Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

pheno

Relais

Recommended Posts

Ik ben vandaag langs mijn plaatselijke growshop geweest voor de nodige informatie over een relais. Ze hebben mij laten zien hoe een relais eruit ziet en hoe het precies werkt.

 

Waar mijn probleem echter ligt is het aansluiten van de relais. ik moet met allenmaal draadjes gaan lopen kloten. Van wat die man mij uitlegde snapte ik weinig. Heeft iemand hier verstand van iemand die weet hoe je zo'n ding aansluit (dan bedoel ik natuurlijk die draadjes)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben normaal aansluitingschema's in de growshop, vraag gewoon 1. ma kdenk wel dat er hier ergens ook een paar op tforum zijn. zoekknopje al getest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yooooo pheno ik heb deze 0401.jpg

 

----- 1--- 2--- 3--- 4

A1 No No No Nc

$

$

$

A2 No No No Nc

----- 5--- 6--- 7--- 8

 

A1-$$$-A2 is de spoel die bedient de 4 schakelaars daar komt een snoer met een stekker aan die gaat in je schakelklok :)

 

de kontacten van de schakelaars zitten boven elkaar dus 1-5 2-6 3-7

neem 2no schakelaars (maakcontacten) voor je vsa

 

b.v. 1+3 naar continu stroom (tot2lampjes uit 't stopcontact meer liever rechtstreeks uit de stoppenkast)

dan moet je dus 5+7 hebben voor naar je vsa

 

4-8 = nc schakelaar(breekcontact) dit betekent dat deze AAN gaat als de rest UIT is en andersom 8O :) is makkelijk voor een kacheltje oid

 

de codes zijn meestal het zelfde de volgorde kan per merk verschillen :(

 

meen de tijd neem DIKKE kabel zet alles goed vast zodat je het niet perongeluk stuk kan trekken :?

je hebt eerder brand dan je denkt koop bij twijfel iets kantenklaars :!: :!: :twisted:

 

strkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm dat klinkt nog ingewikkelder dan ik d8 . daar moet ik idd even de tijd voor nemen

 

maar bedankt voor de informatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij hebben niet alle relais dergelijke maak / breek contacten, maar de meeste gewoon een maakcontact.. Misschien dat dit het makkelijker maakt voor je.

 

Ik raad je zowiezo aan om te testen met een oud burolampje ofzo,

mocht er dan iets kapot gaan dan is het tenminste niet je kweeklamp :( En het is ook niet zo goed voor je lamp om deze aan / uit / aan / uit te zetten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik het proberen uitleggen....

 

Een relais is in feite een electromagneet. Zodra er stroom doorheen gaat (zijn 2 bepaalde aansluitingen), ontstaat er een magnetisch veld, die 3 of 4 schakelaars van positie laat veranderen.

NO= Normal Open ; NC= Normal Closed.... Dus in normale (UIT) stand. Als er stroom opzit veranderen deze NO---> wordt gesloten

NC ---> wordt geopend (meestal zit hier de kachel op, die aangaat als de lampen uit zijn)

 

Nu heb je meestal 3 stuks NO... deze worden gebruikt voor de lampen. Je kunt er van uitgaan dat je op 1 uitgang een stekkerdoos voor 3 trafo's kan aansluiten.

Dus een relais met 3 NO en 1 NC kan je gebruiken voor 9 lampen en een kachel (of als je wil 2 kachels).

 

(ik zal eens kijken of ik op internet wat figuurtjes kan vinden... is altijd duidelijker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch maar een relais gekocht. Ongeveer dezelfde als nashua beschrijft met 3 normal open schakelaars en 1 NC schakelaar. Wat ik uit jullie uitleg begrijp is dat je hem met de A1 en A2 schakelaren op het net aansluit . En mn lamp op L2 T2(zo noemen ze dat bij mijn schema)

 

 

Maar wat ik niet snap is waar mijn tijdschakelaartje nu komt?

 

Hieronder een precies schema van mijn relais

 

 

A1 A2

 

L1 L2 L3 NC

 

 

T1 T2 T3 NC

 

 

A2

 

Wat ik hier niet uit snap is dat er rechts boven nog een A2 zit zou deze mischien voor de NC schakelaar zijn.

 

Ik zou het heel graag zelf aan willen sluiten maar als het echt niet lukt moet ik maar iemand zoeken zouden ze het niet in de elktro winkel kunnen doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die A2 is volgens mij direct verbonden met de andere A2. Om door te lussen dus.

 

Zo moet je aansluiten:

 

Kabel vanaf tijdklok naar A1 en A2

Kabel vanaf stoppenkast/stopcontact naar L1 en L2

Stekkerdoos (of direct de draden van je lamp) aan T1 en T2

 

(dit is met 2 draden, blauw en zwart of blauw en bruin) als je aarding

wilt gebruiken (wel aan te raden!!) kan je die of direct (dus zonder relais) aansluiten.

of ook via het relais laten lopen (via L3 naar T3).

 

Zelf heb ik aarde ook via het relais lopen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt begin al een beetje duidelijkheid te krijgen. maar een foto zou heel handig zijn.

Ik heb blauw en bruine draden en een groene voor de aarding

 

Kabel vanaf tijdklok naar A1 en A2

 

Moet de blauwe in A1 of de groene of maakt dat niet uit.

 

 

Stekkerdoos (of direct de draden van je lamp) aan T1 en T2

 

De lamp moet dus in T1 en T2 (waar blauw en waar rood) wat ik nu niet snap is waar het nut van de tijdklok zit. Want die is naar mijn id niet op de lamp aangsloten(ik zal wel weer fout zitten)

 

voor alle duidelijkheid ik heb gewoon zon simpel tijdschakelaartje die je bij de praxis of zo kan kopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------------Bruin/zwart ------------> A1

---------------------------------------->Tijdklok ---stekker in klok <

Dubbel stopcontact----------------------------------------------------------Blauw -----------------> A2

 

----------------------------------- Bruin/zwart -----------> L1

-------------------------------------------------------------------------------------- Blauw -------------------> L2

 

 

Lamp (voorschakelapparaat) op T1 en T2 (maakt niet uit welke waar)

 

De aarde draden zou ik niet via het relais laten lopen maar direct aan elkaar maken ivm veiligheid.

 

Ik hoop dat je hier wijs uit kunt worden

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu snap ik het wel ik zal precies doen wat jij zegt en kijken of het lukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt wel erg veelop een krachtstroom relais vanwege de L1,2,3. dit soort relais

worden meestal gebruikt bij 3 fasen motoren, Dus geen fase nul relais.

Voor de zekerheid zou ik dus nog eens goed bij je shop vragen hoe je deze moet aansluiten want voor je het weet heb je een regelrechte sluiting met als gevolg dat al je

apperatuur naar de klote is, Dat zou toch zonde wezen.

 

 

laterzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik probeer het ook eerst uit op mn bureau lamp als die dan naar de klote gaat boeit het me niet zo veel tenzij mn relais ook naar de klote gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Als je het zo aansluit gaat er nix kapot, en wat betreft die L1 L2 en L3 , dit is inderdaad de phase aanduiding voor krachtstroom, dit is een standaard aanduiding die moet voorkomen dat er per ongeluk draden omgedraaid worden als je krachtstroom hebt. hij schakelt ook echt wel 230V

 

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nog niet begonnen ik moet nl de nodige spullen nog kopen en de winkels zijn hier dicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis me gelukt kheb hem aangesloten zoals Harry_1967 zij en het werkt allenmaal prima de aarde van de lamp heb ik op de relais aangesloten dis is voorlopig nog geen probleem

 

Alleen waar moet ik de aarde van de tijdklok aanstuiten of hoeft dit niet? Heel erg bedankt Harry_1967 en de andere die mijn vragen hebben beantwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Goed om te horen dat het allemaal gelukt is :) :) :P heb ik toch nie helemaal voor nix op school gezeten :(

Alle aarde draden die bij het relais bij elkaar komen zoals van je lamp,klok,stekker maak je rechtstreeks aan elkaar vast met een goeie verbinding, is erg belangrijk voor je eigen veiligheid en kan je nog een brandje schelen ook.

 

Groeten Harry

 

ps: let wel op dat het stopcontact dat je gebruikt wel geaard is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst excuses voor het kicken van zo'n oud topic maar ik heb een vraag over precies ook zo'n relais en heb nergens anders een recent topic hierover kunnen vinden.

 

Ik heb nog steeds een vraag over het aansluiten van mijn relais , ik heb een tekening gemaakt om het iets duidelijker te maken :

 

schakelbord1oi.th.jpg

 

Mijn vraag is eigenlijk , je maakt dus een stroom kring door op L1 en L2 een stekker aan te sluiten en ook op de contactdoos.

 

Vervolgens gaat de stekker die uit de timer gaat , en dus schakeld naar de A1 en A2 , die naar een contactdoos gaat waar vervolgens je lamp in gaat.

 

De vraag is dus of dit goed is en of je dus de draden L1 L2 dus 2 maal draden op zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is volgens mij de goede manier van aansluiten. Heb meteen de goede kleurcode is het schema gebruikt.

 

Het stopcontact rechtsonder is voor de kachel (NC schakeling). De andere zijn voor lampen (NO schakeling). Ik raad wel af om vanaf een stopcontact te beginnen. Deze vinden het meestal niet zo leuk om een aantal lampen op aan te sluiten.

 

Je hoeft in principe maar 1 draad in de kring te onderbreken zodoende kun je dus drie losse stopcontacten schakelen met 1 relais.

 

relais1ke.th.jpg

 

Succes ermee.

 

Groetjes

Edited by spetter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je antwoord en ook voor het plaatje. Ik snap het nog niet helemaal. Ik heb een foto gevonden met wat ik eigenlijk wil hebben en het is precies de zelfde relais als ik wil hebben. Ik heb geen kachel en wil hem dus alleen voor een lamp gebruiken zoals op de foto hieronder :

 

schakelbord2x600of3x400w4ud.th.jpg

 

 

Ik zie in het plaatje wat je gepost hebt niet terug wat precies wat het stopcontact is en welke de contact doos. En waarom er volgens jouw plaatje er een soort stroomkring loopt van het blokje waar de lampen in gaan en het stopcontact , dat zie ik op het plaatje hierboven niet terug.

 

In iedergeval bedankt voor de hulp !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allereerst excuses voor het kicken van zo'n oud topic maar ik heb een vraag over precies ook zo'n relais en heb nergens anders een recent topic hierover kunnen vinden.

 

Ik heb nog steeds een vraag over het aansluiten van mijn relais , ik heb een tekening gemaakt om het iets duidelijker te maken :

 

schakelbord1oi.th.jpg

 

Mijn vraag is eigenlijk , je maakt dus een stroom kring door op L1 en L2 een stekker aan te sluiten en ook op de contactdoos.

 

Vervolgens gaat de stekker die uit de timer gaat , en dus schakeld naar de A1 en A2 , die naar een contactdoos gaat waar vervolgens je lamp in gaat.

 

De vraag is dus of dit goed is en of je dus de draden L1 L2 dus 2 maal draden op zitten.

 

normaal klop deze tekening :verrygood zou alleen nog een testen met een eenvoudig lampje voor alle veiligheid.let gewoon goed op bij het aan sluiten en volg goed me op de tekening dan zou her niets mogen mis loopen :P succes :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...