Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

QuakeALot

Bouw 1ste All-In-One Kastje 250w hps

Recommended Posts

Ik had nog even een vraagje.

 

Om je afzuiger te isoleren, wat kun je dan beter gebruiken?

1. Noppenschuim? zo ja, hoe dik?

2. Isofix?

3. een van bovengenoemde en ook nog eens 4cm rockwool :rolleyes: Heb toch meer dan genoeg van dat spul! :P

 

 

Vraag 2:

Zijn de verven die ik heb gekocht goed?

Gamma grondverf

Gamma latex super wit voor aflakken

 

Vraag 3:

Ik moet nu eigenlijk beslissen welke afzuiger ik ga gebruiken. Aangezien ik de in en uitlaat gaten moet gaan zagen.

Ik ga kweken met een 250w hps in een ruimte van 60x80x140 (dxbxh). Nu heb ik 2 opties ingedachte:

1. Ruck 125L (350m3 ongeveer) met een 300m3 filter.

Voordelen: komt als enige in de buurt bij de 250 met overcapaciteit

Nadelen: Meer geluid dan met een slak..... of is dat na beantwoording van vraag 1 niet meer relevant?

2. Slak 500m3 (250m3 lijkt me te klein, geen enkele overcapaciteit) met een 300m3 filter.

Voordelen: Stuk stiller dan een ruck.

Nadelen: - Vraag me af of de slak (gedimt) genoeg druk opbouwt voor zo'n kleine filter. Heb al gekeken naar dat drukval etc, maar kom daar niet uit.

- Moet op minder dan 50% draaien in normale toestand.... Gaat dat niet iets te ver?

 

Ik dacht zelf aan optie 1.... i.v.m. prestaties. Extra geluid valt toch wel te isoleren..... Ruimte voor box: 40x60x60 (dxbxh) <(40 kan 60 als 't moet en breedte word waarschijnlijk iets minder i.v.m. elektra gedeelte.

 

Iemand die mij wijs kan maken?!

Verf wil ik ASAP weten... winkels sluiten snel :P

 

Grtz Quake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Quake!

 

Als ik jou was zou ik de slak dimmen (moet kunnen volgens mij) en zelf een softbox bouwen. Eventueel nog eens inpakken in het isolatiemateriaal wat je nog over hebt.

 

Wat betreft verf zou ik, nu je synthetisch gaat gronden, ook synthetisch aflakken. Duurzamer en geen kans op craquelee (of hoe je dat ook schrijft) effect. Dat is als je (watergedragen) latex allemaal scheurtjes en bartsjes krijgt omdat de ondergrond synthetisch en nog niet 100% uitgehard is.

 

Na het aflakken hok een aantal dagen laten draaien om alle dampen kwijt te raken. Eventueel bakje azijn erbij in zetten, dat neutraliseert een beetje. Je ruikt zelf wel wanneer het veilig is voor de plantjes.

 

Groetsels

 

EmTee

 

PS.: waar blijven de foto's? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx man! De enige die zo vriendelijk is om zijn gedachte op papier te zetten :D

 

Ik ben gewoon aan de slag gegaan en vorderd aardig.

 

Alle delen van het bloeihok hebben al een eerste laag grondverf gehad. Goed ontvet, licht geschuurd, stof vrij gemaakt en rollen!

 

Frame delen zijn op maat gezaagd, of ik deze nu al in de grondverf zet of pas wanneer het in elkaar zit.... dus 1 laag ipv 2. Vurenhout is naar mijn weten niet gevaarlijk en mdf wel. Mdf krijgt gewoon 2 (3) lagen en 't vurenhout dan 1 (2).... Nog even kijken hoe 't loopt.

 

Vandaag bijna alle andere delen van de kast in de grondverf gezet. Al die randjes :rolleyes: Na bijna 4 uur non stop verfen toch wel even de pest in dit alles gekregen :D FUCK BOUWEN! KOOP EEN TENT! B) Just kiddin :P

 

Nu even relaxen en :)! Na 't eten weer verder met de geit! Vrijdag heb ik als deadline gesteld, maar of 't realistisch is.... de stress is nu al te voelen :P Hopen dat 5 gram jack me door deze zware week heen helpt :P :)

 

Qua foto's heb ik nog niks... Niet veel om te laten zien, afgezien van dat beetje schilderwerk. Dacht namelijk dat we nog een camera thuis hadden (hebben we ook), maar de accu is leeg en je raad 't al.... adapter is weg :P Zo even 't huis op z'n kop zetten, voor zover dat nog niet gebeurd was :D

 

Mvg Quake

 

-Stay Tuned-

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleine update

 

Beste mensen,

 

Het bouwen gaat voorspoedig. Wat langzamer dan gehoopt, maar is niet anders.

 

Het bloeihok zit bijna in elkaar, alleen de bodemplaat zit nog niet vast. Dit i.v.m. het plaatsen van wieltjes. :rolleyes:

Ik heb van te voren niet stilgestaan hoeveel 't geheel zou gaan wegen :) Dit gaat wel 100kg worden :)

Nu zit 't bloeihok in elkaar, alleen nog geen isolatie en gipsplaten (die gips dingen wegen ook nog wat!), maar ik kan 'm nu al bijna niet meer tillen :P Heb daarom wat zwenkwieltjes gehaald. 30kg p/s.... 6x 30kg = 180kg.... Dat is genoeg voor nu. Wanneer 't growen van start gaat, maar even wat anders verzinnen.

 

18mm mdf, 44x44 en 44x95 voor 't frame.... iets teveel van 't goede..... maarja dat is achteraf praten. Leren we weer van, helaas voor m'n portemonnee dat ik er nu pas achter kom. Haastige spoed is zelden goed jongens en meisjes B)

 

Goede nieuws is dat ik de acculader van de camera heb gevonden. Heb alleen nog geen tijd gehad om de foto's te uploaden. Komt van 't weekend wel.

 

Nu weer aan de slag! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste grote update

 

 

Beste mensen,

 

Ben druk bezig geweest in de afgelopen week. Veel gezaagd, veel geboord, veel geschuurd, veel geverfd... en ja veel gescheld :P

Mijn eerste inschattingen werden op dag 1 al gelijk overboord gegooid... vrijdag... deadline.... ;) ;)

Ik heb me daar toch even hard in vergist. Even snel bouwen en hopla likje verf er tegen aan en klaar is quake.... nou niet dus.

 

Zondag 12 juli:

Na alle benodigheden in huis te hebben gehaald op zaterdag, althans dat dacht ik toen, lekker begonnen met verven. Aangezien het erg veel delen waren en ik gelukkig het huis alleen had, heb ik de gehele beneden verdieping in beslag genomen :P

Alle tafels bedekt met afdekfolie en heel... heel veel krantjes. Alle planken, eerste lading dat is :D , op een paar oude boeken gelegd (randjes makkelijker te verven) en begonnen met ontvetten en schuren. Nadien goed ontstoft en de eerste laag grondverf kon erop.

Hiervoor heb ik gewone witte grondverf van de gamma gebruikt.

 

De eerste lading (bloeihok) is klaar. Geen foto's van 't verven, want de oplader van 't fototoestel wou pas later te voorschijn komen :D

gallery_15305_8303_278328.jpg

 

2e lading planken.... verven begon ik nu wel zat te worden ;)

gallery_15305_8303_632487.jpg

gallery_15305_8303_43774.jpg

 

Na dit alles was ik toch al snel een dagje of anderhalf verder. Tijdens het drogen van de 2e lading ben ik begonnen aan het bloeihok. Het opbouwen ervan. Aangezien pas later besloten was dat er een frame in zou komen, ging 't allemaal niet zo voorspoedig. Mede door dit zijn de kosten ook wat hoger geworden; meer schroeven; hoeken; isolatie en gipsplaten... tja je bent nu toch bezig, dus dan maar gelijk goed. Maar goed, 't opbouwen van 't bloeihok:

 

Tadaaa ;)

 

Ben begonnen met de voorkant van de kast.

gallery_15305_8303_199119.jpg

 

Vervolgens een zijkantje er tegen aan.

gallery_15305_8303_505655.jpg

 

De achterkant uitgelegd om te kijken of alles zou passen. Meten, rekenen, meten, passen etc etc.

gallery_15305_8303_187590.jpg

 

En toen zat ie al in elkaar :D De onderkant is hier nog niet gemonteerd... Vanaf dit moment was ie al niet meer te tillen :D

gallery_15305_8303_222276.jpg

 

Van onder in de kast kijken. Bovenin een afzuiggat gemaakt, groot genoeg, alleen niet rond :P

gallery_15305_8303_367053.jpg

 

Voorkant van de kast. Ondertussen meer latjes er tussen geschroefd om onder andere de gipsplaten beter vast te kunnen zetten.

gallery_15305_8303_58278.jpg

 

Het resultaat van stoned klussen ;). De plank was precies de juiste lengte, maar ik kreeg 't idee in m'n hoofd dat ie te lang was ;) Dus zo gedacht, zo gedaan.... Nadat het rest deel op de grond viel bij 't zagen, sloeg bij mij de bom in :P Uieindelijk met een exctra schroef en wat plamuur de fout enigzins weten te corrigeren. :D

gallery_15305_8303_194689.jpg

 

Onderkant is nu ook gemonteerd. Gelijk met 6 wieltjes die ieder 35kg kunnen dragen. Voor nu is dat genoeg, maar later zullen daar meer bij moeten komen, of andere wieltjes.

gallery_15305_8303_717578.jpg

 

Kast in laatste fase. Alles zit in elkaar en past bijna helemaal. Omdat ik geen/weinig ervaring heb met bob de bouwer spelen, ben ik gewoon maar aan de slag gegaan. Door mijn stijl van bouwen is de kast aan de voorkant niet goed uitgelijnd. Boven en onderkant komen links beide 2mm te kort en rechts is er precies 2mm teveel :D Achter zit 't dan wel weer perfect ;) Valt mee te leven.

gallery_15305_8303_173425.jpg

 

En toen was het alweer vrijdag ;) Mooie deadline. :D

De binnen en buitenkant krijgen nu nog 2 lagen grondverf, nadat ik alles gekit en geplamuurd heb.

Dan wordt de aardebak en gipsplaten geplaatst, gekit en 2 of 3x gegrond.

Ik zit nog te denken over de soort verf waar ik mee ga aflakken. Ik had eerst witte latex van de gamma, maar had daar m'n twijfels over en heb die maar teruggebracht. Iemand die mij een lak kan aanraden? Graag jullie advies!

 

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Oja, en voordat een slimmerik opmerkt dat ik nog geen inlaat heb... dat klopt :D Moet alleen nog maar 't gat zagen. Wordt een gat aan de rechterzijde van de kast van ongeveer 15x38 = 570 = 4,5 x uitlaat. Lijkt me wel voldoende, toch?

 

 

Grtz Quake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update

 

Om jullie toch op de hoogte te houden van de ontwikkelingen ;)

Afgelopen week niet veel kunnen doen i.v.m. andere bezigheden. Dit weekend wel weer tijd gevonden om te bouwen.

Doordat de kast niet goed uitgelijnd is, liep ik tegen nogal wat problemen op.

Na wat na te hebben gedacht :D besloten om de oorzaak te fixen. Lekker veel tijd gestoken in werk ongedaan maken, door de kast deels te demonteren, uiteindelijk wel dichter bij de oplossing gekomen. Bovenkant klopt nu, alleen de onderkant zit nog niet goed. De rechter deur past daardoor net niet. Geen marge hebben, betekent veel werk :D :D

 

Het totaal plan is ook aangepast. Ik wil 't stealth en daarom compacter. Bovenop deze kast komt nog een appart gedeelte, maar daar blijft het ook bij. Een kastje met rechts de afzuiging van het bloeihok en links de electra en een groei/droogruimte. Totale afmetingen van dit gedeelte worden 80x61x60 (bxdxh). Iemand nog suggesties voor de indeling?

 

To do list.... :(:tu Niet aan denken ! ;) :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 dagen :P

 

Ik heb weinig tijd gehad om er aan te werken. Ik moest ook nog wat dingen uitvogelen zoals hoe ik het bovenhok ga inrichten met elektra, voorgroei/drooghokje en afzuiging. Dit weekend wordt 't weer met de handen uit de mouwen.

 

:D !DESKUNDIGHEID VEREIST! :P

Ik kan wel alvast wat advies gebruiken met de inrichting:

Om een beeld te krijgen van de bovenkast: 80x60x60 (bxdxh)

MET:(dxbxh)

Rechtsvoor (40 x 40 of 50cm x 60) voor afzuiging bloeihok.

Links (60 x 30 x 60 ) voorgroei/drooghokje. Aan de zijkant komen 2 deurtjes.

Rechtsachter (20 x 40 of 50 x 60 ) electrahok.

 

Verlichting:

Lumatek 250w

adjust-a-wing small (einde van 't jaar hopelijk)

250w bulb, gavita en sylvana lampen gaan alleen icm lumatek toch?

In het groeihok ga ik denk ik gewoon TL hangen. Doet volgens mij iedereen. Is gelijk een stuk goedkoper!

 

Klimaatbeheersing:

Davin12 schakelklok

Eurotec 7 amp digitale controler? Gaat dit goed samen met onderstaande buisfan?

 

Ventilatie:

Carbon Active Filter

500ZW160 2.5 kg ≤ 500 m3/h Ø 275 mm x H 280 mm Ø 160 mm

icm

Ruck RK 150

Ik ben van plan uit te blazen door het filter. Op eerdere foto's is het gat in de bovenkant te zien. 15x15cm (als of het zo bedoelt was :o) Hierboven komt de Ruck te hangen en blaast direct naar boven door het filter. Ik zat te klote met de filter. Ze zijn vaak zo lomp :wave:. Deze hebben een zeer compacte maat, nadeel is dat dit een 500m3 is. Beetje groot :). Dit omdat vanaf deze maat er pas een 160 flens op zit. Anders is de flensmaat te klein (125) of filter TE lomp om de rest erin te krijgen. Kan iemand mij vertelen of dit goed is?

De Ruck heb ik gekozen boven de RK 125L, omdat die naar mijn idee te weinig druk opbouwt bij 250m3/h.

In het voorgroei/drooghokje wou ik zo'n filter met fan gebruiken van 125m3. Weet alleen niet of die filter verwijderbaar is. Met groeien is die een beetje overbodig.

Ook nog enkele pc fans voor in het bloei en electra hok ter verkoeling.

 

Veiligheid:

2x 1kg poekerbrandblusser. 1 in het bloeihok en 1 bij de elektra. Te veel van 't goede?

Alles wordt perfect aangesloten, waar ik wel veel hulp bij nodig zal hebben :P , maar dat komt later wel!

 

Overige:

Tensiometer blumat, voor aardebak.

Drainage slang

Lucht/vocht meter ; Wil er eigenlijk 1 met 2 sesoren voor in bloei en groei gedeelte. Iemand suggesties?

Easyrollers

Tijdklok voor TL

En ben nu vast wat vergeten. :D Kan niet wachten tot ik eindelijk mijn eigen kwaliteit bio wietje kan roken.

 

Graag jullie meningen!

 

 

:( Quake

Share this post


Link to post
Share on other sites

!En bedankt voor de vele reacties :P

 

Anyway ik ben niet echt veel meer bezig geweest met de bouw. Weinig tijd en zin.

 

De kast begint een koppijn-dossier te worden :rofl

 

Op dit moment weegt de kast rond de 90 kilogram :blink: en eigenlijk al niet meer te tillen.

 

Aangezien er nog gipsplaten etc. inmoeten zal het eindgewicht nog beduidend hoger worden.

 

Wat een sukkel ben ik geweest om totaal geen rekening te houden met gewicht :yummy:

 

Daarnaast moet er nog aarde/apparatuur in.... wat het totaal brengt volgens mij ruwe schattingen tussen de 200 en 250 KG..... :punk:

 

Nu wordt dit dus

1. Absoluut NIET mobiel

2. Gevaarlijk zwaar. Wat is de draagcapaciteit van een vloer eigenlijk? 250kg/m2 ?

3. Punt 1 & 2 nogmaals.

 

Ik baal hier ontzettend van... weggegooid geld voor mijn gevoel....

 

Zit nu zelf een tentje te overwegen, maar zou graag wat input van jullie willen hebben s.v.p.!

 

 

Een goede les voor alle beginnende bouwers.... Een te late les voor mijzelf :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Quake,

 

Ik ken helemaal geen snars van kweekkasten...ik wil je alleen maar een hart onder de riem steken ! :rofl

Heb je verslagje gelezen en je hebt er wel al wat werk ingestoken !

FF platgelegen met je afgezaagde lat..inderdaad nooit klussen met een stonede kop.. :)

Nog veel succes en hopelijk komt het allemaal goed zodat je hier de afgewerkte versie kan posten ! :blink: (of je tentje ! :P )

 

 

Iemand help deze kerel...hij staat op het punt van instorten ! :punk: :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

250kg? Dat is toch niets? Draagkracht van je vloer is echt wel wat meer :) Je woont toch niet in een:

 

op_en_neer_naar_sappemeer_7_bouwval.jpg

 

En het argument van mobiliteit heb ik al helemaal niet begrepen. Wieltjes onder je kweekkast? Je neemt hem toch niet mee op vakantie?

 

Gewoon nog een weekendje doorbeunen, bouw dat hok af, des te eerder je hem af hebt des te eerder je een dikke zak drugs voor je hebt liggen....

 

Waarom wil je er eigenlijk gipsplaten in? Voor isolatie? Daarvoor kun je toch wel lichtere makkelijker bewerkbare materialen voor vinden? Glaswol o.i.d.?

 

Succes met bouwen, nu nog niet opgeven rook jezelf wat moed en zin in :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Quake a lot

 

Waarom stop je nou mee?? Word toch een mooi kastje zo?

Ja hout en MDF kasten zijn zwaar, maar die zal gerust niet door je vloer zakken hoor!!

Het is toch zonde van al de moeite wat je hiervoor allemaal heb gedaan?

Je kan er toch van de sterk uitgevoerde zwenk-wieltjes onder zetten? Dan is die toch ook mobiel, en mocht die echt verplaatst worden heb je toch wel een vriend ofzo die je kan helpen tillen?

Succes verder

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: krijg er tranen van in m'n ogen jonges! :wub:

 

thx voor de support! 't zat ook zo tegen met de bouw dat ik mezelf inderdaad een beetje de put begon in te praten :yummy: , maar stoppen doe ik zeker niet ;) !

 

Qua mobiliteit bedoel ik dat de kast nog wel een beetje beweegbaar is. Die wieltjes zijn anders binnen de kortste keren zo plat als een deur en dan is ie echt niet meer verplaatsbaar. Maar goed, 't gewicht was mijn grootste zorg. Aangezien ie nu in de garage staat, was ik bang dat 't totaal gewicht op die kleine m2 te groot zou worden. (Bedoel niet voor de begane grond, maar voor verdieping vloer). Ik dacht me namelijk te herinneren uit een oud topic dat 't 250kg/m2 was. Daar was ik namelijk erg bang voor. Duidelijk is dat niet 't probleem als ik jullie zo moet geloven.

 

Ik zit al de hele tijd te bedenken hoe ik 't kan 'minimaliseren'..... enige wat ik kan bedenken is isolatie en gipsplaten schrappen (isolatie bij de aardebak blijft) en alles in deze kast zien te proppen. Heb al veel zitten rekenen en schetsen, maar punt is dat ik dan maar een 50cm voor de plantjes overhoud. Dat kan alleen met PL-L of tewel duo fluor. Een 250 wattertje past er dan never nooit meer in....

 

Beetje zonde van de adjust-a-wing die eind dit jaar gratis vanuit down under word opgestuurd :P

 

 

Wat denken jullie:

 

PLAN 1:

- Deze kast gewoon afmaken, inclusief isolatie en gipsplaten.

- Daar bovenop gewoon een klein kastje maken (was ook 't plan vanaf 't begin, planken zijn al geverfd) En daarin de afzuiger/filter en electra plaatsen.

 

PLAN 2:

- De kast niet meer isoleren en ook geen gipsplaten plaatsen.

- Bovenkastje maken net als bij plan 1.

 

PLAN 3:

- Kast niet meer isoleren + gipsplaten plaatsen.

- Geen bovenkastje.

- Soort van bovenverdieping in deze kast maken van ongeveer 35 cm, waarin dan de afzuiger + electra komt te hangen.

- Door 't ruimte verlies geen hps meer, maar overstappen op duo fluor. Hoewel de ruimte voor de planten voor mijn gevoel dan nogal beperkt blijft. (aardebak 25cm; electra+shit 35; Lamp + ophanging + afstand planten 20 a 25cm = ongeveer 55 cm ruimte voor de planten.... scroggen op 35... moet net lukken, toch?)

 

Kan iemand mij vertellen wat de draagkracht van een gewone vloer is? (niet begaande grond)

 

IK neig naar plan 3 (wat wel veel aanpassingswerk vereist) of misschien 2..... van 1 ben ik geheel niet zeker. Vraag me ook af of dat kleine beetje isolatie veel zal uithalen. Als 't gewicht niet uitmaakt ga ik voor 1. Beetje verspilling van alle materialen anders :blink: + Dan is de kast in mijn ogen perfect :rofl

 

 

Leermomentjes:

1. Geen overhaaste beslissingen maken.

2. Niet stoned gaan zagen of meten of.... ja eigenlijk niet klussen :punk:

3. Veel geduld hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waag het niet om te stoppen!! :P

 

Ik heb even voor je gegoogled wat betreft die 250 kilo aan draagvermogen wat jij zei maar kan niks concreets vinden...

 

Wel als ik logisch nadenk (A)... Een badkuip heeft meestal 150-200 liter inhoud waar vaak mensen met zn tweeen inzitten (Doe ik ook wel eens met mn vriendin (A)) dan ga je toch RUIM over je 250 kilo heen hoor... (en dan ook nog gewicht van badkuip zelf)

 

Dus ik zou me daar echt niet druk om maken... zolang jij gewoon een betonnen vloer hebt :blink:

 

Vertrouw je het echt niet? En je kan echt niks op internet vinden... bel dan eens met een fatsoenlijke aannemer :punk: Dan weet je het direct :rofl of je moet de blauwdrukken hebben van je huis :yummy: daar staat het ook op :)

 

Ik blijf hem zeker volgen!! En kijk met plezier uit naar je eerste growreport!

 

Ga zo door!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou je toch een iets beter advies geven dus ben begonnen met zoeken voor je (A)

 

En dan vind ik deze reactie van iemand:

 

(gaat over iemand die zwaar/groot gereedschap op de eerste verdieping wilt plaatsen)

 

Als je dat ding gewoon langs de muur zet, dan is er niks aan de hand. Dan draagt het namelijk via de muur (uiteraard praat ik over een dragende muur) rechstreeks af op de fundering.

Vloeren worden namelijk zodanig gemaakt dat ze op het zwakste punt (het midden) voldoen, en de rest van de vloer is dus eigenlijk te dik, dus als jij vlak bij een dragende muur je spullen zet is er niks aan de hand.

 

Een betonnen vloer wordt wel 3x zo zwaar uitgevoerd als theoretisch nodig, dus ipv 250 kg/m2, kan ie wel 750 kg/m2 hebben, op het zwakste punt, dus aan de rand al helemaal.

 

En dat was in dit topic :yummy:

 

Daar staat ook vermeld; een waterbed... hoeveel weegt zoiets dan niet?

 

Je bent echt wel safe met die 250m2 als je die tegen een muur aan zet! maja het probleem is dat elke woning anders is en elke woning dus ook andere dikten kan hebben... en in de loop van de jaren veranderen de NEN ISO normen (eisen waar iets aan moet voldoen) Dus ik kan je echt niks concreets zeggen!! (Maar ik denk dat je nu toch wel overtuigd bent dat je safe zit! :P)

 

Wat betreft je isolatie... dat scheelt echt niet veel! Dus doen! (nummer 1 dus! :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik had ook al lopen zoeken op internet. Niks te vinden over draagvermogen o.i.d. Heb gekeken op marktplaats bij huurpanden en daar zag ik vaak staan dat de 1e verdieping 500kg/m2 aankon. Ik ga er dus vanuit dat dit geen probleem gaat opleveren. In iedergeval geen gat in de lucht springen als alles is geinstalleerd :yummy: Dan hebben we namelijk een gat in de vloer :)

 

Ik ga gewoon door met 't oorspronkelijke plan, dus stoppen... MOOI NIET!! ;) Na 't lezen van de vorige reacties van onder ander belgam werd ik gelijk weer gemotiveerd :P (Raar hoe dat je kan beinvloeden) Ben vanmiddag paar uurtjes bezig geweest. Wat verven hier en daar. Ik ga er nu wel vaart achter zetten. Elke keer die deadline verschuiven... daar word ik zelf ook niet lekker van. Nog wel even uitvogelen hoe ik de afzuiging/filter ga plaatsen.

 

Word wel extra spierballen kweken om 'm op te kunnen tillen :wub: Moet er wat voor over hebben, toch? :lol:

 

Nu lekker :P

 

 

-edit- (druk ik op voorbeeld bericht en dan zie ik ineens je 2e reactie :rofl )

 

Thx Hetzel! Nu ben ik al helemaal zeker van mijn zaak! Bedankt voor je inspanningen. Plan 1 gaat 't worden! Denk dat je een typefout hebt gemaakt in je laatste bericht.

Wat betreft je isolatie... dat scheelt echt niet veel! Dus doen! (nummer 1 dus! wink.gif)

Het scheelt niks, maar toch doen? :blink:

Ik ga 't ook gewoon aanbrengen. Zal zeker wel ten goede komen van 't klimaat in de kast, stuk stabieler.

 

BTW > +1000 keer bekeken.... mijlpaaltje :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkert,

 

Gips is idd niet licht, maar ik kan me niet voorstellen dat je de 250 kg gaat halen. Gewoon doorgaan dus! En zéker gips aan de binnenkant! Isoleer tussen de gipswanden met steenwol, tevens brandvertragend. Voor het lucht- & motorgeruis zou ik gaan voor noppen (polyesterschuim) of perspol. Kost allemaal weinig (bijv: hier).

Deadlines zijn alleen voor doorgewinterde klussers; neem de tijd om alles goed door te denken = minder fouten en meer trots. Enjoy de klus.

 

JF

QuakeALot supporter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Johnny,

 

De 250kg is de kast inclusief apparatuur en aarde (+100liter). Zal wel iets minder zijn, maar 't baarde mij gewoon zorgen. Zoveel zelfs dat ik niet precies wist hoe ik door moest gaan.

 

Gelukkig zijn die zorgen wel verdwenen. Punt blijft dat ie niet te tillen is als ie af is, maar goed... niemand/niets is perfect.

De wanden ga ik idd isoleren met rockwool (4cm dik). Heb geen 5cm gedaan omdat de tussenruimte 4.4cm is. Aangezien lucht isoleert en Rockwool ook adviseert om maar iets van 80% op te vullen met isolatie heb ik gekozen voor die 4cm.

De groene gipsplaten komen aan de binnenkant (joh echt :) ... logisch :blink:). Ze wegen wel wat, maar zoveel gewicht komt er in verhouding tot 't hout/frame niet bij.

 

De bovenkast (waarin afzuiging(500m3 torin), electra en misschien zelfs de filter komen) is nog niet zeker qua indeling. Ik was wel van plan dat noppenschuim bij de afzuiger te plaatsen. Misschien zelfs eerst 4cm Rockwool en daarop 3cm Noppenschuim. Ik vraag me af of dat nodig is aangezien het meeste geluid afkomstig is uit de uitlaat (lucht zelf) en niet de torin. Wat adviseren jullie?

En deadlines... tja... leuke onhaalbare voorspellingen die 99% van de tijd niet uitkomen... :P

 

GEEF NOOIT OP! ...tadadada GEEF NOOIT OP! :punk:

 

Dit weekend zal ik hopelijk weer een foto update plaatsen... als 't lukt :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde eigenlijk dat de isolatie opzich niet veel gewicht is... dus 'scheelt niet veel' in gewicht :P Maar niet bij nagedacht dat gips er nog bij komt :) maja dat is het probleem niet :yummy:

 

Succes verder iig! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eey klusser,...

 

Over het gewicht hoef je je echt geen zorgen te maken...

Een houten vloer kan je kastje nog makkelijk dragen!

 

Het is namelijke niet zo als je vloer 250kg/m² kan dragen, en je zet op 1 m² meer dan die 250 kg

dat dan je vloer inzakt. De kracht die je eropuit oefent word verspreid over de gehele vloer <_<

 

Voor de rest ziet je kastje er stevig uit!!

 

We want some picca's

 

Groeten, basboer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Hetzel

Gips vergeten... moet de rockwool lekker gaan reflecteren :D Allemaal kleine haartjes van de rockwool op de wiet...hmmm jammie :j Ik snap wat je bedoelde. Originele plan gaat gewoon door.

 

@ Basboer

Klusser met 2 linker handen hehe :lol: Ik maak me nu ook geen zorgen meer om 't gewicht. Ik weet ook niet hoe ik 't in m'n hoofd haalde, maar dacht een keer in een bouwtopic dat tegen te zijn gekomen (250kg/m2). Ik kon via Google ook geheel niks vinden, dus begon me steeds meer zorgen te maken. Gelukkig is 't nu opgehelderd en problem solved!

 

Oja, foto komen dit weekend weer. Niet veel speciaals hoor. Veel geverfde en geplamuurde zooi <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om eerlijk te zijn had ik gekozen voor 16mm MDF en dunnere balkjes. Je hebt nu een aantal extreem dikke balken in de binnenkant van je kast lopen. terwijl dat mijns inziens niet echt een meerwaarde heeft.

 

Aangezien nu alles er al aanhangt moet je maar gewoon doorgaan met deze basis. Stevig zal je kast iig wel zijn!

 

Wat zijn de problemen waar je nu nog tegenaanloopt? Het kastje niet afmaken is zonde, dus gewoon doorgaan!

 

Ik neem iig een abbonementje op dit topic. Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@QuakeALot : Spannend verslag, ben zelf met een kast bezig met nagenoeg dezelfde afmetingen dus deze moet ik zeker in de gaten houden.

 

Waar ga jij je relais, ballast en overige electra plaatsen, in de kast of daarbuiten?

 

Groet,

 

de Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

PFFFF, tis weer ff geleden dat ik op 't forum ben geweest.

Nieuwe baan, veel uren en dus erg weinig tijd voor andere zaken.

Hoe staan de zaken ervoor? Uhm.... :closed: ONveranderd :wOOt

Heb wel de buitenkant bijna afgewerkt (nog 1 laagje) en wordt mooi glad wit. Een ramp om al die gaten op te vullen (te diepe gaten) en vervolgens weer schuren :wacko:, maar 't begint er op te lijken.

Morgen en maandag ben ik vrij dus weer lekker verder!

 

@ Bashb: Tja... wat als... ik heb er erg veel van geleerd. Laten we 't daar op houden :) Kast word zeker afgemaakt! Vergt gewoon wat meer geduld. Problemen.... waar moet ik beginnen ? :o

 

@ Indicaan: Blij dat nog iemand 't spanned vind ;) De spanning was bij mij al overgegaan in frustratie :D De afzuiging en alle electra komen in een apart kastje bovenop dit kastje. zelfde afmetingen als de kast, maar dan maar 60cm hoog. Op pagina 1 zie je enkele ontwerpen staan... wordt een mix van de twee. De delen zijn al geverfd etc. Kwestie van in mekaar schroeven en afwerken.

 

Tot een volgende keer maar weer met hopelijk wat foto's en progressie, anders is er voor niemand meer wat aan! :)

 

Grtz Quake :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Quake,

"Blij dat nog iemand 't spanned vind", grapje zeker.

Ik wacht ook en hoop dat je gauw met de kweekverslag beginnt :closed:

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...