Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Plant Tissue Culture

Recommended Posts

gaat deze test nog beginnen of is die al begonnen?

 

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

De echte test van het setje dat TC van Doc had gekregen is al afgerond.. c.q. bëëindigd zonder resultaten aan ons forum gangers kenbaar te maken. Grazz 85 post hier plaatjes van een eigen TC experiment dat hij op school met callussen heeft uitgevoerd op basis M.S. medium. En inderdaad zoals je zegt Grazz85 het vinden van de perfecte samenstelling voor het medium, waarbij voldaan word aan iedere voedings behoefte van de plant, is de heilige graal van het TC telen van wietplanten. De arbeid en de kosten die hiermee gepaard gaan kan ik ook niet dragen. De duur van dergelijke onderzoeken is ook zeer lang door de generatie tijden van de explanten die gebruikt worden. Succes op school iig!

 

Laters,

Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals reeds eerder opgemerkt: TT is wegens persoonlijke omstandigheden niet in staat om op dit moment te updaten. Hij komt terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er eigenlijk al testen geweest met cholcicine? Dit product zorgt ervoor dat de chromosomen in de cel delen maar de cel zelf niet. Dit leidt tot soms tetraploïde planten, maw planten met 2paar dna sets ipv 1 paar. Dit zorgt voor een stabielere plant, die vaak groter en sterker is (meer productie). Heb eens vlug gekeken maar niet echt iets van teruggevonden.

Voor de hormonencocktail kan ik wel wat van mijn eigen testresultaten uit het lab bekijken, of die van de protocols die we gebruiken. Heb hier nen cursus liggen met alles over in-vitro, spijtig dat hij niet online staat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn er eigenlijk al testen geweest met cholcicine?

 

Ik dacht dat dat illegaal was.. Ofzo? Of was het nu "ethisch onverantwoord", dat genetisch manipuleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortzichtig hoor

man_met_oogkleppen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey grazz

de lichtcyclus valt mij op

de nacht is erg lang,

is daar info/achtergrond over?

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag willen dat ze alles genetisch manipuleren . Maar ja daar heb ik zo me redenen voor .

 

VOORUITGANG noemen ze dat . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is er tegenwoordig meer achteruitgang door genetisch te manipuleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet zeggen don jon dat ik ook niet echt vind dat het vooruit gaat maar dat komt door de regeltjes en de mensen die het liefst weer in een grot terug kruipen . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helaas is er tegenwoordig meer achteruitgang door genetisch te manipuleren.

 

 

matrix_red_blue_pill.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoel ik niet Godsgift.

Ik heb het over mensen die ziek worden na het eten van genetisch gemanipuleerde gewassen, of planten (onkruid) die ongewild resistent worden tegen sproeistoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zouden ze juist de bevolking weer op moeten aanpassen donjon . Dan is alles opgelost ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je een punt. ;)

Jij geeft jezelf dus op als eerste proefpersoon die ze genetisch mogen modificeren. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja gelijk ik doe overal aan mee, als dat even kan lijkt me echt een goeie afsluiter van dit klote leven . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind beetje kort door de bocht om testen met colchicine genetische manipulatie te noemen. Strikt gezien is dit geen manipulatie, het ist een vaak toegepaste procedure bij het zoeken naar nieuwe kleur schakkeringen bij sierbloemen, of bij het stabiel maken van kruisingen(zie F1, F2, hybrides) Europa werkt inderdaad een beetje tegen als het op genetische gemanipuleerde organismen gaat(gmo). Maar ik denk dat onwetendheid vaak aan de basis ligt van de vrees van gmo's. Allergische reacties door toegestane gmo's(buiten europa dan) zijn nog niet bekend. Gmo's mogen in Europa bijna niet gekweekt worden(uitz Spanje), maar als je een product eet waar soja in zit, dan heb je 90% kans dat het round-up resistente soja is.

Het spijtige aan alles in dat België ooit de voorloper was in alles wat met gmo's(planten) te maken had, maar door de wetgeving zijn koppositie is verloren. Persoonlijk heb ik het ook moeilijk met vb mosanto, maar je moet het verschil tussen innovatie en uitbuiting van patenten kunne maken.

Om even terug te komen op het al dan niet illegaal zijn van colchicine, in vele kweek verslagen heb ik al veel illegalere dingen gezien ;)

Hoe dan ook, ik ben wel bereid om er eventueel mee te testen, volgend semester weet ik weer wat meer :lol:

Over de uren nacht, planten in-vitro krijgen een medium dat al veel sucrose bevat, normaal wordt dit aangemaakt door fotosynthese; Vandaar dat in-vitro planten minder behoefte hebben aan licht, omdat ze sucrose kunne opnemen uit het medium, naast verschillende andere essentiële bouwstenen. Ik hoop dat dat een antwoord is op je vraag, anders opnieuw stellen ;)

Er is nog zoveel te ontdekken als het aankomt op plantenfysiologie, het zou spijtig zijn dat door de angst van onwetende activisten dit niet allemaal ontrafeld zou worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste stoffen zijn niet illegaal hoor... Grondstoffen voor de meeste drugs kun je wel krijgen, maar of je rode vlaggetjes laat wapperen is een ander verhaal. Colchichine is één van de meer giftigere stoffen, dus ik kan niemand zonder opleiding in de sector aanraden hiermee te gaan werken, het kost je je leven. Niet direct, maar een paar jaar later...

 

Oh en wat betreft GMO's, mooie woorden, maar...

 

THERE'S NO WAY BACK!!!

 

En we weten nog LANG niet genoeg !?! De meningen van wetenschappers over bepaalde zaken veranderd ook nog wel ééns hé ? Maar fouten worden altijd gemaakt, en dan achteraf zegt iedereen sorry.

 

Nou geen mea culpa voor mij, dat is niet mijn feestje, van mij krijg je respect als je vantevoren in ziet dat iets gevaarlijk KAN zijn...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad mogelijk alle grondstoffen voor hardere drugs zomaar te kopen of te bestellen maar als je een verantwoordelijke leverancier hebt hangt die gelijk een rode vlag uit zoals Kees al zei. Het word wel lastig denk ik om in het bezit van Colchichine te komen en daarnaast is dit al lang niet meer het ideale modificatie middel. Bij een genetische modificatie met Colchichine is het meer trail en error zegmaar. Er zal van de circa 100 zaden of planten die je ermee behandeld een deel direct verloren gaan +80% door dat deze groep sterft aan de gevolgen van de colchichine blootstelling.

De overige -20% zal in vele gevallen voor het merendeel planten bevatten welke negatief gemanipuleerd zijn, dat wil zeggen dat de mutatie die in het genoom en de chromosoomsets niet een plant met de gewenste eigenschappen opleverd. De colchichine induceerd een random chromosome coupling waarbij de metafase van de cel (cel deling) uitgesteld wordt door de vergiftiging en er dus een verdubbeling van het erfelijk materiaal binnen de cel is. De kans dat je na het behandelen en op kweken van 100 planten geen positieve modificatie hebt is dan ook erg groot. Het is gewoon een random proces van trail en error, wat de verhouding resultaat en RISICO (wat met gebruik van Colchichine erg groot is) eigenlijk negatief maakt.

Er kan tegenwoordig ook gericht gewerkt worden aan genetische modificaties waarbij meestal een gen van een ander organisme naar een ander organisme gecloneerd wordt. Je kan dit echter ook gebruiken om slecht bepaalde gen sets in te schakelen of juist tot over expressie te brengen. Dit geeft een specifiek resultaat, resultaat gericht modificeren levert betere resultaten met minder inspanningen. Materialen en de kennis die hier voor nodig zijn is helaas schaars. Hiervoor is iets meer dan 1 zeer GEVAARLIJK stofje en doorzettings vermogen nodig (doorzetting om na héél veel negatieve mutaties toch te zoeken naar die ene positieve mutant).

De gevolgen van het consumeren van genetisch gemodificeerd voedsel zijn inderdaad veel te beperkt onderzocht zoals Kees al aan gaf. De tests die uitgevoerd zijn boeten bij mij altijd in omdat het in veel gevallen 'in eigen beheer' uitgevoerd is. Je zou gewoon een controle groep ratten normale Soja moeten voeren voor een jaar en een andere groep de GMO Soja moeten geven. Dan ga je na een jaar de gevolgen van de consumptie van GMO Soja in kaart brengen en houd je een deel van de ratten nog in leven om ook de levensduur van de GMO Soja ratten te kunnen vergelijken met de controle groep. Degelijke tests zijn nooit volledig uitgevoerd voordat de Round-Up ready meuk de markt op geduwd is door de Amerikaanse overheid. Dit alles nog geheel los van de marktoverheersende patenten misbruikende positie die deze ontwikkeling Monsat0r in de markt heeft gegeven.

Ennuh over het gevaar van Colchichine wat met je planten gebeurt gebeurt ook met jou na een beetje bloodstelling. Tis een stof die niet met leven verenigbaar is.. vandaar dat het leven er ook zo heftig op reageerd! Iedereen is gevaarlijk of het nu met een pijpbom in een vliegtuig is of met een flesje colchichine in je keuken alleen is het gevaar van die Colchichine voor jezelf en dat van de pijpbom voor alle overige inzittende van je vliegtuig behalve jij...

Ennuh Kees daarom is het een mening hea.. die mag je veranderen de feiten niet ;)

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
TT is wegens persoonlijke omstandigheden niet in staat om op dit moment te updaten. Hij komt terug.

 

Ben blij te lezen dat het project nog niet helemaal is opgegeven

Op welke termijn gaat de test verder?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De gevolgen van het consumeren van genetisch gemodificeerd voedsel zijn inderdaad veel te beperkt onderzocht zoals Kees al aan gaf."

 

Maar dat is ook helemaal niet in het belang van de modificeerder.. Voedselveiligheid.. moehahaha zolang het geld opleverd is het goed.

 

Een stuitend voorbeeld daarvan is de gensoja. Om die toegestaan te krijgen in Europa was het nodig om de max ppm roundup in soja met een factor 1000 te verhogen.

 

Nou zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat je door voorschrijdend inzicht je normen kunt verruimen, maar zover oprekken om iets op de markt te krijgen vind ik wel weer een beetje.... tsja.

 

Laten we het er maar op houden dat deze jongen gewoon biovlees uit een gecontroleerde keten eet. (dus gentechvrij)

 

Kortom, veredelen prima, genetisch modificeren liever niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog ff in het lab geweest en es gekeken hoe de plantje het deden...

gallery_12572_9391_262416.jpg

gallery_12572_9391_117269.jpg

 

Het ene is volledig afgestorven, en het andere ziet er ook niet al te best uit. Mijn eerste vermoedens gaan richting een Fe-tekort, blaadjes worden wit, er wordt maw geen chlorofyl aangemaakt, dit duidt vaak op Fe-tekort.

 

Om ff op de voorbije posts terug te keren, ik denk dat sommige de effecten van colchicine niet juist kennen. Deze link is miss wel interessant en bevat veel uitleg http://members.home.nl/henkwaldenmaier/via...behandeling.htm

Hier wordt ook oryzaline besproken een minder toxisch alternatief.

Ipv zaden te behandelen ben ik toch eerder voorstander van het laten kiemen, en bespuiten met een oplossing als de eerste blaadjes zichtbaar zijn.

Een medestudent van mij heeft al een paar testen achter de rug met colchicine op cannabis en als ik hem mag geloven waren de resultaten voortreffelijk, ik heb het wel niet gezien... maar ik geloof hem wel. Hoe leuk zou het niet zijn een chimere wietplant te hebben... Groene rand paarse kern ofzo ;)

 

Ik wil gerust eens testen, maar ik heb het gevoel dat de meesten er weigerachtig tegenover staan. Colchine is gevaarlijk, ok, das waar, maar ik zit nu al vier jaar bijna dagelijks in een labo, dus ik weet welke voorzorgen ik moet nemen(veiligheid komt eerst); Over het ethische, wel colchicine verdubbeld enkel de chromosomen, bij deze verdubbeling kunnen er veranderingen optreden. Die de plant nieuwe fenotypes kan geven. Dit is een algemeen gebruikt proces bij plantveredeling, ik vind het onterecht dat dit als GM wordt beschouwd.

Ik ga niet akkoord met snowy, die colchicine en GM over dezelfde kam scheert. Dit zijn echt twee verschillende dingen met verschillende resultaten...

 

Verder was ik dit jaar te gast op hortifair en heb enkele leuke dingen kunne scoren.

Voedingsstof bestaande uit bacteriëen die lucht-N fixeren en efgeven aan de plant en geloof het of niet anti-frost voor planten, ook bestaande uit bacteriën. Ik hoop ook deze te kunne testen :lol:

Nog veel werk voor de boeg dus, laat die lente maar komen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog effuh over colchicine,

 

Het veiligheidslabel

med_gallery_9137_5169_20866.jpg

 

Ennuh, wat dat dan betekenen mag

gallery_9137_5169_22672.jpg

 

Overigens leuk om op te merken dat Chloor op 3 staat, terwijl een paar teugen chloor je ook naar de andere wereld helpt.

 

Dit nieuwe inzicht wordt tot u gebracht door,

 

Snowy & Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conclusie, colchicine is te gevaarlijk om mee te werken. Maar geen nood, er zijn nog vele alternatieven. EMS behandeling wordt vaak toegepast bij arabidopsis, door floral-dip of de zaden ff te laten weken hierin. Gebruiken we deze methode, dan spreekt men van mutagenese. Dit kan ook via UV-straling gebeuren (neem eens wat zaadjes mee als je onder de zonnebank gaat :lol: ;) ) Ik vond trouwens een mooie illustratie van de resultaten met uv-bestraling

gallery_12572_9428_481216.png

 

En ok ik weet dat dit alles misschien nogal veel controverse met zich meebrengt, maar wat extra informatie over dit onderwerp kan geen kwaad me dunk. Ik wil niemand schofferen of doen, ik wil alleen aantonen wat de mogelijkheden allemaal zijn die kunne bereikt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ho ga je deze wiet noemen?? Sojawiet??? hahahaha doe mij maar gewoon de natuurlijk gang, alhoewel het wel interesant is om te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...