Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

test: regelbare Lumatek EVSA

Recommended Posts

He hapklare brokkepiloten :rolleyes: ik meende vraag serieus hoor :rolleyes: Kan je in de dimbare 600 watt exemplaar op bv 75% een 400 HPI pit steken ipv de 600watt hps bulb ? Want daar vind ik wel een toepassing voor, het met minder licht werken heb ik niet zoveel aan met mijn "stekjes" van 50cm.

 

Veel succes heren ;) blijf het weer met veel plezier volgen.

 

Ja technisch kan het maar de garantie die ik op lampen geven vervalt dan wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Nu je het er toch over hebt...ik lees verschillende verhalen over de lamp keuze die ze aanbevelen voor de lumatek.

Maar wat is nu DE lamp in combinatie met de lumatek ivm de problemen die sommige growers hadden.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Lumatek lamp ;)

 

En tot ze er zijn de sylvania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er nu al een lamp die gewoon goed draaid op de lumatek,philips klap kapot bij het leven,gavita vlieg om je oren,sunmaster vind je in diggelen tussen de planten.dus als je het mij vraag allemaal leuk en aardig die vernieuwingspraat maar ik wil nie eens die superlumen.doe maar de gewone,die werkt perfect.

 

heb je de gewone zonder bullshit nog liggen in 400 versie of is die er helemaal nie meer??

 

grtz twin

 

owja het knopje ziet er maar fragile uit als ik zo eerlijk mag zijn.

hoe meer functies hoe meer kans op defectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste mensen hebben geen problemen Twin.

Ook is het knopje niet fragiel en heb je 3 jaar volledige garantie.

Philips wordt gewoon gedraaid op Lumatek.

1 op de 100 Philips lampen start niet op.

Als je er dan een andere in draait doet hij het gewoon.

Ligt het dan aan de ballast of aan de lamp :rolleyes: .

Als je de knoppen niet gebruikt zijn beide versies gelijk aan het oude model.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een weekje of 2 en heb ik bouwvak.zal wel eens ff dagje komen snuffelen bij je.blijf toch beetje sceptisch erover.gavita die het wel doet met lumen+ aan en niet met lumen+ uit.

 

en om ff te reageren op het noiet opstarten van de philips.heb het zelf soms ook.maar draai er niks nieuws in.start de lumatek opnieuw op en dan doet ie het weer.ligt het dan aan de lamp of aan de ballast??

 

zoals ik al zeg,kom snel een keer langs om diut even goed door te nemen.praat net wat makkelijker.

 

wel cool dat lumatek zich door blijf ontwikkelen.ik wil me wel beschikbaar stellen om te testen allen kom ik zeker niet boven de 400 watt uit.en waarschijnlijk is het alleen maar met 600watt als uitgangspositie.zou zeggen,ontwikkel hem ook in de 400 versie,zodat je dan ook iets heb aan de lumen+.of maak een lumatek waar je gewoon kan schakelen tussen 250,400 en 600 watt en daarnaast een optie om in het gekozen wattage de lumen+ te doen.ideetje voor de toekomst??ik denk dat je er dan meer mensen mee blijmaak.uiteindelijk kan dan wel iedereen hem gebruiken en niet alleen de "grote" jongens.

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
das geen knopje maar iets wat de knop op zijn plaats houdt.

 

:rolleyes: :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twinnie

Je hebt ze ook in 400w dimbaar.

 

@BBB

vertel jij het me maar :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

trek open dat ding :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je mag zeker eerlijk zijn, stellen we op prijs zelfs, maar fragiel is het knopje zeker niet. Het is een "klik-klik-klik" 4-standen schakelaar en hij voelt stevig aan.

 

Overigens zijn de problemen eigenlijk alleen met 600 watt lampen. De Gavita 600 watt geeft inderdaad exemplarisch ook resonantieproblemen, andere lampen hebben dat ook wel eens maar niet bovenmatig t.o.v. andere evsa's.

 

Er is overigens een topic vooralle vragen over de lumateks, waar ook de nieuwe in staat. Dit topic is voor de test oproep.

 

Leden die niet willen testen hoeven niet te reageren in dit topic :rolleyes:

 

wat betreft doc zijn dingetje dat de knop op zijn plaats houdt: Er zit denk ik een lipje van de schakelaar in het gaatje dat voortkomt dat ie gaat ronddraaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op verschillende fora's gelezen dat idd sommige lampen problemen veroorzaken op de lumatek's.

Dit ligt aan de opstartspanning die nodig is om de lamp op te starten....niet aan de VSA.

 

Dit heb ik natuurlijk van een goede vriend van me Jason Bedell...eigenaar van Lumatek :rolleyes:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groetjes aan Jason heb gisteren Chris nog gesproken en ze hebben in de US naar dit forum zitten kijken.

Over een weekje zit ik in San Fransisco en zal zeker een feestje met ze gaan bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat je hier veel antwoorden krijgt

 

Er is overigens een topic vooralle vragen over de lumateks, waar ook de nieuwe in staat. Dit topic is voor de test oproep.

 

Leden die niet willen testen hoeven niet te reageren in dit topic wink.gif

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad.. post verplaatst. Algemene vragen over de werking etc. kun je in dit topic kwijt, on-topic alsjeblieft!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok doc toppie dat ie in 400watt is.meld ik me bij deze aan voor een serieuze test wat het beesje kan in een dr80.ik draai er normaal met 250watt in maar vind het wel een uitdaging om er 400 van te maken.met de 250 kan ik het net net onder de 30 houden.dus als je iemand zoek....

 

Twinny meld zich bij deze aan

 

grtz twin

 

ps ik kan maandag starten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb op verschillende fora's gelezen dat idd sommige lampen problemen veroorzaken op de lumatek's.

Dit ligt aan de opstartspanning die nodig is om de lamp op te starten....niet aan de VSA.

Nou dat ligt een beetje gevoeliger.

 

Er is een ANSI norm voor HPS lampen om de uitwisselbaarheid te garanderen. De lampen voldoen daar wel aan, maar de VSA's zitten nog wel eens wat afwijkingen in wat betreft de opstartspanning. Ik weet de waarden niet uit mijn hoofd maar zeg dat ie tussen de 3,5 en 4,5 kV mag liggen en je gaat er tussenin zitten om de grootste gemene deler optimaal te kunnen voorzien, dan zal je bij lampen met een relatief hoge opstartspanning wel eens problemen krijgen.

 

Die problemen komen overigens mede voort uit het gebruik van de snoeren naar de lamp toe. Het gaat daarbij niet om weerstand van de kabel of de diameter, maar de elektrische capaciteit (een kabel werkt ook als een condensator). Hierdoor kan de lamp het in de shop prima doen maar in het hok plots niet meer. Ik adviseer ook bij de plug & play ballast de kabel in te korten tot de gewenste lengte.

 

Dat wat betreft de opstartproblemen.

 

Het breken van lampen komt door de gebruikte frequentie. Je kent het waarschijnlijk wel, "zingende lampen". Deze hoorbare trillingen komen voort uit de lagere harmonischen van de trilling van de arc tube. Je weet wat er met glas gebeurt als het in resonantie raakt: het breekt! De afmetingen van de buis zijn bepalend voor de resonantiefrequentie. Dat zou kunnen verklaren waarom MH en 400 watt lampen geen problemen vertonen. Oplossing voor deze zaak lijkt het veranderen van de frequenties van de VSA's. Dat is immers wat er met name veranderd is t.o.v. de magnetische VSA en is ook bepalend voor het voordeel van dit type VSA omdat de lamp niet meer 100 keer per seconde dooft. De golfvorm is wellicht ook iets efficienter maar dat is veel minder van invloed dan de frequentie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kwam ik tegen...de uitleg van Lumatek zelf,

 

"My name is Jason and I am the founder of Lumatek Electronic ballasts. We try to stay away from these forums but I think this is important. Some customers are currently experiencing problems when using some 600 watt lamps. I do want to point out that the Hortilux Solarmax Grolux issue applies to ALL brand of electronic ballasts.

 

The lumatek ballast is a true Eballast. It has a micro processor cpu. This cpu allows the ballast to make adjustments according to the lamp that is being used. A eballast can compensate for degrading bulbs and slight power fluctuations. It can also sense the exact specifications of the lamps it is using. the Lumatek ballast is up to 27% brighter than a core and coil ballast. We do have one problem with this technology the cpu can not detect the lamp until AFTER the initial ignition. Once the bulb is lit the ballast can then take over and drive the bulb to its exact specifications. Industry specifications for a 600 watt hps lamp call for a 4000volt ignition pulse. This is what Lumatek and all other digital ballast use for a starting voltage. Hortilux ignition used to be 2000-3000 volts even though this is less then the ignition pulse of the Lumatek we did not experience any problems with the Hortilux I have lots of customers with Hortilux lamps that are over a year old However about 6 months ago we started to notice an increase in Hortilux failures. We also noticed that the font of the text printed at the base of the bulb had changed. When we tested this lamp we found that the ignition range was lowered to 1500 volts. These new Hortilux lamps are different then the ones we originally designed the ballast with and have a higher frailer rate. The problems that customers are having are NOT a ballast problem they are a bulb problem the Hortilux 600 watt is not designed to industry specifications regarding ignition pulse. Furthermore it is also manufactured with a special gas in the arc tube that no other lamp maker in the world uses. The Hortilux lamp design is unique. We are currently adapting our ballast for this bulb it may require a switch to lower the ignition pulse for Hortilux.

Solarmax and Growlux lamps are the opposite problem these lamps require a 5000-6000 volt ignition pulse Again the standard ignition for a 600 is 4000 volts. The Lumtek ballast can light these bulbs with the 4K pulse for a while however over time the lamps degrade and they require more and more voltage to start after a few months the bulbs will not ignite in any digital ballast. "

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die info had Jason mij wel eens kunnen geven.

Het is wat ik al dacht maar niet mijn vinger op kon leggen.

 

Schenkie je bent een Google koning :rolleyes:

 

ps uit welk forum was dit stukje tekst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik het goed begrijp ligt het probleem dus zowieso aan de lamp die een hogere of lagere opstartspannig vraagt

dan de standaard 4 kv die de lumatek kan leveren..

 

en vroeg of laat krijg je dus met zo goed als elke lamp problemen..

 

:rolleyes:

 

toch nog even wachten met de aankoop... ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klopt dat lampen niet binnen de specs zitten. Overigens heb je dat probleem met iedere VSA (óók magnetische, vandaar dat sommige ontsteekproblemen bij sommige lampen vertonen), je zult toch een ontsteekspanning moeten kiezen. Ik ga er even vanuit dat de philips lampen voldoen aan hun specs.

 

Het fysiek kapot gaan van lampen komt echt door resonantie. Hoe deze ontstaat kun je lezen in de HID bijbel (die ik al eens eerder geupload heb geloof ik). Wel ietsje verouderd maar qua basisgegevens goed bruikbaar.

hid_guide.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Het komt van Bron

Normaal geen ik mijn bronnen niet prijs :rolleyes: maar voor deze een uitzondering.

 

Lumatek adviseert idd de Sylvania lamp ;)aldus

 

 

John Miles

 

Lumatek Technical Support

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die problemen komen overigens mede voort uit het gebruik van de snoeren naar de lamp toe. Het gaat daarbij niet om weerstand van de kabel of de diameter, maar de elektrische capaciteit (een kabel werkt ook als een condensator). Hierdoor kan de lamp het in de shop prima doen maar in het hok plots niet meer. Ik adviseer ook bij de plug & play ballast de kabel in te korten tot de gewenste lengte.

 

dat begrijp ik toch niet zo goed hoor? een kabel vergelijkbaar met een condensator? wat bedoel je hier precies mee?

bij mijn weten kan een kabel geen elektrische lading vasthouden...

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Ik weet dat op conventionele vsa's staat geschreven dat de kabel vanaf de vsa tot aan de lampfitting 20m mag zijn.

Is op de lumatek ook ziets van toepassing?

Ik neem aan dat ze er niet van uit gaan dat iedere kweker zijn Evsa's bij de lamp zelf kan plaatsen dus hier zit dan toch ook een marge of maximum op.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is dan omwille van de weerstand. maar omwille van de elektrische capaciteit je kabel inkorten daar heb ik nog nooit iets van gehoord hoor. het kan waar zijn maar dat zou ik dan toch even uitgelegd willen zien... of een betrouwbare bron waar dit verschijnsel wordt vermeld.

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dit is even zover ik het weet.

De maximale lengte is langer dan de kabel die aan de Lumatek zit.

Hoe korter de kabel hoe beter het is.

Ik heb dit gehoord van Gavita en van Lumatek.

Heeft iets te maken met opstartspanning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...