Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pat01

hulp gevraagt

Recommended Posts

Beste Forum bezoekers ,

 

Ik heb een tent van 240x120x200 waarin 3 x 600w in hangt , de afzuig die ik gebruik is een softbox van 1500m3 maar ik krijg mijn temp niet minder dan 33 graden..

De tent staan momenteel geen planten ( gewoon proefdraaien ) de lampen hangen op 120cm hoogte en de temp word gemeten op de grond..

Ik ben hier nu al een tijdje mee aan het sukkelen en zou graag een oplossing vinden daarom dit bericht

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 600 is wel een beetje veel naar mijn mening.

 

maar wat is je luchtinlaat ? kun je die niet vergroten zodat de aanzuiging beter gaat ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

actief koelere lucht inblazen....

 

zwaardere afzuiging....

 

of cooltubes gebruiken !

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo pat01,

 

ik zou me er niet zo druk om maken, zodra er planten in staan wordt het koeler doordat de planten verdampen

wat je wel kunt doen is een zwart/wit plastic aan de binnenzijde maken met de witte zijde naar binnen

reflecteert beter het licht via de wanden maar de warmte niet

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de zwaardere afzuiging betreft dat was ook mijn eerste idee maar er werd mij steeds gezegd dat 1500m3 meer dan voldoende zou zijn maar niet dus dat heb ik nu wel al onder vonden want ik had eerst 1 van 1150m3 en toen liep de temp op tot

36 graden , nu heb ik 1 van 1500m3 en ik ga 3 graden minder dus nog niet genoeg..

 

Met 2 lampen zakt de temp naar 28,5 graden dus dat zou al kunnen , de aanzuig van de lucht buiten de tent die is 19 graden dus dat moet meer dan voldoende zijn om binnenin de tent te koelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo pat01,

 

ik zou me er niet zo druk om maken, zodra er planten in staan wordt het koeler doordat de planten verdampen

wat je wel kunt doen is een zwart/wit plastic aan de binnenzijde maken met de witte zijde naar binnen

reflecteert beter het licht via de wanden maar de warmte niet

 

suc6

 

Kan die plastic dan veel verschillen in de temp want dat snap ik niet goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd , dat kan wel 3/5 graden schelen bij de planten... doordat wit geen warmte reflecteert

voel in de zomer het verschil maar is aan een witte auto of een andere kleur auto

en uiteraard heeft het te ook alles te maken met de temperatuur van de lucht die je binnen krijgt (daar ben je afhankelijk van)

een lege ruimte is altijd warmer als met planten er in, als ze volgroeid zijn kan dat ook zomaar 5 graden schelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de weerstand in het afzuig systeem te groot is en de softbox van 1500m³ geen 1500m³ lucht verplaatst !

 

Hoe is de softbox aangesloten ?

Is het koolfilter misschien dicht geslagen ?

Flexibele slang met bochten ?

waar komt de 1500m³ lucht vandaan die de tent in wordt gezogen ? ( wordt de tent niet vacuüm gezogen ) ?

 

De inhoud van een tent van 240x120x120 = 3,456 m³

Als de softbox 1500m³/ uur afzuigt zou je de lucht per uur 1500m³/uur : 3,456 m³ = 434,02777 verversen !

Er zitten 60 minuten per uur dit houd in 3600 (= seconden per uur ) : 434 = 8,2 seconden.

Als de afzuigbox 1500m³ verplaatst wordt al het lucht in de tent in 8,2 seconden dat is weer 7,31 x per minuut ververst.

De temperatuur kan alleen 33 graden worden als de temperatuur van de aangezogen lucht 33 graden is !

Dit lijkt mij onwaarschijnlijk en daarom denk ik dat door een te hoge weerstand in het systeem geen 1500m³ lucht verplaatst wordt en waarschijnlijk maar

300m³ of zo !!!

 

Waarom denk ik 300m³, zelf heb ik 2x 600 watt hangen en gebruik 1 rvk 125. in het systeem heb ik zo weinig weerstand dat er effectief 285m³/uur verplaatst wordt.

Een RVK 125L verplaatst bij 0 Pa weerstand maximaal 341m³ lucht per uur !

De temperatuur komt bij een verplaatsing van 285 m³/uur niet boven de 28 graden celsius ( in mijn situatie )

Met 3 x 600 watt hangen dit 1 derde x zo veel als in mijn situatie de installatie zal 430 m³/h voldoende afzuiging hebben

Als de lucht gemeten gaat worden kom de lucht verplaatsing waarschijnlijk onder de 430 m³ per uur uit !

 

De oplossing is, de weerstand verminderen !

 

 

Beginnen met tent openzetten, zakt dan de temperatuur ?

zuigzijdig geen weerstand (koolfilter verwijderen), wat wordt dan de temperatuur ?

Daarna perszijdig verwijderen, wat wordt dan de temperatuur ?

Koolfilter zuigzijdig weer aansluiten, perszijdig niets, wat wordt dan de temperatuur ?

 

Als je deze testen doet weet je waar het probleem ligt en deze aanpassen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

Beste Homegrower ,

 

Bedankt voor deze uitgebreide info en heb dan enkele testen gedaan die u mij aanraadde

 

De testen zijn uitgevoerd met een buiten temp van 19,5 graden..

 

1--- Afzuig laten draaien zonder filter geen temp verschil temp was 33 graden...

2--- Tent open gezet en de temp zakt naar 29 graden

3--- perszijdig ik denk dat je bedoelt de kant van de uitlaat daar zit geen slang op aangesloten en de vuile warme lucht gaat rechtstreeks door het raam naar buiten ..

4--- Tussen de filter en de softbox zit 120 cm slang tussen dus ik denk dat dat ook niet overdreven is..

 

Al bij al ik krijg mijn temp niet naar beneden dus mijn vraag is nu gaat het veel temp verschil maken als ik een inlaat plaats ,

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt geen inlaat?????? Wel een passieve neem ik aan? Dus 3x de diameter van je afzuiger??

 

Als je dit niet hebt; tuurlijk scheeld dat!!!

 

Als dit wel allemaal goed is zou ik cooltubes gaan aanschaffen!

Edited by tjehmarjeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

ventilator erbij en koelere frisse lucht aanvoeren

 

dan ben je alweer 'n stapje verder :lol:

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punt 4.. die 120 meter slang (Sonodeck?) bezorgt je wel degelijk veel drukval, al helemaal met een softbox die niet veel druk opbouwt en een geribbelde slang en een dikke filter eraan, je denkt dat dat niks voorstelt totdat je eens serieus gaat meten en dan ben je al snel door dat stukje slang &de filter zomaar 500M3 kwijt aan capaciteit.. en als er wind op het raam staat waardoor je uitblaast dan verlies je zomaar nog een aantal kuubjes erbij die je nooit vermoedt en zo al met al kom je dan ipv 1500M3 misschien maar op 600M3 uit..

 

Het verlies aan druk kun je makkelijk zelf een idee krijgen door een peuk voor de inlaat te houden zonder die 120 slang eraan je merkt het verschil dan wel :lol:

 

En je vraag over actieve inblaas:

dit kan zeker helpen maar dan is het wel zaak de binnenkomende luchtstroom goed te verdelen en ook te zorgen dat deze niet te koud is met najaar op komst en lagere temperaturen, dan kan het thv je potten wel eens te koud worden.

 

Je krijgt meer controle over klimaat als je beide fans aansluit op een multifancontroller met min/max stand zodat je fijn af kan regelen. Als je voor actieve inblaas gaat dan kan ik je de luchtverdeelslang van AT&T aanbevelen, simpele eenvoudige oplossing die goed werkt en scheelt je weer ventilatoren ed in je tent.

 

AT&T merkte ook op dat je de wanden van je tent kunt bekleden met panda folie (z/w folie), dit kaatst alleen het licht terug en niet de warmte, wat die coating van de tent dus wel doet. Kan je weer een paar graden schelen..

 

Denk dat je het op die manier aan moet pakken, kijken hoe eea op elkaar inwerkt en gebruik maken van de ervaringen van anderen in hun tentkweken.

 

Tentkweken is toch heel wat anders dan een hok, helemaal qua temperatuurbeheersing, luchtvochtigheid ed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lucht inlaat verbeteren, dit gaf een verschil van 4 graden :lol:

 

29 graden is een goede temperatuur !

 

Ook de 1,2 meter flexibel geeft weerstand, dit evt vervangen voor PVC of spiro buis (van een goede diameter) en het probleem is opgelost !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze iedereen bedankt voor zijn bijdrage in dit topic ik ben en kan er heel wat mee dus gaan we weer een beetje verbouwen he..

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook zo,n tent en heb 2x 600 lampen in hangen en een afzuiger van 1500m3. mijn luchtafvoer gaat via me schoorsteen naar buiten en voor verse zuurstof staat een raam open naast me tent. en het draait helemaal perfect. minimale tempratuur is 19 graden en max 30 a 31 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe een paar zaken die in het verhaal incompleet zijn of niet kloppen.

 

1. Een stukje slang (mits goed uitgerekt) geeft niet zo'n grote hoeveelheid drukval.

2. BOCHTEN doen dat wél

3. De maat van de gebruikte slangen is belangrijk, te kleine slang veroorzaakt veel drukval, lees het ventilatieartikel nog eens door.

4. Ik lees nergens iets over een filter?

5. Ik lees nergens iets over de grootte van de inlaat en de plaats waar deze zit?

6. Ik snap het advies van zw/w folie niet helemaal, je zit toch in een tent? Wat voor tent? Dan weten we ook hoe het er uitziet en wat voor materiaal het is

 

Homegrower: doe je rekenwerk eens na want de tent is 2 meter hoog en 1500 kuub haal je ook in praktijk niet en wil je ook niet, je wilt tenslotte niet dat je box continu voluit draait. Nou is 260,4 keer ook wel een beetje overdreven maar toch, een flinke filter geeft behoorlijk wat drukval.

 

3 x 600 watt vind ik persoonlijk overigens veels te veel voor deze oppervlakte. Waar heb je al dat licht voor nodig? 2 x 600 is zat. Doe anders 3 x 400, maar 2 x 600 geeft meer licht. Dat is in dit geval denk ik het grootste probleem.

 

Met 2 x 600 watt hoeft je fan met filter nooit harder te draaien dan 40%, zeker niet met 19 graden inlaattemp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb ook zo,n tent en heb 2x 600 lampen in hangen en een afzuiger van 1000m3. mijn luchtafvoer gaat via me schoorsteen naar buiten en voor verse zuurstof staat een raam open naast me tent. en het draait helemaal perfect. minimale tempratuur is 19 graden en max 30 a 31 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

Inderdaad whazzup met 2x 600 watt zit ik aan de juiste temp maar ik heb deze opstelling gekocht als pakket en dan ging ik er ook vanuit dat het zou werken..

Ik heb al zoveel mogelijk verschillende manieren geprobeerd maar krijg temp niet omlaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als leverancier van tenten raad ik voor een 1.20x2.40 tent aan dat je 2x600w er in hangt. :closed:

 

Kijk maar even naar deze link KLIKERDEKLIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn afzuiging is 1500m3 softbox en mijn filter is 1150m3 kan dit of hebben jullie er bedenkingen bij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...