Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: luchtverdeelslangen, de resultaten!

Recommended Posts

Heb het even doorgelezen op die website en zou allemaal mogelijk zijn maar 1 ding valt me op bij de getoonde en besproken systemen.

 

Alleen lucht aanzuigen/uitblazen via venturi of de nozzles maar niet met een aparte afzuiger erbij die tig keer de lucht id ruimte vervangt (we kunnen niet zonder ivm de meur afzuigen).

 

Er is dus wel lucht id ruimte om zich te vermengen maar die lucht wordt voortdurend afgezogen dus ik snap dan niet zo goed waarom je zover zou gaan als je met de verdeelslang van AT&T boven en onder gaten hebt zitten onder de goede hoek die voor een goede verdeling zorgen MITS je de slang goed plaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in een systeem waar de ingevoerde lucht direct van buiten de ruimte komt kunnen de nozzles wel handig zijn. zo kun je een constante vrij homogene luchtstroom qua temp. creëren, je bereikt tenslotte een bepaald gemiddelde van de ingevoerde lucht en de lucht aanwezig in de ruimte..

 

bij een recirculerend systeem, zoals t semi-gesloten systeem van A&T is het nutteloos omdat de te verdelen lucht al op de juiste temp is gebracht.

 

qua luchtverdeling mis ik eigenlijk maar 1 ding in deze wereld (kon t niet vinden tenminste) nl een uitvoering van een slang danwel buis met drukgecompenseerde ventielen, jawel afgekeken van de bewateringsslangen. elk gaatje in zon slang zou dan eenzelfde hoeveelheid lucht doorlaten met dezelfde snelheid bij een bepaalde minimale/maximale inkomende druk. miss. ligt hier nog een stukje innovatie om op te pikken.

wat je ook maakt:buis,slang of airsock, vooraan geeft t meer als achteraan en dit is natuurlijk op te vangen door de diameter of afstand van de gaten, maar dan zul je dat per situatie moeten uitzoeken en dan nog zit je met verschil in de luchtsnelheid. met een drukgecompenseerd systeem ben je daar vanaf en kun je in principe ook net zoveel bochten maken zonder te hoeven nadenken wat voor invloed dat heeft qua drukval en luchtsnelheid.

 

zien we heil in bovenstaande?wat vinden jullie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

een gedeeltelijke oplossing is de lucht in het midden van de slang laten instromen hoewel je dan weer met een zeer ongunstig T-stuk zit. Maar ach, het verschil valt me eigenlijk npg wel mee hoor, zeker voor een kleine ruimte. Ik zou me er niet zo druk om maken. Het feit dat je maar aan 3 kanten lucht inblaast heeft denk ik een veel grotere invloed :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alleen lucht aanzuigen/uitblazen via venturi of de nozzles maar niet met een aparte afzuiger erbij die tig keer de lucht id ruimte vervangt (we kunnen niet zonder ivm de meur afzuigen).

 

Nee, alleen gebruiken bij de actieve toevoer, het voordeel van de venturi werking is dat de verse ("koude lucht") sneller en beter mengt met de lucht in het hok !

Share this post


Link to post
Share on other sites
een gedeeltelijke oplossing is de lucht in het midden van de slang laten instromen hoewel je dan weer met een zeer ongunstig T-stuk zit. Maar ach, het verschil valt me eigenlijk npg wel mee hoor, zeker voor een kleine ruimte. Ik zou me er niet zo druk om maken. Het feit dat je maar aan 3 kanten lucht inblaast heeft denk ik een veel grotere invloed :)

 

Daar heb je een punt Whazzup! dat gaan we s meenemen in mn plan. langs de hele bak een kanaal in t vierkant, vrij in hoogte te verstellen. kijk op 1,20x1,20 zal het allemaal wel, ik zit met 5x1,25 meters en dan wordt t toch anders..vooral omdat ik aan de zijde waar geen verdeelbuis/slang komt ik een meter of 2 vrije ruimte heb, "weerkaatsing" van de lucht op t gewas is daar ook minimaal ringkanaal met zeg 2 tot 4 invoerpunten?

bedoel ik ben toch bezig haha, die 7 meter pijp of slang kan r dan ook nog wel bij..

 

tnx voor de opmerking, geeft me weer wat te denken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
een gedeeltelijke oplossing is de lucht in het midden van de slang laten instromen hoewel je dan weer met een zeer ongunstig T-stuk zit. Maar ach, het verschil valt me eigenlijk nog wel mee hoor, zeker voor een kleine ruimte. Ik zou me er niet zo druk om maken. Het feit dat je maar aan 3 kanten lucht inblaast heeft denk ik een veel grotere invloed

 

Aha hier ben ik dus ook mee bezig heren

Leuk te lezen dat anderen ook zo denken

 

Idd whazzup je zit met het verlies in het t stuk

Maar ik heb mede daarom gekozen voor een afzuiger met een behoorlijke over capaciteit

 

Ik ga de slang dus in het midden voeden

De beide zijden zijn 2 meter lang en het achterste lange stuk incl t stuk 4.2 meter

Ook maak ik een systeem waarmee ik eenvoudig de slangen hoger en lager kan hangen

Zo komen ze altijd tussen de planten en de lampen te hangen

 

Vandaag heb ik de laatste onderdelen opgehaald

 

gallery_19024_8043_262666.jpg

 

Morgen ga ik aan het bouwen en plaats een uitgebreid ( foto ) verslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha prachtig..lijkt wel of iedereen ineens op dezelfde ideeen komt.

 

mooi spul guesswho, gister ook mn verlanglijstje van spirobuis opgemaakt..niks geen gedoe met flexibele zooi. vaste pijp!

wel weer duur grapje hoor..500 euros voor t hele gebeuren, wel veel spul van 300mm en verlopen..kost gewoon veel.

 

al een idee over hoe t gebeuren in hoogte te verstellen? kettingen is de meest voor de hand liggende optie maar we willen gemak..dus iets met spanrollers? of toch maar gewoon touw/kabel over katrollen... wat is jou idee hierover...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

 

Waarom een T-stuk en geen broekstuk? dat geeft toch stuk minder weerstand en als je toch al gaat monteren en uitvinden is dat iets grotere formaat dan een T-stuk ook wel op te lossen door bijv stukje vd buizen af te zagen of bij de kachelboer een uitvoering met kortere pijpen op te doen (die zijn er).

 

t'is maar een idee.. liever een broekstuk (Y) dan een T-stuk qua weerstand.

 

Zie dat je verjongde spies hebt op je bochten en het T-stuk, gaat je een boel werk schelen :P

Tip:

Makkelijkste is slang stukje om de buis heentrekken aan 1 kant en dit (tijdelijk) met stukje ducktape op plek te houden, dan de slang tegenovergestelde zijde doen en dan de rest van de slang over de buis, schuif je de slangklem er zo omheen heirna en heb je niet dat bij de geringste beweging tijdens het aandraaien vd klem ineens een stuk vd slang scheef zit onder je slangklem.

Die verdeelslang is door de vouw niet echt handig rond te krijgen, helemaal niet vers uit de doos.. dit wordt later beter gelukkig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

broekstuk heeft altijd de voorkeur, maar dan komen r ook 2x 45gr (als je t perse met vaste pijp wilt doen) bochten bij..kosten kosten..

 

 

verjongde spie..man man ben ik ff blij dat je de term noemt haha, had ik bijna verkeerd spul besteld hahaha, althans ik neem aan dat als je niks zegt dat je ze zonder krijgt.

 

 

maar verloren kindje, "Die verdeelslang is door de vouw niet echt handig rond te krijgen"..vouw? ze passen niet op standaard buisformaat?..

goeie tip btw.

heb ik r nog zo 1: als een kousje voor je inlaat wil maken tbv filtering, leg dan eerst dubbelzijdig tape om je flens, zo kun je m fatsoenlijk opspannen zonder dat je 9 handen nodig hebt..ook kun je je slang eraf halen zonder dat je je kousje ervanaf trekt.

 

(waarom hebben we eigenlijk nog geen sticky met praktische tips?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ BobtheGrower

 

Of iedereen heeft goed naar adje van a&t geluisterd :P

 

Pffff praat me niet van kosten wat is dat spul (die bochten) duur zeg!

Maar ja eenmaal aangeschaft blijft het langer heel dan je kweek ruimte bestaat

 

Verder wordt het met touw/kabel over katrollen...

kettingen... nee dat wil ik niet , lastig om in de hoeken bij te komen enz.

Die rollers heb ik al geprobeerd wil niet met mijn slangen , knietjes enzo zijn te zwaar

Ook lastig om goed bij te komen in de hoeken

Daarom touwen en oogjes , zo lukt het prima

En kan ik de boel ophijsen vanaf het punt in de kweekruimte waar ik dat wil

 

@lostchild

 

Ik gebruik geen y stuk omdat ik direct op mijn t stuk de verdeelslangen plaats

En met een y stuk kom ik dan niet mooi recht uit

 

In ieder geval bedankt voor de tips daar kan ik wel wat mee!

 

Grtz Guesswho?

 

EDIT

 

Ik trek voorzichtig de slang iets uit elkaar

Zo schuift ie er zo op bij mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja broekstuk oplossing is stuk prijziger en weer meer bochten nodig, meer kosten, meer gewicht.

Dan is T-stuk en dikkere fan goed plan

 

:)

De slang komt plat uit de doos en niet rond, de 2 naden bedoel ik werken in begin een beetje tegen, trekken de slang bepaalde richting op, de slang ansich (zet maar eens een stuk pijp rechtop en laat de slang eroverheen zakken rond gemaakt, past perfect als je de juiste diameter hebt besteld :P

 

Enne in installatietechniek is meeste met verjongde spie anders wordt het erg lastig om een slang in een krappe ruimte van een ventilatiesysteem van bijv een snackbar te monteren op een buis en ze bieden een perfecte geleider voor je slangenklem.

 

Weer een goede tip, dit keer de afscherming inblaas bevestiging met dubbelzijdig tape.

tape wel eerst wat warm maken raadt ik je aan, scheelt je veel kleefkracht en minimaliseerd kans op loslaten later...

 

Succes met de montage en je ophangsysteem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adje van A&T heeft zondermeer een goeie zwengel gegeven aan de discussie en het denkvoer..maar blijf erbij..het is echt niks nieuws, maar wij waren met zn allen niet snugger genoeg om er wat mee te doen. :P

 

ik heb hier wel degelijk een y-stuk zonder verjonging gehad trouwens..wel ouwe shit hoor! jeweetwel, uit de tijd dat ze aluminium nog niet echt gebruikten haha. 500mm doorsnee en nauwelijks te beuren!

 

Bobje is er uit: stalen kabels en katrollen gaan het worden, onder andere omdat het dan vanuit 1 punt te verstellen is (wat handig is bij mn toekomstplannen)

mannen, mooi dat we elkaar zo op ideeen brengen..thats where a forum like this is for! :)

nog even mn gedachten laten gaan of we dit met vaste pijp gaan doen of met de luchtverdeelslangen..al neig ik te zeggen de slangen...om nou 8000 gaten te gaan boren is ook weer wat he..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd hoor

 

Zou wel voor slangen gaan

Voor de prijs hoef je het niet te laten

Neem maar eens contact met de heren op

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben benieuwd hoor

 

Zou wel voor slangen gaan

Voor de prijs hoef je het niet te laten

Neem maar eens contact met de heren op

 

Grtz Guesswho?

 

dat heb ik al gehad guesswho? (ik heb geraden en denk te weten wie je bent btw :P ). pvc kost me wel wat minder., maar over de gaten is natuurlijk goed nagedacht en schijnbaar getest op die lengtes. ook zijn de slangen wit en ik heb een gruwelijke hekel aan schilderen. pvc bied dan weer het voordeel dat de constructie stijf dus onvervormbaar wordt.. weet je, miss gaan we die slang wel over een pvc pijp trekken :) beste van beide werelden haha.

 

edit: als t de slangen worden zullen die rondgezet worden met pvc/spiro bochten, alu profiel tussen de bochten voorkomt dat de boel in elkaar zakt, kan er ook mooi de slang hier en daar mee ondersteunen en/of ander gerei langs leggen..

 

t gepeins over materiaalkeuze brengt me op de volgende vraag aan A&T, nl hoe zit het met de brandveiligheid van de slangen..brand dat als de hel of heeft het vlamdovende eigenschappen.. t brand iig sneller op als een volle pvc pijp maar was gewoon nieuwsgierig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De brandveiligheid das een hele goede

Zal eens een klein rest stukje in de fik steken :P

 

 

Zoals beloofd hier mijn verslag van de luchtverdeelslangen

Vandaag de slangen aangesloten en van een takel systeem voorzien

 

Ik heb 8 meter rond 200 slang gekocht

Theoretisch kan ik hiermee 8 meter x 160m3 = 1280 m3 lucht mee inblazen

Mijn bloeiruimte is 4.20 bij 2.60 en ongeveer 2 meter hoog op het hoogste punt

Ik laat de slangen langs 3 van mijn muren lopen

 

Als inblazer heb ik een 1500m3 s-vent box met torin motor gebruikt

Deze staat achter een schot , net buiten de daadwerkelijke bloeiruimte

 

gallery_19024_8043_24777.jpg

 

Daarna komt een stuk slang en met aan het eind een verloop van 250 naar 200 mm

Hieraan zit het t stuk en vandaar uit gaan twee stukken slang elk een andere kant op

 

gallery_19024_8043_459890.jpg

 

Linksom gaan we richting de inblazer

Het eerste stuk...

 

gallery_19024_8043_116278.jpg

 

Daarna komt een kniestuk met daaraan de laatste 2 meter slang

 

gallery_19024_8043_400846.jpg

 

De rechter kant op ziet dat er zo uit

 

gallery_19024_8043_506366.jpg

 

En het kniestuk met laatste stuk slang

 

gallery_19024_8043_226069.jpg

 

Door mijn hele ruimte heb ik als ik de inblazer op 100% laat draaien een briesje

Als ik de deur open doe en naar binnen ga voel ik het gelijk

Ook op de grond circuleert de lucht goed

Een stukje a4 op 2 meter afstand van de slangen beweegt goed

Net alsof hij in een zacht briesje hangt

 

Op aanraden van a&t trading heb ik de slangen in hoogte verstelbaar gemaakt

Hier moest ik wel even goed over nadenken

Aangezien guesswho? niet op de padvinders heeft gezeten kan ik niet met touwen en katrollen over weg

 

Maar na wat probeersels met bind draad heb ik het volgende bedacht

Aan elk kniestuk heb ik een oogje bevestigd

En aan de uiteinden en het t stuk een stuk gevlochten touw (van de action 1 euro per 10m)

 

gallery_19024_8043_121057.jpg

 

De touwen van de kniestukken en het t stuk komen op dit punt samen

 

gallery_19024_8043_610235.jpg

 

En die 3 draden komen weer samen bij een ketting

 

gallery_19024_8043_395925.jpg

 

Aan de uiteinden heb ik ook een touw gemaakt

Die loopt via oogjes ook naar het plafon

Deze moet ik allebei apart verstellen

 

gallery_19024_8043_71548.jpg

 

Ik hoop zo de slangen een beetje duidelijk in beeld gebracht te hebben

Straks als de nft bakken staan en de planten erop zal ik weer een update plaatsen

 

Als er nog vragen zijn stel ze gerust!

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nice! maar moet je box nu voluit draaien of mag ie ook een tandje lager..?

 

zo, t hangt, nu de brandtest..hou je aansteker er eens bij :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
t gepeins over materiaalkeuze brengt me op de volgende vraag aan A&T, nl hoe zit het met de brandveiligheid van de slangen..brand dat als de hel of heeft het vlamdovende eigenschappen.. t brand iig sneller op als een volle pvc pijp maar was gewoon nieuwsgierig..

 

He Bob,

 

Het is gewoon LPDE folie, dus het zal wel branden

maar als jij ze bestel speciaal voor jou krijg je deze erbij :)

 

gallery_21025_8391_141984.jpg

 

 

@guesshwo,

 

Ziet er erg netjes uit :P :yummy:

Bij Green Lady gaan we ze aan het frame bij de lampen maken zodat het tegelijkertijd mee omhoog en omlaag kan(TIP)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De slangen branden goed als je er een vlam bij houd

Maar met warmte smelten ze alleen

 

Bekende aansteker adje :P

 

gallery_19024_7390_314035.jpg

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou `t is wel weer ff genoeg met die sluipreclame :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
He Bob,

 

Het is gewoon LPDE folie, dus het zal wel branden

maar als jij ze bestel speciaal voor jou krijg je deze erbij :)

 

gallery_21025_8391_141984.jpg

 

hehehehe :yummy:

ik zou t bijna al doen om die aansteker he.

 

maar branden doet t dus wel..ach, dat doet die 55m2 zwart-wit folie ook he :rofl ..en daarbij, jullie koelers kunnen zon brandje makkelijk aan toch? :lol:

(moet r wel wat mee, sta je 25mm gips in je hok weg te schroeven voor de brandveiligheid ,ga je m vervolgens volhangen met plastic :P )

 

nou die slangen zie ik wel zitten, kunnen we voor de nodige bochtjes etc ook bij jullie terecht? en die (sporen)filters van Ferro..zou ik die daar op kunnen halen of ligt dat toevallig ook bij jullie. na je bericht in GL's topic durf ik Ferro niet zomaar te bellen om dat te vragen :punk: :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bob,

Tuurlijk, bij ons kun je voor alles terecht en voor kwaliteit moet je juist bij ons zijn :P :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehehehe ja ik ging m een keer voor mn kiezen krijgen he hahaha.

 

maar das dan mooi, sporenfilter is gewoon een cassette toch die in een standaard filterkist past neem ik aan?

 

zo, en nu eerst naar mn schatjes!

 

tot laters!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk ff bij ferro op de site, maar dacht zo uit mijn hoofd dat ze 50x50 cm zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even update, gewoon omdat het leuk is. Lucht doet vaak wonderen ,bij mij toch, laatste keer dat ik even 2 min zonder zat werd ik spontaan blauw :yummy:

 

gallery_10252_8591_265025.jpg

Ondertussen toch weer een beetje drukker geworden en naar goede gewoonte een stuk groter ook dan geplant, dus daar is alles alweer normaal verlopen :blink:

 

Mooi wit word het ondertussen ook

gallery_10252_8591_284917.jpg

gallery_10252_8591_226959.jpg

 

Zo ik duik weer even op de chat met flinke :) madonna, thx dude :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben het goed naar hun zin zo te zien

 

Merk je nog bepaalde verschillen met eerder?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...