Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wiegher

flikkerende inductielamp start niet op

Recommended Posts

Hallo mede forummers,

 

Is er wellicht een techneut die mij kan vertellen waarom een van mijn inductielampen niet wil opstarten?

Bij het aangaan knippert hij een aantal keren, maakt een tikkend geluid en gaat vervolgens uit.

Lamp en ballast zijn zes weken oud, volgens de voorschriften aangesloten en heeft tot nu toe probleemloos gewerkt.

Ben geen electronicaman dus kan hulp/advies zeer goed gebruiken.

Het betreft een 200 watt 2500K lamp met bijbehorende ballast.

 

Bij voorbaat dank voor advies/tips!

 

Greetz,

Wiegher

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou effe een mailtje naar de fabrikant sturen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht.

Maar hoopte eigenlijk dat iemand zou weten waar het probleem zit.

Voor dat je antwoord hebt en eventueel een andere lamp ben je zo een aantal weken verder.

 

Bedankt in ieder geval voor je advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat je ballast (Voorschakelapparaat) stuk is. Heb je toevallig 2 van die lampen dan kan je kijken of hij met de andere ballast wel werkt. Zit er geen zekering in die misschien stuk is gegaan?

 

Groet,

 

L2Smoke

 

Hier nog iets over een tikkend geluid gevonden

 

De natriumlampen die in de meeste lantaarnpalen zitten hebben netzoals gewone TL-buizen een zogeheten spaarlektransformator nodig, beter bekend als een 'starter' .

 

Deze transformator moet de spanning op de natriumlamp verhogen van 230 Volt naar een spanning tussen de 350 en 600 Volt om deze te doen ontsteken. In koude toestand wordt dan de ontlading door het neongas uitgevoerd en is de natrium als vaste stof gecondenseerd op de electrodes in de lamp. Echter als de lamp eenmaal opgewarmd is wordt de lichtproductie overgenomen door het dan verdampte natriumgas.

 

Mogelijke dingen die zou kunnen horen:

- Het smelten van het natrium in de lamp (onwaarschijnlijk)

- Druppels van de condens van de lamp die ergens op vallen (onwaarschijnlijk)

- De bedrading die in de lantaarnpaal loopt. (onwaarschijnlijk)

 

Waarschijnlijke antwoord:

- De spaarlektransformator (deze maken normaliter een 'zoemend' geluid, als deze oud worden kunnen deze mogelijk gaan 'tikken')

 

Transformatoren maken geluid. Luister maar naar je computer monitor. Ook kun je bijvoorbeeld de starter bij TL-buizen horen als deze slecht beginnen te worden.

 

Starter vervangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo L2smoke,

 

Jij hebt er duidelijk verstand van.

Als ik de betreffende lamp op een andere ballast aansluit doet hij het ook niet.

D.w.z. hij licht even op en het moment dat de lamp lichter gaat kleuren gaat hij knipperen en tikken

en houdt er mee op.

Als ik de ballast van deze lamp op een andere lamp zet doet die andere lamp het goed.

Greetz,

Wiegher.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LIjkt mij een slechte lamp. Moet garantie kunnen zijn. Kwaliteits controleurs doen tenslotte ook wel eens een dutje tussen drie en vier 's middags. Ik heb zelf ook al eens defecte onderdelen gekregen, en dat is heel verwarrend als je een storing probeert op te lossen................ dus terug dat ding en met een goed verhaal waarom je geen uur kan wachten op een nieuwe. veel successssss.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Chassie,

Kon het natuurlijk niet nalaten toch nog wat te proberen.

Denk toch dat lovetosmoke gelijkhad en dat de ballast niet goed is.

Heb die knipperende lamp op een andere ballast aangesloten en dan doet hij het wel.

Heb jij enig idee of je zo'n ballast kunt maken?

 

Greetz,

wiegher

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maken dit valt toch gewoon onder de garantie? Heb je al gekeken of er een zekering in zit? Dan vervalt natuurlijk wel de garantie. Of je kan kijken of er iets doorgegbrand is wat je zou kunnen vervangen , je hebt een goed armatuur en een slechte zoek de verschillen.

 

Maar nogmaals gewoon terug sturen anders vervalt de garantie.

 

Groet,

 

L2Smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Lovetosmoke,

je hebt volkomen gelijk, ga de ballast terugsturen.

Ben gewoon ongedudig, heb nu nog 1 inductie weggehaalt en i.pv. die

twee inducties een oude HPI 600 awatt opgehangen.

 

greetz,

Wiegher

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mm mijn lamp knipperde in het begin ook, doordat het stopcontact wel geaard leek maar niet was.

Mijn VSA aarde doorverbonden met mijn aardpen. De stroom die hierdoor werdt afgevoerd was 0,034 ampere. :)

 

Het zou kunnen dat je probleem ook daar in zit, of niet soms? :rolleyes: probeer eens een pot te vullen met aarde, bewateren, en je aard draad van je VSA erin duwen. Kijk of het nu weg is want zo kreeer je een FakeAarde. :P :) Alle opties doornemen en anders gewoon een nieuwe VSA en lamp kopen geen optie?

 

Ben benieuwd waaraan het nu echt ligt. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sudoma,

 

Als ik de flikkerende lamp op een andere ballast aansluit doet hij het wel.

Heb ook een andere lamp die het normaal deed op de ballast van die flikkerende lamp aangesloten

en dan ging die lamp ook kniperen.

Denk dat het aan de ballast ligt ga hem terugsturen.

 

Kweek jij ook alleen met inductie?

 

Greetz,

Wiegher

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik ook doen ja want lijkt erop dat inderdaad de balast niet klopt. Lamp lijkt me niet kapot omdat ze alletwee knipperen. Een plaatje kapot of dergelijke in je VSA kan allemaal, :P gewoon garantie normaal. :P

 

Ik kweek met HPS 400Watt 200/600 balast. :)

Doe het nog niet zo lang en heb ook vorig jaar overgeslagen met kweken. :rolleyes: Maar dit jaar weer er tegenaan :)

 

Success met je balast B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...