Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Podenco

Achtergrond paarse wiet

Recommended Posts

L.S.,

 

M'n wiet wordt echt paars, niet een beetje rossig maar echt gewoon paars. Ik wist dat het erin zat maar het zet me wel aan het denken. Eind jaren 80 heb ik wel eens paarse wiet gekocht en gerookt maar ik weet niet meer of ik ze goed vond.

 

Ik zit met de volgende vragen waar ik niet echt een antwoord op heb gevonden...hoewel dit soort topics wel bestaan: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=43070

 

1) Is paars gebonden aan een type, indica/sativa?

2) Heeft de plant iets aan het paars, is het een aanpassing ergens op/voor? Of is het toeval en vinden mensen het apart/mooi en is het daardoor in stand gehouden?

3) Zijn er mensen die zweren bij paarse wiet of vindt "men" het juist slechter dan groene?

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zweer bij paarse wiet, stuk aestethischer dan groene toppen.. :P

 

Paarse wiet is ook nog een stuk gezonder dan groene wiet, de stoffen (anthocyanins) die voor de paarse verkleuringen zorgen zijn sterke anti-oxidanten, moet je het wel eten voor optimale resultaten, roken vernietigt veel. Die stoffen worden aangemaakt zodat ze beter zijn beschermd tegen de zon, kou, etc, het is een soort bescherm mechanisme.. Indica's worden over het algemeen paars, paarse (pure) sativa's komen maar weinig voor, purple haze zou daar zogezegd 1 van zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een typhoon(deense soort) die paars is

volgens de info die ik over de typhoon heb kunnen vinden is dat een pure sativa is(hoewel de bladeren van mn UK08 veel smaller zijn als die van de typhoon)

en de typhoonman die ik had was ook paars

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Sativa's uit het hooggebergte hebben nog al eens de neiging om paars te worden.Net als wat Blowmonkey eerder zei is het een bescherming tegen kou.Algemeen zijn paarse wietsoorten veel minder gevoelig voor toprot dan de groenige pheno's, al kan het onder de paarse natuurlijk wel voorkomen.

Paarse wiet moet ook speciaal gecured worden om de suikers naar boven te halen.Anthocyaninen die de paarse kleur veroorzaken hebben nml een bittere smaak.

 

med_gallery_16467_4905_993095.jpg med_gallery_16467_4905_262297.jpg

 

Foto links is een paarse pheno van 1 van de Yunnans die ik in me verzameling heb.De foto rechts is een Highland Oaxacan.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_6979_4540_1713003.jpg

gallery_6979_4540_607767.jpg

 

gallery_6979_4540_102786.jpg

Stella Artois (zaad gekregen van Asgrow) Paarse pheno.

Op de meeting van vorig jaar in de Toermalijn hebben de meeste haar geproefd/gekeurd.

Ze vonden haar allemaal t lekkerst. :P

gallery_6979_4540_138546.jpg

 

Stella rode pheno

gallery_6979_4540_58354.jpg

gallery_6979_4540_30121.jpg

 

Stella groene pheno

 

gallery_6979_4540_2173871.jpg

 

Stella lila pheno

gallery_6979_4540_440939.jpg

 

De intens paarse was echt t lekkerst.

De groene het minst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paarse wiet moet ook speciaal gecured worden om de suikers naar boven te halen.Anthocyaninen die de paarse kleur veroorzaken hebben nml een bittere smaak.

 

Interresant, ik kweek al enkele jaren paarse wiet en heb tot nu toe altijd een gedeelte gedroogd en een gedeelte gewatercured. Bij het niet curen komt er inderdaad een weinig zoete smaak naar boven, maar bij het watercuren haal je alle smaken zoon beetje weg, hierdoor wordt het wel een lekker rokertje, maar dit is niet de smaak die ik zoek.

 

Welke manier van curen gebruik jij hiervoor? Ben van plan dit jaar de methode met de wekpot uit te gaan proberen, maar als jij een betere manier hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Welke manier van curen gebruik jij hiervoor?

 

Weckpot, maar ook kan in een papierenzak en daaroverheen een plastic zipdiepvrieszak.Wel af en toe laten luchten en na te kijken en dit moet wel op een warme plek gebeuren.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rode kleuring van anthocyanen is geen bescherming tegen koude maar een reaktie op de koudere temperaturen.

De wiet van de koudere grond geeft ook wel een typische smaak als je het mij vraagt. Een beetje vlakker.

Onder de lampen vandaan is het allemaal veel exotischer en verwenneriger.

Maar aangezien het meest sativa is, die succesvol van buiten aangeboden wordt is de high dikwijls toch gegarandeert.

 

Ik hoop iig op een warm najaar. Mijn PPP staat buiten. Vanaf de eerste dag in maart al buiten en 5 meter hoog dussss.

De buren reageren gelaten. hahaha. Is iig een privacy garantie!!! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoezo, geen paarse sativa's?

Purple Sudan:

 

gallery_1237_688_36790.jpg

(Foto en plant door saxo)

 

En wat te denken van al die kleurtjes in de "Killing Fields"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook de sativa's produceren anthocyanten.

vandaar ook de overbekende purple haze. echt wel sativa.

dus ook jouw sativa en mijn PPP.

Nu nog niet echter. verwacht dat op eind september.

Share this post


Link to post
Share on other sites

purperea ticensis

 

purple power

 

 

De purperea en de purple power( in veel mindere mate) is terug te vinden in een aantal basicseeds soorten

en ook van een paar Deense breeders.Deze laatste zijn dit jaar meer onder de aandacht gekomen op het forum.

Kijk de verschillende topics maar is door,Waaruit blijkt dat er ook al jaren uitgewisseld wordt onderling. :)

 

----------------------------------Where the world gathers---------------------------

---------------------------------There must be purple light--------------------------

 

 

Nog een kleine aanvulling op het curen:

Het maken van Thai sticks kan erg mooi werken op de smaak en zoet.

En nu herinner ik me iets...........

Daar zou ik nog een topic over maken... :P

 

 

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paarse wiet op de voorgrond!

 

gallery_20098_7285_70637.jpg

 

gallery_20098_7285_440295.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
De rode kleuring van anthocyanen is geen bescherming tegen koude maar een reaktie op de koudere temperaturen.

 

Het verschil? De trigger is inderdaad veelal seizoensgebonden, het spectrum van de zon, de koudere temperaturen zorgen voor de veranderingen, het is niet voor niets, het geeft wel degelijk bescherming. De plant stop veel energie in die bladeren en toppen, het slaat de anthocyanins op om verdere aftakeling tegen te gaan en om zo effectief mogelijk te blijven functioneren met alle veranderingen, bescherming dus. Gaat bijv uv straling tegen, soort ingebouwde zonnebrand dus onder andere.

 

Ik raad je aan om het boek "Anthocyanins" van Kevin Gould te lezen voor een gedetailleerd verhaal over alles wat anthocyanins zijn, hier een excerpt van de omschrijving:

Finally, there has been significant progress in our understanding of the benefits of anthocyanins to plants themselves. Originally considered an extravagance without a purpose, anthocyanins are now implicated in multifarious vital functions. These include the attraction of pollinators and frugivores, aposematic defense from herbivores, and protection from environmental stressors such as strong light, UVB, drought, and free radical attacks. Anthocyanins are evidently highly versatile, and enormously useful to plants.

Voor maar 114,95. :P

 

En wat te denken van al die kleurtjes in de "Killing Fields"?

 

Hybride. Meeste paarse planten zijn hybrides, of indica's. Paarse pure sativa's zijn er maar weinig, het gros is geen "echte", pure sativa. Natuurlijk zijn ze er wel, (nooit gezegd dat ze niet bestaan), maar over het algemeen zit er wel wat indica doorheen als ze paars kleuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook de ervaring dat er een soort bescherming van uit gaat

Een keer koude nachten gegeven , wel grond temp op 22 gr en dan krijg je zo iets

 

med_gallery_5651_3359_303582.jpg

 

De hele plant was paars dus blad , steel en bloesem

 

Zelf heb ik lopen kruizen met paarse plantjes en daar kwam onder andere dit uit

 

med_gallery_5651_4981_543005.jpg

 

med_gallery_5651_4596_197767.jpg

 

De smaak is lekker fruitig en de uitwerking high , een lekker zomer weedje voor op het warme strand

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci jongens.

 

Paars en kou...hmmm

 

Wat ik me bedacht op basis van jullie uitspraken is dat het wel voordelig is voor planten in koude om paarse toppen te hebben, donker paars warmt eerder/beter op dan groen zodat de toppen sneller/beter in de kou hun metabole processen kunnen doen. Dat zou tot gevolg hebben dat rassen uit koude streken meer paars vertonen dan rassen uit hete streken.

 

Als paars een bescherming is tegen UV op hoogte dan gaat het koude verhaal niet op.

 

Hoe zit dat in de ruderalis typen? Die zouden uit een koud klimaat komen maar niet perse uit de bergen geloof ik. Is er bij ruderalis(kruisingen) vaak sprake van paarskleuring?

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm purple rider, lijkt me een leuke combinatie. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Merci jongens.

 

Paars en kou...hmmm

 

Wat ik me bedacht op basis van jullie uitspraken is dat het wel voordelig is voor planten in koude om paarse toppen te hebben, donker paars warmt eerder/beter op dan groen zodat de toppen sneller/beter in de kou hun metabole processen kunnen doen. Dat zou tot gevolg hebben dat rassen uit koude streken meer paars vertonen dan rassen uit hete streken.

 

Als paars een bescherming is tegen UV op hoogte dan gaat het koude verhaal niet op.

 

Hoe zit dat in de ruderalis typen? Die zouden uit een koud klimaat komen maar niet perse uit de bergen geloof ik. Is er bij ruderalis(kruisingen) vaak sprake van paarskleuring?

 

P

 

UV en warmte gaat niet altijd gelijk op

zo is er op een hoge berg wel veel UV-straling(minder atmosfeer dus er word minder tegengehouden+ het word weerkaatst dor eventuele sneeuw), maar toch is het er koud(doordat het verder van het aardoppervlak is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Podenco: Ruderalis kunnen ook wel paars worden door kou en er zijn al wel paarse ruderal soorten gekruist.

Er is ook in de laatste levensfase van lowrider#1 als je haar langer laat staan,een paarsverkleuring van de bladstelen en nerven te zien :)

 

 

Ik hed 1 mata hari vrouw buiten staan (paarse haren en topvorming)en 1 in de kas als test.

ondervonden dat die in de kas gewoon groen blijft en een veeeeel dikkere berg hars/topvorming heeft dan die buiten staat en paars is.(tegelijk in bloei gegaan)

ik heb nu alletwee in de kas staan en als ze rijp zijn laat ik ze 5 nachten buiten slapen en verkleuren :yummy:

Ik wil niet teveel maar zeker niet weinig paars zien/proeven.

 

plantjes zijn gewoon mooier met paars :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump!

 

Waarom en hoe beschermt het paarse dan tegen de kou. Wat doet het precies.

 

Kan de plant b.v. ook beter/sneller opwarmen omdat de kleur donker is en dus meer zon opneemt?

 

De vraag hoe en waarom blijft bij mij op spelen, misschien weet iemand hier ondertussen wat meer van. :tu

 

Gr mOnti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Waarom en hoe beschermt het paarse dan tegen de kou. Wat doet het precies.

Kou veroorzaakt oxidatieve stress bij de plant.Door meer anthocyanen te produceren verlaagt de plant deze oxidatieve stress.Anthocyanen werken in feite als antioxidanten.Bij de mens ook trouwens.

 

anjali.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks dat levert iig weer wat leesvoer op. Ik kom er nog op terug :tu

 

Gr mOnti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update 2012 over de paarse wiet in mijn bezit. De paarse wiet uit 2009 was wel goed. Purple Peace. Mooie rustige high. De nakomelingen in 2012 van deze PP gekruist met NDB zijn ook echt paars. Typische planten, erg vroeg bloeiend, maximaal 1,20 meter hoog, eigenlijk 1 dikke top die uitwaaiert, top op top ontstaat in de loop van weken (foxtail?) in plaats van een gewone dikke dichte top. Prima te roken weer.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aantal jaar geleden had ik een kruising tussen een K2-stek (sativa pheno) en een Thai (Positronics) in de tuin staan,

deze werd naarmate de bloeitijd vorderde steeds paarser.

Tegen het eind van de bloei waren de toppen en bladeren nagenoeg zwart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een paarse kruising voor buiten

de vader was een ierdbei de moeder kaya gold

 

de ierbei is paars

deze heeft oa de genetica van de swiss miss en de purpua ticinensis

dat het iets met de kou te maken heeft is dus blijkbaar duidelijk

 

hier beetje info over die purpule ticinesis wat ik kon vinden:

 

Purpurea Ticinensis hij is een Zwitserse Rothanf - het ras. Het is het resultaat van acht jaar van selectie werk op 1300 meter hoogte, in het Tessin bergen. Purpurea is een vroeg bloeiende variëteit rotstammige, Sterven verandert van kleur in de kou helemaal paars. Het groeit overal en heeft geen aanpassingsproblemen. Ze is ook zeer resistent tegen meeldauw ziekten. Wij zijn trots op de Purpurea Ticinensis want het is een Zwitserse Ursorte en heeft een laag, natuurlijke THC waarde. Het is geschikt als sierplant of omdat hun verbazingwekkende geur voor de productie van etherische oliën.

 

 

ze zijn na 8 weken rijp, en beginnen dan licht te kleuren, van groen naar paars

ik heb er dit jaar 1 plant ruim 2weken langer laten staan, deze werd bijna helemaal paars

de smaak was indd ook minder dan de planten die ik 2weken eerder had geoogst!

 

 

 

 

 

Dit waren Bws mijn planten

Vroege oogst:

gallery_9296_9602_483475.jpg

 

Late oogst:

gallery_9296_9602_695988.jpg

 

t was ook meer een aubergine paars ipv een lichtpaars, hij smaakte wat zuur/bitter

 

de groene wiet die een normale frisse skunksmaak hadzag er dus niet alleen een stuk smakelijker uit, hij was het ook in dit geval!!

 

weet neit of je er wat aan hebt :lol:

 

Greetz Skunkmonster

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...