Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bubbleblower

Camera voor een kweek verslag?

Recommended Posts

Aan welke eisen moet een camera voldoen om er een goed kweek verslag mee te kunnen maken?

:whistling word niet gehinderd door enige kennis, dus brandt maar los graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canon EOS450D :nerd :whistling :blink:

 

Zelf ben ik vaak te lui om foto's met een camera te maken, dan maak ik ze met mn foon waar een camera met 2.0mp in zit :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een eenvoudig cameraatje is voldoende. Laat je niet gek maken door 10-miljoen pixels of zoiets. Allemaal niet nodig, of je moet je foto's op een billboard willen hangen.

Wel handig is als je handmatig dingen kan instellen, zoals sluitertijd en flitser. Het licht in een growhok wil nogal eens vreemde kleuren opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluitertijd en flitser ? Dan zit je weer bij een spiegelreflex en enkele honderden euro's verder.

 

Wat belangrijk is als je foto's maakt onder lampen is dat je je witbalans aan kunt pakken.

 

Verder heb je electronische ballasten nodig om fatsoenlijk foto's te kunnen maken.

 

Een gewone digitale camera van een gerenomeerd merk ±200 euro kun je tegenwoordig prima foto's mee maken.

 

Als je mooi wilt neem je een digitale spiegelreflex, deze beginnen een beetje bij 400 euro ongeveer... Hier kun je lensjes op verwisselen flitsers er op hangen, en er zijn nog honderden toeters en bellen, maar het duurt zeker even voor je door hebt waar alle knopjes voor zijn.

 

Deze foto bijvoorbeeld is gemaakt mét flits én lamp. (Canon EOS-40D + 17-85USM)

gallery_19_747_125283.jpg

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sterker nog.. met een kleinbeeld automaatje met kleine sensor kun je veel mooiere macro's maken. Een DSLR heeft echt een macro lens nodig om goede macro's te kunnen schieten. Wat belangrijk is, is een goede witbalansafstelling (ook handmatig), een goede macro functie dus een goede lens. Ik heb zelf altijd erg goede foto's gemaakt met mijn olympus SP500 uz camera, de opvolger hiervan is de SP 570 UZ, die zelfs macro's kan maken op één centimeter afstand. Overal te koop voor rond de € 350 of minder. Er zijn nieuwere modellen maar deze camera is méér dan voldoende!!

 

Ik gebruik de SP500 overigens nog steeds voor macro opnames ipv mijn dslr (Een Lumix DMC-G1)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sluitertijd en flitser ? Dan zit je weer bij een spiegelreflex en enkele honderden euro's verder.

 

Welnee joh, jij moet eens wat vaker op de harde weg komen!

Ik heb net een Canon gekocht en die kan je ook voor een groot gedeelte handmatig instellen.

Canon

Maar ik denk dat je ook voor rond de 150 Euro een goed cameraatje kan kopen met handmatige instellingmogelijkheden. Effe neuzen op Kieskeurig.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op deze site kan je een bom aan reviews vinden, van consumer tot prosumer tot professionele toestellen.

 

@KTM, waarom gebruik je een flits als je al een shitload aan licht van de HPS hebt? En wat bedoel je met de "electronische ballasten" nodig hebben om fatsoenlijke foto's te nemen? Just curious... :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnetische ballasten werken op 50hz, als je een digitale camera hebt krijg je streepjes over je scherm, net als wanneer je een TV of PC filmt.

 

Electronische werken op 25.000hz of hoger, hierdoor zie je geen strepen in je beeld.

 

Waarom ik een flitser gebruik... HPS licht is GOOR licht, gewoon vies. het bevat heel veel rood, groen en een beetje blauw, met nabewerking moet ik het vol blauw/paars bijkleuren om het richting normaal te krijgen, maar met flitser er bij, wat een redelijk vol spectrum is (5500K) heb je dit probleem niet. Maar omdat de flits vrij geconcentreerd is krijg je wel mooi de gele schijn er doorheen, dat was het beoogde effect.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnetische vsa's "kunnen" strepen veroorzaken in je foto...maar om eerst electronische vsa's aan te gaan kopen en dan een camera is wel overdreven.

Ik heb zelf een canon en daar lukt het prima mee....witbalans is handmatig in te stellen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

frequentie van de VSA is geen probleem als je de sluitertijd goed instelt. Nooit last van gehad. gewoon niet op automaat met een te snelle sluitertijd fotograferen, want dan zie je die interferentiestrapen idd wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, met jouw 40D kan je nochtans perfecte foto's maken onder de HPS hoor. Gewoon een handmatige witbalans gebruiken. Hier heb je een filmpje dat uitlegt hoe je het doet. Dus gewoon een wit blad fotograferen onder je HPS en die foto gebruiken als referentie voor de custom whitebalance.

Ik had inderdaad al gemerkt dat je nogal veel speelt met het contrast en saturatie in je foto's. :whistling

 

Dit is een recent voorbeeld van mijn 400D, Met HPS 40 cm boven de planten. Ik heb niets achteraf moeten aanpassen.

gallery_20784_7849_48667.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer die schaduw eens weg te krijgen, dan gaan we weer kijken wat er met je spectrum gebeurd is...

 

Ik heb allang een wit referentie blaadje voor in m'n tent overigens, die staat beveiligd op de cam, maar die ledlamp maakt het nog heel veel anders... Zo'n brute piek in rood en blauw vind die camera toch raar hoor!

 

De reflecterende wanden van de tent maken het trouwens extra moeilijk...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke schaduw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9137_6878_6056.jpg

 

gallery_20784_7849_48667.jpg

 

Nog een keer opnieuw uploaden verbeterd de kwaliteit niet bepaald :S...

 

Maar begrijp je wat ik bedoel ?

 

Je hebt btw het RAW-file-tje nodig om dit mooi te doen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb allang een wit referentie blaadje voor in m'n tent overigens, die staat beveiligd op de cam, maar die ledlamp maakt het nog heel veel anders... Zo'n brute piek in rood en blauw vind die camera toch raar hoor!

 

De reflecterende wanden van de tent maken het trouwens extra moeilijk...

 

Hoe een camera en witbalans reageren onder LED weet ik niet, maar je sprak over vuil HPS licht toch?

 

Reflecterende wanden kunnen inderdaad je lichtmeter en dus je belichting in de war brengen, maar zullen geen invloed hebben op de witbalans.

 

Ja die schaduw is er omdat ik de tijd niet neem om een 100% perfecte belichting te bekomen. Mijn 400D heeft ook geen al te goede lichtmeter.

Heeft niets te maken met het kleuren/licht spectrum.

 

Als je wil neem ik vanavond wel eens de tijd om een perfect fototje te nemen. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubbleblower wil een kweekverslag vastleggen!

Niet een reportage maken voor National Geographic!

 

Met vele huis- tuin en keukencamera's anno 2009 kan dat prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites
word niet gehinderd door enige kennis, dus brandt maar los graag.

Kees A, we zijn losgebrandt toch? Goede foto's maak je best met een camera die een handmatige witbalans heeft.

Mag er niet eens dieper op een onderwerp ingegaan worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel, maar het is ook zaak dat Bubblegrower goed geholpen wordt.

Die aangeeft van niets te weten.

En ik weet aardig wat van fotografie, maar ook ik kon jullie niet overal volgen. :whistling

En als dan ook nog ergens aangeraden wordt om gewone ballasts te vervangen door digi's...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KeesA

 

Dat is "sluikreclame"

 

...gelukkig moet ik het van het kweken hebben en niet van de foto's :whistling anders was ik wel fotograaf geworden.

Ik geloof dat bij canon standaard een handmatige witbalans op zit en verschillende lichtbalans keuze's met een lamp tekentje..dus daarmee lukt het altijd zonder je foto's te hoeven retoucheren.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een punt, dan probeer ik het nog eens. :whistling

 

Als prijs geen rol speelt dan zou ik een instap DSRL (digitale spiegelreflex) aanraden. Vanaf 439 euro heb je een body+lens.

De voordelen hiervan zijn o.a. dat je alles kan instellen, je hebt dus volledige controle (sluitertijd, diafragma, etc). Je kan er verschillende lenzen voor kopen, zo kan je foto's maken van het geheel, en als je wil kan je je achteraf een macro-lens bijkopen om mooie macroshots te maken. Ook kan je een handmatige witbalans instellen zodat je geen oranje-gele foto's hebt, als je HPS lamp nog aanstaat. Ook de beeldkwaliteit is het beste bij DSLR's.

Een nadeel kan zijn is dat je moet leren werken met zo'n camera, en uiteraard de prijs.

Als je voor een DSLR kiest, kies dan een merk zoals Canon of Nikon, deze hebben de grootste keuze aan lenzen, en die kan je ook makkelijker terug verkopen als je dat zou willen.

 

Als prijs wel een rol speelt, dan ga je best op zoek naar een point&shoot (consumenten camera).

Zoek een camera waar je de witbalans handmatig kan instellen en zoek er ook een uit die een deftige macro mode heeft (aangeduid met een bloemetje) Dit zorgt ervoor dat je ook scherp kan stellen op onderwerpen die heel dichtbij de lens zijn (bijvoorbeeld als je een close-up van een top wil maken). Als je een camera koopt die geen handmatige witbalans ondersteund, dan zullen al je foto's die je neemt met HPS, oranje zijn.

 

Wat je ook kan doen is eens langsgaan bij een foto-speciaalzaak (zoals fotokonijnenberg.nl).

Zeg dat je orchideen kweekt onder een lamp en dat je een camera nodig hebt waarbij je de witbalans handmatig kan instellen. De verkoper kan je dan verderhelpen bij je keuze aangepast aan je budget.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens op marktplaats,het stikt van de camera's ..zoek er 1tje bij je in de buurt waar je naar toe kan rijden(zodat je niet getild word) en je hebt voor weinig geld een leuke camera...kijk 450 euro is prijzig...en snap dat niet iedereen daar geld aan kan of wil uitgeven...dus dan is second hands een goede optie :whistling

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wat ik gedaan heb.

 

Mijn keus is uiteindelijk gevallen op een Canon Powershot A610.

Resolutie is hoog zat voor de PC en je kunt er vanaf één centimeter mee scherp stellen.

 

Zonder die tips hieronder had ik een camera zonder macro functie en misschien zonder witbalansafstelling genomen en daar later spijt van gekregen.

Foto's volgen :whistling

 

Laat je niet gek maken door 10-miljoen pixels of zoiets. Allemaal niet nodig, of je moet je foto's op een billboard willen hangen.

 

Wat belangrijk is, is een goede witbalansafstelling

 

macro's op één centimeter afstand.

 

Ik heb zelf een canon en daar lukt het prima mee....witbalans is handmatig in te stellen.

 

Goede foto's maak je best met een camera die een handmatige witbalans heeft.

 

Ik geloof dat bij canon standaard een handmatige witbalans op zit en verschillende lichtbalans keuze's met een lamp tekentje..dus daarmee lukt het altijd zonder je foto's te hoeven retoucheren.

 

Zoek een camera waar je de witbalans handmatig kan instellen en zoek er ook een uit die een deftige macro mode heeft (aangeduid met een bloemetje) Dit zorgt ervoor dat je ook scherp kan stellen op onderwerpen die heel dichtbij de lens zijn (bijvoorbeeld als je een close-up van een top wil maken). Als je een camera koopt die geen handmatige witbalans ondersteund, dan zullen al je foto's die je neemt met HPS, oranje zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bubleblower,

 

Dan heb je dezelfde camera als ik heb...makkelijk toestel met een leuke macro functie....zou wel kijken voor een klein statiefje voor mooi budshots :whistling

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben voor het CS4 principe.

 

Maar voor mooie foto's te nemen...

 

Je kan mooie tot heel mooie foto's nemen met een toestel van 200€

Maar de foto's zullen (mits enige ervaring en kennis) ALTIJD mooier zijn met een toestel van 500€.

 

De vraag is gewoon hoeveel heb je over voor je foto toestel en wil je er evt nog andere dingen mee fotograferen? Moet er een film functie opzitten?

 

Gr33tzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat het veel beter kan, maar ik ben best tevreden met de camera van m'n mobiel. Als ik kijk wat voor foto's ik 5 jaar geleden met m'n mobiel kon maken en nu...

 

Als onderwerp de eerste bloei (2 dagen) van een Basic Beer zaailing (momenteel het enige ras dat ik in bloei kan laten zien :blink: )

 

gallery_6922_8279_1381401.jpg

 

Voor degene die het interesserren, de foto's zijn gekiekt met een Samsung S8300 Ultratouch 8 MP cameratelefoon. Deze heeft een acceptabele macrofunctie. Je moet echter wel zelf een beetje de juiste (licht)waarden instellen, zegmaar niet alles op automatisch instellen .

 

Smoke ze :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...