Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
carpe_diem

Rtl 4 video

Recommended Posts

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binn...n_in_hennep.xml

 

Giftige pesticiden in hennepteelt

Criminelen gebruiken op grote schaal giftige bestrijdingsmiddelen om hennep te telen. En dat kan gevaarlijk zijn voor de mensen die wiet roken, zegt voorzitter Max Daniel van de Taskforce aanpak georganiseerde hennepteelt tegen RTL Nieuws.

 

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binn...n_in_hennep.xml

 

Illegale verdelgingsmiddelen

De politie zegt nu bij vrijwel alle invallen in hennepplantages dit soort middelen aan te treffen. Daarom moet er volgens de taskforce snel extra onderzoek komen naar de gevaren voor wietrokers en de medewerkers die plantages oprollen. Het gebruik van illegale verdelgingsmiddelen in de hennepteelt is binnen tien jaar met 32% toegenomen, blijkt uit een nog vertrouwelijk onderzoek dat in bezit is van RTL Nieuws.

 

Coffeeshops

Uit het onderzoek 'Wordt u daar ook zo giftig van' van Avans Hogeschool blijkt dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de hennepteelt snel toeneemt. Onder leiding van chemicus Ben de Rooij deed de hogeschool onderzoek naar het middel abamectine. In zes Amsterdamse coffeeshops namen de onderzoekers wiet mee om te testen. Bij de helft van de monsters troffen zij bestrijdingsmiddelen aan.

 

Volksgezondheid

"Je ziet in korte tijd dat die concentraties echt toenemen. Als dat in zo'n korte tijd gebeurt, dan moet je je zorgen maken over de nabije toekomst als deze concentraties hoger worden dan kunnen er ook effecten ontstaan en dat is voor de volksgezondheid en gebruikers natuurlijk niet plezierig", aldus chemicus De Rooij.

 

Hogere concentraties

De aangetroffen concentraties zijn op dit moment nog geen direct gevaar voor de gebruikers, maar de onderzoekers vrezen dat in korte tijd telers steeds hogere concentraties gaan gebruiken. Dat doen ze omdat de beestjes en parasieten die met deze verdelgingsmiddelen worden bestreden, resistent worden. Omdat niet duidelijk is wat op dit moment precies de gevaren zijn voor gebruikers, pleit de chemicus voor meer onderzoek.

 

Hennepplantages

De politie maakt zich grote zorgen over de snelle toename van giftige stoffen bij de illegale teelt. "We hebben ontdekt dat we bijna bij alle invallen bestrijdingsmiddelen aantreffen in hennepplantages", zegt voorzitter Daniel van de politie-taskforce. "Of dat nu kleine plantages zijn op zolderkamers of grote plantages, de echte hallen en loodsen."

 

Ernstige afwijkingen

Het gaat om middelen die in de land- en tuinbouw al jarenlang verboden zijn vanwege de gevaren voor de volksgezondheid. De middelen kunnen zorgen voor schade aan de luchtwegen, ademhalingsproblemen of mensen die ermee in aanraking komen lopen het risico om kinderen te krijgen met ernstige afwijkingen.

 

Export

Telers gebruiken de pesticiden om beestjes en parasieten van hennepplanten te weren, zodat de planten snel kunnen groeien. Snelle groei betekent veel geld verdienen. Alleen al aan de export van hennep verdient de Nederlandse georganiseerde misdaad jaarlijks zeker 2 miljard euro, volgens een eerdere schatting van de taskforce.

 

Advies

Taskforce-voorzitter Daniel vindt ook dat het ministerie van Volksgezondheid actie moet ondernemen. "Als je zoveel hennep kweekt als wij in Nederland, wat doet dat op korte en lange termijn met de gebruiker? Dat zou voor ons in ieder geval een advies zijn aan Volksgezondheid om dat eens tegen het licht te houden."

 

Beschermd

Voor medewerkers die de plantages oprollen, neemt de politie al maatregelen. "Wij nemen het zekere voor het onzekere en waarschuwen al onze mensen bij het herkennen van dit soort bestrijdingsmiddelen om alleen nog maar beschermd naar binnen te gaan of dat te laten doen door professionele ontmantelingbedrijven."

 

Schadelijkheid

Het ministerie van Volksgezondheid zegt het nieuwe onderzoek aan experts van het Trimbos-instituut en het RIVM voor te leggen om hun oordeel te vernemen over de schadelijkheid bij individueel gebruik.

 

 

© RTL Nieuws.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Misschien dat ze nu eindelijk eens de achterdeur gaan regelen, want dit is al jaren aan de gang en eigenlijk oud nieuws. B)

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit had ik ook al wel bedacht, tgaat tenslotte niet echt meer om kweken uit liefde voor de plant.. Bespuiten met extracten van pepers moet volgens mij ook wel werken tegen heel wat beesjes, ff doc vragen om een testje mss..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En daarom hoop ik binnen nu en 1 jaar mijn eigen bio-wiet-voorraad te hebben.

 

Het is inderdaad oud nieuws, maar ik vind het wel positief dat er nu door het Trimbos

Instituut en het RIVM naar gekeken wordt!

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

'Toename van giftige pesticiden in wiet'

Uitgegeven: 29 augustus 2009 19:43

Laatst gewijzigd: 29 augustus 2009 19:43

AMSTERDAM - Het toenemende gebruik van giftige pesticiden die gebruikt worden in de hennepteelt kan gevaarlijk zijn voor mensen die het eindproduct oproken. Binnen tien jaar is het gebruik van illegale verdelgingsmiddelen in de hennepteelt met 32 procent toegenomen.

© ANP

 

Dat meldt RTL Nieuws zaterdag op basis van een vertrouwelijk onderzoek.

 

Bij vrijwel alle invallen bij hennepplantages vindt de politie de pesticiden. Daarom wil de Taskforce aanpak georganiseerde hennepteelt snel extra onderzoek naar de gevaren voor wietrokers en medewerkers in de plantages.

 

 

Verboden

 

Het gaat om middelen die al verboden zijn in de land- en tuinbouw en die schade aan de luchtwegen en ademhalingsproblemen kunnen veroorzaken. Ook lopen mensen door de pesticiden het risico om kinderen met ernstige afwijkingen te krijgen.

 

Uit een eerder onderzoek van Avans Hogeschool blijkt volgens RTL Nieuws ook al dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de hennepteelt toeneemt. De hogeschool deed onderzoek naar het middel abamectine.

 

In de helft van de wiet afkomstig uit zes Amsterdamse coffeeshops bleek het middel te zitten.

 

Gevaar

 

De concentraties pesticide die in het onderzoek werden gevonden leveren nog geen direct gevaar op voor wietrokers, maar de onderzoekers verwachten dat telers in korte tijd steeds hogere concentraties gaan gebruiken.

 

Dit gebeurt omdat de beestjes en parasieten resistent worden voor de verdelgingsmiddelen.

 

Het ministerie van Volksgezondheid gaat nu het nieuwe onderzoek aan experts van het Trimbos-instituut en Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu voorleggen.

 

bron

 

PS

dit is nou precies de reden waarom ik mijn plantje thuis zelf wil groeien, biologisch-dynamisch.

hier dienen ze naar te kijken zodat je zelf de vrijheid kan en mag nemen voor wat plantjes voor eigen gebruik, en niet om de boel af te schaffen. ook zal er weer een angst-campagne worden opgezet door de 'zondagsmensen', dit wordt weer aangegrepen om lekker jolderig (negatief) te gaan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag laatst in een growshop documentaire, iemand door het beeld lopen

met een 2 liter verpakking van het (sinds de jaren negentig) verboden middel Roundup.

Het is een van de krachtigste middelen tegen insecticiden, maar ook onkruid e.d., het

maakt alles dood op en rond je planten, wat er niet op of rondom thuis hoort.

En het blijkt nu dus nog steeds (15 jaar later) te koop, dat soort rommel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een BS onderzoek( van een achtelijk schooltje).....in 6 amsterdamse cs....en dan er landelijke trends aan ontlenen...en ja de Politie springt er weer op in natuurlijk...en de media nemen woordelijk weer de voorgegekauwde persberichten over...

 

let op....deze week zegt een of andere politicus dat coffeshops verboden moeten worden...

de heren coffeeshop eigenaren...doe aan zelf regulatie en koop die shit niet !!

 

nou.. we kunnen ook de komende weken weer veel nieuwe leden verwachten hier... B) :verrygood

 

 

http://fiyah.web-log.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roundup is geen pesticide maar een onrkuidverdelginsmiddel. Als je dit op je plantje spuit kun je er 100% zeker van zijn dat hij er geweest is.

Ik zou niet weten wat een kweker er mee zou moeten, behalve misschien het voorbereiden van een buitentuintje.

Roundup wordt vrij snel afgebroken en is gewoon bij de Gamma te krijgen dus helemaal niet verboden.

 

Abamectine is trouwens de werkzame stof in Vertimec wat bij de meesten wel bekender is denk ik. Dit is ook niet verboden. Het kan wel gevaarlijk zijn bij ondeskundig gebruik en een doorsnee particulier zou het ook niet in huis moeten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Voor Vertimec heb je een spuitlicentie nodig.Zonder licentie is het heel moeilijk om aan het spul te komen, tenzij er natuurlijk gesjoemeld wordt wat altijd kan.Iemand met licentie wordt automatisch ook geregistreerd bij het kopen en gebruik.De verkoper van het spul moet zich ook kunnen verantwoorden.

 

Met het aanpakken en sluiten van coffeeshops los je het probleem niet op en een groot aantal coffeeshops doen al aan kwaliteitscontrole.

In de jaren negentig gingen al verhalen in de rondte van dat er bij sommige nog de spuit erover ging 3 dagen voor de oogst. B)

Niet alleen Vertimec wordt gebruikt.Vroeger werd er ook middelen zoals Curater gebruikt dat nu alleen tegen de Taxuskever nog gebruikt mag worden.

 

Vertimec bij voedingsgewassen (België)

Gebruik en Toepassingen:

Te gebruiken in teelten van:

perenbomen ter bestrijding van perebladvlo: 0,5 l/ha haag

Veiligheidstermijn: 28 dagen

Toepassingsstadium: voor de bloei / tussen de bloei en de oogst (<BBCH 60 / > BBCH 70), max. 1 toepassing

Driftreducerende maatregelen: Bufferzone van 20 m met 90% driftreducerende techniek

 

paprika/spaanse peper (onder bescherming), tomaten (onder bescherming), aubergine (onder bescherming) ter bestrijding van:

- mineervliegen: 0,27 l/ha haag, 1 toepassing (toepassingsstadium vijand = larve)

- bonespintmijt, rode spin: 0,23 l/ha haag, 1 toepassing

Toepassingsstadium: in de zomer, bij het verschijnen van de plaag (max 1 toepassing/teelt) - veiligheidstermijn: 3 dagen

Toepassingsstadium: in de winter, voor de bloei (<BBCH 60),bij het verschijnen van de plaag (max 1 toepassing/teelt)

 

komkommer (onder bescherming), augurk (onder bescherming), courgette/patisson (onder bescherming) ter bestrijding van:

- mineervliegen: 0,27 l/ha haag, 1 toepassing (toepassingsstadium vijand = larve)

- trips: 0,23 l/ha haag, 1 toepassing (toepassingsstadium vijand = larve)

- bonespintmijt, rode spin: 0,23 l/ha haag, 1 toepassing

Veiligheidstermijn: 3 dagen

Toepassingsstadium: bij het verschijnen van de plaag (max 1 toepassing)

 

veldsla (open lucht) ter bestrijding van mineervliegen: 0,5 l/ha, 1 toepassing (toepassingsstadium vijand = larve)

Veiligheidstermijn: 14 dagen

Toepassingsstadium: Bij het verschijnen van de plaag

Driftreducerende maatregelen: Bufferzone van 10 m met klassieke techniek

 

slasoorten (onder bescherming), andijvie, radicchio rosso en suikerbrood (onder bescherming) ter bestrijding van mineervliegen: 0,5 l/ha, 1-4 toepassingen met een interval van 7 dagen (toepassingsstadium vijand = larve)

Veiligheidstermijn: 14 dagen

Toepassingsstadium: bij het verschijnen van de plaag

 

prei ter bestrijding van trips: 0,5 l/ha, 1-3 toepassingen met een interval van 7 dagen

Veiligheidstermijn: 7 dagen

Toepassingsstadium: bij het verschijnen van de plaag of volgens de waarschuwingen

Driftreducerende maatregelen: bufferzone van 20 m met klassieke techniek

 

sierplanten ter bestrijding van:

- spintmijten: 25 ml/100 l water, 1 toepassing

- mineervliegen: 25 ml/100 l water, 1 toepassing

- trips: 50 ml/100 l water, 1 toepassing

Toepassingsstadium: bij het verschijnen van de plaag (max. 1 toepassing)

Driftreducerende maatregelen: bufferzone van 20 m met klassieke techniek

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIO=beter en smaakt beter.

ga weg met niet-biologische bestrijdingsmiddelen.

Neem nou de dorset Naga peper,als je daar het verdunde sap van over de niet te roken delen spuit(takken,blad etc.)

dan kan die slak,rups,luis,spint straks op de blaren zitten!en als je het op de bloemen spuit krijg je pittige wiet,dat overigens echt geen aanrader is.... brandende longen voor 48 uur? :verrygood

leuk om je vijand mee te flessen B)

er zijn zat biologische bestrijdingsmiddelen op de markt die werken,en gewoon bij de intratuin te koop.

Als het maar bio is,of niks achterlaat aan gifsporen:als ik dat wil roken haal ik wel mijn spuitlicentie ;)

Fok gif!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Voor medicinale kruiden waar marihuana dus ook onder valt bestaan al hele strenge regels (GAP - Good Agricultural Practice) en daar valt biologisch kweken zonder gif dus ook onder, alleen onder bepaalde voorwaarden mogen bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruikt worden wanneer een insectenplaag met toegestane biologische middelen niet te bestrijden valt.

Wanneer een product gerookt wordt moet je zeker geen bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken die als zwaar landbouwgif te boek staan. B) (liefst helemaal geen landbouwgif)

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ekhart:

 

Goed, van Roundup en andere chemische middelen heb ik dus geen verstand.

En eigenlijk vind ik dat niet zo heel erg. Doe mij maar Bio!

 

@elmanito:

Dus alleen op de plaats(en?) waar nu de medicinale wiet wordt gekweekt

werkt men volgens de GAP regels? En hoe werkt het dan bij de coffeeshops

die wel een natuur zuiver product willen verkopen? Hoe controleren zij?

Volgens welke regels werken de kwekers die deze coffeeshops bevoorraden?

 

Greetz,

Taiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor Vertimec heb je een spuitlicentie nodig.Zonder licentie is het heel moeilijk om aan het spul te komen, tenzij er natuurlijk gesjoemeld wordt wat altijd kan.Iemand met licentie wordt automatisch ook geregistreerd bij het kopen en gebruik.De verkoper van het spul moet zich ook kunnen verantwoorden.

 

Met het aanpakken en sluiten van coffeeshops los je het probleem niet op en een groot aantal coffeeshops doen al aan kwaliteitscontrole.

In de jaren negentig gingen al verhalen in de rondte van dat er bij sommige nog de spuit erover ging 3 dagen voor de oogst. B)

Niet alleen Vertimec wordt gebruikt.Vroeger werd er ook middelen zoals Curater gebruikt dat nu alleen tegen de Taxuskever nog gebruikt mag worden.

 

Vertimec bij voedingsgewassen (België)

 

 

Namaste :verrygood

 

Hier in het zuiden is het vrijwel OVERAL verkrijgbaar bij de growshops !

Hoe ze het doen boeit me niet, maar het is onder de growshop bezoekers zeker bekend.

 

Soms vraag ik me echt af hoeveel mensen de handleiding lezen en erna handelen, want tsja, wie snuift er nou niet graag vertimec gifwolkjes op in een afgesloten ruimte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is oud nieuws maar moet wel zeggen dat het hoesten de laatste jaren erger werd...

 

paf nu lekker me eigen kweek! hier geen cs weed meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@Taiga

Bepaalde coffeeshops hebben al regels ingesteld voor de kwaliteitsbeheersing van het product, door eisen te stellen bij de telers.Coffeeshop Dampkring schijnt al zoiets te doen.Bedrocan bv werkt voor het principe van GAP.

 

@Mikeh

Waarschijnlijk wordt het spul uit Belgie geimporteerd en dan overgeheveld in een andere verpakking.Kennissen die zelf in de plantenhandel zitten kunnen hier al heel veel producten niet meer krijgen ivm het niet hebben van spuitlicentie.Dit kost trouwens euro 500,- om er eentje te hebben.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe kan ik nou in godsnaam weten of de wiet die ik bij de CS haal onder deze foute chemicalien zit? Ruikt 't ergens naar of wat? Waar moet ik en iedereen die naar de CS gaat nou eigenlijk op letten???

 

Ook al is dit voor vele oud nieuws (voor mij niet zo oud :verrygood) en zijn er inderdaad kanttekeningen te plaatsen bij dit 'onderzoek', maar ik vind dit wel zeer verontrustend. Gewoon m'n eigen bio wietje gaan kweken! Nu alleen die fucking kast afbouwen B) !

 

Legalize it! Zijn we direct van dit soort verhalen af. Doodstraf voor die lui!

 

Quake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...