Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Conanti dabitur

Help, "me nieuwe kast word te warm!"

Recommended Posts

Hallo medekwekers !

 

Ik ben momenteel een nieuwe kast aan het bouwen met de volgende setup:

 

Mijn kast heeft de afmetingen 1500 x 900 x 1900. LxBxH

Ik kweek onder een 400 watter.

De afzuiger ( houte softbox die bij een tent van 1,25 x 1,25 x 2m. word geleverd )

 

 

Tijdens het testen kwam ik tot de ontdekking dat de temp. tot een 37 graden steeg!!!

 

Wie kan mij vertellen of dit komt doordat ik de lucht (in dezelfde kamer van 9 m²) laat circuleren als waar me kast staat, of dat mijn inlaat gleuven te nauw zijn. ( dit zijn 2 gleuven van 800 x 90 en 700 x 90 ).

 

Mocht het komen doordat de uitblaas in hetzelfde kamertje word uitgeblazen als dat de kast staat heb ik gelukkig wel de mogelijkheid om een gat in de muur te maken en zo dus de lucht weg te laten blazen in de naastgelegen kamer.

 

Even voor de extra informatie : het is momenteel 37 graden in de kast en 26 graden in het kamertje zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt er ook een beetje aan waar je meet, onderin, op een kwart, half of driekwart bovenin. beweegt de lucht in de kast door een extra ventilator, die de lucht 'mixt', anders kan het goed zijn dat de nieuwe lucht direct afgezogen wordt, die zoekt de snelste en makkelijkste weg.

 

natuurlijk zal de temp van de lucht in die kamer langzaam gaan stijgen, die wordt feitelijk verwarmd door die lamp.

 

verder heb ik 0 vestand van kweken in een kast.

 

succes want het komt allemaal goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Conanti dabitur,

 

Je lucht moet wel ergens anders uitgeblazen worden, maar dat zou in die andere kamer kunnen dus dat zal al een stuk schelen :P

Het zou fijn zijn in een vraag, zeker zo'n belangrijke even het vermogen van de afzuiger, flensmaten, lengtes slang, capaciteit filter en eventueel aantal bochten te vermelden.

Hierdoor bespoedig je het beantwoorden van je vraag. En komen eventuele capaciteitsproblemen gelijk aan het licht.

Voor een passieve inlaat hanteer ik altijd 3 tot 5 keer de oppervlakte van de uitlaat.

Maar onthoud dat de meeste mensen s'nachts draaien van 20:00 tot 8:00 ivm gunstige buitentemperatuur :D

Mijn ervaring is dat als ik de stelregel 500m3 afzuiging per 600W gebruik er in een ruimte een temperatuurstijging is van 6 tot 8 graden

bovenop de aangezogen temperatuur ,

Onthou planten hebben constant verse lucht nodig vandaar dat je ergens anders je uitblaas moet hebben.

Tevens hou je denk ik de temperatuur veel beter onder controle.

 

Als je nog vragen heb zie ik ze wel, ik hou het in de gaten

 

Sucses

 

Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mehighto

 

Ik ben het volkomen met je eens. Je zou je pasieve inlaat altijd nog kunnen vervangen door een actieve. Zo'n klein buisventilatortje van 150 kuub kan al schelen. Deze kosten geen drol, 15 euries geloof ik, en die kan je gewoon in los in de aanzuig buis zetten. Ze gebruiken ook niet echt veel stroom.

 

Groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lucht van 26 graden inzuigen is te veel... uitblazen direct naar buiten, en hou er rekening mee als er planten in staan dat dat ook ongeveer 5 graden minder is... planten koelen ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meet je de temperatuur? Ligt de thermometer recht onder de lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens !

 

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

 

De afzuiger hangt nu momenteel in de rubbers en er is nog niks op de (uitblazende) flens ( van 125mm )aangesloten.

Als ik hem zou willen laten blazen in de naastgelegen kamer zou dit direct met een bocht van 90 graden kunnen + een stukje pijp aan het uiteinde van de bocht van ongeveer 30 cm. Weerstand heb ik dus niet.

 

 

Een extra (badkamer, toilet ) ventilator aansluiten op mijn inlaat is vast wel een mogelijkheid ! Even stoeien !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je misschien nog wel een probleem hebt... een softbox die niet zuigt. Althans, wel zuigt maar geen druk opbouwt. Dat in combinatie met een klein filter dat op een lage capaciteit al een enorme drukval tot gevolg heeft.

 

Als er 26 in gaat en de temp. 37 wordt dan geeft 6 graden temperatuurdaling van de inkomende lucht volgens mij nog te hoge temperaturen. Het zou pak hem beet 6-8 gr max warmer mogen worden. Met een 400 wattertje moet een beetje fan dat makkelijk moeten trekken maar een box met 125 flenzen doet maximaal zo'n 350 kuub volgens mij. Wat voor box zou dat moeten zijn?

 

Voor die kleine filtertjes zijn de wat rumoerige buisventilatoren nog steeds het best, die bouwen voldoende druk op.

 

Als ik hem zou willen laten blazen in de naastgelegen kamer zou dit direct met een bocht van 90 graden kunnen + een stukje pijp aan het uiteinde van de bocht van ongeveer 30 cm. Weerstand heb ik dus niet.

die conclusie deel ik niet! Een 90 graden bocht moet je te allen tijde vermijden, zeker met slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
die conclusie deel ik niet! Een 90 graden bocht moet je te allen tijde vermijden, zeker met slang.

 

 

en 2 45 graden bochten dan mag dat wel

 

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

meet de lucht hoeveelheid die verplaatst wordt ! Meet de drukken ! Dan weet je wat er verplaatst wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medekwekers !

 

Even voor de duidelijkheid hier wat fotos van mijn afzuiger/filter gedeelte in aanbouw.

De box hangt zwevend in de rubbers alleen is dit niet goed te zien.

 

 

Ik begin het idee te krijgen na jullie reacties dat dus de DRUK hier ook erg belangrijk is!

Aangezien ik best nog wel wat "kieren en naden" dicht te kitten heb, kan het best zijn dat hij dus een slechte druk opbouwd!!

Bochten van 90 graden zijn dus niet aan te raden... Ook niet als ik dit pas doe na een 1,50m NA de flens van de uitblaas?

Een andere optie is er denk ik niet...

 

 

Hier de fotos eventjes.

 

gallery_19736_7835_565123.jpg

 

gallery_19736_7835_992380.jpg

 

gallery_19736_7835_1895511.jpg

 

gallery_19736_7835_1334782.jpg

 

Alle aansluitingen zijn 125mm trouwens...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je getest zonder een stuk slang aan de afzuig van de softbox?

 

Ik zie nadelen aan jouw opstelling, maar daar zijn mensen al mee bezig die het beter weten. Maar... het ziet er verder wel heel netjes en doordacht uit. :P

 

Maarre.. zie hier een voorbeeld van een bouwverslag waarbij de afzuiger zo'n beetje op eenzelfde manier is opgesteld.

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=31490&st=0

 

Maar....Hij heeft het filter ook op de kast gelegd en blaast er doorheen in plaats van zuigen. In jouw geval bespaar je dan misschien wel bochtwerk, wat wel goed is.

Als je afzuiger het aankan (en het filter), dan kan je de flensen verbreden of laten verlopen en een bredere slang gebruiken, wat ook wel goed is.

Je hebt al veel gedaan aan je kast, dus veel veranderen is minder. Maar als je het filter dus op deze manier laat werken dan is zo'n aanpassing niet heel groot.

De lucht blaas je daarbij dus het beste uit in de andere kamer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Conanti dabitur,

 

Bochten van 90 graden zijn zowieso af te raden, maar ja als het dan moet zie ik liever vaste gegoten bochten dan

eentje van slang gefabriceerd! :lol:

Maar als ik de foto's goed bekijk maak je 2x een 90 graden bocht, ik kan dit niet met zekerheid zeggen.

Ikzelf zou gaan knutselen en proberen zo min mogelijk bochten maken en als je het al moet doen dan liever niet

tussen de afzuiger en de filter, tevens is het in jouw geval aan te raden om als je het tot een bocht kan beperken na de uitblaas.

zoveel mogelijk met vaste pijp en bochten dit scheeld al enorm in vergelijking met slang.

En kleine afstanden afleggen in relatief kleine diameters is nog redelijk betaalbaar.

 

Veel kweekplezier :lol:

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medekwekers !

 

Ik heb het netjes opgelost!

 

Ik had zoveel ruimte in de kast dat ik nu de box IN de kast heb gehangen ( mooi boven in de hoek ) met het flilter gekoppeld in één lijn met de flens van de box. De uitblaas loopt nu ook in deze zelfde lijn via de zijkant van de kast naar buiten.

 

Vandaag even testen of dit scheelt!

 

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hellow medekwekers

 

Problemen al om bij me nieuwe kastje!

 

Na de afzuiger verplaatst te hebben om zo het bochtenwerk te sparen kom ik tot de ontdekking dat me dit slechts een 3 graden scheelt!

Inplaats van 35 graden word het nu 32 graden binnen. ( dit met slechts een 400 watt lamp en in combinatie met een 250 kuub softbox! )

 

gallery_19736_7835_131690.jpg

 

gallery_19736_7835_75573.jpg

 

De gemiddelde temperatuur in de kamer waarin me kast staat is 25 graden en ben dus erg benieuwd of JULLIE de luchtinlaat te krap vinden.

 

Ik heb een 5 tal sleuven gemaakt ( zie de onderstaande foto) en deze gestrijken bijna de gehele vóór en zijkant van mijn kast.

 

gallery_19736_7835_113227.jpg

 

gallery_19736_7835_57551.jpg

 

Daarnaast heb ik in mijn kast een zwevende bodem gemaakt die werk als lichtsluis maar ik weet dus niet of deze openingen groot genoeg zijn.

Zie ook mijn temp. metertje op de grond om aan te geven hoe breed ik deze strook heb gehouden.

 

gallery_19736_7835_1245.jpg

 

Zou iemand mij kunnen vertellen waar het aan kan liggen dat de temp. steeds zo oploopt? Mijn kast heeft slechts een grondvlak van 1,50 x 90 dus groot is hij niet!

 

LET VOORAL NOG NIET OP DE DETAILS WANT DIT IS SLECHTS EVEN EEN PROEFOPSTELLING DIE IK HEB GEMAAKT :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat je thermometer direct in de lamp? Zonder schaduwkapje?

En Volgens mij is 250m³ voor 400watt zeker in de zomer iets te licht.

 

grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow: onnodig quoten

 

Hoi Valentimo,

 

Ja, hij staat direct vol onder de zon ja... zonder schaduwkapje. Als ik met schaduwkapje zou meten dan zou ik geen juiste temperatuur meten. Of zijn hier wederom de meningen over verdeeld :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 250 kuub heb ik naast me DR80 tentje staan, en die kan het in de zomer maanden ook niet bij houden.

 

Ik zou die gebruiken als inblaas en een grotere kopen (500m3) voor de afzuiging, maar dan kan je wel weer je gaatjes dicht maken.

 

Ik volg je omdat ik ook aan het testen ben om de bochten uit me slangen te vervangen met pvc bochten, zie dat het bij jouw ook 3 graden scheelt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Conanti,

 

bekijk dit even, met deze oplossing is het in mijn hok tijdens de nacht (licht aan 19u - 07u) zo'n 5° gemiddeld kouder..

Ik houd de temperatuur nu perfect rond de 26 à 27°, perfect want de dagtemperatuur is ook ogeveer 27° :lol:

 

Hiervoor moet je wel natuurlijk lucht van buiten trekken en niet uit de kamer zelf..

 

Luchtverdeelslang A&T

 

grts

Richie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, hij staat direct vol onder de zon ja... zonder schaduwkapje. Als ik met schaduwkapje zou meten dan zou ik geen juiste temperatuur meten. Of zijn hier wederom de meningen over verdeeld

 

moet met schaduwkapje, afhankelijk van welke warmte je wil meten. Die voor je planten? Dan met.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Richie

 

Das wel een kek ding man !

Ik zit alleen met het nare probleem dat ik nergens mijn "koude" lucht vandaan kan halen...

Je kent dat wel :D er kan wel een raampie los maar daarmee houd het echt op!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan gaten in die dubbele bodem maken zodat je een opwaartse lucht stroom tussen je planten krijgt welke weer zorgt voor een extra koeling.

Ga ook eens in je hok zitten met de deur dicht en kijk of er geen vals licht binnen komt!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...