Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Slakken

Recommended Posts

in het volgende filmpje (vanaf1.20) zie je een blauwdoekje van een soort hard schuim dat volgens die boswachter word gebruikt om slakken weg tehouden.

is er ieman die hier ervaring mee heeft?

het is wel geweten dat slakken niet over scherpe of ruwe ondergronden willen gaan maar is dit doekje dan genoeg?

planten zien er anders wel lekker uit ;)

alleen spijtig dat het belachelijk sulletje deze plek heeft gevonde :D

 

grtz blockers

:P

 

ps: dan nu nog het filmpje :Pwietveld gevonden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kreeg net een boekje binnen en daar stond wat moois in tegen slakken plakband 4 m voor 7,50

koperen band met plakstrook 2,8 cm breed

www.dewiltfang.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ja, wat zou dat zijn, dat zijn gelijk sposjes ofzo??? huh, moest ik weten wie dat is, zouden we hem eens kunnen pb'en haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
in het volgende filmpje (vanaf1.20) zie je een blauwdoekje van een soort hard schuim dat volgens die boswachter word gebruikt om slakken weg tehouden.

is er ieman die hier ervaring mee heeft?

het is wel geweten dat slakken niet over scherpe of ruwe ondergronden willen gaan maar is dit doekje dan genoeg?

planten zien er anders wel lekker uit :P

alleen spijtig dat het belachelijk sulletje deze plek heeft gevonde :(

 

grtz blockers

;)

 

ps: dan nu nog het filmpje :D wietveld gevonden :o

 

die boswachter heeft er geen verstand van... :lol: hij lult maar wat...die plantjes kregen vloeibare voeding dat zag je toch op dat filmpje :huh: ...daar waren die doekjes voor ( siroop concept)... ;) ...bij regen werden ze dan nog wat extra bijgevoed uit die doekjes... is het idee erachter.....vandaar dat ze zo mooi groen waren <_< en vandaar dat regenopvangdoek met die kuip eronder... ;)

als het al helpt tegen slakken...dan was dit een bijzaak...

dat "sulletje" :huh: ...zag toch mooi wel ;) ... een vaak belopen pad :huh: ....dus die kwekert had beter maar niet vloeibaar kunnen voeden...dan hoefde hij geen spoor te maken naar zij plantjes door er te vaak te komen :smoke

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb goede ervaringen met koffiedrab rond de dames strooien. In het begin gebruikte ik het meer voor voedingsstoffen, maar de slakjes hebben er ook een hekel aan. Hier kwam ik later pas achter toen ik las dat cafeine een soort zenuwgif voor de slak is...

 

Ik denk dat je ook gewoon koffie uit pak direct rond de stam kan strooien, maar of het goed is voor een klein plantje wat je net in de natuur geknald hebt weet ik niet... ik denk niet zo best namelijk.

 

dit jaar ga ik het bij een paar dames proberen, kijken of het inderdaad verschil maakt want slakken heb ik genoeg op m`n spot

Share this post


Link to post
Share on other sites
Linkje

 

Ik denk dat een paar ringetjes elektra draad ook wel werken ;)

 

PH

 

 

zoek het uit en laat het mij weten :verrygood

Hier ff een linkje die ik tegen kwam terwijl ik wat plantjes aan het bestellen was.

Slakkenschrik(Koperen anti-slakkentape)

Mss hebben jullie er wat aan.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje kite,maar die stond er al :verrygood

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las dit hier :

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Slakken

Voorkom slakken

 

Met een grote lenteschoonmaak vernietigt u overwinterende slakken en hun eieren. De losse grond droogt snel waardoor de slakkeneieren uitdrogen. Door de grond te bewerken brengt u de slakkenpopulatie flink terug.

 

U voorkomt veel ergernis door te kiezen voor tuinplanten die geen last hebben van slakkenvraat. Goed bestand tegen slakken zijn akelei, goudsbloem, anjer, geranium, klimop, daglelie, viooltjes en varens. Slakken hebben ook een hekel aan oostindische kers. In de moestuin zijn slakken dol op sla, alleen rucola heeft geen last van slakkenvraat. Ook kruiden als salie, tijm en knoflook houden slakken op een afstand. Plant of zaai ze op plekken waar u veel last van slakken heeft.

 

Slakken houden van vochtige plekken, zoals onder tuinafval. Daarom is het verstandig de tuin op te ruimen en zo min mogelijk afval te laten liggen. Als het nodig is om de tuin water te geven, doe dat dan vroeg in de ochtend. ’s Avonds water geven, zorgt gedurende de gehele nacht voor een vochtige atmosfeer en is in feite de slakken uitnodigen.

Bescherm kwetsbare planten

 

Zet kwetsbare planten niet op plekken waar slakken zitten. Houd de grond rond deze planten kaal zodat ze snel uitdroogt en zo onaantrekkelijk is voor slakken. Gevoelige planten beschermt u door een barrière van koffiedik, cacaodoppen, kalk, fijngemaakte eierschalen en houtas rond de plant aan te brengen.

 

Bescherm jonge planten door er een beschermende huls omheen te plaatsen. Deze maakt u van plastic drankflessen, waar de bodem en de bovenkant van afgesneden zijn.

 

Slakken houden niet van metaaloppervlakken. Sommige metalen, zoals koper, zijn zelfs giftig voor slakken. Met een koperstrip rond een pot of plant houdt u de slakken weg.

 

Vang slakken

 

Met slakkenvallen vangt u eenvoudig grote hoeveelheden slakken. Potjes gevuld met bier of druivensap voldoen goed als val. Graaf de vallen niet in, anders vangt u ook andere dieren zoals salamanders.

 

Naaktslakken kruipen overdag weg in een vochtige schuilplaats. Met dakpannen, stenen, vochtige planken en rabarber- of koolbladeren maakt u schuilplaatsen waar u de slakken overdag kunt wegvangen. Laat de gevangen slakken los op ruime afstand van de tuin of aan de overkant van een drukke weg. U kunt ze ook doden in zeepwater of in verdunde ammonia.

Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen

Knoflook

 

Knoflook is giftig voor slakken, ze mijden plaatsen en planten die met een knoflook-extract zijn bespoten. Bespoten eitjes komen niet meer uit. Over de beste wijze van doseren en toedienen is niets bekend. Als u knoflook kiest als antislakkenmiddel, moet u dus zelf een en ander uitproberen.

 

 

het verhaal van het knoflook extract spuiten vind ik wel interresant.

maar dan als een ring om de planten heen zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoflook-olie is verkrijgbaar bij de boerenbond, word normaal gebruikt voor de spijsvertering, gezondheid van duiven op peil te houden. Ik ga voor de eierschalen en de knoflook of kofiedrap. De eierschalen zijn goed voor de grond en is zout slecht.

 

Of ik ga een petfles rondom een band van 2 cm insmeren met lijm en daar lookkruiden en koffie op strooien. Zijn mijn planten ineens beschermt tegen konijnen :verrygood

 

gtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

werkt gewoon een knoflookteentje naast je plant planten ook voldoende?

of moet het echt als extract ofzo gespoten worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee, maar kweet wel dat je plantjes dan in één maal ook voor vampiers beschermd zijn :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is wel een voordeel, want zoals we allemal weten zijn vampiers gigantische stoners(vandaar ook die rooie ogen) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens ik heb het probleem opgelost qua slakken :lol: ;) ;) :huh: ;) ....

 

Ik gebruik kopertape om een pot van omtrek van 60 cm en 15 cm hoog...de tapestrook zit hoog tegen de rand aan...de planten heb ik nu in de pot staan buiten in het bos zodat ze climatiseren en later snij ik de onderkant weg en plaats de pot met een diepte van 5 cm de grond in zodat er nog 10 cm uitsteekt boven de grond en de plant doe ik in de pot direct in de volle grond..dus een kasteel principe eromheen..resultaat 000000 procent slakken schaden..

 

Het is wel wat prijzig maar op de lange termijn haal je de kosten eruit...slakkenkorrels vind ik weggegooid geld en die potten kun je altijd voorgoed gebruiken..

 

PS Foto's volgen nog

 

Groeten GreenRecon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juistem zo heb ik het ook maar dan de onderkant eruit gesneden (dat doe ik binnenkort) dus de foto's komen binnenkort ;) .

 

Groeten Greenrecon

 

Oke dan. Zoiets dus maar dan in de volle grond. Ik ben benieuwd naar je foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij die potten van op de foto zijn ook de onderkanten eruit gesneden maar ze zijn in zakken compost gezet. En die gasten hebben ook nog flink mogen oogsten.

 

Ik ga misschien volgend jaar ook wel deze manier van telen toepassen want op een aantal spots is er toch wel veel slakkenschade en die slakkenkorrels die ik nu gebruik zijn ook prijzig. Vandaag nog ff een doos aangeschaft die goed is voor een vierkante kilometer.

 

gallery_24704_9849_2314250.jpg

 

Vanavond weer strooien. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super die foto's en ja ik zie dat ze een fijne groene oogst hebben gehad.... B) ;)

:wOOt :verrygood :wacko:

 

Ik heb mix van kippenmest/perliet/hydro in de volle grond van minstens 20 liter naast de 3.5 liter lightmix afkomstig van de potten.Heb 30 liter plantengat omgeploegd zodat er genoeg lucht in de grond is.

Daarnaast gebruik ik antiworteldoek tegen de brandnettels,onkruid ,om de grond warm en nat te houden.

De potten met kopertape komen erop. ;)

Foto's volgen nog

 

Groeten Greenrecon

 

Bij die potten van op de foto zijn ook de onderkanten eruit gesneden maar ze zijn in zakken compost gezet. En die gasten hebben ook nog flink mogen oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb echt alles geprobeerd...bier....schuursponsjes...slakkenkorrels...de schaden was 5 a 10 procent...wil er geen omkijken naar hebben dus zo min mogelijk naar de spot ....dat is een harde les die ik heb geleerd vorige jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Greenbrothers,

 

Zoals beloofd heb zou ik een foto uploaden omtrent bescherming tegen slakken tape.

 

Op de foto zie je een 3.3 liter pot met een omtrek van 60 cm (15x15x15 cm pot)

 

 

gallery_23661_10215_184589.jpg

 

gallery_23661_10215_170500.jpg

 

Groeten greenrecon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik deze ook in tuincentra kunnen vinden? Dat schaf ik ook even een rolletje aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zal ik deze ook in tuincentra kunnen vinden? Dat schaf ik ook even een rolletje aan.

 

Nee je kan ze niet vinden in een tuincentra....je moet ze bij een speciaal site of winkel bestellen/kopen.

ze kosten rond de 6 a 7.50 euro voor 5 meter per stuk

 

stuur je wel een pb :verrygood .

 

groeten greenrecon,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de pb. :verrygood

Ik ga even zo'n rolletje aanschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Beloofd zou ik foto's maken van mijn oplossing tegen slakken ;)

Foto's zeggen meer dan woorden.... :)

 

gallery_23661_10289_141528.jpg

 

gallery_23661_10289_153908.jpg

 

gallery_23661_10289_281702.jpg

 

 

Groeten Greenrecon,

 

 

 

Hoi Greenbrothers,

 

Zoals beloofd heb zou ik een foto uploaden omtrent bescherming tegen slakken tape.

 

Op de foto zie je een 3.3 liter pot met een omtrek van 60 cm (15x15x15 cm pot)

 

 

gallery_23661_10215_184589.jpg

 

gallery_23661_10215_170500.jpg

 

Groeten greenrecon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...