Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: luchtverdeelslangen, de resultaten!

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een vraagje! Ik was 1st van plan een airsock te gebruiken voor mijn hok, nu lijkt me dit een betere oplossing, maar

aangezien ik weinig ruimte heb in mijn kleine hok om met bochten te werken vraag ik me af of het mogelijk is een y-stuk op mijn softbox 1500 m3 te plaatsen en dan 2 slangen van +/- 1 meter te hangen? ik kan deze slangen gewoon op maat laten maken las ik maar kan dit met 2 korte slangen of gaat dit teveel stormen in mijn hok? Ik kan ook geen prijzen op de site van a&t trading vinden?

 

BVD Jan P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gewoon bellen... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@janpet,

 

het is mogelijk een y-stuk op je box te monteren, maar heb je wel naar de capaciteiten op mijn site gekeken.

voor prijzen moet je inderdaad bellen of mailen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Janpet /all

 

over een storm in je hok zou ik me geen zorgen maken, ik heb in een hok van 97x97 een slang van 3 meter hangen.

Er staat een licht briesje in men hok dat de bladeren en takken licht doet bewegen, ideaal dus.

En dan moet je rekenen dat ik er een 4O% te zware ventilator ophangen heb.

Ik raad je dit trouwens ook aan als je met veel bochten moet werken, anders ga je vrees ik niet veel lucht uit de slang voelen komen.

 

Na het op maat snijden had ik maar een 30 cm over van de slang, echt veel verliezen doe je dus niet met bochtjes maken..

 

Lees even mijn installatiepost en snijd de brede stukken zeker van je bochtjes, zo ga je nog minder verlies van slang (en luchtverplaatsing) hebben.

 

Ik heb de slang eergisteren ook aangesloten op de frisse buitenlucht met akoestische slang, een prima idee, het zuigend geluid van de ventilator is aan de ingang van de slang (aan een rooster die uitkomt in de zuurstofrijke buitenlucht) volledig verdwenen.

Prima spul want zonder die slang maakt die ventilator wel een hoop lawaai..

 

Enkele fotootjes

 

gallery_18291_5874_347389.jpg

 

gallery_18291_5874_400534.jpg

 

een filtertjes over de ingang vermijd dat er via de slang beestjes in het hok komen

 

gallery_18291_5874_1312578.jpg

 

DE VOORLOPIGE RESULTATEN

 

Inzake betere groei ga ik voor het resultaat goed te zien, moeten wachten tot de volgende ronde er in gaat (2 à 3 weken)

De temperatuur in het hok is nu tijdens de donkere periode een 2-tal graden lager dan voor de installatie van de slang, tijdens de lichturen zo'n 3,5 graden.

Dit gaat wel wat mee met de buitentemperatuur, maar aangezien ik lucht aanzuig op grondniveau op een schaduwrijke plek is de lucht die ik aanzuig nooit echt te warm. In de winter ga ik hier wel een soort kanaalverwarmer moeten opsteken..

Ideetjes Adje ??

 

Ik overweeg van in het groeihok ook zo'n slang te installeren, maar daar heb ik maar 80x80 cm.. wordt misschien iets te krap..

Het zou geen slecht idee zijn om voor al die kleine tentjes en hokjes ook een 102 mm versie op de markt te brengen.

 

Zo dat is het voorlopig, bij veranderingen aan de setup of bij het begin van de volgende ronde doe ik een nieuwe update !

 

grts

Richie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo na alle banaanperikelen toch ook weer het hokje op stoom. De luchtverdeelslang kwam netjes in een discreet doosje, opgerold tot een buisje en heerlijk compact.

 

Het ophangen ging vanzelf, rechte doorvoer flens om mijn sonodek met ø 200mm te verbinden met de luchtverdeelslang, aan de andere kant zitten 2 ogen aan ponst dus het ophangen gaat echt simpel. Het grootste plezier bestaat erin de slang over de flens tekrijgen en vast te zetten met de slangklemmen, hierbij is meer dan 1 druppel zweet gevallen.

gallery_10252_8591_143801.jpg

gallery_10252_8591_147646.jpg

gallery_10252_8591_142683.jpg

gallery_10252_8591_52033.jpg

gallery_10252_8591_185941.jpg

 

De setup was hier 1500m³ inblaas en 1400m³ uitblaas, toen ik de luchtslang in gebruik nam viel gelijk op dat heel mijn hok vacuum getrokken werd, duidelijk dat mijn inblaas geremd werd door de slang en er TEWEINIG lucht mijn hok werd ingepompt. De warme lucht uit de reflector werd ook hokje in gepompt nu en de temperatuur steeg gestaag. Geen nood, ook de airsock had dit euvel hier en ook die werd met een schaar vakkundig mishandeld tot ie precies genoeg lucht doorliet voor mijn plantjes.

 

Ik heb dus gaten erbij gemaakt tot er wel voldoende lucht in het hokje geperst werd, en in de richting en plaats waar ik ze wil hebben. Na de operatie kreeg ik grote smile terug van onderstaande gevallen.

 

gallery_10252_8591_35179.jpg

gallery_10252_8591_339408.jpg

gallery_10252_8591_97442.jpg

 

De SSh x Diesel/Cheese mag zijn ding nog eens doen, en hopelijk wil het deze run net iets beter vlotte dan de vorige.

 

Zo tijd voor grote :D HPH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DLS,

 

mooi man, jammer dat die mishandeling moest... maarja dat wisten we eigenlijk al van te voren als we naar de aangegeven capaciteiten kijken.

 

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom hangen de luchtverdeelslangen boven,en niet beneden?

Maakt het uit of ze beneden of boven hangen i.v.m. de afzuiging?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@DLS,

 

mooi man, jammer dat die mishandeling moest... maarja dat wisten we eigenlijk al van te voren als we naar de aangegeven capaciteiten kijken.

 

succes ermee

 

Thx, je had het ook aangegeven in je bijgevoegde brief bij levering. Maar het is gerichter en dus voorlopig prima hoor. Zit eerder in dat de bananen wegblijven :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ DLS

 

maakt ook niet uit... als het maar werkt :D

voel je wel verschil tegenover eerst?

 

@Art,

 

Je kan de slang ophangen waar je wilt, maar het maakt niks uit met je afzuiging omdat de lucht er gericht uitkomt(je moet hem natuurlijk niet op je filter richten)

en de luchtsnelheid vrij hoog is... is voelbaar op zeker 1meter afstand, daarom als je de slang instaleerd op een goede plek zal er in je helle ruimte een briesje zijn wat overal gelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de gallerij nog niet helemaal werkt en ik toch al even foto's wilde tonen maar een alternatief even bedacht.

 

De SSH x Diesel/Cheese laat voorlopig het beste van haar zien in het hokje, de eerste bloeiharen zijn gespot. Dus even update.

 

gallery_10252_8591_28775.jpg

gallery_10252_8591_91080.jpg

gallery_10252_8591_244082.jpg

gallery_10252_8591_197258.jpg

gallery_10252_8591_12327.jpg

 

 

Voorlopig niet echt iets te melden, buiten het feit dat het voorlopig prima gaat, dus nog even een kleine :verrygood HPH tot deze run klaar is :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

was het niet beter geweest om een dikkere slang met een hogere capaciteit te gebruiken op dat korte stuk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker Whazzup, alleen had ik daar de plaats niet echt voor .... en was dit gewoon eraan en er af te klikken nu. En mij hoor je niet klagen hoor, windje komt beter op zijn plek dan met de verknipte arisock en na het pimpen is ook de snelheid naar mijn zin. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou da's een mooi compromis dan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topic

is het nou nioet beter om je verse lucht vanaf

onder aan te blazen .

de warme lucht druk je nu alleen maar naar benden :verrygood

lijkt me niet god

 

gr damian

 

ps voor de rest wel n degelijke luchtvoedingsslang :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@damian,

 

het beste is het om de lucht tussen de lampen en het gewas te blazen, dan komt de koelere lucht op je gewas en de warmte van de lampen wordt dan naar boven gedrukt

als je het van onder zou doen krijg je in de winter te veel kouw tussen de planten en potten, wat veel te koel kan zijn voor de worteltemperatuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je bent hoeken kwijt van je oppervlakte als je het van onderen doet.

Net gisteren 3mtr besteld en dit komt bovenin de Dr100 tent, op 1.70 hoog te hangen.

 

Als ik het langs onderen zou doen dan ben ik de perfecte spot voor de luchtbevochtiger die ik gebruik kwijt :verrygood

omdat die slang met een bochtje naar binnen moet en dus aardig wat plek in gaat nemen.

Wat hoger ophangen en je houdt de bodem vrij in een tent.

 

Ik ga hem morgen (dan is ie binnen denk ik) ophangen, ik wil ophanging iets modificeren omdat ik afzuig vai een cooltubegat zodat ik geen bochten id slang hoef te leggen zoals bij afzuig via boven.

Ben erg benieuwd wat de slang bij mij op gaat leveren qua klimaat, in ieder geval stukken handiger dan zelf met slang iets proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip voor de 125mm 90C bochten:

Bij de Praxis hebben ze witte kunstof 90C bochten zonder dik stuk, verjongd aan beide kanten.. je schuift de slang er zo overheen tot aan de bocht en ze kosten tov andere bochten ook nog eens stukken minder.

 

Vanmiddag (gister was echt te warm) de slang op maat maken en monteren id tent en test draaien, zal bevindingen hier melden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het écht mooi wilt hebben dan kun je de luchtbevochtiger boxen en ná je ventilator en vóór je tent zetten, dan blaas je de vochtige lucht via de slang naar binnen. Kan de slang ook naar beneden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boxen hoeft niet echt, ik heb een Brons bevochtiger met een 6L reservoir en er zit een heel makkelijk uitlaatstuk met richtingtuit op.

Dit kan er ok af en er past een 3/8? pijp in

 

Was zelf al aan het nadenken (dus 1 stuk slang nog niet passend maken) om boven of beneden nog te kunnen kiezen:

 

Bovenlangs dan geen mogelijkheid luchtbevochtiger na de fan en voor de verdeelslang omdat alles dan zowat in het raamkozijn komt te staan (inblaas staat op opbergrek voor raam en dat kan niet dichter naar raam toe ivm dan te horen buiten).

 

Onderlangs echter.. luchtbevochtiger id hoek van tent waar slang binnenkomt, luchtbevochtiger staat dan onder 90C bochtje, een gaatje ter grootte vd luchtbevochtiger uitlaat in het bochtje en klaar... als ik het uitlaatstuk met richtingtuit vastmaak aan het bochtje dan is het kwestie van bochtje iets optillen, uitlaatstuk komt los van luchtbevochtiger reservoir en ik kan dan reservoir bijvullen en hoef slang alleen weer te laten zakken hierna (reservoir bijvullen moet via onderkant).

 

Op welke hoogte kan ik dan slang dan het beste gaan hangen als ik vanaf onderin ga blazen naar boven toe?

Potten die ik gebruik zijn 25CM (6.5 en 11ltr zijn gelijke hoogte) hoog en komen op de grond, of op tafeltje dat ik heb van 25Cm hoog kan ook nog, dan dus 50CM bovenkant pot. Slang komt op 90C bocht binnen en is dus vrij te stellen in graden voor juiste hoogte, invoer vanaf fan is Sonodeck.

 

Koudeval zal ik geen last van hebben aangezien ik de invoertemp (bij normaal weer buiten dan) goed kan regelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koudeval zal ik geen last van hebben aangezien ik de invoertemp (bij normaal weer buiten dan) goed kan regelen.

 

ik zou het niet onderin doen... je zegt het zelf al bij normaal weer buiten dan, maar wat als het wel koud is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onderlangs echter.. luchtbevochtiger id hoek van tent waar slang binnenkomt, luchtbevochtiger staat dan onder 90C bochtje, een gaatje ter grootte vd luchtbevochtiger uitlaat in het bochtje en klaar... als ik het uitlaatstuk met richtingtuit vastmaak aan het bochtje dan is het kwestie van bochtje iets optillen, uitlaatstuk komt los van luchtbevochtiger reservoir en ik kan dan reservoir bijvullen en hoef slang alleen weer te laten zakken hierna (reservoir bijvullen moet via onderkant).

op die manier blaas volgens mij je je luchtbevochtiger in en ik verwacht dat je weinig tot geen vocht er in krijgen. De druk in je slang is hoger dan in je luchtbevochtiger, die slechts een heel klein fannetje heeft. Bovendien sta je in een onderdruk ruimte met je bevochtiger en blaas je deze af in een overdrukruimte. Theoretisch zou dat niet goed moeten werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ging ook niet werken :verrygood :rolleyes:

Heb nu de bevochtiger voorzien van een 90C bochtje wat de tent inblaast, werkt perfect.

Dat tuitje wat erop zit is gewoonweg te klein (te gericht dus).

 

Heb slang wel onderin omdat ik bij nader inzien tegen een probleem aanliep met aanzuigen verse lucht als fan bovenin.

Via onderlangs heb ik nu de inblaasfan met aanvoerslangen mooi kunnen verbergen en kan ik zelfs draaien als de buitenschilders bezig zijn, je hoort slechts een zacht gezoem, net een PC, en je ziet niks vanaf buiten (rek met veel dozen erop schermt tent en toebehoren af vanaf raam en er hangt een luxaflexje). Aanvoerslang stukje in verhuisdoos geleidt en deze doos is aan 2 zijden open voor onbelemmerde aanvoer frisse lucht.

 

Bij koud weer buiten doe ik het raam een stukkie verder dicht en doet de CV de rest.

Luchtinblaas hangt iets vd grond af en blaast in hoek omhoog dus sowieso niet richting onderkant pot maar onderkant bladerdek.

Doelde meer op buitentemperaturen van 30C die ik niet kan controleren, alles eronder is ok met deze setup.

 

Ben nu aan het testdraaien (vandaag extra goed met 27C buiten) en moet zeggen dat mijn 1e indruk erg positief is.

Volop ronddwarrelende lucht, aangename temp en dat allemaal zonder ventilator id tent ;) ;)

Afzuigfan draait eigenlijk alleen maar op ingestelde minimum omdat de temp nog niet boven de 27C is uitgekomen id tent (gisteren 6 u getest).

 

Zojuist mijn Lumatek 400W besteld, woe/do ophalen.

Met boost aan wordt lamp wel iets warmer denk ik?

 

Donderdag testen met de Lumatek met boost en dan, bij alles ok, gaan mijn planties er vrijdag na het overpotten in.

 

Zal nog laten weten hoe dit uitpakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren dacht ik af en toe een zacht gefluit te horen, vanochtend weer en op onderzoek uitgegaan..

Vond de tent al behoorlijk vacuum getrokken met inblaas voluit maar dacht in 1e instantie dat het aan de afzuiger lag die te hard draaide tov inblaas.

Na nog eens doorlezen topics, foto's kieken en dat gefluit opsporen..euhm foutje.. bedankt.

 

Blijkt het de inblaasslang te zijn die ik extra rem: ik heb de slang met de vouw bovenop bochtje vastgemaakt en niet ff opgelet of de gaten aan BEIDE zijden bovenkant vd slang vrijuit konden blazen.... stom he? Gelukkig niks vastgetaped maar alles met slangklemmetjes gedaan dus ik heb nog wat te doen id loop vd dag.

De slang ansich werkt perfect qua luchtstroom creeeren ben er erg blij mij eindelijk geen ventilator gezoem extra te horen en toch al en behoorlijke luchtstroom te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat het zo goed werkt en je geen brommende ventilator meer nodig hebt.

wel goed opletten he :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm 1+1=2 toch? :rolleyes:

 

Helaas in mijn geval gaat deze vlieger niet meer altijd op met dit soort kleine onvolkomendheden als gevolg (cognitieve problemen).

kan er gelukkig zelf altijd hard om lachen, LC is geworden "beetje dom" zeg ik dan altijd tegen mezelf :verrygood

 

Ben net klaar met slang goed monteren, heb hem nu thv bovenkant passieve luchtklep vd DR100 opgehangen, is ongeveer 30cm vd grond af, blaast omhoog en omlaag en verschil is nu nog duidelijker merkbaar. Tent trekt stuk minder vacuum ook ;)

Ben nu weer aan het testdraaien want 10st in mijn voorgroeikast is toch wel krapjes, ze hebben ruimte nodig en snel ook ;)

 

De thermometer is ingepakt in radiotorfolie nu, kreeg het niet voor elkaar de stralingswarmte niet te meten dus zat altijd boven de 30C waar/hoe dan ook meten na een uurtje (in doosje, id schaduw maar overal terugkaatsing vd tent), dit moet nu verholpen zijn en ik heb meteen ook maar ff de powerled vd luchtbevochtiger afgeplakt.. rood strooilichtje wat ik ook niet eens door heb gehad totnutoe.

 

Zal vanavond wat foto's posten, nu bekaf van het veranderen van de slang en monteren.

 

Nog een tip voor tentgebruikers:

Draai een oogje id 90C bocht, stukje (bind)draad eraan en sla de draad om de buis vd tent.

Knip nu een wasknijper op de hoogte tot waar de slang zou moeten komen en bind draadje vast aan de buis.

Door gewicht zakt draadje iets maar niet verder dan de knijper:-)

 

Ben hierop gekomen omdat ik bij stevig aantrekken van draad bemerkte dat de buis vd tent meegaf/drad ging zakken na verloop van tijd door druk vd slang en gewicht op dunne verbinding met de tentbuis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...