Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

rode draad topic: GROEIFASE

Recommended Posts

Groeifase (beginner)

 

Van nature staan de planten buiten in de open natuur, met wisselende weersomstandigheden.

Inmiddels kan je met het binnen kweken betere resultaten halen, daar je in een hok/kast

met de juiste investeringen de ideale omstandigheden kan creeeren voor de planten,

met de nadruk op kan, aangezien veel beginnende kwekers willen bezuinigen op de investeringskosten.

Dit is niet raadzaam aangezien het zeker ten koste zal gaan van de opbrengst, kwaliteit,

en niet te vergeten… je plezier.

 

In een hok/kast bestaat de kweekperiode uit 2 fasen: groeifase (vegatieve fase) en de bloeifase.

Hier zal worden ingegaan op de groeifase, daar begint elke kweek ook mee.

 

In de groeifase is er een lichtcyclus van 18 uur licht en 6 uur volledig donker;

kieren/naden/spleten moeten dus lichtdicht gemaakt zijn en de luchtinlaat/uitlaat mogen ook geen licht doorlaten (kan je voorkomen door het maken/plaatsen van een labyrinth). Een goede manier om dit te testen is door zelf 5 minuten in de kast te gaan zitten met de deur dicht (evt buiten de kast een lamp aan).

Blijft het donker, dan heb je goed werk geleverd, kan je wat zien, dan heb je nog werk te doen.

Door gebruik van een geschikte tijdschakelaar kan je eenvoudig de uren licht goed/constant te regelen. Neem geen huistuinenkeuken timer, deze kunnen/zullen doorbranden (met alle gevolgen van dien).

 

Voor het geven van licht kan je niet elke willekeurige lamp gebruiken,

gebruik hiervoor een hoge druk natriumlamp (HPS-lamp) of een hoge druk kwiklamp. (400 of 600 WATT)

Deze lampen kosten wel wat (circa 60-80 euro p.s.) maar deze investering heb je aan het eind van je kweek gemakkelijk terug verdient. Ga niet zitten rommelen met andere verlichting/lampjes, dat is zonde van je tijd en energie. Heb je hier echt geen geld voor, dan kan je als alternatief kweken onder tl-verlichting (in de groei).

Al zal dit in aanschafprijs (meerdere van nodig) weinig tot niets schelen.

 

Aantal ervaren (natrium)kwekers zullen dit advies overigens ook tegenspreken,

Het duurt allemaal veel langer, de ontwikkeling wordt flink geremd, opbrengst is lager, mindere kwaliteit, enz…. en in de bloei zal het nog moeilijker, zoniet onmogelijk worden met tl. Zet het er dus toch bij, want er kan wat wiet vanaf komen, en dan kan het gezegde opgaan: beter iets dan helemaal niets.

 

De stekken koop je in een stekkenblokje, stop deze in het midden van de pot in de grond (grond vooraf vochtig maken) in een kuiltje op die manier zodat de bovenkant van het stekblokje net onder het grondoppervlak komt/blijft. Hang de lamp/lampen op minimaal 1 meter tot 1,5 meter boven de stekken, en het kweken is begonnen.

Laat de lamp de eerste dagen per dag steeds een stukje zakken, totdat de ideale afstand is bereikt (bij 400W 50-60 cm afstand lamp-bovenkant top).

 

Stekken laat men over het algemeen 1 week in de groei staan en worden daarna in de bloei gezet. Eerder in de bloei zetten kan ook (hierdoor blijven de planten kleiner en kan je er meer kwijt) maar beter pas na minimaal 3 dagen. De wortels moeten zich eerst zetten en de plant moet aanslaan. Langer in de groei houden kan ook, hou er dan wel rekening mee dat de plant de circa eerste 3 weken bloei nog door blijft groeien.

 

LV (luchtvochtigheid) in begin groei hoog houden/maken, circa 80%

Temperatuur tussen de 22 - 25 graden houden.

 

Voeding bijgeven is met voorbewerkte grond niet nodig, zit voeding in voor circa de eerste 3 weken. In de groei hebben de planten met name stikstof (N) nodig,

 

Je kan alvast verder lezen over de Ph en Ec

 

Op een geslaagde kweek :(

--------------------------

 

Dit verhaal is natuurlijk niet helemaal volledig,

maar mogelijk een aardig hulpmiddeltje voor het opdoen van de eerste basiskennis.

Wil je meer weten over een bepaald onderdeel/onderwerp,

dan kan je ook nog een vraag stellen in de daarvoor bestemde rubriek

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier heb ik een vraagje over,

 

namelijk hoe belangrijk is de luchtvochtigheid de eerste 2weken of over de hele periode??

 

heeft iemand duidelijke verschillen gezien tussen wel of niet een bevochtiger in je hokkie??

 

grtzz pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee pitt,

 

in een topic van rataplan was te zien dat de lv toch wel van groot belang is in de groeifase.

rataplan had 2 hokken met (ongeveer) dezelfde opstelling.

in het ene hok een goeie (hoge) lv en in het andere hok een hele lage lv.

er was duidelijk verschil te zien naarmate de bloei erin kwam.

de planten met de lage lv waren veel kleiner en lager bij de grond.

 

dus ja, het is toch wel van groot belang dat dat in de groeifase de lv hoog wordt gehouden.

rata's topic

 

-grz- Cannakid

Edited by Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb n luchtvochtigheid van rond de 62LV maar krijg de temperatuur niet lager dan 32 graden met de lampen aan , ik zit aan een maximum van 34.7 graden en dat vrij constant met een ventilator erop.hoeveel graden kan een stekje van een week hebben aan graden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit doorgenomen maar zie niet terug hoe hoog je de tl lampen moet hangen.........neem aan stukken lager of niet?

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

max 3 cm boven je planten hangen dan strekken ze niet en krijg je mooie volle bossen.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal goed en wel!

momenteel staan mijn eerste plantjes gewoon in de living te groeien, langzaam maar zeker, de ideale scholingsperiode. Als ik die plantjes lang genoeg laat groeien, worden die dan ook even kwaliteitsvol als een plant die ik versneld laat groeien?

 

Naargelang ik over budget zal beschikken start ik met een kast van ongeveer 2,0 x 1,50 x 2,50 om de planten te laten groeien, met daarin een 400W lamp, een kast voor 2 planten (soms 4: 2 die bijna in bloei gaan en van elk van die planten "knip" ik dan een top die ik gebruik als kloon). De planten zou ik laten groeien even lang als normaal de bloei duurt. (terwijl de ene bloeit in een ruimte met 600W-lamp, laat ik dan een stek van die plant groeien in een andere kast).

nu lees ik dat jullie de groei niet langer dan 2 weken laten duren! Gaan mijn planten nog in mijn kast kunnen als ik ze onder 400W zet, ongeveer 10 a 12 weken (ik zou haze kweken, mijn favoriet). Sowieso zal ik ze natuurlijk moeten intoppen (= snoeien dus). Ik heb vooral schrik dat ze in oppervlakte te groot gaan worden eenmaal ze zijwaarts beginnen te groeien door het toppen (lukt het om de plant voldoende bij te sturen?), mijn kast zal immers maximum 1,5 meter diep zijn. Iemand een idee hoe breed zo'n plant kan worden.

Naast de haze zou ik ook nog aurora indica kweken, voor kenissen en om niet enkel over haze te beschikken (verandering van spijs doet eten hè)

 

 

Greetz,

 

Peacheken

Share this post


Link to post
Share on other sites

de groeifase, is het vrij te kieze hoelang je die door laat gaan? of is er een beperkte tijd?

 

de mijne staan nog in groeifase met lichte ingesteld, maar ze zijn precies al begonnen aan hun voorbloei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

ziet iemand het zitten de links in de eerste post aan te passen?

Ze werken namelijk niet (meer) :/

 

thx

Chuanse

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze sticky verklaart men dat het onmogelijk is om onder tl af te bloeien is??? So 2000 en old!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien makkelijk om in deze sticky ook de groei tijd voor zaad in te werken ......

 

Allemaal leuk en aardig die stekken maar niet iedereen is zo verwend :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...