Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kitefreak

Test:Regelbare Lumatek 600watt EVSA

Recommended Posts

Ik ben erachter gekomen dat het spectrum niet noemenswaardig verschuift.

Wel wordt het rendemend par per watt iets minder.

 

 

 

dus ....??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus het dimmen geeft geen noemeswaardige spectrale problemen.

Ook het verschuifen van het rendemend is niet echt schokkend te noemen.

DUS technisch levert het dimmen geen problemen op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan blijft nog over hoe de lampen het doen als ze "geregeld" worden, daarmee doelende op levensduur ed.

Weet niet of dimmen van invloed is op bijv de gasontladingsbuis van een HPS?

 

In ieder geval (en Lumatek stond al goed aangeschreven) wederom goede berichten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het stuk doorgelezen wat spannend ga het zeker volgen! Er is mij hier op het forum aangeraden een lumitec lamp aan te schaffen omdat deze zeer veiliger zouden zijn omdat ik zo twijfel over mijn huidige opstelling lijkt dit een goed advies.

 

Kan ik ergens een foto zien van die lamp, ik heb gezocht in de topic maar kon het niet zien, lumatec intikken op www. levert niets op.

 

Grt Begin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volg dit topic al een tijdje ivm komende aanschaf Lumatek en vooral de laatste post van je stemt me hoopvol.

misschien is de aanschafprijs dan inmiddels ook wel iets gedaald :P

Goed om te horen daar doen we het voor!

De prijs is idd aan de hoge kant,maar in sommige situatie's zeker het overwegen waard.Temperatuurproblemen zijn iig te verlichten/verhelpen op deze manier zonder(tot nu toe)zichtbaar in te leveren op iets.Gewoon ff dimmen(75%) en je lamp laten zakken :D

@Doc

Wat je allemaal zegt ben ik mee eens.Het spectrum verschuift mss wel ter goede voor onze plantjes,het zou eens gemeten :D moeten worden.In gedimde stand is de kleurtemperatuur,zoals eerder gezegd,aanzienlijk roder en het verlichtingsniveau zeer goed verdraagzaam.Zo goed als geen stralingswarmte meer al staat de lamp lager!

Kleurtemperatuur en niveau moeten het toch met elkaar doen,dus of er invloed is op het rendemend vind ik nog moeilijk te bepalen.Bij de oogst zal dit blijken,al heb ik geen ervaring met de Bubbles.

Of het dimmen technisch problemen oplevert sluit ik nog niet uit :D De EVSA heeft nog geen volledige ronde gedraaid,en zoals Lostchild al aangeeft,wat zal de levensduur van de lamp zijn :( Wij gebruiken de lampen niet totdat ze springen,als het goed is,en mijn luxmeter heb ik ook nog niet :D

Ben wel goed te spreken over het product!Wat zal het met stekken(50%) doen?.....

@Begin

Lumitec lamp zegt me niets,maar ik krijg wel iets gevonden.Ff google he.Bedoel je niet gewoon de Lumatek site?

 

En nu wat info.Foto's dit weekend.

Tussen 08-8-09 en 13-8-09(733 meetpunten)

Temperatuur

Min 22.3°C Max 29.3°C

Luchtvochtigheid

Min 48.9% Max 74.9% :P

Momenteel staat de lumatek op 100%.De omschakeling is goed te zien in de grafiek.

gallery_9147_8510_41027.jpg

gallery_9147_8510_100218.jpg

Afgelopen week,toen Wf plat lag :P ,heb ik de planten weer een scheutje voeding gegeven.Ze zitten nu wel duidelijk aan hun max.Bij sommige planten staan de bladranden omhoog gericht :) en wat bladpuntjes he!Daarom nu weer alleen water en enzymen gegeven.Zal dit nog 1 of 2 keer herhalen.

Moest wel bij 6 planten een stokje steken.Ze gingen iets hangen,niet overdreven maar toch :wave: Vind er al leuke/lekkere topjes aanzitten.......

Stay tuned :o

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeidag 36,vandaag staat de lamp 7 weken op 12/12.EVSA(na 3dagen 100%)weer op 75% gezet.Dit omdat ik het drukkend/warm in me hokje vond.Cooltube nu 4 schakels laten zakken tot +/-35cm boven de dames.Veel lager kan niet,omdat de planten aan de zijkant dan minder licht zullen ontvangen.Nu ik mijn warmteproblemen beter onder controle heb kan ik misschien eens aan een andere kap/reflector denken :wave:

Foto's gemaakt om te uploaden,maar het lukt niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had niet meegekregen dat je ook gebruik maakt van een cooltube, ik dacht dat je met een diamond of adjust draaide.

Zelf eerder ook cooltubes gebruikt maar dat was niet alles in een tent (veel verlies van licht en gekloot met bochten in de slangen vd cooltube).

 

Wat voor gewone kap had je in gedachten?

Ik heb zelf een Adjust hangen maar die zijn aardig ad prijs, die diamonds zijn overal id aanbieding :D

 

Komende week kun je weer mooi testen, wordt weer lkr warm :wave: :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat idd aan een diamond of adjust-a-wing te denken Lostchild.Ga eerst eens een beetje lezen wat nou de voor en nadelen zijn van beiden,dan zullen we in de loop d'r tijd eens kijken.

Foto's laten nog op zich wachten! :)

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit keer geen praatjes maar plaatjes!

gallery_9147_8115_1566035.jpg

gallery_9147_8115_1348875.jpg

gallery_9147_8115_1288903.jpg

gallery_9147_8115_1568945.jpg

gallery_9147_8115_17903.jpg

gallery_9147_8115_1798091.jpg

:)

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeidag 43,lamp 8 weken op 12/12.

De afgelopen week heeft de Lumatek op 75% gestaan,en is de hygrostaat op 40/45% gezet.

gallery_9147_8510_178806.jpg

Ook met de buitentemperaturen van ruim 30+°C,was het nog goed te doen in me hokje.Met mijn oude VSA weet ik zeker dat de 40°C aangetikt was deze week!Bekijk zelf hoe de EVSA de temperatuur netjes onder controle heeft gehouden op de(voorlopig)warmste dag van het jaar :rolleyes:

gallery_9147_8510_34474.jpg

Tussen 15-8-09 en 22-8-09(929 meetpunten)

Temperatuur

Min 22.8°C Max 30.9°C ;)

Luchtvochtigheid

Min 48.3% Max 69.5%

Ondanks dat de EVSA op 75% stond dronken de dames toch een slokje meer met dit warme weer(Rijmt nog ook ;) )

1x 3,5Ltr met Hesi bloeicomplex en fosfor+.

1x 3Ltr met powerzyme en supervit.

Omdat ik nog maar 2/3 weken moet krijgen de dames waarschijnlijk nog eenmalig voeding mee.Daarna een week alleen nog enzymen en de laatste week alleen een beetje water of helemaal niks.Hier de foto's zoals het er nu bij staat.

gallery_9147_8115_350722.jpg

gallery_9147_8115_592598.jpg

gallery_9147_8115_77509.jpg

gallery_9147_8115_1489027.jpg

gallery_9147_8115_106651.jpg

gallery_9147_8115_1781810.jpg

:verrygood

Greetz Kitefreak

 

Ps:Lumatek gisteren weer op 100% gezet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) Al 5 dagen no comments,valt er dan niks op aan te merken? :D

Het einde komt in zicht.Nog 8 dagen,op z'n vroegst,dan is bloeidag 56 bereikt.Het is goed te zien dat de planten nu aan het afrijpen zijn.Ze worden minder mooi,bladeren vergelen,stampers verkleuren en ze meuren als een gekko,heerlijk gewoon!

gallery_9147_8115_1491231.jpg

gallery_9147_8115_656709.jpg

Binnenkort de trichomen eens onder de microscoop bekijken :verrygood

We zitten nu dus op bloeidag 48.

Tussen 22-8-09 en 28-8-09(733 meetpunten)

Temperatuur

Min 23.1°C Max 32.4°C

Luchtvochtigheid

Min 44.9% Max 69.8%

gallery_9147_8510_21712.jpg

gallery_9147_8510_74449.jpg

Op de laatse grafiek is een verschil in temp en Lv te zien.Dit komt voornamelijk door de buitentemperatuur.De Lumatek staat momenteel op 100%,maar ondanks dat die buitentemperatuur niet zo hoog was als vorige week komt de temperatuur in me hokje toch hoger uit!

Conclusie:

-Met de Lumatek op 75% scheelt het zeker 3 tot 5°C in mijn ruimte!

-Geen last meer van hete/warme zomers.

-Veel minder stralingswarmte,waardoor de lamp dichter op de planten geplaatst kan worden.

-Planten verbruiken niet(veel)minder in gedimde stand.

Ik geef de planten alleen nog water met enzymen vanaf nu.De laatste dagen krjgen ze niks en laat ik ze waarschijnlijk in het donker staan.Kijken wat hier de effecten van zijn ;)

Hier nog wat foto's van de Bubbles.

gallery_9147_8115_1695072.jpg

gallery_9147_8115_1794619.jpg

gallery_9147_8115_1781827.jpg

gallery_9147_8115_1681443.jpg

B)

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yess, de invloed van de lumatek is duidelijk zichtbaar, prachtige planten Kite :verrygood

 

Ik heb trouwens gezien dat Frans de regelbare nu ook verkoopt, mss toch nog een ruil proberen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mss toch nog een ruil proberen ;)

Zeker doen/proberen als ik jou was.Jij hebt tenslotte ook een (klein)temperatuurprobleem,sorry,in je ruimte,daar komt bij dat je meer mogelijkheden krijgt gezien de dimstand B)

Jij gebruikt toch een A-just Richie?Blijft er nou veel warmte onder die kap hangen?Wil in d'r loop de tijd eens een ander denk :verrygood

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er goed uit, compacte toppen ook en dat met de toch wel warme dagen die achter ons liggen.

 

Heb vandaag mijn 400W normale Lumatek opgehaald.

 

Warmte kan erg onder een Adjust kap blijven hangen als je niet een goede luchtstroming in je hok/tent creeert (bij inblazen vanaf boven bijvoorbeeld) ik zelf heb het ook gehad afgelopen kweek.

Nu met de luchtverdeelslang onderlangs in mijn tent is dat ele probleem in 1x getackeld B) ;)

 

Maar volgens mij is dit wel met elke kap als je luchtstroom niet in orde is :verrygood

 

Een adjust geeft een vet goede spreiding en penetreert tot op de potrand qua diepte op de diepstraler stand, hiervoor heb ik ook een adjust aangeschaft, omdat deze te regelen is ipv alleen een diepstraler of een normale/breedstraler.

 

Een Adjust neemt op breedste stand wel behoorlijk wat ruimte in, meer als een Diamond kap hou daar wel rekening mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood great show

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

Warme dagen laat ik nu idd achter me liggen.Op 75%(450watt)heb ik geen klagen B)

Plezier met je Luma!

Bedankt voor je info over de kap(alles is welkom).Wat betreft luchtstroming zit ik wel goed denk ik.Gebruik een airsock op me inlaat en een sunon voor circulatie.Evt een kleinere zou nog onder de wing gemonteerd kunnen worden.

Halen die spreaders nog(zienbaar)wat uit?

@Doc

Kom je ook eens langs! :verrygood

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees vaker mee dan ik iets zeg. :verrygood

Het ziet er zalig uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

top testje! :verrygood

 

Fijne meetresultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic hoor!

 

Ik zie potentie voor de wf-testsectie-leendataloggers! :verrygood

 

Ik ga ook voor de 600W dimbaar...

 

Kees. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks all people ;) Fijn dat jullie postief zijn over mijn verslag!

Wat je zegt keesthemad.Het zou zeker een mooie aanvulling zijn op sommige testen.

Vraag me ook wel eens af waarom zo weinig mensen een datalogger gebruiken :verrygood Je krijgt een veel beter inzicht in het geheel.

Dimbare 600watt Luma,goede keuze! B) Veel plezier ervan.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een positieve reactie dan. :verrygood

Heerlijk verslag.

 

Nu de temperaturen eindelijk weer normaal worden,heb ik hier lekker het knopje naar de super lumens stand doorgedraaid,so far so good. B)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi verslag zeker met die grafieken er bij planten zien er mooi uit

zou het niet mooi zijn als die lumatec zelf regelend was via een sensor dat zou nog mooier zijn :verrygood

 

verder succes

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bots

Zelfregelend zullen ze heus wel kunnen ontwikkelen.Heb je er dan ook over nagedacht dat de lamphoogte automatisch verstelbaar moet zijn ;)

Bij onze hobby/branche kan (bijna)alles geautomatiseerd worden,maar of mensen nou op een Autodimmable EVSA zitten te wachten.

Ik niet ;)

Nu de temperaturen eindelijk weer normaal worden,heb ik hier lekker het knopje naar de super lumens stand doorgedraaid,so far so good. ;)

De gedachten heeft hier ook eventjes gespeeld Aad.Brengt die super-lumen stand nou veel °C met zich mee?

Aan de andere kant dacht ik B)

Waarom de laatste dagen/week de lamp niet dimmen.De planten denken tenslotte dat het najaar is,hierbij word het kouder,de dagen korter en de zon minder fel.Het plan was al om met afbouwende lichturen de planten hun laatste dagen in het donker te laten afbloeien,maar wat als nu ook de zon/lamp en temperatuur minder word!? :D Lijkt mij eigenlijk het meest natuurlijk en het proberen waard.

Ik ga dat dan ook gewoon doen,of iemand moet met (hele)goede argumenten komen waarom niet! :D

Met de EVSA op 100% is de temperatuur nu netjes binnen de waarden.

gallery_9147_8510_97652.jpg

Tussen 28-8-09 en 30-8-09(275 meetpunten)

Temperatuur

Min 19.6°C Max 26.9°C

Luchtvochtigheid

Min 44.5% Max 64%

Grondtemperatuur bij inschakeling lamp

Min 20.7°C Max 22.5°C

Volgende update zal ik weer wat foto's plaatsen.

:verrygood

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dat zeker proberen ja, gedimd word de lamp toch ook roder?

 

Dus goeie imitatie vd herfsy, temperatuur gaat door dimmen ook omlaag en ze zullen dan (denk ik maar wie ben ik zei de gek)

extra hun best doen qua afrijpen omdat hun einde nadert.

 

Misschien ook iets om ze sneller in de bloei te kunnen trekken?

Weekje vanaf normaal naar 75% en dan weer terug naar 100%+ (superlumens knoppie..).

 

Had mijne net aangesloten met vd draad overal tussen maar tijdens montage op schakelbord plank merkte ik al wat frictie her en der door die stugge kabel. Alles nagelopen vd zekerheid en toen aangesloten met een SON-t id Adjust. Lumatek heb ik op DV12 relais aangesloten..

 

Helemaal niks dus.. volgens mij lag dit aan de frictie die op de kabel zat bij het stopcontact waar ik de lampdraad op inplug dus ik heb alle stugge VD kabel weer vervangen door flexibele 2.5mm met kabelschoentjes overal aan, toen kreeg ik enorme honger, heb daarna wat cheese verdampt en zit dus nu dit bericht te tikken.. nog steeds niet uitgeprobeerd dus.. zo maar ff doen dan, knoppie op relais omzetten en baden in het licht :verrygood deze keer dan wel als het goed is.

 

Zal eens voor je kijken of het veel uitmaakt met een 400W, superswitch aan of uit.

 

Succes met afbloeien en die datalogger is wel erg interessant hoor, misschien ook wat voor mij id toekomst maar volgens mij wel een Windows gebeuren? (heb zelf macbook pro en het land aan Windows).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...