Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

PP-er

hoe het niet moet!

Recommended Posts

ik open dit topic om een ervaring mee te geven, voor als er iets fout gaat.

kon er niet echt een sub forum voor vinden, dus dan maar als een soort fout gelopen kweek in kweekverslagen.

 

om het zo kort mogelijk uit te leggen:

ik had zaadjes ontkiemt door middel van pitpotjes gevuld met grond van de gs.

ze kregen gewoon kraanwater, omdat de grond aardig buffert.

 

alles verliep goed, ook wanneer ze in grote potten werden gezet onder hps.

in de grote potten zat een mengsel van 80% cocos en 20% aarde.

2x 40 liter potten en 4x 25 liter potten.

doordat er ook aarde in zat, begon ik met lichte dosis voeding en wel met deze verhoudingen ec op 1.2 en ph op 5.8

 

alles verliep goed, totdat ik bladeren zag die van binnenuit vergeelde.

dit kon erop wijzen dat ze iets aan de krappe kant zaten wat voeding betreft.

ik gaf ze daarna voeding met een ec van 1.4 en ph van 5.8.

 

vreemd genoeg begon het erger te worden en de groei begon te stagneren.

ik ging daarop de drain water eens meten, die gaf een ec van 2.2 en ph van 6.6 aan.

 

dus met die gegevens kreeg ik de gedachten om te gaan spoelen met afgezuurd water.

ik gaf ze daarop water afgezuurd tot ph 5.5

 

ook hierna bleef het verslechteren.

toch maar de meters eiken, ook al was dit kort geleden nog gebeurd.

wat bleek, de ph meter had de geest gegeven, die was niet meer te eiken en gaf een hogere ph aan als daadwerkelijk het geval was.

dus toen ik dacht een ph van 5.8 aan te houden, bleek dit dus 4.8 te zijn.

met spoelen hebben ze dus zelfs een ph van 4.5 gekregen.

door die lage ph waarde lijkt het alsof de planten te weinig voeding krijgen, omdat ze geen voeding kunnen opnemen, dus ga je ervan uit dat ze inderdaad te weinig voeding hebben en ga je dat verhogen, wat weer tot teveel voeding kan leiden, omdat er niks wordt opgenomen uit je medium.

het is erop uitgedraait dat ik er 4 de nek heb omgedraaid en 2 nog een kans geef om iets te worden.

nieuw zaad gehaald (shining silver haze) om erbij te zetten.

 

grote les, eik je meters eerst zodra je iets vreemd ziet.

verkeerde ph kan je op een verkeerde been zetten :lol:

 

foto's die erbij horen, helaas wel met licht aan, dus even goed kijken :P

 

de 3 op een rij die nu in de vuilnisbak zijn verdwenen.

je ziet dat het onderop aardig geel is en dit kwam tot bovenaan toe voor, al is dat niet goed te zien.

gallery_14081_4204_108532.jpg

 

paarse stelen/takken en roestplekken op de onderste bladeren.

duidelijk een teken dat er iets goed mis is.

gallery_14081_4204_1140476.jpg

 

de bovenste 2 krijgen nog een kans, al verwacht ik er weinig van, aangezien ze nagenoeg niet groeien.

ze staan nu op een dieet en nu maar kijken of het aanslaat.

gallery_14081_4204_232588.jpg

 

2 bladeren die even oud zijn, zoek het verschil :lol:

gallery_14081_4204_1179489.jpg

 

ik had misschien nog een poging kunnen wagen om ze te redden, maar als ze pas 4 weken staan, is het voor mij gunstiger om gewoon opnieuw te beginnen....wel met een nieuwe ph meter :lol:

 

misschien dat iemand anders iets anders had kunnen bedenken voor een oplossing, dan lees ik het wel en is het iets voor 'n volgende keer :nerd

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van een hoog niveau dit topic, echt geweldig dat je dit met ons wil delen!

 

Hier zoek ik vaak naar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjah ik zal maar eerlijk zijn, de meesten van ons zoeken niet naar de manier hoe het niet moet natuurlijk.

 

Maar!!!!

 

Het is toch erg fijn als iemand een keer iets fout doet, en het dan vast legt zodat toekomstige kwekers vergelijkingsmateriaal hebben. Nou is het jammer dat er geen oplossing is meegegeven, want dat zou helemaal fijn zijn!!

 

Anyway; tnx voor het sharen van de info en succes met de plantjes oplappen....Deze Dokter kan ook niets voor je doen...

 

groeten groenduimpje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks om je voor te schamen zou ik zeggen,..!! fijn dat je de moeite neemt om er toch even een topic aan te wijden zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen,..

 

Jammer dat er geen oplossing is gevonden vooor je dames maar, deze ronde veel succes gewenst! en bedankt voor je insteek!

 

Rasta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed topic

 

alleen van fouten kan je leren,van goede dingen leer je niks.

 

maar wat ik je wel mee wil geven is,dat het pas gedaan is met de plkant als ie echt helemaal gaar op de grond ligt.zolang er nog leven in de steel zit kan het nog goedkomen.blijf onrkuid he.heb het weleens in slechtere staten nog goed zien komen,althans goed,duur ff maar de plant werd weer groen.

 

succes met je nieuwe ploppers

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die laatste foto :lol:

Respect dat je dit plaatst.

Altijd die mooie berichten,helaas gaat er wel eens wat fout,ja ook bij mij :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: super dat je dit plaats pp, respect. echt een supermooi voorbeeld van wat er gebeurd als je veel te laag met de ph zit. nogmaals :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik alleen niet begrijp is het volgende , ik weet niet hoe je water/voeding geeft maar voorbeeld ; 20 liter gieter normaal gesproken is 12 druppels afzuur genoeg maar nu heb je om één of andere reden 15 druppels gedaan

Daarmee bedoel ik dat je meestal wel in de gaten hebt hoeveel afzuurmiddel je gebruikt, waarom ben je daar vanaf geweken ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx people, doet een kweker goed die positieve reacties :lol:

 

@Dr_Greenthumb

de oplossing is dus voeding geven met een dermate ph en ec waarde om dit in je medium in orde te krijgen.

een te lage ph in je medium, bijvoorbeeld een ph van 4.5, dan voeden met een ph van 6.5 voor minimaal 3 a 4 weken.

ik heb alleen het geduld daar niet voor :lol:

daarbij heb ik altijd de gedachten dat een plant met een erg slechte start nooit tot het uiterste gaat wat opbrengst betreft.

 

 

@Buble goed punt, daar had ik ook bij na moeten denken.

het is nu helaas een samenloop van omstandigheden.

andere soorten toevoegingen bij de voeding, een andere soort van medium en dan niet cocos in zakken, maar de cocos bricks.

daarbij ook nog eens ph- via een kleine spuit i.p.v. druppels tellen, dus niet echt te vergelijken.

dit is ook zeer zeker een les voor mij geweest en hopelijk ook voor andere, want daar doen we het immers ook voor op dit forum :lol:

 

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 bladeren die even oud zijn, zoek het verschil :lol:

gallery_14081_4204_1179489.jpg

 

grtz PP-er

 

zo,n mooie foto vind ik dit, hier door kan je zo goed zien, hoe grote achterstand ze hebben opgelopen.

 

en zie je al verbetering in de 2 plantjes die je hebt laten staan ? daar ben ik erg nieuwschierig naar hoe snel of hoe langzaam ze herstellen. en hoe ze herstellen. jammer dat je de andere planten hebt weg geflikkerd :lol: maar wel heel begrijpelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pp er,.........Bewust alle ventilatie gaten/flappen van je tent dicht gehouden ???? :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeiksnor, ik zie nog geen verbetering bij de plantjes die nog staan.

het vergelen van de bladeren is opgehouden, maar ze zitten nog in een groeistop.

dit kan komen door de stress en het spoelen (waardoor ze even goed nat hebben gestaan).

ik laat ze nu even zo droog mogelijk staan, om de wortels weer te stimuleren, niet te droog natuurlijk :lol:

ik geef ze nu nog 1 week de tijd.

 

BBB die flappen hangen los, dus de luchtstroom komt er gewoon tussendoor, zo hangen ze er al bij sinds ik begon met kweken.

daarbij sluit ik de ritsen van de tent nooit helemaal, maar laat ik een centimeter 15-20 open staan.

 

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

we wachten rustig af. en bij verbetering hopelijk met foto,s begleid. dat doe jij goed :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej pp-er,

 

Kom ik net terug van vakantie, lees ik dit soort ellende.

Jammer joh. Tof dat je dit zo effe plaatst hierzo, zo zie je maar hoe een klein dingetje rampzalige gevolgen ken hebben.

Je leg gewoon 4 weken achter op schema....

Succes maar weer

 

gr Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

welcome back ddddanny :lol:

leuke vakantie gehad?

 

wat de kweek betreft, het bestaat uit vallen en opstaan en dit keer ben ik eens goed op mijn smoel gegaan :lol: :lol:

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weekjes Hawaii doet een mens goed zullen we maar zeggen :lol:

Inderdaad wat je zegt, zo trek je ruim een kilo wiet van 5 lullige plantjes, het andere keer zit er nog geen grammetje aan.

Zo zie je maar wat zo,n metertje aanricht.

Ik weet zeker dat profesionele kwekers met tig lampen dit soort dingen ook tegenkomen.

Als je een 1000 ltr vat met voeding maakt met slecht functionerende meters, ben je net zo de lul !!

 

gr Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dan ben je niet echt wijs bezig, als je dat maar met 1 meter doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
daarbij sluit ik de ritsen van de tent nooit helemaal, maar laat ik een centimeter 15-20 open staan.

 

Die ritsen zitten bovenaan, en de middelste rits gaat toch van boven naar beneden open ?,.....bovenaan is niet echt de ideale plek om lucht aan te zuigen.

 

Maar wat is de reden dat je die flappen niet gewoon open zet ??? :D

 

Hoe groot is je afzuiger eigenlijk??

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB de ritsen zitten overal, boven, in het midden en onderaan.

de middelste gaat van beneden naar boven open.

de ritsen die onderaan zitten, staan iets open.

de flappen hangen gewoon los (zit niet met klitteband o.i.d.), dus daar is ook voldoende luchtstroom.

 

afzuiger is een 1000m³ softbox.

filter is ook 1000m³, maar zo'n nieuwe lichtgewicht van can.

als die vervangen moeten worden, ga ik weer terug naar de ouderwetse zware filter, ik heb toch een vermoeden dat die lichtgewicht dingen veel capaciteit kosten.

 

ddddanny gelukkig ga ik ook nog naar de zon, moet alleen nog even 3 maanden wachten :D ;)

 

 

grtz PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...