Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

piercing

Absint zelf stoken op een veilige manier

Recommended Posts

Hoi ik ben in het bezit van een stook keteltje (alambic) 3 liter franse makkelij.

Erg duur maar heb je wel wat ik stook zoon 6 jaar nu ongeveer Whisky en wat likeuren ,absint.

maak daar naast ook wijn en soms bier heb zelf in het verleden bij een brouwerij gewerkt nederland.

dus leek het me wel leuk om dat met jullie tedelen.

 

even wat fotos van mijn alambic

 

gallery_22266_8205_117064.jpg

 

gallery_22266_8205_106341.jpg

Koeler.

gallery_22266_8205_42044.jpg

 

Methanol en ethanol

Vaak krijg ik de vraag hoe het zit met methanol (giftige alcohol) en ethanol (de alcohol waar het om gaat).

 

Het klopt dat er heel wat mensen nog steeds overlijden aan het drinken van zelf gedistilleerde alcohol waar teveel methanol in zit! Het is echter heel eenvoudig om ervoor te zorgen dat je zeker geen methanolvergiftiging zult krijgen.

 

Methanol ontstaat bij het vergisten van oa. vruchten omdat daar pectine in zit. Ook in wijn en bier zit dus methanol! Ga je vruchten vergisten en daarna distilleren, dan zal de concentratie van methanol hoger worden. Je haalt immers alle alcohol uit je alcoholprut. Omdat het kookpunt van methanol lager ligt dan die van ethanol, zal alle methanol éérst verdampen. Na de methanol verdampt de ethanol en als laatste verdampt het water. Als je de temperatuur van de alcoholdamp nauwkeurig kunt controleren, zie je wanneer je bezig bent met het distilleren van methanol (65 °C), alcohol (78 °C) of water (100°C).

 

Je zou dus kunnen zeggen dat je methanol en ethanol heel goed van elkaar kunt onderscheiden als je maar goed genoeg de temperatuur meet. MAAR: alleen échte professionals met zeer nauwkeurige apparatuur zijn in staat om heel precies de temperatuur van de alcoholdamp te bepalen! De meeste thuis-brouwers hebben niet zulke apparatuur tot hun beschikking. Daarom raad ik deze methode ten zeerste af: de kans op giftige alcohol is gewoon te groot. Ik zou het risico in ieder geval nooit nemen.

 

Mijn oplossing: gebruik geen vruchten!

Het simpele antwoord op de methanolvraag is: vergist nooit vruchten, maar alleen zuiver kristalsuiker. In kristalsuiker zit

geen pectine die meevergist kan worden, zoals bij vruchten wel het geval is. Als je de volgende scheikundige formules bekijkt, begrijp je waarom er bij het vergisten van kristalsuiker géén methanol kan onstaan.

 

Vergisten van kristalsuiker:

 

suiker (C6) -> 2 x C3 -> 2 x ethanol (C2) + 2 x CO2

 

Vergisten van pectine:

 

Pectine (C5) -> 1 x C2 + 1 x C3 -> 1 x ethanol (C2) + 1 x methanol (C1) + 2 x CO2

 

Voor de leken: kristalsuiker bestaat uit 6 C-atomen, pectine bestaat uit 5 C-atomen. Suiker (oftwel C6) wordt bij het vergisten eerst gesplitst; je hebt dan 2 molekulen met 3 C-molekulen (C3). Daarna wordt er van elke C3 één C-atoom afgekoppeld (de CO2), waarna je een C2-molekuul overhoudt (ethanol).

 

Bij het vergisten van pectine (oftwel C5) gebeurt hetzelfde. Alleen ontstaan er bij de eerste splitsing geen twee gelijke C3-molekulen, maar één C3- en één C2-molekuul. Als je dáár vervolgens één C-atoom van afkoppelt, ontstaan er een C2-molekuul én een C1-molekuul. En een C1-molekuul is methanol

 

 

 

Het distilleren

Het distilleren van alcoholprut is enorm eenvoudig. Doe de prut in de ketel en verwarm het. Meestal is er een koelkolom aanwezig (bij koperen ketels niet altijd). In de koelkolom condenseert de alcohol tegen de wand en stroomt de condens naar een opvang, bijvoorbeeld een borrelglaasje. Zorg ervoor dat het koelwater in de koelkolom tegen de stroomrichting van de alcoholdamp stroomt (zie illustratie). Hierdoor zal het verschil in temperatuur tussen koelwater en alcoholdamp altijd maximaal zijn.

 

Water distilleren is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom moet je regelmatig controleren. Als je dat niet met de temperatuur kunt doen,kun je ook een paar druppels opvangen en kijken of de condens brandbaar is. Je kunt het ook elke keer proeven,

 

Het stookproces:

Water kookt bij een temperatuur van 100 graden Celsius.

Ethylalcohol kookt bij 78 graden C.

Methylalcohol kookt bij 64,5 graden C.

Een mengsel van water met alcohol zal afhankelijk van de verhoudingen koken tussen de 64,5 en 100 graden C.

We doen de stookwijn in de ketel, vullen hem tot tweederde van de inhoud en sluiten alles goed af zodat er nergens alcoholdamp kan ontsnappen.

We laten de brander voluit branden en we houden de temperatuur goed in de gaten.

Nu gaan we de koeling aan zetten.

Als na verloop van tijd de eerste druppels uit de koeler vallen zetten we het vuur laag.

De temperatuur zal nu ongeveer rond de 80 graden C zijn.

Als we de wijn rustig laten koken zal de damp in het begin veel alcohol bevatten en wat water.

Na verloop van tijd zit er minder alcohol in de ketel en ook in de damp en dus kost het meer energie om de vloeistof aan de kook te houden: het kookpunt ligt nu hoger.

Hoe verder we in het destillatieproces zijn hoe meer water er meekomt en hoe hoger de temperatuur wordt.

Aan het eind van het proces, als de temperatuur bijna 100 graden C is komt er bijna alleen nog water uit de ketel.

Deze stap noemen we de eerste stook.

 

 

Stap 2 de tweede stook

 

De vloeistof die is opgevangen heeft nu een hoger alcoholgehalte dan de wijn waar we mee begonnen zijn.

Als je het meet kan het tussen de 40 en 60 procent liggen, het hangt ook van de installatie af.

We gaan nu voor de tweede keer destilleren,dat is nodig om het alcoholgehalte omhoog te schroeven maar ook om de ongewenste delen te verwijderen.

Voor we beginnen moet de alcohol een percentage van 45 of lager hebben.

Dit is voor de veiligheid.

De vloeistof gaan we net als in stap 1 destilleren maar we gaan er nu iets anders mee om.

 

Stap 3 de voorloop

 

Omdat het alcoholpercentage hoger is als bij de eerste keer zal de vloeistof eerder koken en gaan druppelen.

Nu gaan we de eerste 1,5 a 2 procent van het volume van de ketel opgevangen, meestal is dit zo'n 150 ml.

Dit is de zogenaamde voorloop, let op dit is zeer brandbaar en niet om te drinken!!

Hier zit ook de veelbesproken methylalcohol in.

Dus we gooien deze zooi weg of we gaan de ramen er mee lappen.

 

Stap 4 de middenloop

 

Nu volgt het gedeelte wat het hart van het destillatieproces is, de middenloop.

Dit is de alcohol die die het zuiverst en het smakelijkst is.

De sterkte is nu ongeveer 80 tot 85 procent.

De temperatuur zal nu ongeveer zo rond de 81 graden liggen.

We stoken nu zacht en zorgvuldig door en we meten regelmatig het alcoholgehalte in een maatbeker.

 

 

Stap 5 de naloop

 

Wanneer het alcoholpercentage dat uit de ketel komt is gedaald tot 60%, of de temperatuur is zo'n 95-96 graden geworden dan gaan we over op de naloop.

Soms wordt er aangeraden om die ook op te vangen en opnieuw te destilleren.

Het gaat om een betrekkelijk kleine hoeveelheid alcohol van slechtere kwaliteit omdat er ook allerlei reststoffen, hogere alcoholen en foezels meekomen.

Persoonlijk stop ik met stoken als de naloop begint en gooi dan alles wat er nog over is in de gootsteen.

Houd je neus dan wel dicht want dit stinkt nogal.

Wat we nu over hebben is een goede alcohol van rond de 80-85% die kan dienen als basis voor likeuren.

Hebben we bijvoorbeeld witte wijn gestookt dan hebben we nu een goede sterke brandewijn.

We moeten deze wel drinkbaar maken en lageren.

 

recept en fotos als ik ga beginnen komen nog

 

piercing

 

 

 

ps ik heb geen drank probleem hoor allen als het op is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps ik heb geen drank probleem hoor allen als het op is.

 

:P

 

Het is niet iets voor mij, maar tof dat je de tijd neemt om het met ons te delen! Zodra je ga beginnen kom ik wel een kijkje nemen.

 

BF

 

Wat kost zo'n opstelling als ik vragen mag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bazz fucker dankje, alambic heeft 280,00 gekost .

 

groetjes piercing

 

ik heb geen drank probleem alleen als het op is dat was een grapje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer intressant maar dan wel met de fruit versie

Heb namelijk veel fruit waar ik wat mee wil doen ?

Hoeveel liter kun je verstoken in jou ketel en waar komt hij vandaan ?

Wel eens weed likeur gemaakt ?

ik heb wel eens een mooie top eerst gewatercured en daarna in een weckpot met jenever en suiker gezet , daar kreeg ik een zeer lekker bloemmetjesachtig drankje van wat zeer apart smaakte en werkte

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piercing, ik snap je, maar ik vond het wel een mooie en gepaste uitspraak van je

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buble, zekers kan fruit ook maar eerst laten gisten dus wijn maken en dan kan je stoken lichter eraan wat je als eindproduckt voor ogen hebt maar onthoudt als bijvoorbeeld veel druiven hebt zou je er eerst wijn en daar naar door testoken cognac van kunnen maken wel lange rijping ,of van appel Calvados,(100 kg appels is ongeveer 40-50 liter sap)of pruimen tot Slivovitsj.

 

Deze had ik bij vanrein gekocht, nee nog geen wietlikeur gehad daar is de cannabis flos mij te duur voor maar zal hier naar ook wel een verslag van maken.

 

ja joh dat geloof ik best dat het lekker was.

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even over wietlikeur dat gaat prima thc lost prima op in alc liefst hoog gehalte .

maar als het zover is 4 gram wiet op een fles van 0,70 L 45%alc later suiker, verdunnen,(bronwater)voor gewenste drink sterkte.

en als dat klaar is wil ik er nog wat kruiden op los laten.

 

 

en ik kwam deze nog tegen

 

gallery_22266_8205_4202.jpg

 

 

piercing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pectine is idd een probleem wat methanol betreft, maar daarom verkopen veel brouwzaken ook pectolase, om de pectine af te breken. Dan ontstaat er alsnog wel een beetje methanol, maar die haal je eruit door de eerste 3-5% van het destillaat weg te gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Diablo aanvulling .............

pectinetroebel. Pectine is het geleermiddel dat in het meeste rijpe fruit voorkomt. Het zorgt ervoor dat uw zelfgemaakte jam dik wordt. In de wijn zorgt pectine ervoor dat ze moeilijk helder wordt. Daarom dient ze te worden verwijderd. Het beste doet u dit door, voorafgaand aan het gistingsproces aan het uitgeperste sap of aan de pulp bij kamertemperatuur het enzymen pectinase toe te voegen dat pectine afbreekt. Door dit enzym zo’n 24 uur te laten inwerken voordat u gist toevoegt, wordt de vezelstructuur van de vruchten afgebroken en komen meer kleurstoffen vrij. Bij persen geeft dit een hogere sapopbrengst. Pectinetroebel kan worden geconstateerd door in een reageerbuisje aan 1 deel wijn 3 tot 4 delen brandspiritus toe te voegen. Vervolgens goed schudden. De pectine zal uitvlokken (dit kan wel 1 à 2 uur na het mengen zijn!). In het algemeen kan pectinetroebel door toevoeging achteraf van pecto-enzyme bij een omgevingstemperatuur tussen 20 en 25˚C worden weggewerkt.

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo daar gaat die......................ik ben van start gegaan wel ik heb gekozen voor Alcotec 8 (gist)

Maak een SUPER stookwijn in slechts 5 dagen. Alcotec 8 Turbo Gist zet 8 (vandaar de naam Alcotec 8) kilo suiker opgelost in 25 liter water om tot circa 20% in slechts 5 dagen. Alleen temperaturen tussen 14 en 24 C zijn acceptabel.

 

gallery_22266_8205_65682.jpg

 

gallery_22266_8205_113426.jpg

8 kilo suiker

gallery_22266_8205_19769.jpg

Ik heb een weckketel genomen waar ik 6 liter water in heb gedaan en heb het nu verwarmt staat vol op gaat er om dat de suiker goed oplost hoeft niet te koken.

 

 

gallery_22266_8205_45112.jpg

zo laaste kilo erbij gewone kristalsuiker gebruiken.

 

gallery_22266_8205_53830.jpg

alles goed oplossen!

gallery_22266_8205_86471.jpg

met sulfiet ontsmet ik het gisting vat mee blijft geen spoor van achter goed naar spoelen.

Zit ook vaak in levensmiddel erg slecht voor een mens of dat lekker rode stuk vlees in de winkel sulfiet heeft de werken dat het de zuurstof weg haalt

mee oppas dus

 

gallery_22266_8205_132010.jpg

zo alle suiker is op gelost en in het vat gegoten pas wel op want je kunt je er aan verbranden.

 

gallery_22266_8205_101931.jpg

even de deksel erop voor ongewenste gasten te vermijden

 

 

 

gallery_22266_8205_95698.jpg

ik ga nu water aanvullen tot dat ik op 25 liter koud water zorg wel voor voldoende zuurstof anders heeft de gist geen kans!

 

gallery_22266_8205_129018.jpg

gist erin

gallery_22266_8205_37739.jpg

naar een paar tellen

 

gallery_22266_8205_43759.jpg

nog meer tellen

 

gallery_22266_8205_29256.jpg

zo deksel erop gisten maar.

 

zo dat was die voor even

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mrvandenburg, dankje ik zal me best doen :D

 

piercing :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo net even een foto gemaakt en het gaat er lekker aan toe :D

gallery_22266_8205_2934.jpg

 

gallery_22266_8205_5795.gif

 

grtz piercing :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker lekkere info :P :D mooi ook met foto's

Waar haal je die gist vandaan ? 200gr verpakking ?

kan het ook met 200gr gewoon bakkersgist ?

Ga zo door, ga zo door , dit is genieten en anders later wel :P

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buble,ik gebruik Alcotec 8 had nog genoeg voorrraad gekocht bij www.turbogist.nl.

Voor de beginner is het leuk om stookwijn te maken met bakkersgist. Stookwijn gemaakt met bakkersgist is niet van zeer goede kwaliteit. Het alcohol percentage zal daarom ook niet veel hoger zijn dan zo'n 10 tot 12%. Als je toch wat meer waar voor je geld en moeite wilt, zijn er speciale turbogisten op de markt. Met die turbogist is het mogelijk een stookwijn te maken met een alcoholpercentage van zo'n 20%.

 

 

We beginnen met het schoonmaken van de emmer en het waterslot. Dit doen we met warm water en soda. Wanneer dit gedaan is, moet er 6 liter water van ongeveer 40 graden C in. In dit water moet de suiker opgelost worden. Doe de suiker in de emmer en roer net zo lang tot de suiker opgelost is.

Omdat gist niet alleen van suiker kan leven, moet er nog iets bij. Ik gebruik hiervoor sinaasappelsap. Eigenlijk kan je er vanalles voor gebruiken. Zolang er maar veel verschillende molekulen in zitten.

Als de sinaasappelsap er bij zit, neem je een kopje van het ontstane mengel. In dit kopje doe je de gist. Dit laat je een tijdje staan. De gist zal zich nu vermeerderen en de nieuw ontstane gistcellen zijn gewend aan jou suikermengsel. Als de gist genoeg vermeerderd is, doe je de inhoud van het kopje in de emmer. Even roeren en klaar.

Doe nu het deksel met het waterslot op de emmer.

 

Je hebt nu een gistende suikeroplossing. Deze laat je staan op kamertemperatuur. Als het goed is, gaan de gistcellen flink aan de slag de eerste paar dagen. De activiteit neemt daarna af tot nul. Tijdens dit proces is het aan te raden de emmer regelmatig te schudden (eigenlijk te zwenken). Hierdoor ontsnapt er veel koolstofdioxide en wordt de suiker die misschien nog op de bodem ligt, ook nog vergist.

 

Na een paar weken houd het gistingsproces op en is alle suiker vergist. Deze stookwijn kun je drinken. Het is niet lekker, maar ook niet ongezond. De stookwijn kun je nu gaan distilleren.

 

groetjes piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wijn maken tot 20%? Gistcellen gaan toch dood als het alcoholpercentage boven de 15% stijgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wijn maken tot 20%? Gistcellen gaan toch dood als het alcoholpercentage boven de 15% stijgt?

 

Ik heb het hier over stookwijn geen fruit wijn wat jij bedoeld

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een zalig topic piercing :P ik echt genoten bij het lezen van je verslag!

ik heb i nde tijd ook nog zelf cider proberen te stoken met appels die ik ook liet gisten.

maar het sapje was zuur en niet te drinken :D MAAR er zat wel degelijk alcohol in.

en heb ik het gelaten voor wat het was.

dit topic heeft me getriggerd om terug te stoken ( dit maal met gist, of die power gist )om vervolgens te destileren

ik deed in mijn middelbaar een chemie richting en ik kreeg altijd al het glaswerk waar een krakje in zat of waar iets kapot aan was. dit is namelijk wel te herstellen :P

 

ik heb hier nu wel een volledig arsenaal aan destileerkolomen, kolven, en nog van die toffe dingen ^^

 

groeten lion of judah

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lionofjudah,thxs dude zozo das mooie ,dat doet me denken aan,Platbodemkolf,Erlenmeijer, als zoon Erlenmeijer stuk gaat nooit weg gooien de hals is het duurst en ze zetten er zo een nieuwe klof onder.Kolomkoeler,.

 

 

bij je gemaakte cider he, had daar ook eerst suiker gemeten van de pulp daar naar weet je hoeveel suiker je moet toevoegen op de een alc tekrijgen van 12 of 13?

 

 

 

piercing :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ik had de suiker van de vruchten niet gemeten maar had wel suiker toegevoegd. daar zal de fout gelegen hebben...

ik zou graag mijn eigen absinth maken door zelf alcohol te destileren en vervolgens tjuhon en anijs en alsem,... toe te voegen. op azarius.nl kan je zulke kits kopen maar deze vindt ik maar niets. want bij deze moet je gewoon die specerijen toevoegen aan een fles wodka. :P

 

proost

lion of judah

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lionofjudah, dan zit je hier goed :lol: want dat ga ik hier dus doen absint maken maar zo ver is het nog niet!

 

Zo even een foto gemaakt van het gistingsvat naar goed een dag gisten :lol:

 

gallery_22266_8205_146364.jpg

 

gallery_22266_8205_70015.jpg

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo daar was ik weer,het recept wat ik hier voor gebruik is als volgd voor 1 liter absint

Bodschappen lijstje

Absint 80AV%

30 g Absintalsem

10 g Anijs

1,5 g Kaneelstok

0,1 g Kruidnagel

3 g Koriander

2 g Paradijszaad

230 ml Suikersiroop van 86%

ik zal het hier nog wel uitleggen hoe je zelf suikersiroop kan maken 86% of minder.

 

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even over de suikersiroop hoe doe je dat

om een likeur zoet te maken kunnen we diverse soorten suiker worden toegepast.

De meeste gebruikte suiker is kristalsuiiker zoals deze in de supermarkt verkrijgbaar is.

In sommige recepten wordt kandijsuiker zowel wit als bruin en soms witte of bruine basterdsuiker aanbevolen.

Rietsuiker wordt van wege melassesmaak vrijwel niet voor het aanzoeten van likeuren aanbevolen.

Aan kandij en basterdsuiker wordt een iets rondere en volmondiger smaak gegeven de likeur wordt er wat dikvloeibaarder van ,

de kleurde suikers kunnen ook bijdragen aan kleur van je likeur.

 

Recept voor 5 liter siroop met 86% suiker

Ingredienten

4,3 kilo suiker

4,5 g citroenzuur

2,5 liter water

 

Bereiding

Mengen de ingredienten en breng ze aan de kook vervolgens 10 minuten zachtjes laten doorkoken .

Indien nodig na afkoelen met water aanvullen tot 5 liter goed roeren klaar blijft tijden goed en hoeft niet steeds nieuwe temaken.

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar 3 dagen gisting ........................ :lol:

 

gallery_22266_8205_59434.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...