Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Groeiers

Buiten kweken in de tropen in het amazone oerwoud, op de evenaar.

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik woon op het ogenblik in zuid amerika, in guyana, tussen suriname en venezuela. ik zit midden op de evenaar. 12uur licht en 12uur donker. de temperatuur is tussen de 28 en 34graden. de luchtvochtigheid is zeer hoog, tussen de 70 en 90%. De grond bestaat uit een eeuwen oude humus laag. bomen, planten en blad afval. het is hier allemaal zeer vruchtbaar, v.b. als ik nu een tomaat in de grond zet, dan heb ik over 9 a 10 weken een tomatenplant van 1.8meter hoog vol met volgroeide tomaten. Wat wil ik gaan doen. ik wil uit mijn koude landje nederland 4 verschillende zaadsoorten bestellen, welke? daar wil ik graag advies over krijgen. ik zoek iets wat dit klimaat prettig vind en wat in dit klimaat gemakkelijk te klonen-stekken is. en wat gemakkelijk te handelen is door een niet al te ervaren kweker, ik dus. ik wil 2 propagator 64 zonder verwarming --ik heb hier toch met deze themperaturen niets aan een verwarmde propagator, of toch wel?-- aanschaffen met een 10tal trays met 77 stekken blokjes. met ph en ec meter. ik wil binnenshuis, waar wel de wind door kan waaien, onder tl-licht, vrouwelijk zaad op laten groeien, daarvan stekken nemen voor in de propagator te laten wortelen. dan de bewortelde klonen ook weer binnenshuis onder tl-licht laten opgroeien tot een hoogte van een 50 cm en deze vervolgens buiten in de volle grond plaatsen. hier zijn alleen geen Tuin centrums en dergelijke. ik kan wel aan diverse kunstmesten komen. ook kippen mest is voorhanden, maar ook vleermuizen mest en wormen mest. hoe kan ik het beste mijn bemesting regelen zonder dat ik allemaal jarry cans met voeding moet laten overvliegen vanuit nl? andere vraag, het kan hier soms verschrikkelijk hard regenen. hoe schadelijk is dat voor de aankomende dames? moet ik voor harde regens dan een soort afdak maken van schaduwgaas, of van plastic of zo? is er toevallig iemand met ervaring met dames kweek met dit soort omstandigheden? alle tips zijn welkom. is mijn mannier van opzet verkeerd, corrigeer mij dan gewoon. ze hebben hier ook wel velden met wiet, maar hoe deze mensen het hier doen is volgens mij helemaal verkeerd. zij ontbossen een 2 a 3 hectare en strooien dat vol met zaad en komen dan een half jaar later eens kijken wat er van geworden is. vol zaad en een kwaliteit die waardeloos is. ik ben op deze gedachte gekomen om hier wat neer te zetten door mijn blufpraat. ik heb gezegt dat als ik hier wat ga neerzetten en ze dat roken, dat ze dan van 1 jointje zeker 3 uur ko zijn. ik heb hun ook gezegt dat uit nederland de beste kwaliteit ter wereld komt.... en dat geloven zij niet. zij denken echt dat die rommel van hun vol met zaad zo verschrikkelijk goed is. maar wil je van hun spul een beetje stoned worden dan moet je minstens 3 grote joints roken, en dan ben je nog niet echt stoned. en dat is nu uit gelopen naar een weddenschap. nederland- guyana... en nederland moet dit echt winnen. wie advieseert mij?? ronald v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Ronald,

 

Is je Enter toets stuk?

 

Dit is amper te lezen zo maar ik weet zeker dat als je een paar mooie zaadjes van goede planten uit Nederland haalt je wel moet winnen.

 

Na een joint van nederlandse wiet kan je zekers 3 uur stoned zijn, veel succes met de kweek daar.

 

Vleermuizenmest of Kippenmest is volgens mij geschikt voor de plantjes dus Jerrycans met voeding uit nederland zullen niet nodig zijn. Tomaten voeding is ook uitermate geschikt. Wat betreft de regenbuien maak inderdaad een soort van kas om de plantjes heen zodat je altijd een zeil erover kan doen.

 

Groet,

 

L2Smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Bij deze welkom op het forum. :P

 

Ik heb van de week nog een artikel zitten lezen over een aantal Colombianen bij Medellin die met Nederlandse genetica aan de slag zijn gegaan.80% raakte beschimmeld door de hoge luchtvochtigheid, dus je moet uitkijken wat je neemt.

Het enige aan soorten die in aanmerking komen zijn 90-100% pure sativa's.

 

Neville's Haze, Panama red (Ace Seeds), Mama Thai (Seedsman), Jamaican Pearl (Sensi), Guatemala sativa (Ace Seeds), Laughing Buddha (Barney's Farm),

 

The Real Seed Company

Highland Thai, Highland Lao, Kerala, Pahari, Parvati, Malana Cream etc (soorten zijn het vochtige klimaat zeker gewend)

 

Neem geen soorten waar veel indica genen inzitten, want dat is voor jou weggegooid geld.

 

Geen kunstmest gebruiken, want dat spoelt zo weg door de regen.Beste is kippenmest, wormenmest en eventueel vleermuizenmest, alleen dat laatste breekt langzamer af of misschien sneller door het klimaat daar. :yummy:

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom voeden??

 

Ik denk dat er in het grondje waar jij op loopt 1000den jaren voeding is opgeslagen en ze daar door gewoon als een waanzinege gaan.

 

Deze mensen zullen ook de zaden gebruiken die ze uit de klote wiet halen, en dan heb je al verloren bij het begin.

 

Start met een goeie genetica en je bent als een stap verder.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey leuk topic, bij jou is het alvast lekkerder weer dan hier :yummy:

 

Check idd de seedshops en ga op zoek naar schimmelresistente zaden, anders ga je zeker en vast problemen krijgen..

En geloof me, een schimmelziekte kan je missen als kiespijn..

 

Probeer je plant idd tijdens zware regen te beschermen met een schaduwnet (maak het wel niet donker voor de plant tijdens de

lichturen, een schaduwnet zal al voldoende beschermen en houd het licht niet tegen..)

 

Nu voor je volgende post wat spaties gebruiken en wat foto's plaatsen van je spot en omgeving (wil ik wel zien) en het komt helemaal goed :blink:

 

Succes ! :P

 

grts

Richie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou eerder kijken welke soortjes er daar staan want die zijn automatisch al gewend aan dat klimaat, overal ter wereld zijn mensen die cannabisplanten hebben staan, dan hoef je het wiel niet meer uit te vinden en moeilijk doen met bestellen met alle risico van dien.

 

gebruik natuurlijke grondstoffen en geen 'kunstmesten...'

 

als ze daar vleermuizen-mest hebben is die zeer fosforrijk, die beestjes eten insecten waardoor dat gehalte zo hoog is, prima voor de bloeiperiode, werk dat al de grond in. gebruik ook wat kalk en schoon hout-as, erg basic.

 

ga uit van de natuur mee en werk die niet tegen, keep the flow streaming....

 

suuk6! (met de muggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je daar een hele lekkere super silver haze kan kweken, zonder bij te voeden of enkel aan het begin van de kweek wat vleermuizenmest door de grond doen. En inderdaad, bescherming tegen de regen zal, zeker in de bloeiperiode, wenselijk zijn. Je kan anders ook voor paarse soortjes gaan, deze zijn vaak wat schimmelbestendiger.

 

EDIT: Neville's haze denk ik dat ook wel goed te doen valt daar, en geeft ook hele sterke wiet, met paarse pheno's ertussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat daar momenteel nog zo'n veldje van enkele hectare in jouw buurt?

Zoja, dan zal jij ook met veel zaad in je wiet zitten hoor. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

das ook weer waar ja, en aangezien het binnen goed kan doorwaaien zeg je, kan het stuifmeel daar ook alles gaan verneuken. Als je al de mensen kent die zo'n veldje in de buurt hebben kan je ook nog altijd gaan bespreken om alle mannelijke planten om te hakken, en volgend jaar gewoon zaad aan te kopen, geloven ze je niet, laat ze maar eens op wietforum komen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

das ook weer waar ja, en aangezien het binnen goed kan doorwaaien zeg je, kan het stuifmeel daar ook alles gaan verneuken. Als je al de mensen kent die zo'n veldje in de buurt hebben kan je ook nog altijd gaan bespreken om alle mannelijke planten om te hakken, en volgend jaar gewoon zaad aan te kopen, geloven ze je niet, laat ze maar eens op wietforum komen....... Hoi, even een tegen reactie van ronald, wat binnen staat en goed doorwaait staat minimaal onder 18 uur licht. dus bevruchting lijkt mij een beetje onmogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bloeien is dan ook onmogelijk :P of je moet dagen van 30 uur gaan maken, want een wietplant heeft 12 uur donker nodig om te kunnen bloeien, tenzij je een ruderalis neemt.

 

Enneh, leer quoten! :)

 

EDIT: Ooit gehoord van alinea's? maakt het lezen een stuk aangenamer :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

we kunnen wel lezen, maar het klimaat waar je in vertoeft is niet echt gunstig voor ruim 90% van de Nederlandse soorten.Je kan er wel een White Widow of zoiets daar neerzetten, maar dan hou je een schimmelplant over.:)

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gast, ga gewoon coca verbouwen, dat doet iedereen daar toch.

 

Maar als je een wietje wilt verbouwen, moet je sowieso vooral rekening houden met schimmelbestendigheid; veel planten die in NL goed tegen vocht kunnen, rotten in het amazoneregenwoud weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat je met Double Fun wel een goed resultaat kan behalen, die is heel rot en vorstbestendig. Vorst heb jij natuurlijk geen probleem mee, maar rot natuurlijk wel..

 

Tis een Indica, maar heeft meer sativa achtige buds.

Share this post


Link to post
Share on other sites
He Ronald,

 

Is je Enter toets stuk?

 

Dit is amper te lezen zo

Ronald heeft alleen mobiele toegang tot het forum, vandaar de schrijfstijl.

Hij gaat nu meer spaties gebruiken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

das niet echt handig nee, maar kan je met je mobiel ook niet via speciale tekens menu enter kiezen? heb niet zoveel verstand van mobiel i'netten, kan ik namelijk niet met mijn telefoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er lang geleden....dat dit gepost is

weet iemand hoe dit afgelopen is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom op jongens dit topic is van 6 jaar geleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds een aantal maanden woon ik in zuid India. Ik heb hier eerder gewoond voor werk en heb veel verschillende wietjes leren kennen tijdens die periode. De indicas uit Orissa en Goa vind ik over het algemeen niet te harden, de hasj uit het noorden van India en Nepal is okay maar ik hou niet van de body high die het me geeft. Mijn lievelings Indiase wiet zijn de sativas uit het westen, voornamelijk Mysore Mango. Ik spaar Mysore Mango zaden, alhoewel ik nog steeds sativas uit Nedeland het liefste rook. Daarom heb ik heb 100 reguliere zaden van vier verschillende rassen meegenomen uit nedeland, zowel sativas als indicas. Na in Nederland succesvol oudoor twee planten gegroeid te hebben tijdens mijn studententijd dacht ik dat ik dit wel aankon. Ik ahd het mis. Groeien in de tropen is moeilijk. Waar ik woon is het zelden kouder dan 36 graden celcius en de luchtvochtigheid is ongehoord hoog (ik woon aan de kust). Daarnaast zijn de dagen altijd 12/12, waardoor planten onmiddelijk in de bloei gaan. Een samenvatting van mijn avontuur:

  • De eerste 12 zaden heb ik meteen in de aarde gedaan met wat water. Wat ik later geleerd heb van een ander forum is dat de rode aarde die ik gebruikte een hoog ijzer gehalte heeft. Nietemin waren bijna de helft van de planten uitgekiemd en gaan groeien. Ik ben ze een dag vergeten water te geven en ze waren allemaal dood. Groei ging bijzonder langzaam anyway.
  • Tijdens de daarop volgende poging heb ik coco coir gebruikt. No dice.
  • Toen een zooi op koeienmest proberen te groeien. Weer no dice.
  • Bij mijn vierde poging heb ik een mix gemaakt van mest en rode aarde. Dit werkte en ik heb succesvol een aantal plantjes weten te kweken van vier verdiepingen (ik woon al heel lang niet meer in Nederland btw en schrijf, lees, en spreek zelden Nederlands, sorry). Een maatje van me heeft me toen een stuk land gegeven om de planten te verbouwen met een full-time tuinier in dienst. Echter hebben de planten de stress van de verhuizing naar een stuk land in de volle zon niet aangekund en drie dagen later waren ze allen dood.
  • De vijfde poging ging beter, maar ik heb met pijn het effect van 12/12 geleerd. Van de vier planten die het gehaald hebben, waren allen mannetjes. De bloei begon na vier weken- een raar gezicht.

Na mijn laatste poging ben ik serieus huiswerk gaan doen en heb een aantal andere groeiers en ex-groeiers ontmoet. Het eerste wat ik geleerd heb is dat je met een 15w cfl 's avonds de bloeitijd makkelijk kan verlengen. Ook dat je heel voorzichtig om moet gaan met stress en ph- iedere hitte golf lijdde tot rode randjes. Intussen was er een hittegolf begonnen en de temperatuur schoot zelden onder de 40 graden celcius. Keep in mind dat de hoogste temperatuur in Nederland ooit gemeten 36.3 is.

  • Na advies van een andere groeier ben ik overgegaan op ph neutraal groeien op steenwol binnenkweek. Dit advies zorgde voor een schimmel geinfecteerde puinzooi en dode plantjes. Weer wat zaden naar de getver.
  • Nog een poging met steenwol. De plantjes kiemde en ik heb ze na een week in de schaduw van mijn balkon ondergebracht. De miniplantjes waren binnen een paar uur dood.

Ik ben intussen behoorlijk teleurgesteld. De andere groeiers in mijn stad die ik ken hebben ook allemaal gefaald en zeggen dat het door de huideige hitte simpelweg onmogelijk is om plantjes te kiemen. Ergens ben ik toch nog een hardhoofdige Hollander en moet en zal ik slagen. Een ding dat ik wil proberen is Afrikaanse Sativas, maar ik heb intussen zoveel tijd en geld erdoorheen gejaagd dat ik de investering niet aandurf. Voor mijn volgende poging ga ik een combinatie van coco, perlite, en rode aarde gebruiken in combinatie met nutrients gemixed met water tot een ph van 6. Voor andere groeiers in de tropen lijkt dit goed te werken.

 

Een goed forum: http://www.rollitup.org/t/india-growers-thread.593418/page-17

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zeker niet onmogelijk, die laatste manier zou al een stuk beter moeten werken, maar als je binnen gaat kweken kan je de rode aarde ook wel weglaten, of in ieder geval niet boven de 10% gaan. Zo’n tropische rode aarde is compleet verweerd, zit vol met ijzeroxides, heeft waarschijnlijk een heel lage ph en houdt totaal geen vocht en voedingsstoffen vast. NPK’s zijn echt verwaarloosbaar, net zoals kalk en humus. Kalk mis ik eigenlijk in alle pogingen, zou wel verkrijgbaar moeten zijn daar, compost waarschijnlijk ook wel, beide ga je nodig hebben wil je het buiten laten lukken.

 

Eerst zorg je ervoor dat de grond vocht en voedingstoffen vast kan houden, compost is ideaal. Ligt natuurlijk aan het materiaal wat gebruikt wordt, maar het verbeterd de structuur, de ph ligt vaak hoog, het kan vocht/voeding binden en bevat een hoop micronutriënten. Daarna voeg je kalk toe om het een tijd in te laten werken, dan pas de voedingsstoffen. Koeienmest is goed spul, maar als enige toevoeging is het te weinig, de hoeveelheid humus die het toevoegt is niet genoeg in vergelijking met de verhoudingen micro en macronutrienten., die trouwens ook lang nodig hebben om vrij te komen. Je kan beter wat extra snelwerkende meststoffen erbij gooien om de tekorten van alleen de koeienmest aan te vullen. Misschien ook leuk om eens op te zoeken is hügelkultur; rottend hout onder een raised bed leggen om vocht en voedingsstoffen langer vast te houden, schijnt ook aardig goed te werken in de wat tropischere klimaten. Combineer het eventueel met biochar, hout vergaat na een tijdje, maar de houtskool zal aanwezig blijven. Het doet in principe bijna hetzelfde, maar heeft het bijkomende voordeel dat het de ph ook nog eens verhoogd.

 

Binnen moet het geen probleem zijn, gewoon aan het voedingsschema houden, de ph inderdaad rond de 6 op cocos en genoeg ventilatie om die temperatuur onder controle te houden. Kwaliteit van cocopeat of coir kan onderling nogal veel verschillen alleen, niet alle cocosleveranciers laten hun spul lang genoeg in calciumnitraat liggen, wat vaak problemen op kan leveren met natrium en kalium. Zou wellicht hebben bijgedragen aan de cocos mislukking, maar ik kan niet helemaal inschatten of dat het probleem was. Alle dingen die je hebt uitgeprobeerd hebben een andere aanpak nodig, qua voeding, ph, watergiftes, etc. Op steenwol was je fout bijv om ph neutraal (7?) te kweken, dat moet je echt onder de 6 houden, niet echt lekker advies was dat, of dacht die gozer dat 6 ph neutraal was?

 

Niet opgeven in ieder geval, ook niet meteen weer beginnen voor je een wat beter plan hebt uitgedokterd. Probeer anders eerst wat tomatenzaadjes of iets dergelijks op een aantal grondmixen die je voor ogen had, qua kweekwijze verschilt het niet veel van wiet, stuk goedkoper ook nog. Ook niet te snel van binnen naar buiten zetten, doe dat geleidelijk en wanneer ze wat ouder zijn dan een paar weken, kleine plantjes kunnen die hitte en zonsterkte vaak niet in 1 keer hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de luchttemperatuur te hoog is graaf je toch gewoon een kuil die diep genoeg is en kiem je zaden daarin in een petri schaaltje.

Is al gauw een graad of 10 lager dan de omgeving. :whistle:

 

Wat nou hardhoofdige Hollander?

Gewoon slim zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...