Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
AcidEiffel

Kweekverslag en vragen over Skunk onder TL

Recommended Posts

Hoi,

Enkele weken geleden begon ik met het ontkiemen van 5 zaden gefeminiseerde Skunk. Ze zijn allemaal uitgekomen, en toen ik ze onder de grond stak, zijn er ook uit alle 5 zaadjes plantjes gekomen. Ze staan nu in een kast bij mij met een Cool White TL 18w en een spaarlamp warm white 7w (had gelezen dat een combinatie van (minder) warm en cool white goed kan zijn). De temperatuur is meestal rond de 23 graden, luchtvochtigheid 60-70%.

Een week geleden heb ik ze wat roze korrels gegeven, en heb de indruk dat ze nu wel sneller zijn gaan groeien.

Het is de bedoeling dat ik 1 of 2 planten zelf houd, en de andere weggeef aan vrienden. Mijn klein appartementje staat geen serieuze installaties toe. Ik ben me ervan bewust dat ik hierdoor geen optimale opbrengst zal hebben, maar het is beter dan niets. Ik doe het in feite ook maar als nuttige bezigheidstherapie.

Ik geef ze momenteel dagelijks een beetje water. Aangezien ik voorbije dagen op vakantie was, heb ik een dweil onder de potten gezet en aan de andere kant een bak met water. De dweil bleef zichzelf vanzelf volzuigen met water, waardoor de potten (die open zijn onderaan) vanzelf water kregen.

Hier zijn enkele foto's. Graag had ik advies over wanneer ik ze moet verpotten, wat ik kan verbeteren aan de lampen, en wanneer ik ze van 18/6 licht naar 12/12 moet zetten (automatische tijdsklok). Tevens maak ik me een beetje zorgen over de nogal dunne stengels, of is dit normaal? Ik heb ze een week geleden al eens dieper ingepot omdat de plantjes steeds omvielen door de lengte van de stengel.

img0218mmz.jpg

img0219.jpg

img0221.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi AcidEiffel,

 

Stel je eigen even voor in de wie is wie sectie dat vragen ze aan iedereen hier :P staat ook in je welkomsbericht.

Je potjes hadden wat voller gemogen, en de steeltjes dun is normaal maar omdat ze strekken door te weinig licht op een te grote afstand.

Ik zou in ieder geval overpotten in goede aarde van de growshop(als je dit al niet hebt)en geen rose korrels meegeven wat dit ook moge wezen.

Maar geen spul voor kamerplanten gebruiken in ieder geval.Koop bv een flesje bac voeding!

Minimaal 2 x 36W of 4x ongeveer 5 cm afstand en dan met een netje mooi gelijk veldje maken, hier staan zat tips van op het forum en verslagen dus neus even rond.

Maar je moet meer licht hebben en korter erop anders blijven ze schieten. kijk vooral even in de micro sectie.

Gewoon even lekker topic's doorkijken daar staat echt alles in om tot een leuke hobby en een goed resultaat te komen.

 

Veel sucses

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik niet in Nederland woon, kan ik niet zomaar even de hoek om naar een growshop. Voorlopig zal ik het hiermee moeten doen, tot ik nog eens in Roosendaal naar de coffeeshop ga (binnenkort, waarschijnlijk). Ik zal me dan in de growshop wat beter informeren en een paar materialen kopen. Graag had ik hier ook raad over, wat ik de planten in dit stadium best kan geven. Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt, maar het is me steeds nogal onduidelijk wat in welke situatie geschikt is. Hopelijk kunnen jullie me daarbij een beetje helpen!

In ieder geval zal ik zo snel mogelijk meer licht proberen te voorzien. Mogelijk investeer ik toch in een HPS, al heb ik er al wat voor rondgekeken en blijkt het niet zo gemakkelijk om dit te vinden. Maar wie zoekt die vindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Go grow.Succes man.Laat je bij de growshop niet van alles op de mouw spelden :P

De beste info krijg je hier op WF geloof me!

Kijk hier of hier eens voor een Hps.Ook zijn hier goede niet al te dure voedingen te koop.Hesi,Bac zijn easy in gebruik.

Zeker geen spul voor sierplanten enz,altijd voor planten die geconsumeerd kunnen worden.

Qua lamp is dit misschien wat.

gallery_9147_6915_1504042.jpg

gallery_9147_6915_1691973.jpg

Zonder reflectors kan ook.Gewoon een stuk of 5/6 18watt van de bouwmarkt.

Geluk.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi AcidEiffel,

 

Er zijn een hoop webshops die gewoon bezorgen ook in Belgie (gokje) anders weet ik het niet.

Voor tl's kun je gewoon naar de winkel natuurlijk, heb je geen shoppie voor nodig maar je zal in ieder geval wat meer Watts erboven moeten hebben op korte afstand

anders blijven ze strekken.

Hps is nog beter maar vergt wel meer van je geld en afmeting van een kast, ventilatie, filter, fancontroller, schakelkast ligt eraan wat je kan/wil spenderen.

Mijn advies zou zijn expirimenteer even met meer tl bv 2x of 4x36W afzuigertje(buisventilator, filtertje etc) dan begin je relatief goedkoop.

En wil je later naar hps heb je gelijk je spullen voor je voorgroeihokje :P

 

Er zijn sticky's over tl/tld en jde beste keuze

 

En zat bouwverslagen van tl kasten dan heb je gelijk zicht op wat erbij komt kijken,

 

Veel plezier

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even updaten.

De plantjes zijn weer een stukje groter geworden. Ook heb ik onlangs drie van de vijf getopt (de nieuwste groeischeut met een pincet eruit getrokken), de resultaten daarvan zijn nog af te wachten. Ik heb het niet met ze allemaal gedaan omdat ik gewoon even wil kijken wat goed gaat. Misschien heb ik het ook te vroeg gedaan (de plantjes zijn nog vrij jong, misschien is dat niet zo goed?). De plantjes beginnen zelfs al een beetje te ruiken! :lol:

Ook ben ik een paar dagen geleden tot de vaststelling gekomen dat het lelijke armatuur aan het plafond van mijn keuken met 2x18W TL, eigelijk kan dienen boven mijn planten. Dat hangt er dus nu ook boven, ik heb dus nu 1x18W 865 en 2x18W 830. Tevens heb ik de planten ook verplaatst naar een andere kast, ik ga er nog aluminiumfolie of gewoon wit papier tegen kleven.

Vandaag trek ik graag eens naar een tuincenter waar ze een uitgebreid assortiment aan voeding enzo hebben. Nu had ik graag geweten wat ik best aanschaf. Wat geef ik de plantjes best in dit stadium van de groei?

Uiteraard heb ik de zoekfunctie van het forum al gebruikt, en heb ik gewoon wat rondgeneusd. Enorm nuttig, maar ik zie het bos niet meer door de bomen :lol: Hopelijk kunnen jullie me een specifieker advies geven?

 

Alvast bedankt!

 

Edit: fototje zodat jullie de situatie misschien beter kunnen beoordelen.

img0699.jpg

Edited by AcidEiffel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat dit soort kweekjes waarschijnlijk wordt weggelachen door de meer ervaren kwekers, maar kan er nou alsjeblieft iemand een bescheiden oordeel geven, daar zou ik veel mee zijn :lol: !

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help, er is plots 1 plant verwelkt! Dat deze verloren is, lijkt me duidelijk, maar kan er iemand alsjeblieft raad geven om te voorkomen dat de rest ook verslenst... Ik heb de bovenste laag grond er weer afgehaald omdat ik deze er gisteren heb opgedaan, ze kwam uit een andere zak potgrond (zaai en stekgrond), denk dat er misschien iets mis mee is... Mogelijk is deze plant gewoon te dicht bij de lamp gekomen en door de warmte verwelkt. Ik weet het niet, maar het zint me niet :lol:

De rest van de planten ziet er nog goed uit, al hebben sommige wel een beetje krullende bladeren.

 

img0700y.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar wat heb je ze gevoed? In dit stadium kan je langzaam beginnen met groeivoeding, gebruik absoluut geen voeding voor je geraniums o.i.d.

 

Waaraan de plant overleden is kan ik niet zeggen, maar ik neem aan dat je geen PH meet? Hij is iig niet verbrand door de TL, je kan de TL zowieso 2 cm boven de plant hangen.

 

Succes verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog geen materiaal om PH te meten en na even rond te hebben gekeken begin ik wel te vermoeden dat het daaraan ligt. Ik trek volgende week eens naar een growshop in Nederland om één en ander in te kopen. Deze zaadjes waren bovendien erg goedkoop omdat ik wel wist dat er een en ander fout ging gaan. Eens ik dat onder controle heb, koop ik wel iets deftiger :-).

Ondertussen heeft ook een tweede plant de geest gegeven. Een derde plant begint groen te verliezen in zijn bladeren, ze worden eerder geel. In ieder geval heb ik de lampen een paar centimeter hoger gehangen en een betere verluchting voorzien.

 

Als iemand nog tips heeft, of me kan helpen om een boodschappenlijstje op te stellen voor de growshop, dan zou ik dat appreciëren. Bedankt!

 

Edit: ik ben erachter wat het probleem hier waarschijnlijk is geweest:

-heb één keer met een plantenspuit gesproeid (ja dom, dat weet ik ondertussen al :-))

-plots van 18 naar 54 watt overgeschakeld (twee lampen bijgehangen), terwijl de planten eigelijk in het begin moesten strekken omdat ze te weinig licht hadden, de arme blaadjes konden dat vele licht dus niet aan. Enkel de twee planten die het verste gevorderd waren (en dus dichtste bij de lampen waren) hebben de geest gegeven.

 

Kan andere beginners dus aanraden om niet te bruusk naar meer verlichting over te schakelen. Best gewoon beginnen met volledig materiaal zodat je planten daaraan wennen.

Edited by AcidEiffel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

ondertussen heeft een derde plant ook de geest gegeven.

De beste plant die nu nog over is, zet ik bij deze zonnige dagen op de vensterbank. Hij lijkt er wel van te genieten, na tien minuten keert hij zijn bladeren al helemaal naar de zon. Dat kan toch geen kwaad, hoop ik? Is het goed om hem soms in de zon te zetten? De bladeren zijn een beetje misvormd en onvolledig, waarschijnlijk omdat ik 'm niet goed getopt heb, maar het kan geen kwaad heb ik de indruk.

img0708q.jpg

De andere houd ik in de kast, ik vind dat de bladeren er niet zo gezond uitzien, ze lijken en voelen ook nogal droog, de randen gaan krullen, en tussen de nerven is er een geleidelijke vergeling gaande. Ik heb al rondgezocht maar kan niet echt vinden wat het is, misschien heeft iemand van jullie er een oog op wat het probleem is?

img0707g.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Degenen die je bij het raam neerzet telkens ziet er goed uit:D en dat hij na 10 min zijn bladeren naar de zon keert, geeft alleen maar aan dat hij vol leven zit,lijkt me.

 

Veel grow-succes

 

Grtz SoftIce

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AcidEiffel Zie dat jer ook een topic hebt , kan je geen link naar je topic in je handtekeneing zetten kan ik en andere het makkelijker vinden.

 

In mijn topic staat ook iets over T Neon lampen op pagina 5 van Whazzup die zijn denk ik erg geschikt voor jou ikea kast. De starlight is denk ik te groot voor jou kast .

 

Wat zijn de afmetingen?

 

Ikzelf heb er nog geen een die dood is gegaan dacht dat het ook amper mogelijk zou zijn onder TL , het is strek onkruid.

 

Hoop dat de volgende sessie met andere lamp beter gaat.

 

Groet,

 

L2Smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

De twee planten die nog leven zijn verpot naar een grotere pot en ze lijken ervan te genieten. Maar de kast die ik heb is eigelijk te klein, dus ben ik van plan het hier een beetje te veranderen. Ik ga een andere ikeakast in gebruik nemen, waarbij ik de TL lampen verticaal aan de wand zal hangen en van bovenaf belichten met krachtige spaarlampen.

Nu kwam ik op internet deze lamp tegen. De lichtkleur geven ze niet in cijfers maar het zou helderwit zijn (kleur 33?). Zou deze spaarlamp geschikt zijn of ga ik beter naar iets anders op zoek, in kleur 840 of 865 ofzo?

Het probleem is ook bij dit soort lampen dat ik op één of andere (liefst goedkope) manier een kap zou moeten hebben die het licht naar beneden projecteert, of zou de witte binnenkant van de kast die ik ga gebruiken, voldoende zijn?

 

Als een mod dit leest, kan dit topic dan naar de micro sectie, het hoort daar beter denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi AcidEifel

 

als je dan toch overweegt van een lamp op internet te bestellen kan je beter even DEZE pagina bekijken..

 

ik heb de t-neon (blue sky) in huis (150w) en die werkt perfect..

 

Zo een ecolight is ook een mogelijkheid en die heeft ook direkt de goeie kleur voor je plantjes..

 

Ik zelf heb het meer voor de t-neon omdat de spreiding van het licht daar beter bij is..

 

Succes verder :verrygood

 

grts

Richie :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi AcidEifel

 

als je dan toch overweegt van een lamp op internet te bestellen kan je beter even DEZE pagina bekijken..

 

ik heb de t-neon (blue sky) in huis (150w) en die werkt perfect..

 

Zo een ecolight is ook een mogelijkheid en die heeft ook direkt de goeie kleur voor je plantjes..

 

Ik zelf heb het meer voor de t-neon omdat de spreiding van het licht daar beter bij is..

 

Succes verder :verrygood

 

grts

Richie :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...