Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

test: regelbare Lumatek EVSA

Recommended Posts

ja dat is logisch dat de kabel zo kort mogelijk moet zijn omwille van de weerstand (lange kabel=meer weerstand). zo'n hps lamp heeft een hoge opstartspanning nodig om de elektroden warm genoeg te krijgen. is de kabel te lang dan zal er "stroom" verloren gaan onder invloed van de weerstand met als gevolg dat de lamp niet goed start. dit heeft dus niks te maken met de elektrische capaciteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, wordt niet zoveel aan gedacht maar toch is het zo. Bij lage frequenties heb je daar niet zo'n last van maar met hoge des te meer. Dus dat ligt bij een evsa gevoeliger dan bij een magnetische. Bij HF EVSA's is de lamp zelfs aangesloten met een speciale kabel, ook natuurlijk om storing middels radiogolven te voorkomen.

 

tevens afgeschermde fittingen en afgeschermde stekkers. Dit is een 100 khz EVSA:

gallery_5211_261_18663.jpg

gallery_5211_261_60910.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
De eerste van dimbare evsa's heb ik al veel langer.

Whazzup heeft ze wel eens eerder gezien in mijn rommelhoek.

 

En daar is ie :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Palletwagen meegeleverd?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de geïnteresseerde: lees vanaf 2.1 http://www.scribd.com/doc/3503278/sew-emc-2

 

ik moest heel diep graven doc :rolleyes:

 

edit: ook interessant om te weten: de impedantie (wisselstroomweerstand) van een kabel is NIET afhankelijk van de diameter

post-5211-1247345195.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb het net ook gelezen... maar de impedantie is WEL afhankelijk van de lengte van de geleider!

 

 

ik heb het stukje gelezen over parasitaire capaciteit tussen 2 geleiders die in elkaars buurt komen, is logisch eigenlijk. ik was aan het denken over één geleider dus daarom snapte ik het niet.

dus de parasitaire capaciteit is zeker een storende factor (hoe langer de kabels, hoe groter de onbedoelde condensator, hoe meer storing). Natuurlijk blijft de weerstand van de geleider ook nog heel belangrijk. wat ik nog niet begrijp is hoe de parasitaire capaciteit nu precies die storing teweeg brengt, whazzup?

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een hogere frequentie zie je dat door het totale effect van de inductieve en capacitieve waarde de impedantie (weerstand voor wisselstroom) flink oploopt. Niet een beetje, maar bij bijvoorbeeld voor 100 khz een factor 50-100 afhankelijk van de diameter van je kabel t.o.v. 50 hz. De weerstand van één meter kabel is dan gelijk aan de weerstand van 50 meter kabel bij 50 hz. Bij 40 khz is het een factor 9-10 ongeveer. Bovendien heeft een condensator ook de eigenschap enorm te dempen, bedenk wat dat doet met je ontsteekimpuls.

 

Vandaar dus niet al te lange kabels bij de evsa. Voor de plasmalamp is de kabellengte van magnetron naar cel ongeveer maximaal 50 cm :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zo kun je in een kloontentje met 1oo watt beginnen en opklimmen naar 400 als het weer het toelaat en anders gewoon een beetje terugschakelen :rolleyes:

 

Nou we toch de diepte in gaan:

 

Lamp behaviour as function of the

frequency

HID lamps do not properly function on DC (Direct

Current).This is due to the one side emission of the

electrodes and the de-mixing of the gas.

Practically all HID lamps are developed for conventional

gear on a 50 or 60 Hz mains supply.

Electromagnetic and hybrid solutions (conventional gear

in combination with electronics) work on these

frequencies. Low-frequency square-wave electronic

HID ballasts (LFSW) operate on a frequency between

70 and 400 Hz, which prevents flickering.

Fully electronic ballasts for HID lamps are becoming

available with higher operating frequencies (10-500 kHz).

The frequency and waveform of an electronic ballast

cannot be chosen freely, but are dependent on lamp type,

condition and temperature.A wrong choice of frequency

and/or waveform can have a very negative effect on lamp

performance and/or lifetime.

Laboratory experiments have shown that the different

types of HID lamps can only be stabilised at certain

frequency bands. Outside these restricted bands, not only

may the efficiency may drop, but the discharge tube may

be mechanically damaged by acoustic resonance, or

electrodes may break off. Electronic gear units are

therefore only suitable for specified lamp types.

Conversely, some HID lamps can only be operated on

their electronic gear since there is no conventional

alternative.

The sorts of benefits obtained with fluorescent lamps

(26-34 kHz) are difficult to achieve.

 

Zie bijlage. Allemaal gewoon op internet te vinden hoor...

appl_guide_hid.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bij kloontjes een betere lichtverdeling omdat je alle lampen aan kunt doen op een lager wattage. :rolleyes:

Zeeeeerr interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is idd een intressant product ...zeker voor die gene die geen voorgroei hok hebben.

 

net wat hier al eerder verteld word gewoon lekker dimmen... ik vraag me overigens precies hetzelfde af als twinny kun je geen combi maken met 250-400-600 watt???? en wat ik me bij eigenlijk alle nieuwe technologie afvraag WAAROM IS DIT ER NU PAS :S???

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat het nog niet zo makkelijk is om een HPS lamp te dimmen denk ik - daar zijn ze eigenlijk niet voor gemaakt :rolleyes:

 

Alternatief vroeger was een dikke variac, op 100% beginnen om te ontsteken en dan terugdraaien. Dus het kón wel tot op zekere hoogte :P...

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry bij deze zie ik af van beschikbaar voor het testen.me ronde draait weer dus dat schiet niet echt op.planten werden echt te groot dus ik moest iets.

 

volgende keer beter

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

na (de) rijp beraad hebben we Kitefreak gekozen als tester. Niet in de minste plaats omdat hij als geen ander is staat is om zijn temperaturen goed te loggen :P

 

Kortom Kitefreak, neem effe contact op met de heren van KJ (met de telefoon) om het te regelen.

 

Succes met de test!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P Voel me vereerd!Kan ik ook eens een bijdrage leveren aan dit forum dmv een zo goed/duidelijk mogelijk testverslag te schrijven :D

 

Ps;vragen over de regelbare Lumatek EVSA kunnen ook per PB gesteld worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes Kitefreak!

Dat loggen van temperaturen is mooi,en geeft een duidelijk overzicht.Ben benieuwd naar de resultaten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Kitefreak . Ga dit zeker volgen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wouw, dit is wel handig zeg. Een mee groeiende evsa.

 

Maar hoe zit het eigenlijk met het licht spectrum van de lamp in gedimde stand? Blijft dat hetzelfde? of wordt die beinvloed door het dimmen?

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg het me ook af, vooral omdat ook de levensduur van een HPS bulb onderhevig is aan de temperatuur waarop ze brand, een TE KOUDE bulb geeft niet zijn spectrum en haalt ook zijn max. output niet, ben alleen even kwijt waar ik dat vandaan heb, ik dacht zelf ergens uit Whazzup zijn topics over licht maar vind het zo snel niet terug.

 

Dus ik ben inderdaad erg benieuwd naar deze test, Kitefreak GO GO!! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het klopt dat het spectrum iets zal gaan afwijken.

Het is wel een klein verschil.

De lamp zal nog steeds goed functioneren.

Ook adviseer ik niet om de lamp altijd in gedimde stand te gebruiken.

Als je dit toch wil raad ik aan om de lamp 1xper 2 weken op volle toeren te laten branden voor 30 minuten.

Vergelijk het met een met een auto waar je altijd 50 mee rijdt voor maar een paar kilometer (das slecht voor de motor).

Af een toe een langer stukje rijden op een hogere snelheid zorgt dat de motor niet sloom wordt.

Behandel je hps op dezelfde manier.

Ook is de dimbare Lumatek geen speelgoed dus rag niet met het dimknopje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar hoe zit het eigenlijk met het licht spectrum van de lamp in gedimde stand? Blijft dat hetzelfde? of wordt die beinvloed door het dimmen?
een TE KOUDE bulb geeft niet zijn spectrum en haalt ook zijn max. output niet

We gaan het allemaal meemaken en uitgebreid testen.

Doc;lijkt me ook niet nodig de lamp 2 weken te moeten dimmen.Uiteraard is een (E)VSA geen speelgoed!

Bedankt voor je stukje support,alles is welkom,ik neem het mee :P

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

een gedimde lamp geeft in principe een wat roder spectrum (volgens de experts), een opgevoerde iets blauwer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraagje. Hoe dimt deze vsa eigenlijk? ik bedoel electronisch gezien. Snijd die de sinus aan?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is? Ben niet zo`n held om uit mn woorden te komen.

 

Gegroet,

Don

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet voor de gein ook eens het opgenomen vermogn van de evsa in dimstand, ben benieuwd hoeveeel dat is tov normaal gebruik. En wat moet ik verstaan onder de turbostand?.....meer amperes door de bulb heenjagen zodat deze meer lumen afgeeft?. Er staat bij de advertentie 'tot wel meer dan 30% lumenoutput",maar als je normale vsa gewoon het vermogen levert dat de lamp standaard nodig heeft, dan is er geen sprake van meer lumenoutput door de evsa. De evsa zal een hoger rendement heb per opgenomen watt dan een standaard vsa,waardoor je minder stroom betaalt.

gr.rich

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...