Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Tissue Culture

Recommended Posts

We hebben in ieder geval nog geen bakjes met schimmel.

 

Had ik ook niet verwacht met zo'n super steriele werkruimte

Maar na een week nog geen besmetting betekend toch dat dat deel goed is gegaan?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
is er al ontwikkeling in de plantjes?

Leuk dat er mensen zijn die het boeiend vinden.

Begin het zelf ook steeds leuker te vinden.

 

 

Maar na een week nog geen besmetting betekend toch dat dat deel goed is gegaan?

Ja volgens mij gaat het wel oke. Misschien heb ik sommige shoots iets te klein geknipt waardoor ontwikkeling wat langer gaat duren.

Maar we zullen zien. Morgen helaas geen tijd foto's te maken. Maar zal Dinsdag wat foto's plaatsen.

 

 

 

 

Vandaag best productieve dag gehad.

Ik heb 11 verschillende soorten media gemaakt.

Met elk van deze media heb ik 6 bakjes gevuld.

 

Helaas kon ik geen cytokininen krijgen.

Dus bij de volgende ronde moet ik nog 5 soorten media maken.

 

Het ziet er in ieder geval mooi gekleurd uit:

gallery_9555_8916_389035.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke protocol voor tc met Cannabis. :tu

Dit gaat een sticky worden. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Protecol is kwestie van tijd. :tu

 

Of dit ons gaat lukking is een kwestie van geluk en doorzettingsvermogen. B)

gallery_9555_8946_7163.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de kit inmiddels ook uitgepakt en ben aan het studeren. Mijn dvd doet het wel dus ik maak effe een kopietje voor je.

 

Ben benieuwd... Zet hem op! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik verschillende soorten media voorzien van plant materiaal.

gallery_9555_8916_622676.jpg

 

Ik heb tussen de 4 en 6 stukjes weefsel in 1 bakje gedaan.

gallery_9555_8916_192779.jpg

 

In totaal heb ik vandaag 8 soorten media getest.

Helaas was mijn plant materiaal op.

Dus kan pas volgende week weer verder. :rofl

Dan ga ik nog 8 soorten media testen.

gallery_9555_8916_370859.jpg

 

Gr,

 

TT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de gelling agent, wat je perongeluk medium had genoemd bij stap 5 :lol: GelRite is.. Deze gelling agent welke je medium doet stollen is niet bedoeld om mee geautoclaveerd te worden dus misschien dat daarom geen stolling van de media uit de autoclaaf op trad. Een mogelijke oplossing is om de gelling agent later toe tevoegen of een eigen gelling agent te gebruiken zoals TC grade sterile agar-agar. In iedergeval al een heel breed scala aan opties dat je door aan het werken bent met betrekking op de hormoon samenstellingen..mar ben je niet de hormonen allemaal aan het slopen door ze alvorens het autoclaveren toe te voegen? He3el veel sterkte en ik bewonder je professionele houding :rofl en nu afwachten.. ik denk minimaal een week of 4 voordat er echte ontwikkeling plaats vind.

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze gelling agent welke je medium doet stollen is niet bedoeld om mee geautoclaveerd te worden dus misschien dat daarom geen stolling van de media uit de autoclaaf op trad.

 

Een mogelijke oplossing is om de gelling agent later toe tevoegen of een eigen gelling agent te gebruiken zoals TC grade sterile agar-agar.

Ey Snowy leuk dat je even mee komt kijken. Dat is altijd handig.

 

Welk medium die kit gebruikt weet ik niet zeker. Maar op de DVD stopt hij dit ook in de autoclaaf.

 

Het basis medium dat ik nu zelf gebruik komt van Caisson (Agar Micropropagation Type 1).

Deze wordt goed hard. Ook na 15 min in de snelkookpan.

 

Van de verschillende media heb ik 4 bakjes 15 min in de pan gestopt.

2 Bakjes 5 min die heb ik vervolgens onder UV lamp gezet. Zijn ook hard geworden.

Ik hoop dat op deze manier die hormonen niet stuk gaan.

Kan je ze ook na het koken toevoegen? Hoe zou jij dat doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo vandaag heb ik even die bakjes goed bekeken!

Er is nog weinig te zien. Op twee bakjes na.

 

Ik geef toe lastig te zien. Maar uit dit klompje zijn twee blaadjes ontstaan.

gallery_9555_8916_32289.jpg

 

En nog een soort van Callus Tumor (Callus met paar nieuwe sprietjes).

gallery_9555_8916_46637.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha! prachtig!

Eerste succesje is geboekt volgens mij

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap hier eigenlijk niet zo heel veel van maar ik vind het wel super interresant. :rofl

het zou dus mogelijk zijn om alleen toppen met wortels te kweken ofzo?

of gewoon pure thc met een zoet smaakje,

 

lijkt me een heel vreemd vooruitzicht,

ik hou het zelf eerst bij een gewone "normale" Kweek..

ga je wel volgen in ieder geval.

 

greetz lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even in te haken op de bovenstaande post.. het doel van weefsel cultuur kan heel verschillend zijn. Zo kun je het gebruiken voor de productie van veel nakomelingen en voor bijvoorbeeld de productie van artificiële zaden. Daarnaast zijn planten die op een dergelijke wijze gekweekt worden in bepaalde door de hormonen geïnduceerde stadia van groei erg goed genetisch te manipuleren wat natuurlijk heel veel mogelijkheden bieden kan.. Denk aan het tot over expressie brengen van een THC gen o.i.d. of het introduceren van aroma's of resistentie genen. De mogelijkheden zij legio.

In de meeste protocollen worden de hormonen inderdaad na het steriliseren van de media toegevoegd wanneer het medium op 60 tot 70 graden is. Meestal in een warmwaterbad bewaard om het vloeibaar te houden tot gebruik, waarbij vlak voor gebruik de hormonen toegevoegd worden per medium fles a liter, halve liter of 250 ml. Zaak is natuurlijk hierbij een precieze pipet (met mogelijk voor verdunde hormoon oplossing om het geheel beter te kunnen pipetteren) waarvan de pipetpunten ook in de autoclaaf zijn geweest en een steriele hormoon oplossing te gebruiken.

Daarnaast valt het me op dat je maar met een desinfectans werk om je transplantaat te desinfecteren.. je zou ook kunnen denken aan een gebruik van twee middelen samen voor het beste resultaat waarbij het misschien niet eens meer blijkt om necrose te verwijden. Dit is iets dat in de praktijk vaak gedaan word voor een zo optimaal mogelijke sterilisatie van het transplantaat. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat en vooral naar welke hormonen een ontwikkeling induceren en ook welke ontwikkeling dan geïnduceerd word. In de meeste protocollen word gebruik gemaakt van combinaties van hormonen voor een specifiek resultaat, de afzonderlijke hormonen kunnen ook rare slungelige of alleen gezwellig transplantaat opleveren. Vol verwachting klopt ons hart TC..

Whazzup zit nog steeds in de studie boeken begrijp ik? Ook sterkte met deze materie.. is heel iets anders als elektrotechniek en een plantje kweken :lol:

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info mannen

Ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen :lol:

 

 

Tot snel B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn wat een werk en wat een geduld moet je daar voor hebben ik zou dat nooit kunnen opbrengen, maar wel vet om te zien!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zooooo interessant :lol:

 

Hoop echt dat er wat moois uit komt. Succes!

 

Zou echt zooo te gek zijn moesten we over 5 jaar allemaal toppen aan t kweken zijn in potjes van 5 a 10 cm hoog B) Stel je voor zeg, het zou de benodigde oppervlakte om te kweken echt wel gigantisch verkleinen, met dan dus ook een giga opbrengst/m²

 

Ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarnaast zijn planten die op een dergelijke wijze gekweekt worden in bepaalde door de hormonen geïnduceerde stadia van groei erg goed genetisch te manipuleren wat natuurlijk heel veel mogelijkheden bieden kan.. Denk aan het tot over expressie brengen van een THC gen o.i.d. of het introduceren van aroma's of resistentie genen. De mogelijkheden zij legio.

Laten we aub geen genetisch gemanipuleerde cannabis gaan promoten. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

genetisch gemanipuleerd hoeft helemaal niet slecht te zijn donjon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaaf man laboratoriumwiet :lol:

succes met je project, leuk om te volgen..

gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laten we aub geen genetisch gemanipuleerde cannabis gaan promoten. :lol:

 

wees nooit bang voor nieuwe dingen B)

 

 

matrix_red_blue_pill.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
genetisch gemanipuleerd hoeft helemaal niet slecht te zijn donjon..

 

wees nooit bang voor nieuwe dingen B)

 

Genetisch gemanipuleerde 'crops' staat nog in z'n kinderschoenen. Er is bijvoorbeeld nog maar 1 (één) klein onderzoek gedaan naar de effecten op de mens na het consumeren van een GM crop.

 

Ook zijn er economische en ecologische bezwaren.

•Genetisch gemanipuleerde gewassen kunnen gepatenteerd worden (kijk naar monsanto) :lol: Het zou maar al te gek zijn dat iemand de exclusieve eigendomsrechten krijgt over een plant.

•Vervuiling van de natuurlijke 'genen-pool'. Stel dat iemand in jouw buurt een genetisch gemodificeerde mannelijke plant heeft, en deze bevrucht jouw plant. Jij houd de zaden en zonder dat je het weet zit je met GM planten.

•...

 

En waarom zouden we cannabis genetisch manipuleren?

Om het percentage THC omhoog te krijgen? Zodat de regering cannabis als harddrug kan classificeren? Voor mij hoeft het niet, ik word stoned/high genoeg.

Smaakjes? Ik vind cannabis lekker (subtiel) zoals ie nu is. 'k Heb echt geen behoefte aan cannabis met banaan of appelsiensmaak.

Resistentie tegen schimmel en andere ziekten? Kan inderdaad misschien nuttig zijn, maar kan ook andere nadelen met zich meebrengen...

 

Zoals altijd zullen er voor en tegenstanders zijn, maar ik hou het op selectief kweken met moeder natuur's genen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molmol,

 

Er zijn een heleboel meer dingen gaande die je nog niet weet denk ik...

 

Het is binnenkort waarschijnlijk (deels al) mogelijk om landrassen van alle planten te patenteren. Dit onder grote druk van Monsanto en enkele andere grote gen-tech bedrijven. Iedereen die dan een deel van die genen wil gebruiken moet betalen. De natuur is dan onder eigendom van bedrijven. Blijkt uit bloem xxx ooit een medicijn gemaakt te kunnen worden dan kunnen zij hun laatje vullen.

 

Vervuiling e.d. ? Studies naar wat het doet op mensen, nou niets tot weinig... Het gen komt namelijk uit een zelfde plant. Je hebt 1000 planten waarvan er 1 resistent is, dan kijk je welk gen dat is sloop je er uit en zet je in alle anderen... T is zegmaar kruisen waarbij je de uitkomst zelf voorspeld.

 

Zo wordt er momenteel eigenlijk alleen maar een gen uit bijv. mais weer in mais gezet. Het is niet aan de orde dat genen uit mensen/dieren in planten gezet worden o.i.d. wel mogelijk maar niet aan de orde. Resistentie vanuit het eigen soort is veel interessanter.

 

Waar ik wel voor ben is het steriel maken van GM crops. GEEN zaad maken met die rommel, als dat verzekerd kan worden dan is het geweldig... Maar waarschijnlijk ook duur en zal niet het hele land er vol mee staan, een mooier evenwicht.

 

Ik ben ook voor natuurlijk veredelen... GM shit moet je op bacteriën doen om die stofjes te laten maken op energiezuinige manier :lol:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vervuiling e.d. ? Studies naar wat het doet op mensen, nou niets tot weinig... Het gen komt namelijk uit een zelfde plant. Je hebt 1000 planten waarvan er 1 resistent is, dan kijk je welk gen dat is sloop je er uit en zet je in alle anderen... T is zegmaar kruisen waarbij je de uitkomst zelf voorspeld.

 

Zo wordt er momenteel eigenlijk alleen maar een gen uit bijv. mais weer in mais gezet. Het is niet aan de orde dat genen uit mensen/dieren in planten gezet worden o.i.d. wel mogelijk maar niet aan de orde. Resistentie vanuit het eigen soort is veel interessanter.

 

FF een snelle reply want ik moet dringen weg.

Ik dacht dat genen uit bacterien (die insectdodend werken) in planten werden ingeplant om ze zo 'pest-resistant' te maken?

Dus da's in ieder geval geen resistentie uit eigen soort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die heb je ook nog idd...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaat het ondertussen met de explanten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

update?? ik zit hier vol ongeduld te wachten :spliff: Hoop dat het goed gaat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...