Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ENCOD

BELGISCHE JUSTITIE WIL TREKT UW PLANT EEN HAK ZETTEN

Recommended Posts

Op donderdag 1 oktober aanstaande dient voor het Hof van Beroep in Antwerpen (Waalse Kaai 35A, 13e kamer, zaal B, vanaf 11 uur) de beroepszaak tegen de veroordeling van de vzw Trekt Uw Plant die in februari van dit jaar werd uitgesproken door de Rechtbank van Eerste Aanleg.

 

Aanleiding tot de rechtszaak is de actie die plaatsvond op 3 mei 2008, op de Vrijdagmarkt in Antwerpen. Toen stopten de 3 bestuursleden van Trekt Uw Plant elk een cannabiszaadje voor hun persoonlijke plant in een bloempotje. Op deze manier vestigden zij een collectieve cannabisplantage, gebaseerd op de ministeriële richtlijn van januari 2005 die het bezit van maximaal 3 gram of 1 cannabisplant per volwassene buiten vervolging stelt.

 

Echter, het Antwerps parket zag het anders en vervolgde de bestuursleden wegens aanzet tot gebruik.

 

Bij een eerdere manifestatie van Trekt Uw Plant (in december 2006 in de Kruidtuin) hadden 6 leden van de vereniging elk een stekje van een cannabisplant afgeknipt en aldus een gemeenschappelijke plantage gevestigd. Ook toen besloot het Antwerps parket de ministeriële richtlijn te negeren en beschuldigde Trekt uw Plant van het vormen van een « criminele organisatie » Hoewel ook deze actie plaatsvond op een openbare plek was er toen blijkbaar geen sprake van « aanzet tot gebruik ».

 

De Rechtbank van Eerste Aanleg wuifde de beschuldiging van « criminele organisatie » weg maar veroordeelde de leden van de vzw in mei 2007 wegens « bezit van cannabis ». Het Hof van Beroep sprak hen in juni 2008 vervolgens vrij. In het vonnis werd gesteld dat het bezit van cannabis voor persoonlijk gebruik door een volwassene in België een overtreding is en geen misdrijf.

 

Met de beschuldiging van « aanzet tot gebruik » heeft het gerecht een nieuwe manier gevonden om het streven van Trekt Uw Plant, rechtszekerheid te scheppen voor de teelt van cannabis voor eigen gebruik, een halt toe te roepen. Daarbij wordt duidelijk dat zowel de gezondheid van de cannabisgebruiker en de overlast van de huidige cannabismarkt voor de samenleving als geheel het gerecht volledig koud laten.

 

Het in eigen beheer telen van cannabis voor persoonlijk gebruik, zoals de vzw Trekt Uw Plant voorstaat, is immers een manier om de gezondheid van de cannabisgebruiker te beschermen. Trekt Uw Plant wil een legaal alternatief vormen voor de illegale markt, waar geen enkele controle bestaat op de kwaliteit of de prijsvorming van het produkt, en waar vaak verontreinigde cannabis of andere illegale drugs worden aangeboden.

 

Als gebruikers hun cannabis zelf of in groepsverband mogen telen hoeven zij niet meer in contact te komen met deze illegale markt, met alle positieve gevolgen van dien. Het gebruik van chemische middelen in de cannabisteelt kan tot een minimum worden teruggebracht. Op het moment dat gebruikers kunnen rekenen op een produkt van constante kwaliteit, zullen zij hun gebruik rationaliseren en verminderen.

 

In plaats van aan te zetten tot druggebruik, doet Trekt Uw Plant dus aan « harm reduction » of te wel « schadebeperking ». Onze aanpak is te vergelijken met het uitdelen van schone spuiten aan injecterende gebruikers van heroïne, hetgeen momenteel plaatsvindt onder verantwoordelijkheid en met financiering van de Vlaamse Gemeenschap.

 

Het concept van Trekt Uw Plant kadert eveneens in een effectieve aanpak van allerlei vormen van overlast. Op het moment dat Belgische cannabisgebruikers hun eigen cannabis in groepsverband mogen kweken, zal het aantal bezoekers aan de coffeeshops in de Nederlandse grenssteden gevoelig verminderen. Ook zal de illegale cannabisteelt, met alle bijkomstige problemen zoals stroomdiefstal en overtredingen van brandveiligheid- en milieunormen, beduidend afnemen. Op het moment dat een plantage door de overheid wordt getolereerd, kunnen eisen op het gebied van veiligheid en milieu worden gesteld.

 

De aanklacht « aanzet tot druggebruik » tegen Trekt Uw Plant is een truc die het gerecht uit de kast heeft gehaald om het cannabisverbod intact te houden. Een oprisping van een conservatieve moraal die op sterven na dood is. Een alibi voor overijverige gerechtsdienaars om een democratisch genomen besluit te omzeilen.

 

Eigenlijk staat op 1 oktober niet Trekt Uw Plant terecht, maar het federale cannabisbeleid. Na 8 jaar parlementaire debatten, werkgroepen en omzendbrieven werd dit beleid vastgelegd in de ministeriële richtlijn van 2005. Met deze richtlijn heeft de Belgische overheid het signaal gegeven dat het gebruik van cannabis voortaan vanuit de volksgezondheid en niet vanuit het strafrecht benaderd dient te worden.

 

Als de burger in de privésfeer cannabis mag bezitten en gebruiken, moet dit product ook op legale wijze geproduceerd en gedistribueerd kunnen worden. In vele landen, waaronder de VS, Mexico, Argentinië, Brazilië, Portugal, Spanje en Tsjechië groeit de overtuiging dat criminalisering van de cannabismarkt geen problemen oplost, maar deze juist groter maakt. Blijkbaar wenst de Belgische justitie deze nieuwe realiteit niet te accepteren.

 

Het zal Trekt Uw Plant niet beletten door te gaan in de strijd voor een samenhangend en effectief cannabisbeleid in Belgie.

 

Meer info: http://www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn steun hebben ze! en dan bedoel ik niet justitie...

 

goed dat de belgen al zover zijn, ik hoop dat ze winnen en nederland er een voorbeeld uit kan halen!

 

go belgen, go!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

CDA hier in Nederland is al aan het terugkrabbelen.Eerst moesten de coffeeshops weg en nu moeten ze kleiner worden.Afwachten wat de nieuwe drugsnota gaat brengen in oktober.Het zou beter zijn als er in Belgie ook een coffeeshopsysteem zou komen.Eigenlijk geheel binnen Schengen zou zo systeem moeten komen. B)

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmanito: dan is het drugstoerisme uit belgie ook over B)

 

Belgie moet inderdaad ook coffeeshop syteem hebben is veel beter.

ze zijn op de goede weg :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

belgie is voorlopig nog steeds een kutland, de belachelijkheid van de wet en straffen en dergelijke is ongelofelijk. Ik sta elke dag versteld als ik hier naar de radio luister of de krant lees, elke dag weer hoor je meer en meer van die dingen die niet zouden mogen kunnen gebeuren (dan heb ik het over mishandelen van kinderen, overvallen, ontsnappingen, je weet wel..) , en waar eigenlijk niets aan gedaan word (waar ik al niet meer versteld van sta). De straffen op de ernstige dingen zijn wel zo belachelijk laag soms, en daarbij komt nog eens dat de gevangenis in BE eigenlijk meer een vakantie is. Met een beetje geluk heb je er alles wat je wil (weet ik van zeer vertrouwelijke bron).

 

Belgische regering moet afgedankt worden, wetten volledig herzien met nieuwe en betere regering. Het enige waar die oelewappers in het parlement nu om geven, is het aantal stemmen bij de volgende verkiezing, en hun dikke vette salaris houden. Laatst was op tv een interview, zei een minister, weet niet welke, dat hij best wel een paar duizend euro wou inleveren om het tekort in de begroting te helpen tegemoetkomen. Vroegen ze per maand of per jaar, per maand zei die (wrs zo gedaan om de regering beter uit te laten komen ofzo), maar moet je der wel bijdenken dat als je al meer als 20.000€ per maand betaald krijgt, dat die 2000 euro die eraf gaan niet veel meer uitmaken. Hij had moeten zeggen dat ie wel 10.000 wou inleveren, en dan nog had ik het te weinig gevonden, want het is al lang geleden dat ze nog eens iets nuttig gedaan hebben daar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf opgesteld communiqué !

Laat ons hopen dat er, op de juiste wijze, gereageerd wordt door de legéling (Kantonees voor regering).

"Die zit er dan weer mee."

Zei m`n pinkje, bijnaam "Pingeling".

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor alle aanmoedigingen...

 

Gisteren beslisten de rechter van het Hof van Hoger Beroep dat ze de zaak uitstellen tot 15 oktober, vanwege tijdgebrek..

 

Dat is al de derde keer dat dit gebeurt in een rechtszaak tegen ons, steeds als de openbare aanklager onze verdediging (de tekst van onze advocaat) onder ogen krijgt hebben ze plotseling meer tijd nodig om zich voor te bereiden..

 

We houden jullie op de hoogte

 

Groeten

 

Joep

www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK STEUN!

 

willen ze geen legalisatie, opteer dan voor anti-criminalisering van de eindgebruiker.

Waarom zouden blowers wetten moeten breken om hun spul te verkrijgen? Als ze de straatdealers terugdringen door de volwassenen die in zelfvoorziening doen lossen ze metteen een groot probleem op wat betreft de minderjarigen. Zie het zo:

 

"De wet discrimineert soms, de dealers nooit"

 

Als Wij Belgen, Onderdanen van het Hof, op een legale manier aan onze cannabis kunnen geraken - een manier die de economie ten deugde komt daar meer geld wordt uitgegeven aan BTW onderhevige in plaats van in de zakken van een illegale dealer vliegt - waarom dan nog langer het verlies lopen die straathandel de staat toebrengt?

 

Het grote onderwerp hier is geld. Geld dat wordt "weggesmeten" aan overgeprijsd, kwalitatief gevaarlijk spul zou de gebruiker indien toegelaten zelf te kweken kunnen investeren in zeg maar een avondje bioscoop, een nieuw paar schoenen, op termijn zelfs nieuwe wagen of full HD tv... ALLEN PRODUCTEN WAARVAN DE STAAT 1/4 van de prijs krijgt!

 

Weet U, heren politici, waar uw 21 procent nu heen gaat? met de overige 79 procent in de zakken van een dealer - moet U er niet op wijzen dat deze wrschlk geen belastingaangifte daarvan doet. Om het onderwerp dus in een ander licht te plaatsen dat U, dames en heren belgische regering, zeker zult begrijpen:

 

Denk niet aan de blowers, denk niet aan hun gezondheid, hun welvaren.

Denk aan uw portefeuille. Denk aan de toekomstige rijkdom die het land zou kunnen ervaren - het land dat U gezworen hebt te doen bloeien. En denk vooral aan de duizenden euros die straatdealers van mij gekregen hebben daar U mij tot op heden niet toelaat in zelfvoorziening te doen.

 

Ik zou mijn land steunen, maar mijn hobby verteerd het geld. Uw geld. Belgisch geld. Rijkdom

 

Hoogachtend,

 

Eustachius XIV, Schildknaap en altruïst, Belg en blower, graduaat Economie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen

 

Op donderdag 15 oktober aanstaande zou voor het Hof van Beroep in Antwerpen de beroepszaak dienen tegen de veroordeling van de vzw Trekt Uw Plant die in februari van dit jaar werd uitgesproken door de Rechtbank van Eerste Aanleg. We hebben vandaag vernomen dat voor de tweede keer op rij de procureur om uitstel heeft gevraagd. De zaak zal nu waarschijnlijk pas in 2010 worden behandeld.

 

Er zitten positieve en negatieve consequenties aan dit uitstel. We zullen deze consequenties bespreken op de algemene ledenvergadering van 14 november waar we een beslissing zullen nemen over het vervolg. Zie http://www.cannabis-social-clubs.be/csc/ALGEMENE-VERGADERING

 

Jullie horen van ons..

 

Groetjes

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...