust-A-Wing voor opzij legde.

 

De Gavita voor Lumatek reflector komt prachtig afgewerkt ook al is het een pre-productie model, de ophanging kan door de hele stevige constructie perfect aan de daarvoor voorzien ophang ogen, ook de electra kan mooi aangesloten worden en dit is de eerste reflector waar ik eindelijk ook een aansluiting voor de aarding vind.

 

Het instellen van breedstraler naar diepstraler gebeurd letterlijk met een vingerdruk, het kan prima tijdens het branden van de lamp want de kap blijft perfect op handtemperatuur.

 

Het eerst wat me opviel is de hoeveelheid licht die vooraan en achter uit je wing valt, dit was altijd zo maar ik had het nooit opgemerkt tot ik de gesloten kap van Gavita ernaast had die helemaal geen licht vooraan of de kant van de fitting uitbraakt. Dit werkt eigenlijk best prettig omdat je geen zonnebril nodig hebt als de kap zoals bij mij op ooghoogte hangt, je moet je bukken om in de bulb te zien bij de Gavita kap.

 

Wat het 2de was dat me opviel is de hoeveelheid warmte die naar beneden gestraald word, nu in mijn hokje is dit een voordeel op dit moment omdat hier de temperatuur in dit seizoen eigenlijk makkelijk te laag is. Wat dit in de zomer zal doen weet ik nog niet, de kap is natuurlijk gewoon als dieptestraler in te stellen en kan dan gelijk stuk hoger van de planten hangen, dus dit kan dit waarschijnlijk een stuk compenseren. Bij een wing kan deze warmte gewoon vooraan en achteraan opstijgen, dit kan voor en nadelen hebben. De HPS lamp heeft bv. een optimale werkingstemperatuur, en die ligt behoorlijk hoog. Dus dit is weer zo een twijfel geval dat eerder uit een kweekje en praktijk naar voor zal komen wat eigenlijk nu beter werkt in MIJN hokje.

 

Maar genoeg geleuter, eerst de foto's dan maar en mijn toestel doet eigenlijk afbreuk aan de prachtige afwerking die Gavita hier leverder.

 

gallery_10252_9138_191650.jpg

gallery_10252_9138_68881.jpg

gallery_10252_9138_160733.jpg

gallery_10252_9138_73595.jpg

gallery_10252_9138_58725.jpg

gallery_10252_9138_70736.jpg

gallery_10252_9138_209221.jpg

 

Zoals gezegd zijn de aansluitingen perfect afgewerkt en met aarding.

gallery_10252_9138_152853.jpg

 

De miro geeft een prima reflectie en het verstellen gaat vanzelf.

 

gallery_10252_9138_309623.jpg

gallery_10252_9138_146720.jpg

gallery_10252_9138_284260.jpg

 

Eens de kap op zijn plaats hangt ze pas echt tot haar recht.

 

gallery_10252_9138_244289.jpg

gallery_10252_9138_111320.jpg

gallery_10252_9138_54955.jpg

 

De verschillen die de lamp op de wand tekent is niet zo makkelijk te vangen met een fototoestel maar ik ga toch men best doen ;)

 

gallery_10252_9138_194888.jpg

gallery_10252_9138_169283.jpg

 

De beide reflectors aan het werk, voorlopig geheel tot tevredenheid

 

gallery_10252_9138_183701.jpg

gallery_10252_9138_101030.jpg

 

 

De lichtopbrengst tussen beide kappen is vergelijkbaar, de temperatuur die omlaag komt is bij de wing lager dan bij de Gavita kap, de afwerking van de Gavita is perfect en je hebt een stevig product in je handen. Er word ook wiet onder gekweekt en daar hou ik in DIT TOPIC verslag van up2date.

 

Zo nu toch even tijd voor een hele dikke :spliff: SSH x Diesel/Cheese

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er gezond uit DrL :D

 

Rest mij nog te vermelden dat de kap in drie posities is in te stellen :spliff:

 

Overigens klopt het precies, er wordt meer warmte gereflecteerd (maar ook heel veel licht ;)).

 

In de diepe stand kun je de lamp (600 watt) op een oppervlak van 1.20m op zo'n 1,45 m van je planten afhangen. Dat scheelt enorm veel warmte. Op een meter zet je hem op medium stand en op 55 cm gaat ie op breed. In al die gevallen is de uniformiteit van het licht 91%. Je kunt in feite dus gewoon je kap laten hangen en alleen verstellen als je dat wilt. De brede stand op 55 cm geeft het meeste licht op je planten uiteraard.

 

Volgens ons is de lichtopbrengst t.o.v. de wing ook vergelijkbaar, maar met zeker in de medium en wide stand op de opgegeven afstanden geeft de gavita kap volgens metingen duidelijk een betere uniformiteit. Een ander belangrijk detail is het feit dat de reflectorplaatjes van de Lumatek reflector verwisselbaar zijn. Dat scheelt je 5% licht als je ze jaarlijks verwisselt. En je hoeft dan niet je hele reflector te vervangen, maar slechts een paar Miro aluminium plaatjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de ( noodgedwongen ) cooltube gebruikers staan weer aan de

kant te kwijen ;) :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee de Lumatek is remote, de kap kost ongeveer € 129 - net als de adjustawing. Dit soort kappen kan je dan ook niet vergelijken met getrokken diepstralers.

 

@el tulipan: Voor de cooltube gebruikers hebben we waterkoelers :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er een hele degelijke kap uit.

 

Het instellen van breedstraler naar diepstraler gebeurd letterlijk met een vingerdruk, het kan prima tijdens het branden van de lamp want de kap blijft perfect op handtemperatuur.

Hoe gebeurd dat verstellen dan precies, ik zie nergens een knopje of een hendeltje o.i.d?

 

Is er ook al een idee hoeveel de miro plaatjes zullen gaan kosten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Donjon, je drukt gewoon tegen de bovenkant van de zijkant en deze klikt in 3 stappen naar binnen of buiten als je er van binnenuit tegen drukt. Ik heb nog niet gezien hoe precies de miro te vervangen, maar als het allemaal zo afgewerkt is dan zal dat stukje ook wel snor zitten.

 

En El Tulipan, ik wil niet vooruit lopen op de ontwikkelingen, maar heel misschien blijf je als cooltube misbruiker toch niet in de kou staan in de toekomst :spliff:

 

Ik zoek al jaren naar een Hydrofarm Daystar of Radiant, nou ik denk dat mijn zoektocht over is, want deze is net zo goed, als ik kijk alleen naar de Adjust-A-Wing dan vind ik dat ik meer product heb, ik weet het niet goed uit te leggen. Maar bij wing had ik het gevoel, ondanks dat ik kick op de hightech verpakkings methode, dat ik genaaid was voor zoveel geld. Gewoon omdat het zo weinig voorsteld, dit was een dubbel gevoel, want zoals gezegd kan ik ook heel erg stilstaan dat het verdomd goed gevonden is om van 2 stukjes alu op zo een eenvoudige manier een reflector te maken die ook nog erg goed is.

Dit heb ik niet bij deze reflector, door de stevige constructie en de perfect afwerking krijg je gelijk een heel ander gevoel erbij.

 

Een beetje de deur dicht doen van rolls royce en de deur dicht doen van een zakjapanner, je weet wel wat ik bedoel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het vervangen van de plaatjes schroef je even het kop-plaatje van de reflector af. Het zijn drie plaatjes (achterplaat en 2 binnenplaatjes, prijs van de plaatjes is nog niet bekend maar ik geloof niet dat die zo veel gaan kosten :spliff:

 

Voordeel is ook dat ie zwaar genoeg is voor easy-rollers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef mij maar de fietslift ipv easyrollers, nooit met iets zoveel shit gehad als met die krengen ;)

 

Gedore_Fietslift_1888501.jpg

 

Praktisch en oersterk voor 6 euro te scoren :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht dat de plaatjes 30 a 35 euro gaan kosten.

Dat is zeker minder duur als een nieuwe kap kopen.

Ik ben heel benieuwd naar deze test.

De adjust-a-wing is al heel lang de beste reflector op de Nederlandse markt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DLS,

 

wat zijn de afmetingen eigelijk van de relflector Lengte x Breedte x Hoogte?

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totale afmetingen zijn LxBxH 46x25x26cm dit is met de ogen aan de bovenkant erbij en op de kop het kastje waar electra achter zit. Ik heb als vergelijking ook even mijn wing nagemeten en die is LxBxH 56x60x21cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kap,

 

Ik twijfel al een tijdje tussen de adjust en deze (nu de lumatek eindelijk op de markt is kan ik het eens goed aanschouwen)

Ik ben benieuwd naar de bevindingen, de afwerking is in ieder geval top!!

 

Geef mij maar de fietslift ipv easyrollers, nooit met iets zoveel shit gehad als met die krengen ;)

Praktisch en oersterk voor 6 euro te scoren :smoke

Helemaal mee eens, easyrollers zuigen! ik ga persoonlijk voor de oldskool schakelketting maar vind jou oplossing ook wel mooi eigenlijk ;) haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft deze mooie kap ook een stekker aansluiting voor mijn Evsa (plugandplay) ? :smoke

Heb je ze ook in het bruin , kleurt beter bij mijn hokje ? ;)

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft deze mooie kap ook een stekker aansluiting voor mijn Evsa (plugandplay) ? :smoke

Bij het ontwerp is de plug-and-play optie wel aan de orde gekomen maar afgeschoten op mogelijke storingen. Die eurostekkers zijn niet de meest geschikte stekkers om hoogspanning te verbinden. Bij de Lumatek Reflector zijn ze erg streng geweest op het technische vlak, vandaar niet P&P. Er is wel een stekker in ontwikkeling die daar wel geschikt voor is. Via een verloopje snoer -> stekker en een losse contrastekker kun je het geheel dan toch weel P&P maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup,

 

CEE stekkers female/male kan toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup,

 

CEE stekkers female/male kan toch?

Lijkt me wel, ze worden toch ook gebruikt voor computers met voedingen tot 750 watt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu zo'n mooie gesmoltenstekker met drie palletjes aan me Evsa , zo'n soort computer draad, is toch zonde als die er af moet

In me diamandkap zit wel zo'n fijne aansluiting

 

Buble

 

Stoned like a garnaal , woorden schieten me te kort

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt me wel, ze worden toch ook gebruikt voor computers met voedingen tot 750 watt?

 

Ze worden inderdaad gebruikt voor huisapparatuur.

 

Een computer voeding heeft niet een startspanning van 5000V zoals een hps lamp.

 

Het gaat niet om het vermogen maar wel om de spanning.

 

Vonk overslag bij 5000V bedraagd 5 cm.

 

Als je stekker er dan niet goed in zit, dan brand deze vast met de gevolgen die je niet wilt weten.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt helemaal. De "Dutch Version" van de Lumatek is dan ook gewoon met schroefaansluitingen.

 

Diamond met P&P? Oh was jij het Buble die dat ding gekocht heeft! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@WazzUp Ik heb er ook een (P&P Diamand) :smoke Werkt als een tierelier. Stekker van de lumatek er in en draaien maar. Geen gekloot meer met draadjes ;) En ik hoop dat als iets zo uit de doos komt dat het dan veilig is. Ik kan me niet voorstellen dat een gerenomeerde fabrikant kansen neemt met veiligheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...