Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
optical

hout?

Recommended Posts

hoi hoi,

 

we zijn van plan een kastje te bouwen dat 1m40-60hoog,1mdiep en 2meter lang zal worden. we gaan het helemaal zelf in elkaar timmeren (foto's volgen nog). we hebben het allemaal helemaal uitgetekend en weten al wat waar zal hangen en staan en hoe en wat. het enige waar ik nog mee zit is. welk materiaal is het best te gebruiken voor die kast van te maken. ik zag al ideeën met gipsplaten en hout maar nergens waar het staat welk het beste hout is of beste materiaal hiervoor(of ik heb slecht rondgekeken). er komen 2x400watt lampen(wel met cooltubes) in, en twee deurtjes langs de voorkant.

 

we zijn het eveneens van plan voor meer dan 1tot 5kweken te gebruiken, dus we zoeken wel degelijke kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan gebruik je betonplex.

wie weet heb je ken je een aannemer of meubelmaker oid.

heb je meteen je panelen haaks op maat.

let op: neem een vuren kern en geen tropische !!!

scheelt prijs en gewicht.

 

als je het schildert : wel goed ontvetten,

ik zou folie aan de binnenkant doen.

 

med_gallery_7713_519_624166.jpg

 

nou is deze foto tijdens de sloop :)

dus let niet op de rommel.

 

je hoef de buitenkant niet af te werken, alleen de kopse kant.

 

greetz Weetje

 

uit deze gallerij: deze dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan heb ik slechts twee resterende vraagjes, want dat ziet er wel goed uit.

 

welke dikte is dat hout, want na het op te zoeken zijn er bepaalde diktes. ongeveer is ook goed.

(ik weet ook wel dat het hout niet hoort te wabbelen of onbreekbaar hoeft te zijn)

eerst ontvetten en dan folie--> welk ontvettingsmiddel en folie raad je aan

als je reflecterende folie bedoelt(zoals in het topic wat reflecteert het best)dan kijk ik daar wel even

 

nog een laatste vraag want ik zag in je gallerijen mooie ideen voor kastjes staan, welk programma gebruik je om die kastjes zo mooi op je pc te krijgen?

 

hoi hoi en alvast super bedankt

 

 

 

 

 

(kopse kant/ ik heb nog nooit van het woord kopse of kops gehoord, maar ik heb al een vermoeden :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de kast zelf gebruik je 18 mm.

de kopse kant is de zijkant van je plaat.

als je de platen tegen elkaar wilt schroeven op een hoek,

boor je de ene kant voor: 4 mm doorboren.

Je gebruikt 3,5 mm spaanplaat schroeven,

omdat je 18 mm gebruikt en multiplex

kun je de schroef in de kopse kant van het materiaal schroeven.

Dit gaat bij mdf en spaanplaat etc. veel lastiger omdat je schroef "dol"draait.(de schroef heeft geen vlees)

 

als je om de 15 cm een schroef zet,

hoef je helemaal geen ijzeren verbindings hoeken te gebruiken,

de platen "schoren" zichzelf op de kopse kant van het materiaal( schikken, zetten zich haaks)

 

als ontvettingmiddel: thinner

 

folie: naar eigen inzicht.

wel een tip:

doe eerst dubbelzijdig plakband op de vlakken,

dan behang je je folie er tegenaan.

 

Ik gebruik een autocad pro versie.

die zou ik niet gaan kopen!(hehehe beetje centjes)

 

check ff wat andere bouwtopics, ik ben niet bekend met light versies van tekenprogramma's

maar die zijn er wel, ook gratis te loaden, volgens mij.

 

Voor je fed version van een tekening:

meet eerst de exacte dikte van je plaat, daar kan 1 mm tolerantie inzitten, afhankelijk van de leverancier.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betonplex is een dure hobby! Maar zeker de beste oplossing.

Ik heb voor de deuren van mijn kelderhok ook voor betonplex gekozen vanwege de schommelende luchtvochtigheid en temperatuur.

Krimpen en buigen kan ik echt niet hebben daar. :)

 

Ik heb de kieren/verbindingen gekit met zwarte sciliconenkit. Dat werkt mooi af en houdt de lucht goed binnen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu ook bezig met de bouw van mijn eerste hok.

Heb gewoon gekozen voor MDF. Meer vanwege de prijs. Paar keer goed in de grond en aflakken.

Let wel op.... het hokje kan zeer zwaar uitvallen :(

18mm buitenkant + 44x44mm houtenframe binnenin met isolatie en vervolgens gipsplaten en aardebak :D

Weegt nu iets meer dan ik had gehoopt :)

8 wieltjes van 30kg p/s houden 't geheel beweegbaar :wave:

 

Nog een tip:

Als je je hok helemaal hebt uitgetekend, maak een bouwplan.

Reken alle maten uit en laat 't op maat zagen.

Ik heb bij pontmeyer alles besteld via internet (wel goeie vestiging aanklikken) en alles is op de MILIMETER precies goedgezaagd.

Wel wat zaagkosten, maar geloof me, dat heb je er graag voor over :o

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk is wist niet dat ze het ook voor particulieren deden,

maar quakelot weet jij dan nog wat je moest betalen voor betonplex?

maar zaagwerk uitbesteden?

echt doen, vind ik ook.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, veel mensen weten dat dus niet. Ik weet 't ook pas sinds kort via iemand die daar werkt.

Ik weet niet wat betonplex kost. Had alleen een offerte voor 18mm mdf platen in x aantal stukken met x en x maat. Heeft me uiteindelijk ongeveer 140 euro gekost. Totaal net 6 platen. Wel aardig wat resthout :) . Net iets goedkoper per plaat dan de gewone bouwmarkt. En alles perfect op maat.

Tja je kunt het zelf doen, maar kost je wel veel tijd en moeite. Ik ben geen bob de bouwer. 22 euro als ik 't me goed herinner. Lekker goedkoop bouwpakketje als je 't mij vraagt. :wave:

 

 

OFFTOPIC: Kijk net 't journaal. Geert Wilders die flyers aan het uitdelen is :( :o :D Rondom hem lopen 6 beveiligers die iedereen op afstand houden!!!! :P :P

NEE!!! U MAG NIET BIJ GEERTJE IN DE BUURT KOMEN!!! AFSTAND HOUDEN!!! :P :D :D :jump: :jump: :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Optical,

 

Ik ben vorig jaar zo rond deze tijd met Dit project begonnen. Het is van gipsplaat met glaswol ertussen

op een frame van latten van 1.8 cm.

 

Zo stevig als een huis ( nee steviger, want het kan ook nog rollen als ie vol is !! ) en

vuurvast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ el tullipan:strakke doos :).

 

mijn vriendin en ik zijn nog reeds rond aan het kijken. tot nu toe vinden we dat betonplex er goed uit zien, maar wel wat prijzig voor onze kast. maar ons budget is nog niet reeds opgesteld, en we kijken nog rond naar goed materiaal van goede kwaliteit.

 

mijn vriendin die is meer technisch aangelegd (+haar opa was meubelmaker en haar moeder heeft dat ook in de vingers). zij stelde me eveneens gips celluloseplaten voor. iemand hier ervaring mee? want daarvan vind ik niet veel over de duurzaamheid van het product.

 

dit leek me leuk omdat het dezelfde eigenschappen heeft ongeveer als betonplex (vochtbestendig,warmtebestendig....) maar is betonplex ook geluidsbestendig.

 

dankje allemaal voor je antwoorden al reeds, ik zal tegen midden september een mooi bouw/kweekverslagje maken.

 

+ waarom is er geen sticky voor materialen. sticky: materialen?(niet per se merknamen maar soorten materiaal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...