Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Slakken

Recommended Posts

Knoflook kan geen kwaad, het werkt ook tegen bladluis etc.

Het is net zo'n ouderwets paardenmiddel als het aftreksel van natte shaggy's/sigaretten gebruiken om de planten mee te besproeien tegen ongedierte.

 

Oma weet het beter :) :)

Edited by w33d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met knoflook spuit is het na een regen bui weer weg!

 

Kweekt je oma weed in het bos?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die buisjes met kopertape staan om de planten. Als ik op een stek aankom liggen ze er soms vanaf en dit terwijl ik ze een stukje ingraaf. De wind lijkt me niet sterk genoeg. Iemand hier ook ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kunnen konijnen zijn of zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaseline

gallery_22925_15867_674701.jpg

En zout.

gallery_22925_15867_17307.jpg

 

gallery_22925_15867_272828.jpg

 

Dit werkt nog 3weken.....

En ik weet dat ze lekker dicht bij elkaar staan,maar er blijft er ook maar een over :verrygood

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste idee van Nederland!! :verrygood good luck m8!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn trouwens de Hybrids From Hell van Esbe ,Leo :verrygood

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tuin heb ik de koper bekers onder het koper ook ingesmeerd met vaseline en zout na jou idee. Het spoelde er bij mij redelijk snel weer af, er blijft wel iets zitten natuurlijk dus het functioneert wel. Zeker in samenwerking met kopertape. Nog geen slakkenvraat gezien.

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zout is in de vaseline getrokken en de vaseline spoelt er niet zo snel af.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medeslakkehaters!

 

Er staan veel handige dingen hier, maar nog geen ultiem antislakkenmiddel....tot nu!

 

Ik heb dit hele topic doorgelezen, en door de dingen die ik gelezen heb te combineren, heb ik een vrij simpele,diervriendelijke,onopvallende,weerbestendige en goedkope manier uitgevonden tegen slakken!!

 

Ik noem het ; Het Anti Slak Afdak , geinspireerd door P H Donner en co .

 

gallery_38121_16028_195877.jpg

 

Dit is een van de twee delen

gallery_38121_16028_335991.jpg

 

de onderkant ,vaseline en zout.

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

 

Het is in principe een verticaal doorgesneden 10x10cm potje met open bodem , met horizontaal doorgezaagde buishoeken eraan vastgelijmd en ingesmeerd met vaseline en zout.

Door de u vorm komt regen niet bij het zout en slakken niet bij de plant.

Het geheel kost bij elkaar ongeveer 5 euro om te maken, en je hoeft verder niets te gebruiken zoals korrels of knoflook..

 

 

Het is voor nieuwe en voor al groeiende planten te gebruiken, bouwhandleiding en extra info staan iets verderop in dit bericht, ff doorlezen dus.

 

Een van de eerste dingen waar je misschien aan denkt is opspattende regen....

Ik heb de douche 15 min vol erop gezet , met de pot op de badkamervloer, zodat het water maximaal opspat, het zout bleef goed zitten!

Daarna heb ik nog een uitgebreide test gedaan.

 

Ik heb een drijvend eiland van piepschuim gemaakt met daarop een potje , met mijn bescherming eromheen, en deels kopertape, en 4 naakt- en 4 huisjesslakken.

Ik heb alles in HD gefilmd en foto's van gemaakt, die volgen misschien nog in een apart bericht.

De plant bleef heel, en alle slakken gingen dood door verdrinking of uithongering.

 

Ik kan in elk geval wel melden dat ALLE soorten slakken over kopertape heenkruipen, de naaktslakken gelijk, en de huisjesslakken na een paar keer schrikken ook...

Prikkeldraad houden mensen ook niet van, maar het houdt ze ook niet tegen...

 

Ik gebruik naast het Antislakafdak ook biervallen zoals deze

 

gallery_38121_16028_99691.jpg

 

Simpel, goedkoop en als je t bakje ff zwart of groen spuit onopvallend....dit omdat ik naast mijn BigBangs die beschermd zijn met antislakafdakken (zie kweekverslag,link onderaan) autoflowers in een speciekuip guerilla heb staan, en ik had geen geld meer om Antislakafdakken voor hun te maken...

 

BOUWHANDLEIDING

 

Dit heb je nodig

gallery_38121_16028_449624.jpg

 

1x 10x10cm Kweekpotje

2x tierip

vaseline

 

In plaats van de aquariumfilterwatten die je op de foto ziet gebruik ik nu schoonmaakdoek, bij de ze*man heb je die voor 70 cent per 4, blauw en geel.

 

Op de foto's heb ik watten gebruikt, werkt ook maar dat is erg duur en dan heb je meer lijm nodig.

 

En natuurlijk per afdak 2x buishoekstuk, die staan niet op de foto maar hier een link,

https://www.gamma.nl/assortiment/martens-bo...duct_b021301043

mocht die na verloop van tijd niet meer werken, het gaat om een 90Graden bocht van 50MM , 2x LM (eindstuk), koop je bij g*mma voor 2.20 euro.

 

Je kan als lijm veel soorten gebruiken, ik heb gekozen voor de bruislijm omdat die overal tussenkomt en dan twee keer zoveel volume inneemt en alles lekker opvult.

 

Ook ontbreekt zout op de foto,(stoned foto's gemaakt) ik heb gewoon keukenzout gebruikt, maakt niet uit wat voor zout.

 

START

 

Knip een lint uit de doek die precies om de pot heen past en lijm dit vast.

 

gallery_38121_16028_85827.jpg

 

Lijm dit niet direct onder de rand, dan sluiten de buisstukken niet netjes aan, maar zoals op de foto te zien is een vingerdikte onder de rand.

 

Snijd de pot verticaal door, en snij de bodem eruit.De gebogen rand en het stuk met het lint erop kun je beter doorknippen met een schaar.

 

gallery_38121_16028_248228.jpg

 

Zaag het hoekstuk van de buis horizontaal door en lijm de U vormige stukken aan het stuk lint op de pot vast.

Hier op deze foto zit er ook al vaseline en zout op, maar je snapt hoe je de dingen moet plaatsen.

 

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

Het kiertje tussen de twee hoekstukken kun je met een klein stukje op maat geknipt doek vastlijmen, dit heb ik al gedaan op de foto.

Smeer alle hoeken en gaten tussen de hoekstukken en de pot lekker dicht met veel lijm, zodat de regen niet daartussendoor komt.

 

Dan smeer je vaseline in de onderkant van het U gedeelte van de hoekstukken,en tegen de zijkant van de pot, dan krijg je dit.

 

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

Op de foto heb ik de zijkant van de pot maar een beetje ingesmeerd, maar dit kan natuurlijk helemaal.

 

Dan gooi je zoveel zout als de vaseline vast kan houden erop.

 

Dan brand je 2 gaatjes waar de tierip doorheen gaat, aangegeven met Xjes op de foto lol.

 

Gefeliciteerd, nu ben je de trotse eigenaar van je eigen Anti Slak Afdak ! ;)

 

Als je tactisch wil blijven, spuit dan het geheel ff groen.....

 

 

 

 

PLAATSING :

 

Doe een tierip door een van de 2 gaten in de zijkant van de pot, en doe de tierip om de steel van de plant.

Trek dit aan , maar niet te strak, zometeen eerst het andere deel erbij, dan pas allebei de tierips vastzetten.

Als het te strak zit knip je de tierip los en overnieuw.

 

 

gallery_38121_16028_335991.jpg

 

Maak het andere potdeel op dezelfde manier vast, en schuif de twee delen zo dat ze mooi strak tegen elkaar zitten.

gallery_38121_16028_195877.jpg

 

Je kan zelfs twee stelen tegelijk beschermen,(Plant en bijv Stok) zolang ze maar allebei tegelijk door de onderkant van de open pot passen.

 

Nu zorg je dat de onderkant een beetje in de grond zit, en vul je de bovenkant van je Anti Slak Afdak met korrels of grond, zodat de slakken niet tussen de twee potdelen door kunnen wurmen.

 

 

Voor nieuwe plantjes maak je gewoon een Anti Slak Afdak uit 1 deel, je laat het potje heel, maar haalt alleen de onderkant eruit, zodat de wortels door kunnen groeien in je grotere pot , speciekuip of in de volle grond.

Als je een stok erbij wil plaatsen, doe dat dan eerst, en zet dan je plantje over , zodat je niet je stok dwars door de wortels van je plantje boort met alle gevolgen van dien.

Dus eerst de stok door je Anti Slak Afdak , en dan je plantje met kluitje.

Dan net als bij al groeiende planten even de bodem van je Anti Slak Afdak een beetje ingraven en dan ben je klaar.

 

Ik denk dat ik dan nog een pvc buis van ongeveer 15 cm 5 cm in de grond ingraaf, en vul met aarde, en daar bovenop mijn Anti Slak Afdak , zodat het niet snel wordt overwoekerd.

Of worteldoek maar dat is best veel werk op bijv kleigrond.

 

Let wel op als je nog gaas plaatst , dat de afstand van het gaas tot de plant groot genoeg is, want zodra jouw plant het gaas raakt hebben de slakken een mooi bruggetje om het afdak te omzeilen.

 

En gebruik plastic handschoentjes bij het plaatsen, want anders komen je handen net als die van mij compleet onder de vieze plakkerige vaseline en zout.

 

Voor mensen die dit willen maken maar geen tijd hebben, ik wil best voor een paar toppen deze dingen maken...

Stuur in dat geval maar een bericht ....

 

Ik heb veel tijd besteed aan het bedenken en uitwerken van mijn idee, ik dacht zelfs patent te kunnen aanvragen maar helaas had iemand dat 2 jaar geleden al gepatenteerd, jammer, maar ik wil jullie in elk geval helpen door dit zo uitgebreid mogelijk te posten, we zijn hier om elkaar te helpen toch?

 

Succes ermee, en hopelijk betekent dit het einde van veel slakkenproblemen voor ons allemaal.

 

 

PS kijk ook eens bij mijn kweekverslag, link onderaan, dankjewel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat je weer bezig bent Donner. :jump:

 

Ik gebruik nog steeds jou idee in samenwerking met koper tape. 100% bescherming wat alleen koper tape niet doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben om, ik ga volgend jaar voorgroeien op de spot en mijn slakkenkorrelgebruik minimaliseren. Die emmers zijn ingesmeerd met vaseline en zout? Goedkope oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist een idee bedacht in mijn koppie, als je nou bekertjes ingraaft met bier is het probleem dat er geen regen in moet komen, als je nou een pot of een bak eroverheen zet op de kop met gleuven in de hals gezaagd dat de slakken er doorheen kunnen maar de regen niet erbij, tape de gaten wel ff dicht of iets. Goedkoop en stevig dakje..

 

Greetz.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals,

 

Ook zeer goedkoop en doeltreffend.

Een vasoline laag met zout werkt 100% min 3weken!

Weer of geen weer!

 

;)

 

Late reactie, maar was me laatst aan het bedenken of dit geen goed idee zou zijn. We zitten dus op één lijn ;) En ik weet nu ook meteen dat het werkt. Laat ze maar kloten met korrels en draad, ik ga aan het plakzout!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dachten jullie van een buis om je stam niet met kopertape maar met opgelijmde glasscherfjes?

Of iets met naalden zoals een egel..

 

Je kan bijvoorbeeld een staalspons uit elkaar trekken en dat op je buis lijmen, klimmen ze daar langs heen denken jullie?

 

Het klim oppervlak van de slak moeten we verkleinen, zie het als een ladder waarbij de treden te klein zijn waardoor we hem niet kunnen beklimmen.

 

Het kruipvalk van de slak heeft een bepaalde hoeveelheid aan oppervlakte nodig om zichzelf vooruit te glibberen. Als we deze oppervlakte onder het benodigde kunnen brengen dan hebben we denk ik wat we moeten hebben.

 

We kennen allemaal het filmpje van de katana waar de slak overheen glibbert maar dit is van de ene zijkant van het zwaard naar de andere zijkant van het zwaard hij stapt als het waren over het snijvlak. Over alleen het snijvlak kan de slak niet kruipen omdat de oppervlakte simpelweg geen houvast bied voor de slak. Ik denk dat we op zo'n manier moeten denken. Een staalspons uit elkaar bijvoorbeeld zijn uitstekende delen met bijna geen oppervlak, dus geen houvast voor de slak, snappie?

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Zou de stam insmeren met zuurvrije vaseline geen oplossing zijn, dat ga ik volgend jaar proberen .

Als het dan goed gaat hebben we iets gevonden , of insmeren met neemolie , dat is goed voor de plant , biologisch en het stinkt , insecten zijn er ook niet dol op , dat gaat volgend jaar gebeuren , een met neemolie en een met vaseline , ik denk dat ze bij beide planten geen zin hebben , ,een geluk is er neemolie is lekker dik , dus lekker smeerbaar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb rotte plekken ingesmeerd met vaseline, het schijt niet erger te worden en zelfs te verdwijnen, wel spoelt het uiteindelijk weg door de regen.

 

Het is natuurlijk wel zaak om geen "brugjes" te hebben dus hoog gras of andere planten die een brug vormen over de obstakels die je hebt aangebracht ter bescherming van je plantjes.

 

Een elektrostatisch geladen halve pijp met een poeder erop, als de slak erop probeert te kruipen verliest hij zijn grip omdat die onder het poeder komt, het poeder neemt tevens het vocht op wat de slak afscheid.

 

Ik ben voorstander van een constructie rondom je plant waar de slakkenkorrels in liggen met een dakje erover zonder dat het in je grond spoeld.

Dus een volledig ronde halve buis, waar het in komt die zet je om je plant heen, en een tweede iets bredere buis die de onder overlapt dis je er overheen zet op een hoogte waardoor de slakken erin kunnen kruipen, ze zullen er van eten. Vervolgens mij een vervolg bezoek kan je de dode slappen eruit halen en weggooien, alleen waar haal je ronde buizen vandaan en daar dan weer een iets grotere voor.

 

Ik ga ff googlen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap er geen zak van??

 

"hoekige lavakorrels die een mechanische hindernis vormen voor slakken"

 

 

hoe dan? die beesten kruipen toch ook over schelpengruis e.d.

 

greetz,

lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf gebruik ik backing soda, ook als onkruid verwijderaar, dus niet op je plantje! Oma's oplossing voor vele problemen, gebruikt het zelfs voor het drogen. Neutraliseerd luchtjes, sommige tomatenkwekers voor een zoetige smaak. Dit is een hulpmiddel, en alle beetjes helpen, toch. Google op het internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bahbah...

 

Ik zag van de week wat liggen bij de welkoop, slakkenborstel..

 

Een soort van spiraalborstel die je rondom je plant legt. Helpt voor geen moer als je het aan mij vraagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat Baking Soda kan wel handig zijn voor sommige dingen inderdaad.

 

http://www.hetkanwel.net/2015/07/06/40-dingen-die-je-met-baking-soda-kan-doen/

 

Dat je heerlijke koekjes kunt bakken met baking soda, dat wist ik … maar dat het zo multifunctioneel in gebruik is wist ik zeker niet. Baking soda (natriumbicarbonaat) is een minerale stof die van nature voorkomt in gesteenten. Baking soda wordt ook wel natriumwaterstof carbonaat, zuiveringszout, maagzout, dubbel koolzure soda, baksoda, of E500 genoemd.

 

 

Maar of het slakken op afstand houdt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...