Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
defrb

Mn hokje wordt te koud.

Recommended Posts

Hallo,

 

In mn schuurtje wordt het steeds kouder en ik wil wat gaan doen aan de temperatuur.

Alleen zit ik nogal te twijfelen hoe ik dit het beste zou kunnen doen.

Ik kweek in zon secret jardin van 1 vierkante meter> 2 meter hoog.

 

mn vraag:

 

Iemand enig idee hoe ik het beste mn hokje kan verwarmen?

Ik had gezien dat ze van die verwarmingsmatten verkopen is dat misschien wat?

 

Naja iig hartelijk dank voor een verwarmend antwoord ^^

 

Dank voor het luisteren,

 

 

D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

ben zelf een beetje met hetzelfde aan het aankloten :lol:

Ik probeer nu met een kacheltje voor de aanzuiger, die heb ik op een timer gezet, zodat ie aangaat als de lamp uitgaat.

Nu daarmee aan het proefdraaien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

over de mat hoor ik niet teveel enthousiaste dingen.

waar ik zelf overna denk(zit ook in schuur)

2 hokken tegenover elkaar, contra geschakeld ene aan andere uit en viseversa.

stonden een paar mooie topics over dit onderwerp.

heb zelf ook liever een extra lamp aan van 600 watt ipv kacheltje van 2500 watt.

 

succes

 

grz brt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

 

In mn schuurtje wordt het steeds kouder en ik wil wat gaan doen aan de temperatuur.

Alleen zit ik nogal te twijfelen hoe ik dit het beste zou kunnen doen.

Ik kweek in zon secret jardin van 1 vierkante meter> 2 meter hoog.

 

mn vraag:

 

Iemand enig idee hoe ik het beste mn hokje kan verwarmen?

Ik had gezien dat ze van die verwarmingsmatten verkopen is dat misschien wat?

 

Naja iig hartelijk dank voor een verwarmend antwoord ^^

 

Dank voor het luisteren,

 

 

D.

 

 

Is het mogelijk dat je de tent goed isoleert en in de donker fase licht bij verwarmen met kachel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken! Ik heb besloten om een hokje 80x80x120 ernaast te zetten met 2 plantjes en in het hokje 100x100x200 3 plantjes. Het is inderdaad toch bijna zonde om 600watt niet in licht om te zetten.

 

 

Goed weekend allemaal en nogmaals super bedankt voor de ideetjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het belangrijkste is dat je wortels het nooit kouder dan 18° krijgen, dan stopt namelijk de groei..

 

Zo een verwarmingsmat is wel een goeie oplossing om in de donkere uren de voetjes lekker warm te houden.

Alles hangt natuurlijk af van de algemene temperatuur in je schuurtje, als het daar binnen ook gaat vriezen of echt koud wordt

zal je wel andere maatregelen moeten nemen..

 

Veel succes !

 

grts

Richie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep de koude tijd komt er weer aan

 

vandaar dat ik mijn hok in de schuur het geisoleerd , dus dubbele gipswanden met daartussen glaswol isolatie.

De lampen gaan snachts aan zodat de ergste kou weg blijft, maar dan nog zakt de temp behoorlijk

In de nacht is de temp met moeite op 25 graden te houden nu.

dus moet ik ook wat gaan bedenken om meer warmte te creeren.

 

Nu ga ik met de volgende kweek over naar en aarde bak die met tempex geisoleerd gaat worden. om zo de wortels lekker op temp te houden.

 

Maar ik vrees dat we toch een kachel moeten plaatsen om boven de 20 graden uit te komen, ook met de lampen aan.

en een 2e kast er naast is (nog) geen optie , dan moet ik weer mn schuur verbouwen hahah

 

Maar voor straks zal een kachel wel moeten vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het ook met me vorige kweek. Heb nu een nieuwe kast met piepschuim en radiator folie gemaakt in de hoop dat het wat warmer blijft. Als de lampen uitstaan wil ik minimaal gaan afzuigen en dan met iets kleins een beetje bij verwarmen. Iemand die iets weet wat niet veel stroom gebruikt en tog een beetje verwarmt ?

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kacheltje dat ik gebruik is een klein oud ding, lijkt beetje op deze klik . Die staat gewoon 20 cm voor de buis van aanzuiger. (kast van 1m/1,5m/2,1m)

Tot nu toe heb ik de temperatuur redelijk onder controle, alleen als het dan ineens buiten wat warmer word loopt t (met kacheltje)op boven de 30graden. maar dat gebeurt in de winter niet meer neem ik aan :lol:

Want als je een kachteltje in je hok/tent hangt dan zuig je alsnog koude lucht aan, of maakt dat dan niks meer uit?

 

Heb nog geen ervaring, dus misschien kraam ik wel onzin uit B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helaas het zelfde probleem maar ik haal de 20 graden gelukkig nog.

@Richie Hawtin

Hoe meet jij dat je wortels het niet kouder krijgen dan 18 graden?

ben wel benieuwd.

Ik gebruik een verwarmingsplaat op de kou weg te houden.

 

greetz adje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vloer isoleren met piepschuim scheelt ook al weer een paar graden in de potten :lol: , bij mij genoeg om onder de 20C op bladerdek nivo te kunnen omdat de potten op piepschuim staan en dus niet snel afkoelen.

 

Ik zuig dag&nacht op zelfde nivo af omdat ik teveel M3 afzuiger heb tov inblaas en dit nu zo heb ingesteld dat dit altijd goed is als de temp id kamer maar niet onder de 15C zakt en dat doet ie s'nachts niet met uitblaas id zelfde kamer als ik de deur dichtdoe.

Nu staat de deur vd kamer nog open en blaas ik uit op overloop.

 

Ik heb ook nog een verwarmingsmat maar die gebruik ik liever niet omdat, als het wat warner is, de worteltemperatuur ook snel op kan lopen met weer hele andere problemen tot gevolg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de winter is toch lastig met de koude lucht. Ik heb een hotbox gekocht, die hang ik binnenkort aan mn inblaas.

Samen met een thermostaat, die in mn hok zit, hoop ik de dat de dames in de winter er warm erbij zitten :lol:

Het voordeel van een hotbox is dat je de inblaas voorziet van warme lucht ipv een kachel in je hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avond,

 

ik heb sinds kort een vloeistof gevulde radiator staan. Werkt prima, twee standen, 400W en 900W. Gaat een uurtje voordat de lampen uitgaan aan en no problems meer. Loop eens door een bouwmarkt en je komt ze vanzelf tegen.

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simpele oplossing: ventilator kacheltje van 500 tot 1000w, kost je ongeveer 30 tientjes en bij conrad kan je een universele thermostaat bestellen.

kacheltje ophangen in je tent en die inpluggen in die thermostaat en verwarmen maar :closed:

 

link thermostaat

 

gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n 500W kagel is veelste veel voor wat ik wil. Weet iemand mischien iets zodat je een klein beetje kan bij verwarmen en wat niet zo onwijs veel stroom gebruikt ?

 

Baksteeeeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D'r zijn weinig verwarmende middelen onder de 500watt....... Ja van die matjes maar daar heb je geen zak aan, misschien alleen om je aarde te verwarmen maar niet je omgeving.

En als je zo'n 500watt kacheltje gebruikt met een een themostaatje zal het verbruik ook wel meevallen.

Andere oplossing binneshuis plaatsen maar denk niet echt dat dat de bedoeling is bij jou??

Ik heb het zelfde, mijn hokkie staat ook in de schuur..... je zal er verbaast van staan trouwens hoe je plantje groeit met temperaturen van onder de 5 graden.

Momenteel ben ik ook nog niet aan het bijwarmen, aangezien dat de temp nog wel meevalt....

Hierna hou ik even pauze tot het voorjaar :closed:

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Richie Hawtin

Hoe meet jij dat je wortels het niet kouder krijgen dan 18 graden?

ben wel benieuwd.

 

Ik gebruik dit

 

gallery_18291_5874_2111.jpg

 

temperatuur en ph meter in één :wacko:

 

Maar je kan er wel van uitgaan dat als je bvb 11 liter potten gebruikt en het wordt 13° in je hok gedurende de nacht,

je grond ook zal afkoelen.. Hoe meer grond (bvb aardbak) hoe minder de afkoeling natuurlijk..

 

grts

Richie :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de praxis staat nu een vorstbeschermer in de aanbieding voor 12,99 eurie.

Hij is 400 watt met thermostaat dus hij slaat uit op de door jou ingestelde temp. Je gebruikt dus niet konstant die 400 watt.

 

Succes :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dennissie, ik ben even gaan zoeken op de site van praxis en dat ziet er inderdaad wel goed uit. Bedankt voor de tip!

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

isoleren, actieve inlaat nemen met kanaalverwarmer. Vergeet de vloerisolatie en vloerverwarming niet maar ga je wortels niet koken he! :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na meer dan een week ben ik er eindelijk uit. M'n vloer wordt verwarmt met zon heating mat deze staat nu op een tijdshakelaar en gaat een kwartier aan en dan weer een kwartier uit, het voordeel is dat ie in het kwartier uit nog zeker 8 minuten warm blijft. (als ik die mat de hele tijd aanhield dan werd m'n grond binnen 8 uur droog) M'n potten heb ik volledig in radiator folie gewikkeld waardoor de warmte niet volledig door mn grond gaat.

 

Verder had ik ook zo'n vriesbeschermer gekocht bij de praxis maar die deed niet wat ik wou dus heb ik een elektrisch kacheltje met thermostaat van +/- 12 euro gekocht

We hadden nog een grote ijzeren oven over en die heb ik nu als hokje voor mn kacheltje. Werkt super goed> oventje wordt heet en houdt de warmte bijzonder goed vast in de oven.

Het oventje wordt afgezogen en blaast de warme lucht net boven mn grond in een grote bel omhoog (je hebt daar zon mooie verdeel kop voor die ervoor zorgt dat je lucht in een mooie bel in je hok word geblazen en niet als straal.)

 

Mn potten staan niet direct op dat matje maar ik laat mn potten steunen op 3cm dikke balkjes die op de heating mat liggen.

 

Werkt allemaal zeer goed, en dat merk ik ook aan mn sannie jackjes, die spontaan cola's staan te trekken nadat alles perfect is geworden.

 

Mede door dit topic is het allemaal zo geworden als het nu is en daar wilde ik jullie nog voor bedanken, en ik hoop dat iemand met dezelfde problemen ook nog wat nuttige info hieruit kan halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eind goed, rookt goed!

 

succes verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...