Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

peter de pan

Testronde: 4x Cheese en 2x K2.

Recommended Posts

hallo allemaal.

 

ik heb sinds kort mijn eerste TL kastje afgerond, deze bevat nu 105W TL maar door warmte overlast met de VSA's (en geluid overlast om de VSA's te koelen) heb ik besloten van mijn huidige verlichting af te stappen.

aangezien ik in een erg kleine ruimte kweek, viel mijn oog op de PL-L Starlightarmatur 4 x 55 W 865

gallery_21973_7781_103918.jpg

 

 

deze heb ik gezien in de topic van 'Lovetosmoke' de prestaties zien er erg veelbeloven uit...

dit is de lamp die ik er nu boven heb hangen, deze heb ik al lerend in elkaar geknutselt maar heeft teveel nadelen voor dit kastje.

 

 

gallery_21973_7781_427593.jpg

 

 

verder werk ik in een ruimte van 170 x 100 x 80 met een schuine wand (1/3 word gebruikt voor de planten) de ruimte is voorzien van een slakvent 250m3 die regelbaar is doormiddel van een variac.

deze draait heel stil op 50 procent en laat zo'n 100m3 aan lucht door, net goed voor de 125 koolstoffilter die boven de lamp hangt...

 

ik heb een dubbele gaten bodem gemaakt met een passive lucht inlaat, de afvoer gaat rechtsreeks naar beneden tussen de vloer.

hier zijn wat foto's om je een indruk van het kastje te geven. voor het complete bouwverslag kan je hier klikken...

 

 

gallery_21973_7781_400830.jpg

gallery_21973_7781_268824.jpg

gallery_21973_7781_206063.jpg

 

 

en nu verder naar de 4 kleintjes.

 

 

gallery_21973_8932_290225.jpg

gallery_21973_8932_951230.jpg

gallery_21973_8932_390185.jpg

gallery_21973_8932_562045.jpg

gallery_21973_8932_775514.jpg

 

ik hoop dat ik de nieuwe lamp snel binnen krijg :closed:

 

grtz, PDP...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes met deze rinde en ik weet zeker dat je met je nieuwe armatuur er zeker flink wat grammetjes af gaathalen :wacko:

 

Grtz SoftIce :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

succes met de eerste ronde!

Het warmteprobleem was bij mij altijd onbekend.

Ik had de VSA´s altijd bij de buizen gehad, en hier word

natuurlijk de lucht afgezogen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey @peter de pan,

 

Heb je ook wat meer gegevens van die Starlightarmatuur?

LxBxH, prijs, shop?

 

 

Edit; gevonden :verrygood

 

Thanks,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Softice.

bedankt en ik hoop dat je gelijk heb :verrygood

 

@ Torsti.

jij ook bedankt voor alles :lol:

over de VSA's, het zou inderdaad beter uitkomen als alle warmte van 1 plek komt.

nu moet ik 2 verschillende plekken koelen maargoed we komen er wel uit :rolleyes:

er staan nu maar 4 TL's aan en de warmte hangt rond de 28 graden, op deze manier houd ik het wel vol tot ik de andere lampt heb...

 

@Greenlady.

de starlight armatuur is 55 x 46 cm, prijs is 150,00 en hij is volgens mij alleen in duitsland tekoop, ik moet me nu haasten naar me werk ik zal vanavond even de site opzoekn :lol:

 

grtz, PDP..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Schoek,bedankt man :rolleyes: ik zie je weer verschijnen hé :verrygood

 

@ de rest.

ik heb zojuist 2 comp, vents op de VSA,s gericht. zometeen even kijken hoe warm het word maar ik heb er wel een goed gevoel over...

gallery_21973_7780_414179.jpg

 

 

de kleintjes beginnen op plantjes te lijken, sommige zijn al bezig aan de 2e internode.

gallery_21973_8932_385882.jpg

gallery_21973_8932_596397.jpg

gallery_21973_8932_67208.jpg

gallery_21973_8932_473660.jpg

gallery_21973_8932_61676.jpg

 

so far so good :lol:

 

grtz, PDP...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Peter,

 

Is het nog gelukt om je vsa's te koelen met die fans??? Zit er zelf ook aan te denken om een tl kweek te doen. Zit nu op spaarlampen, wat met super bevalt. Weet je eigenlijk hoe heet die vsa's worden en heb je ze in je hok of er buiten hangen?

 

Success met je tl kweek!

 

PolliePol

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Polliepol.

 

tot nu toe hebben de VSA's nog geen kans gehad om echt heet te worden, sinds de fans erop blazen...

een aantal dagen geleden heb ik ze gekoeld met een circulatie ventilator maar dit maakte teveel geluid dus vandaar deze oplossing.

 

als je ze niet koelt kunnen ze geloof ik zo'n 60 a 70 graden worden, en ja ze zitten in me hok zelf (wat niet bevalt)

als ik het over zou doen ging ik voor EVSA,s en deze zou ik of buiten me hok of boven de lamp plaatsen...

 

ik zal eens een kijkje nemen in jou topic, bedankt nog :verrygood

 

PDP...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal.

 

ik heb 2 plantjes geadopteerd van Torsti, (nogmaals bedankt man! ik ben er enorm blij mee. :wacko: )

het soortje is K2.

ze waren al flink geworteld dus ik heb ze gister avond meteen in 3 liter potjes gezet.

wel waren ze al een beetje gestrekt dus ik wou ze eigelijk gaan toppen maar er was ook nog een ander maniertje die ik graag eens wou proberen.

 

ik heb nu de hoofd groeischeut naar beneden geknakt en op de helft weer omhoog, volgens mij werkt het prima, het plantje is weer op lengte en ik heb de hoofdtop nog.

 

gallery_21973_8932_68203.jpg

gallery_21973_8932_37656.jpg

gallery_21973_8932_318580.jpg

gallery_21973_8932_157360.jpg

gallery_21973_8932_393744.jpg

gallery_21973_8932_175005.jpg

 

 

ze staan ook sinds gister op 12/12 omdat de K2,s daar ook al een week op staan, de kleintjes schijnen dit niet erg te vinden. zeer gunstig :huh:

tot nu gaat nog alles lekker behalve dat de bestelling weer is afgeblazen, ik blijf voor nu gewoon bij me oude verlichting.

 

ik ga morgen nog even wat aanpassingen maken zodat de andere TL,s ook aan kunnen en ik ga de spaarlampen verwijderen.

ik heb nog ruimte om er nog 1 TL bij te plaatsen dus dat ga ik ook doen.

 

reality kick,s in :lol:

grtz, De Pan. :wacko:

 

enne, alle reacties zijn welkom hé :wtf2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

veel succes met de plantjes!

Ik ben benieuwd wat deze manier van knakken en binden brengt,

Een andere oplossing kan ook de scrog per pot zijn (Djzusie´s topic)-

Ik denk het dubbele knakken is niet zo bevorderlijk voor de top.

 

Maak er wat moois van :lol:

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij durft! Vlegel! Beetje dat arme schattige lieve plantje mishandelen. Jij krijgt noooooit meer kadootjes :lol:

 

Maar hoop dat het goed gaat en je plantje niet gaat rotten op de knakpunten.

 

Hou ons op de hoogte, ben benieuwd hoe goed dit werkt!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Torstie. ik zat er ook aan te denken om ze te scroggen, eerst maar even kijken hoe in ze werk gaat..

over de knak, ik heb eens gelezen over deze manier. ik dacht zo minder schade aan te brengen dan om 2 internodes weg te knippen? ik kon ze ook nog niet stekken nu.

ik zal me best doen verders :wtf2: in het weekend ga ik even wat voeding aanschaffen.

weet jij nog een beetje een betaalbare PH meter?

 

 

@Emtee :wacko:

hmm, ik heb wel gezecht dat alle reacties welkom zijn ja, maar je hoeft niet te gaan schelden hoor :wacko:

het was of dit of 2 internodes weg knippen, de afstand van pot tot lamp is namelijk maar 40 cm dus ze moeten egt klein blijven.

ik doe dit bij buitenplanten ook wel eens, niet exact op deze manier maar wel met knakken en buigen.

tot nu heb ik er nooit last mee gehad dus ik was me er niet van bewust dat sommige onder ons dit persoonlijk opnemen, mijn excuus :huh:

 

maar ik houd jullie op de hoogte!

 

grtz, PDP. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

update!

 

ik vind het allemaal nogsteeds super gaan, al zeg ik het zelf.

er zijn nog geen slechte tekenen te zien aan de plantjes, laten we hopen dat het zo blijft.

de K2,s lijken ook niet egt last te hebben gehad van het knakwerk, de bladeren stonden zo weer tegen de lamp aan geplakt :lol:

ik heb ze nu een beetje onder de kleine cheese plantjes geklemd zodat ze niet kunnen verbranden.

 

het word kouder buiten en ik krijg de temperatuur steeds beter onder controle dus een deze dagen gaan alle 8 TL,s aan.

ik heb er nu best een goed gevoel over :wacko:

 

en nu wat macro's van de Cheesies.

gallery_21973_8932_843717.jpg

gallery_21973_8932_200328.jpg

gallery_21973_8932_695075.jpg

gallery_21973_8932_415744.jpg

gallery_21973_8932_19601.jpg

gallery_21973_8932_41467.jpg

gallery_21973_8932_65165.jpg

 

 

grtz, PDP..

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede avond kweekers.

 

ik was even wat later thuis dan normaal en in die tijd waren de bladeren van de K2,s tegen de lamp aan gaan zitten. een paar bladeren van de langste K2 hebben wat brand plekjes opgelopen.

egt een beginners fout, ik doe verder me best om zoveel mogenlijk fouten uit de weg te gaan.

adviezen en tips van mijn medekwekers zijn dus ook altijd welkom!

 

om de bladeren naar beneden te houden heb ik nu per potje een schrog netje boven ze gehangen, ik kon het goede gaas niet vinden dus ik heb nu even dit genomen. zie foto..

als ik het gaas heb knip ik het pas op de bestaande vorm en dan maak ik het erop vast.

 

gallery_21973_8932_114351.jpg

gallery_21973_8932_259827.jpg

 

 

gallery_21973_8932_112320.jpg

 

 

gallery_21973_8932_673685.jpg

gallery_21973_8932_577162.jpg

 

 

alle 7 TL,s staan aan, 2 VSA,s worden nog niet gekoeld maar het is tegenwoordig wat kouder in het hok dus misschien dat ik deze warmte nog kan gebruiken

na een paar uur weet ik het, mocht het nog te warm worden dan koel ik deze VSA,s ook

 

goed weekend :lol:

 

grtz, De pan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsten :lol: bedankt, ik doe me best :huh:

 

ik ben enorm blij dat jij de moeite heb genomen om dit uit te vogelen, en dan ook nogeens zo'n mooie handleiding erbij :wtf2: Thnx!!

hier kan ik egt wat mee, ik ben ook al meteen plannen aant maken voor een nieuwe lamp met 12 a 13 TL,s. 160W.

deze word dan ongeveer netzo groot maar ik gebruik ook de ruimte van de spaarlampen dan voor TL..

 

 

ik heb nu wel eindelijk de tempratuur onder controle, met de lamp aan zit het nu ronde de 25 graden, met de lamp uit 18 tot 20..

dit betekend dat ik dan meer lampen (met EVSA,a) kwijt kan omdat ik dan van die smoorspoelen af ben! :wacko:

 

ik ga weer even verder met het uitmeten enzo.

 

grtz, De Pan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

leuk dat ik jouw kon helpen!

De EVSA´s hebben een kortere verbinding naar de buis nodig, plaats de EVSA´s daarom

boven de plaat van de buizen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Peter,

 

leuk om te zien dat je ook aan scroggen per pot bent. Ik heb alleen de planten opzij geknakt en verder over de plastic ringen geleid.

 

Ook heb ik zelf een scrog-ring gebogen van dik geplastificeerd ijzerdraad. in mijn idee kun je zo meer gebruik maken van alle internodes. Na het scroggen gaan alle blaadjes die onder het veldje komen toch bijna niets meer doen. als het goed is houd het bladerdek alle licht tegen. Ik heb deze dan ook gedieft.

 

Verder hoef je denk ik geen netje meer op te hangen/ maken. Mijn toppies kan ik met draad de gewenste richting optrekken. En bij een zo een ring heb ik extra ijzerdraad van de buitenzijde naar het midden gespannen, zo heb ik meer opbindmateriaal gekregen.

 

verder heb ik helemaal geen warmteprobleem, eerder wil ik dat het misschien iets warmer zou mogen worden. ik kom nu op ca 24 of 25 graden en ik heb de VSA's (8 x)op een zelfgemaakt armatuurtje welliswaar boven de relector hangen. Mijn afzuiger werkt op ca. 30%

 

De dames zien er verder lekker uit, ook deze kweek zal wel helemaal goed komen. :lol:

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... tegen de lamp aan gaan zitten. een paar bladeren van de langste K2 hebben wat brand plekjes opgelopen.

egt een beginners fout ...

Ik ben nu aan mijn 4e ronde bezig in mijn fluo kassie en het gebeurt me nog elke keer. Ben ook telkens weer verrast hoe snel de dames in de groei omhoog schieten.

Gelukkig kan het niet echt kwaad. Ze overleven het wel.

 

Als ik het zo zie komt het helemaal goed met deze kweek!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey. comments, altijd leuk :)

 

@Torsti, het zal niet de eerste keer zijn geweest ;)

 

@Djzusie.

leuk zo die toppen in een rondje laten groeien maar ik weet niet of het bij mij egt een mooie scrogg gaat worden

de 2 plantjes stoppen nu al met groeien, het netje krijg ik dus nietmeer vol. (denk ik)

het was meer bedoeld om de bladeren bij de lamp weg te houden en ik wou het eens proberen op te zetten want het ziet er zo cool uit B)

bij de volgende kweek ga ik het wel goed proberen toe te passen..

 

ik heb tog even een netje erover gelegd omdat er afentoe nog blaadjes tussendoor schoten :P

 

warmte tekort? Watts erbij?? :no

 

 

@EmTee

bedankt hé, ik maak me nogal veel zorgen :D

het is egt helemaal nieuw voor mij dat TL growen B)

 

grtz, PDP.. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal!

 

ik heb 2 kleine scrogg-netjes pas gemaakt om de blaadjes bij de lamp weg te houden, ook kan ik zo een beetje het scroggen uit proberen :tu

gallery_21973_8932_547790.jpg

 

 

en ik moet zeggen dat het knakwerk wel precies in ze werk gaat zoals het beschreven stond, de zijvertakkingen groeien flink door en de hoofdtop staat even helemaal stil.

gallery_21973_8932_452181.jpg

 

 

een soort van toppen dus maar je behoud de hoofdtop, die begint trouwens wel weer flink door te groeien nu bij de mooiste K2.

gallery_21973_8932_280028.jpg

 

 

 

verder is het klimaat stabiel ;)

gallery_21973_8932_530969.jpg

 

 

de Cheesies gaan nog lekker :P

gallery_21973_8932_145592.jpg

 

 

bloei is zichtbaar :D

gallery_21973_8932_149746.jpg

 

 

oftewel het ziet er allemaal zonnig uit... een beetje te zonnig misschien..

want bij de mooiste K2 heb ik net een vergeeld blad gespot, zou er te weinig licht door komen of zou het een andere reden kunnen hebben zoals stikstof tekort of iets dergelijks?

gallery_21973_8932_623389.jpg

 

 

ik hoor het graag, maar alle andere tips en reacties zijn natuurlijk ook welkom :)

 

grtz, PDP.. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik keek net even hoever de wortels van de cheese plantjes gevordert waren en ik heb ze maar meteen verpot.

de enige optie die ik had was een lange planten bak van 10 liter, 2,5 liter per plantje. er was geen andere manier om ze passend onder de TL te krijgen..

 

een paar shot van de wortels...

gallery_21973_8932_446009.jpg

gallery_21973_8932_666156.jpg

gallery_21973_8932_813857.jpg

gallery_21973_8932_55955.jpg

 

ik heb de aarde ingespoten met wortel stimulator en flink wat gaten gemaakt aan de onderkant van de bak, hij komt nog wat hoger te staan maar dat komt morgen..

 

 

grtz, PDP..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

het ziet er goed uit. B)

De zaailingen, wat voor zaad was dat?

Female / feminised zaad?

Wat doe je als je een mannetje ertussen hebt zitten?

Ik had eerder 3 of 5 liter potten gebruikt, dan ben je beter in staat om de

planten te verschuiven of eruit te halen.

Als je naar een GS gaat, kijk maar naar Easy-Rollers. Dan hoef je ook niet meer

met de kettingen te spelen.

Dat wordt nog lastig zodra de planten groter worden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej PdP.

Ziet er leuk uit man!

Zou jammer zijn als je je netje niet helemaal vol zou krijgen!

Gewoon ff laten doorgroeien toch of?

Ik ga ook scroggen alleen moet ik er eerst nog ff wat info over zoeken enzo:)

Staan nu 1,5 week in de groei...

Heb ze bij de 4e internode getopt en zie de nieuwe scheuten echt knallen!B)

 

Greets,

ThommyT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...