Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ricop2

uitleg THC CBD & CBN

Recommended Posts

Thc dat kennen we , maar wat zit er nog meer in onze wiet ?

thc cbd cbn cbg :

 

 

 

 

 

Hier wat leesvoer :verrygood

 

http://alturl.com/sx4i

 

kent iemand mischien nog andere moleculen ?

alvast bedankt

 

thc.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke info. Ik heb het even geknipt en geplakt (met bronvermelding)

 

THC CBD & CNB

 

Er zijn twee hoofdsoorten hennepplanten: de Cannabis Sativa en de Cannabis Indica. De meeste planten zijn kruisingen. Van de werkzame stoffen in hasj en wiet zijn THC CNB (=cannabinol) en CBD het belangrijkst. De Cannabis Sativa bevat vooral THC (= tetrahydrocannabinol ). De Indica bevat naast THC ook wat meer CBD (=cannabidiol).

 

gallery_18397_8576_11203.jpg

uitvergroot-thc

 

De effecten verschillen: een hoog THC gehalte geeft een high opgewekt, fantasieprikkelend gevoel terwijl cannabis waarin naast THC ook voldoende CBD zit meer een stoned, soms sloom makend effect heeft.

De CBD maakt je armen en benen zwaar. Sterke en zwaar aanvoelende wiet bevat veel THC en voldoende CBD. Cannabis met veel THC zonder CBD zou je “paranoiawiet” kunnen noemen. Cannabidiol heeft op zichzelf geen effect maar beïnvloedt mogelijk wel de werking van THC. Zo remt CBD de stimulerende werking van THC en versterkt het de sloommakende werking.

 

gallery_18397_8576_5220.gif

CBG-CBN-THC-CBC-molecule-molecuul

1 = cannabigerol (CBG); 2 = cannabidiol (CBD); 3 = cannabichromene (CBC); 4 = delta-9-tetrahydrocannabinol (THC).

 

Hasj bevat veel meer CBD dan wiet, wat mogelijk het lome, zware gevoel van hasj kan verklaren. CNB Cannabinol wordt niet door de hennepplant zelf gemaakt, het is een degradatieproduct van THC. THC kan geoxideerd worden tot CBN. Verse cannabisproducten bevatten slechts weinig CBN (Ross en ElSohly, 1998). Cannabinol heeft zelf geen psychoactieve werking, maar de concentratie ervan in een hennepproduct geeft aanwijzingen over de oorspronkelijke hoeveelheid.

 

Percentages THC, CBD en CBN.

Voor dit onderzoek werden 47 coffeeshops bezocht verspreid over het land.

THC-concentratie (%)

De beste wiet uit de coffeeshop: gemiddeld 16.5%

Geīmporteerde wiet: gemiddeld 6%

Nederhasj: gemiddeld 29.1%

Geīmporteerde hasj: gemiddeld 13,3%

 

Zowel de percentages cannabidiol als cannabinol verschilden per cannabisproduct. Het gehalte CBD is gemiddeld het hoogst in geīmporteerde hasj, de sterkste wietsoort hebben de laagste gemiddelde CBN waarde.

 

bron: www.trimbos.nl,www.jellinek.nl,www.nederwietzaden.nl

 

Zijn we gelijk de reclame kwijt van nederwietzaden :verrygood

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed (weet bijna zeker) dat een deel text van nederwietzaden zelf is.

:verrygood

terug naar de vraag kent iemand mischien nog andere moleculen ?

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterker nog: ik vermoed (weet bijna zeker) dat jij betrokken bent bij nederwietzaden :verrygood

Waarom zou je anders de url geredirect hebben? Zo lang was die oorspronkelijke niet.

 

Maar, jij je zin. Heb het er bij gezet. B)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@EmTee betrokken ???

dat klinkt bijna als een delict :verrygood

Je hebt me door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra er iets meer duidelijkheid is wat wel en niet mag worden vrij gegeven

zal het cannalytics team juist op dit vlak veel meer text en uitleg gaan geven.

Het is een mooi beginnetje en grotendeels kloppend,

de kunst is in ieder geval om het altijd te blijven zien als een mix met een aantal componenten,

het heeft alleen zin om de verhoudingen te verdraaien,

 

zodra je teveel componenten weglaat is het "de mix "niet meer,

zodra je de componenten isoleert heb je de losse delen, en wederom niet "de mix"

 

Het een werkt (soms) niet zonder het ander, het moet zich met elkaar blijven verhouden....

 

groetels Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@guesswho mooi stuk ik hebt het met plezier gelezen

 

@weetje de kunst is in ieder geval om het altijd te blijven zien als een mix met een aantal componenten.

ik wou dat iedereen hier zo over dacht ! :verrygood dan zou de wiet in nl weer wat beter tot haar recht komen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals Weetje al heel scherp opmerkt is het altijd de combinatie die het hem doet. Een hele hoge concentratie THC wordt lang niet altijd als lekker ervaren. Het is een heel subtiel samenspel van vele stoffen, waarvan THCV overigens ook een hele bijzondere is.

 

link van weetje in het cannalytics topic, v.a. pagina 111

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt het als ik zeg dat meer high wietjes meer THC en CBN (CNB?) hebben en minder CBD en THCV?

En dat meer stonede wietjes dan ook minder THC en CBN (CNB?) hebben en wat meer CBD en THCV?

 

Niet ten opzichte van de stoffen opzich (THC is meestal als voornaamste aanwezig (ja toch?)), maar in vergelijking met een neutraal soortje zeg maar..

 

@EmTee: laat ik nou net een heel aantal jaren terug melkboer zijn geweest in jou moeders wijk B) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de posts in deze thread niet gelezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor, maar wou ff checken of ik het allemaal juist begrepen had. Vond het soms nogal ingewikkeld worden, maar dat kan ook wel aan het late uur liggen hoor :verrygood

 

en is het nou eigelijk CBN of CNB of zijn dit gewoon 2 aparte stoffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

CBN is de degradeerde vorm van THC en heeft ongeveer 10% van de werking van THC.Marijuana met veel CBN wordt je vaak ook heel erg moe van.

THC is de stof waar je high van wordt, terwijl de cannabinoiden THCV & CBD een totale andere werking hebben.Deze 2 stoffen zijn trouwens antagonisten van THC, houdt in dat ze de werking van THC blokkeren.

Een andere belangrijke groep om niet te vergeten zijn de terpenen, sesquiterpenen en monoterpenen die voorkomen in de etherische olie.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam een leuk stukje tegen over terpenen, merk op: Citral (ook de naam van het oersoortje van ons geliefde plantje, niet?)

 

De terpenen zijn een van de meest voorkomende soorten natuurproducten. Terpenen hebben diverse, zeer uiteenlopende, functies in planten, maar in levensmiddelen zijn ze vooral van betekenis vanwege de geur. Het aroma van vele planten, zoals citrusvruchten, kaneel en vele andere kruiden en specerijen, wordt bepaald door diverse terpenen.

 

Veel voorkomende terpenen (en terpenoiden, zie onder) zijn limoneen en citral (beide in citrusvruchten), camphor (kamfer), pineen (dennengeur), eugenol (kruidnagelen), anethool (anijs, venkel), thymol (tijm, oregano), geraniol (roos) and menthol.

 

Terpenen zijn een belangrijk onderdeel van de essentiële oliën van planten en werden derhalve al in het oude Egypte toegepast, oa voor religieuze doeleinden. Kamfer werd in Europa in de 11 e eeuw door de Arabieren uit het Verre Oosten geïntroduceerd.

 

Het proces om essentiële olie te winnen door extractie met vet, was in de Middeleeuwen al bekend, zowel in het Westen als in China. In de 12 e eeuw beschreef Arnaud de Villanosa de distillatie van olie uit rozemarijn en salie. Hij noemde zijn extracten " oleum mirabile ". In 1592 werden in de Neurenbergse editie van de " Dispensatorium valerii cordi " meer dan 60 essentiële oliën beschreven.

 

Scheikundig zijn terpenen een groep van moleculen die zijn opgebouwd uit een bepaald aantal isopreen-eenheden. Isopreen, methylbuta-1,3-diene, ook wel hemiterpeen genaamd, is een bouwsteen van 5 koolstofatomen, zie figuur hieronder.

 

De naamgeving en classificatie van terpenen is gebaseerd op het aantal isopreen-eenheden in het basis molecuulskelet.

 

Mono-, sesqui-, di-, en sesterpenes zijn opgebouwd uit kop-staart gebonden isopreen eenheden. De triterpenen en carotenoïden (tetraterpenen) bevatten respectievelijk twee C15 of C20 eenheden die kop-kop met elkaar zijn verbonden.

 

De basis terpenen zijn koolwaterstoffen en bevatten alleen koolstof en waterstof. Echter er bestaan vele afgeleide verbindingen met alcohol-, aldehyd- of ketongroepen. Deze afgeleide verbindingen worden terpenoïden genoemd.

 

De mono- en sesquiterpenen zijn de voornaamste bestanddelen van essentiële oliën, terwijl de hogere terpenen vooral gevonden worden in balsam, hars, was en rubber.

 

BRON: food-info.net

 

edit: denk dat de terpenen meer met de smaak als met het effect te maken hebben..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@kutvogel

Terpenen werken via het limbisch systeem op je brein.In je neus zit een contactspot dat direct in verbinding staat met bepaalde delen in je hersenen.Je moet het artikel maar eens lezen.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben het er oa over dat geuren ook aan herinneringen gekoppeld worden. Zo heb ik laatst een keer een wietje gehad van de CS dat bij mij een heel erg nostalgisch gevoel opwekte. Het wietje rook ook hetzelfde als de wiet die ik enkele jaren terug vaak had bij mn toenmalige dealer. Tijdens het roken ervan en erna was ik ook allemaal aan het nadenken over de dingen die we toen allemaal wel niet deden als we een lekker zakkie gehaald hadden. Lekker aan een bankje met tafeltje langs een riviertje gaan zitten, in het midden van de nacht :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghehehe,

en dat effect heeft niet direct met canna te maken.

van alle zintuigen is geur de langste herinneringsdrager.

 

Wel is geur onlosmakelijk verbonden aan canna,(als het goed is)

dus ik kan je helemaal volgen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie kan mij vertellen welke van de stoffen nu zo goed zijn voor de medicinale wiet ?

 

Ik weet dat THC het NIET is in ieder geval

dan wil ik eens op zoek naar een soortje die daar het beste in scoort

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ook THC heeft medicinale kwaliteiten, maar dat geldt ook voor CBD, THCV ,CBN etc.Nu is deze laatste een degradatie product van THC met nog maar een werking van 10% van THC, maar kan wel van medisch nut zijn.

Waar marijuana aan moet voldoen is afhankelijk van de ziekte, daarom is het aanbod van 3 soorten van de overheid veelste weinig.

 

Namaste :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...