Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bulldozer

schema fan regeling

Recommended Posts

Weet je zeker dat dit gaat werken ??

 

ik zie een paar vreemde zaken in het schema , zoals de RC combinatie in het begin ( 330K en 68N )

verder zou ik even aangeven welke spanning de condensatoren moeten hebben , en even een printlayoutje maken zodat de eventuele bouwers het makkelijker hebben.

 

hoe gaat ie om met inductieve lasten ?? het lijkt me meer op een dimmer dan een vent regeling, ik twijffel aan het schema

Share this post


Link to post
Share on other sites

schema klopt denk ik wel, maar het is gewoon een faseaanijding dimmer, wel enigszins ontstoord overigens, met snubber (RC rechts) en filter, geschikt voor (licht) inductieve lasten. Geen garantie op geen brom bij buisventilatoren. Kopen is goedkoper dan bouwen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooiweer heeft vroeger ook elektronica op school gedaan.

 

Mijn ervaring is dat motoren zich niet graag laten "dimmen" het vervelende is vaak de inductieve belasting.

Dit hangt ook van het soort motor af overigens, en met 3 fasen word het verhaal nog anders.

Je kan dit met een faseaansnijder doen, maar de kans op gerammel gefluit en gejank is er wel, motor vind dat niet fijn.

 

Ik ben ooit wel eens met zo'n ding bezig geweest, met een IGBT er in (Insulated Gate Bipolar Transistor).

Het kan ook nog met PWM je kan ook met frequentieregelaar werken.

 

Maar zoals Whazzup al opmerkt, tegenwoordig loont zelfbouw bijna niet meer.

Ik met wel zeggen dat de meeste soms dure fan controllers het vaak op de verkeerde manier doen.

 

Je zou het ook heel simpel kunnen doen, door een Variac (regeltrafo) te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mooiweer,

 

Klopt helemaal

 

Ik heb ook een regeling met een travo.

een mooie 230 volt travo met uitgangen van 20, 40, 60 80 en 100% helemaal superrrrr

 

hiervoor een temp schakelaar en een manual schakelaar en klaar ben je , eenvoudig en zeer doeltreffend

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb verschillende schakelingen commerciele dimmers bekeken en een beetje aangepasten uiteindelijk vond ik dit het beste werken.

Het werkt niet op alle afzuigers goed,maar wel beter en goedkoop vind ik.

De schakeling is heel goedkoop en simpel op een stukje europrint op te bouwen,het zijn maar enkele componenten,als je de chassis potmeter vervangt door twee potmeters en deze schakelt door een thermostaat heb je een mooie min en max regeling.

Ik heb hem op een aantal kleine afzuigers getest,een 1000 m3 softbox ging niet zo goed,maar was wel te doen,met een 4000 m3 geen probleem.

Maar voor grotere kan je volgens mij beter iets met een stappentrafo doen,maar dit is op het forum al uitgebeid behandelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...