Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nerderwietje

Extra afzuiger.... Helpt dat?

Recommended Posts

Hallo ben weer eens begonnen met een nieuwe ronde, heb een tentje van 1 x 1 staan met 9 bakken van 11 liter erin. Er HING altijd een 350m3 filter in en een softbox boven van 500m3. De laatste ronde begon ik licht wat te ruiken dus besloot me filter te vervangen. In de growshop vertelde ze me dat ik beter een 500m3 filter kon ophangen dus deze meegenomen en opgehangen. Nu loopt gewoon me temparatuur net ff te hoog op (32 graden met licht aan) ze staan net 2,5 weken dus heb het nu even opgelost door de slang van het filter los te halen, hij zuigt nu dus gewoon zonder filter af. Maar dat gaat straks niet meer natuurlijk als ze gaan ruiken, begrijp na wat speur werk dat wanneer je filter zwaarder is je afzuiger een hoop capiciteit moet inleveren, dus eigenlijk zou ik ook een nieuwe softbox moeten halen van zeg maar 1000m3......... alleen vroeg ik me dus af of ik er niet nog een afzuiger tussen kan zetten? Heb nog een dezelfde softbox van ook 500m3 liggen hier. Kan ik die er niet op 1 of andere manier tussen hangen? Of heeft dat geen nut en blijft het gewoon 500m3??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel vreemd. Een 500 kuub filter geeft veel minder drukval dan een 350 kuub filter. Zeker met een kleine box vind ik dat een goed advies. Als al het andere hetzelfde blijft zou je temperatuur juist naar beneden moeten gaan.

 

Er zit dus iets goed mis.

 

Meer informatie alsjeblief. Slangen, buizen, bochten, diameters, temperaturen inlaat (actief of niet). Wat is de flensmaat van je filter en je box bijvoorbeeld. En wat zit daartussen.

 

Wat betreft het achter elkaar plaatsen van fans: Ja, volgens mij werkt dat. De drukval wordt verdeeld over de twee fans, volgens mij zoeken ze vanzelf een balans. De totale maximale capaciteit zal niet toenemen, maar wel de druk waarmee het gebeurt dus je zal meer afzuigen... mits de rest ook goed in elkaar zit uiteraard (geen vernauwingen etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Whazzup thanks voor je reactie.

 

Zeker een rare zaak dan als een 500m3 filter minder drukval zou moeten geven B)

 

Even een situatie schets:

Filter hangt in de tent, flens is 125 mm. Daaraan zit een slang van 125mm die via het dak de tent verlaat en aansluit op de afzuiger die aan het plafond hangt. Aan de uitblaas kant van de afzuiger zit een verloopstuk op (denk van 160 naar 125mm) waar de slang weer aanzit die via de grond in de kruipruimte uitblaast. Er zitten dus 2 kleine bochten in maar absoluut geen scherpe bochten.

 

De inlaat is passief, 2x 125 mm. Zo heeft het altijd gezeten en waren de temparaturen met licht aan 27 a 28 graden en licht uit 21 a 22 graden. Sinds ik dus de nieuwe filter heb hangen loopt deze op tot 32 a 34 graden met licht aan. Ook voel ik bij de inlaat gaten een stuk minder lucht aangezogen worden........ het rare is dat wanneer ik dus de slang in de tent los haal van het filter en dus zonder filter afzuig hij zo hard zuigt (als ik de afzuiger voluit zet) dat de tent zowat vacuum gezogen wordt, maar zodra het filter er weer opzit er zowat geen zuigkracht meer is :tu en dus loopt de temp op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

blaas uit door je filter, problem solved

Share this post


Link to post
Share on other sites

je afzuiger, is dat een box? en die heeft inlaat 125 en uitlaat 160? Of zit er op de inlaat ook een verloop?

 

Dat verkleinen van je afvoer naar 125 mm kun je trouwens beter niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tl-grower: ja heb ik ook aan zitten denken maar dacht dat ik ergens gelezen had hier op het forum dat dat toch niet zo best voor je filter is?

 

@whazzup: Ja de afzuiger is een box. Zit inderdaad een verloopstuk op. Heb het even gecheckt inlaat is 125 en uitlaat 160, op de uitlaat zit een verloopstuk naar 125. Zo heeft het altijd gezeten en zoals eerder vermeld geen probleem, ook zonder filter geen probleem???

Share this post


Link to post
Share on other sites

't is vreemd. Is de filter misschien vochtig geworden? Er hoeft maar iets een beetje meer drukval te geven of die houten boxjes storten direct in. 125mm is overigens te klein voor 500 kuub, dat moet 160 zijn. Haal eens de slang die naar je vliering gaar ervan af, en kijk eens wat er gebeurt. Wellicht is een bredere slang daar net de oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup: Thanks voor je reactie, ja blijft een vaag verhaal. Maar de eerste 4 dagen is de LV 90% geweest, de stekken hingen wat slap dus had de luchtbevochtiger helemaal open gezet zodat ze weer een beetje omhoog kwamen (wat ook gelukt is) zou dat de boosdoener geweest zijn?

 

En sorry voor me ontwetendheid maar bedoel je met "vliering" de uitlaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er maar even van uit gaan dat de vliering de uitlaat is heb ik daar de slang los gehad (en het verloopstuk eraf) en gecheckt of dat verbetering opbracht....... niet dus :tu

 

weet het nu even niet meer B) misschien toch maar uitblazen via het filter dan? Maar als ik daar voor kies kan ik dan me filter gelijk aan de uitlaat van me afzuiger plaatsen? Of moet dat dan aan het einde van de slang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar de eerste 4 dagen is de LV 90% geweest

 

Ben bang dat je hiermee de kool grotendeels verzadigd hebt waardoor de filter dus "op" is.

Even een hogere LV is niet erg maar dagen lang boven de 70% is einde filter meestal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies, daarom vroeg ik er ook naar. Het kan namelijk bijna niet dat een groter filter een kleiner debiet oplevert.

 

Ik ga ervan uit dat zonder filter je de ruimte zelfs op 40% nog wel koel krijgt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmmm dure les geweest dan B) dan is dat filtertje precies 3 weken meegegaan haha.

 

Ieder geval bedankt voor de tips en antwoorden :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...