Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

klaboem

Afzuren van je voeding

Recommended Posts

Hoi,

 

ik kweek op aarde, geen Ec- en/of pH-meter, PP, 2x400W, 24 planten.

 

Ik heb tot nu toe (bezig aan mijn 5e kweek, gaat telkens beter, laatste oogst

600 gram droog) geen voeding afgezuurd. Ik heb al wel veel gelezen over

het belang van een juiste pH voor de opname van alle voedingsstoffen.

Nu wordt er gepraat over pH-, voor de bloei en de groei.

 

Mijn vragen zijn :

 

Wat is het verschil hier tussen ??

 

Zijn er mensen die foliumzuur of citroenzuur hiervoor gebruiken ?? In welke sterkte ??

Waar haal je dit ??

Ik geef met de hand water en wil eens bij een aantal planten de voeding licht gaan

afzuren. Ik gebruik een 10 liter emmer.

 

Stel dat ik mijn voedingswater een half puntje wil laten zakken (10 liter emmer),

hoeveel zal ik toevoegen ??

Je hebt in de supermarkt van die plactic citroentjes met daarin citroenzuur.

(die gele met het groene dopje erop) Ik zat te denken om op 10 liter 5 druppels

te doen, een weekje aan kijken en de week erop weer 5 druppels extra)

 

P.S. Ik weet dat de laatste vraag een beetje een domme, onnozele is (begin nu niet

over de aanschaf van een pH-meter, is een dooddoener), maar ik zoek een

soort van richtlijn om eens te gaan experimenteren.

 

Groeten en sorry voor de vele vragen,

 

 

Klaboem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die richtlijn heb je al opgesteld, weet allen niet of dit wel gaat werken.

Verder lijkt het mij niet verstandig om bij de voeding citroenzuur te gebruiken, daar deze de neiging heeft zouten af te breken. Lijkt mij beter om bij je voeding gewoon fosfortzuur te gebruiken :?

 

Als je dan toch niet van plan bent om een ph of ec meter aan te schaffen is het misschien wel een goed idee om op regio-voeding over te stappen, ben je meteen van het gedonder af :?

Deze is nl. op maat gemaakt voor de regio waarin je verkeerd.

Zelfs nog aan te maken op het kraanwater wat je thuis tapt.

 

Verder lijkt mijn het verschil tussen bloei en groei duidelijk.

Ze verschillen nogal van bestandsdelen daar de plant in de vershillende fase´s verschillende eisen steld. PH min heb je trrouwens vrijwel nooit nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

citroenzuur is volgens toch eigenlijk voor het spoelen en niet zozeer om je ph omlaag te brengen, zal daarvoor toch voor ph- gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
citroenzuur is volgens toch eigenlijk voor het spoelen en niet zozeer om je ph omlaag te brengen

 

Het brengt de ph wel naar beneden, maar lost ook voedingszouten op.

Vandaar dat het wel gebruikt wordt bij spoelen en niet bij de gewone voeding.

Als je trouwens voeding hebt gemaakt zul je merken dat je zult moeten aanzuren ipv. afzuren :?

Is bij mij iig wel altijd het geval. Hoef alleen maar af te zuren als ik geen voeding toevoeg aan het water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van het weekend bij me shop nog over gehad,

vroeg of citroenzuur goed was om ph te laten zakken,

zeiden ze dus dat citroenzuur meer werd gebruikt om te spoelen

en raden ze me voor alleen ph omlaag de ph- aan.

 

Kan er dus wel voor gebruikt worden,

wordt niet aangeraden......

(en oni zal de reden al wel gegeven hebben :wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onimusha heeft volledig gelijk. Het staat zelfs op de verpakking dat voeding en citroenzuur niet samengaan.

 

Zelf gebruik ik citroenzuur voor het afzuren van mijn stekblokjes. Daar is het prima geschikt voor, hoewel ik er nog niet achter de preciese reden ben, waarom het overlevingspercentage van de stekken bij citroenzuur hoger is dan met ander zuur afgezuurde stekblokjes. Ik heb toentertijd een serie stekblokjes afgezuurd met Salpeterzuur, Fosforzuur, en Citroenzuur. Het laatste gaf het hoogste overlevengspercentage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Moet altijd weer lachen als iemand naar de bekende weg vraagt, als je de ph wil regelen dan kun je niet zonder ph meter. je kunt wel een soort regeltje bedenken ( twee theelepeltjes op 10 liter) maar dan ga je uit van constanten.

 

1.) ph van je leidingwater en regen water is nooit constant (zeker dat van regen niet, hangt er maar net van af waar het buitje vandaan komt).

 

2.) de concentratie van je ph- wisselt ook.

 

3.) de behoefte van je substraat wisselt, door veranderende omstandigheden.

 

 

Je kunt dus mooi een regeltje hebben maar dat zal nooit zijn wat je nodig hebt, maar dat wist je zelf al. Je wilt graag iets met de ph doen maar dat heeft op deze wijze geen enkel nut. Stel dat je weet dat met die twee theelepeltjes je water prachtig ph 6.0 wordt, maar je substraat is iets te zuur dan zit je met 6.0 niet goed maar zou je iets hoger moeten. Maar jij weet dat niet omdat je je substraat niet kunt meten omdat je geen ph meter hebt.

 

 

Dus ph willen sturen zonder ph meter is niet mogelijk en daarom heb ik deze gekocht http://www.greenline.nl/product_info.php?products_id=4798

 

Als je door de ph te meten 5 grammetjes meer haalt heb je hem er al uit, en het is ook leuk om het te weten.

 

 

 

Sorry voor deze dooddoener

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol,

 

 

Haha ha ik probeer wat aktiever te zijn op forum, om kennis te delen. Maar zo heeft het niet zo'n nut.

 

 

 

Maar wat vond je er van !!!! toch eens ff kijken hoe dat nou kan, wordt zo'n topic niet gesloten na verloop van tijd

 

 

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

is meer voor de zoekfunctie, als je een specifieke vraag hebt dan ga je eerst zoeken, en dan kom je bij dit soort topics uit als je flink naar beneden scrollt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
is meer voor de zoekfunctie, als je een specifieke vraag hebt dan ga je eerst zoeken, en dan kom je bij dit soort topics uit als je flink naar beneden scrollt.

 

 

Ja dat is het, ik zocht op afzuren. Ik zuur af met natrium bicarbonaat en wilde weten wat dit voor toxologische gevolgen heeft op het wortelstelsel. En toen zag ik dit en vond dat even moest reageren.

 

 

thanks amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

 

2003 !!!!! ja ik moet er zelf ook nog erg om lachen, de poster heeft zelf al 2 jaar niet meer op het forum gekeken, zag ik net.

 

 

 

Ik wilde hem ff een berichtje sturren of hij ooit nog een ph-meter heeft gekocht.

 

 

 

 

 

bye bye

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kannabis,

Ik zuur af met natrium bicarbonaat en wilde weten wat dit voor toxologische gevolgen heeft op het wortelstelsel. En toen zag ik dit en vond dat even moest reageren.

 

 

De antwoord hierop is heel eenvoudig:

Zodra je met Natriumbicarbonaat afzuurt ben je een scheikundig wonderkind.

Na²CO³ is alkalisch! Het word gebruikt als o.a. als antacida (neutralisatie van maagzuur bij maagklachten) of als rijsmiddel in de keuken.

Zodra je dat spul in je voeding doet, gaat de ph-waarde omhoog. Hierdoor gaat de buffer van de grond kapot en de planten kunnen geen voedingsstoffen meer opnemen.

De toxicologische gevolgen voor de plant: Dood!

 

Voor het volgende posten graag effe kijken hoe actief / actueel het topic is.

Deze was al 7 jaren inactief.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ! tikfoutje natrium bisulfaat natuurlijk, weet je daar ook van hoe het door planten verdragen wordt

 

 

grappig dat jij toch ook merkt dat er iets gebeurt in topics van 7 jaar oud !

 

 

Eigenlijk zouden die topics op slot moeten of zo .

 

 

greetz,

 

kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...