Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lostchild

Ik heb CHRONISCHE PIJN en ik rook

Recommended Posts

Kwam nog een protestbrief tegen vd SER nav de richtlijn en de gehanteerde protocollen aangaande letsel wat ik heb.

 

Geinteresserd?

 

LEES en huiver en vooral, ik vecht dus al 3jr tegen die bierkaai die middels deze protestbrief ad kaak gesteld wordt.

 

Winnock was het helemaal, ontzorgde mijn ex-werkgever volledig en had mij ZEKER als failure weggezet, ik was echter zo wijs om me goed te informeren en toen ik mijn ex-werkgever over deze info informeerde was Winnock ineens vd baan (en is later ook uit de polis van de werkgever gehaald zelfs toen hun de andere kant vh verkoop plaatje onder de neus kwam).

 

:P

Medisch onderbouwd houdt bij Winnock in: een "medewerker vindt/ heeft "uitgevonden dat" het zo werkt dus komt het in ons programma en is het "zomaar ineens'

medische verantwoord.

 

gevraagd naar wie de "medewerker" dan wel is blijft het stil of wordt aangegeven dat dit vanuit iedere hoek kan komen, zelfs van een stagier die ergens mee op de proppen komt is voorgekomen .

 

Linke soep, reintegratie en als snel ben jij degene die niet wil omdat hun programma niet werkt.

Ipv kijken waarom prg niet werkt en dit aanpassen leggen ze het op jouw bordje, lekker makkelijk en de geldkraan blijft zo mooi open (start trakject kost al €5000 en GEGARANDEERD succes :jump: :jump: :D :spliff: pretenderen ze: tuurlijk ligt altijd aan het slachtooffer nooit aan de theraphie :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo lostchild

 

fokked op man die situatie van je, vergeleken met mij...dan heb ik maar lichte pijn......dat van jou bepaald je hele leven en je hele dag......

 

vreemd genoeg heb ik de laatste tijd wat minder pijn maar ik let ook veel beter op wat en hoe ik dingen doe. Ik ben nog niet bij de chirurg geweest, dat pas half juni.......klinkt gek, maar ik hoop echt dat zewat op die scan/echo gaan zien, dan kan ik zeggen: zie je nou wel!! k'ben niet gek!!!!

Ik heb nog steeds het gevoel dat ze me niet geloven, echter was mijn vriendin mee en die vond mijn nieuwe pijndokter een aardige eerlijke man die me misschien kan helpen.

Wat mij helpt is:" ja jongen.....we zagen wat op de scan, de boel is verkleefd en dat doet inderdaad pijn"! dan kan ik zelf kiezen voor wel geen operatie of injecties met gel in de spier of de rest van mijn leven kortwerkende injecties, oja of tramadol......of wiet hahahah

het gezeik met operaties is dat het kan helpen, maar het kan ook erger worden..eerst maar half juni afwachten!!!

 

ik mag overigens niet meer zo veel fietsen van de pijnarts, heb ik geweigerd, ik fiest 2 x per week 20-30 km voor mijn werk ( steeds korte stukjes ) en dan is op wandelen na mijn enige sport nog, niks meer wielrennen etc. etc.Mijn vriendin zat met een helm op schoot want die was met de brommer, zei de pijndokter dat ik met de brommer moest ipv fietsen, ik zei;" dat kan niet want ik heb geen brommer!!!" hij keek nog eens naar de helm en naar mij, ik zei dat ik blijf fietsen!!!!! totdat ik meer duidelijkheid heb, als ik niet beweeg dat wordt ik gek, dan maar meer pijn savonds ( hij heb wel gelijk want dit trek ik eigenlijk niet dat fietsen...............) maar goed, je moet wat........

 

ik moet elke dag 3 km fietsen, na een tijdje elke dag 5 etc. etc........van hem.......nou eerst maar duidelijkheid en dan pas luisteren!!!!! zij doen ook moeilijk,,,,.........

 

lost child, herken je dat? dat je op een gegeven moment denkt het beter te weten.....het is gvd MIJN lichaam!!!!!! of je wordt er wat eigenwijs van, opstandig etc. etc.

Ik heb het ook tegen mijn baas gezegd dat ik blijf fietsen, ze bekijken het maar, maar als de chirurg een oplossing heeft dan ga ik wel luisteren want dan moet je meewerken, dat snap ik ook wel, zien we dan wel.

 

lost child, ik wens je heel erg veel succes, en HOU VOL !!!!!! GA GEEN GEKKE DINGEN DOEN !!!! zoek leuke dingen op, probeer te genieten...het is moeilijk, ik wordt hier soms al tureluurs van, wil niet in jouw schoenen staan......sterkte en rook ze!!!

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ejb

Als je wordt aangeraden een stapje terug te doen kan het handig zijn om bij jezelf na te gaan in hoeverre dit inpasbaar is, uit te proberen en dan kun je alsnog een stapje erboven op gaan doen. Vaak wordt dit gezegd om te voorkomen dat je je basisnivo kwijtraakt, dwz steeds over je grens heen blijft gaan en roofbouw pleegt op je reservers die je misschien nog heel hard nodig gaat hebben, dat is tenminste wat er bij mij is gebeurt omdat ik HELEMAAL geen begeleiding heb gehad, ja reintegreren want je hebt "maar" een whiplash :D

 

@weetje

thanx man

 

Afgelopen 2dgn:

 

T'is echt soms alsof ik voorspellend bezig ben.

 

Update ik topic, krijg ik net te maken met verheftigde pijn die me echt tegen het plafond aan doet springen, hier helpt helemaal niks tegen

 

Had wat lichte zenuwpijn links (te hard ge-xboxt) en 3wk geleden was mijn droger kapot.

Heb toen teveel gedaan en daarbij een triggerpoint overbelast.

 

Dat triggerpoint zorgde/zorgt ervor dat ik vlammende pijn links heb, zowel in botten als bij aanraking (fijn hoor die neuropathische pijn) en kan/kon daardoor nauwelijks zitten/liggen wat dan ook.

Gisteren mezelf geprobeerd lam te leggen met pijnstillers en de heftige skuff die ik heb met de nodige joints daarbij maar (en dat wist ik al bij voorbaat), niks neemt de vlammende pijn weg bij aanraking ed omdat het triggerpoint opspeelt en de boel onder spanning blijft zetten.

Houding die triggerpoint ontlast roept weer neuro pijn op en vice versa ;)

 

Kan nog wel alles met links maar doet enorm veel pijn, heb totaal geen kracht en ik ben, na nu vd 2e dag achter elkaar die aanvallen, dood- en doodmoe, niet zozeer van het niet slapen maar wel vd inspanning in mijn lichaam en de pijn, kan nl. moeilijk de planten laten verdorren he... iedere avond wel een plant die ik moet bewateren (houdt hier ook goed rekening mee) en heb dus nooit totaal rust, is helaas niet anders en de verzorging van geeft ook HEEL veel terug, naast de mediwiet die er vanaf komt en daarnaast heb ik ook nog de 2 katten die verzorgd dienen te worden.

 

gelukkig zakt het al wat in op het triggerpoint (fysio met de gouden handjes is gisteren geweest) en zijn de aanvallen minder lang aanhoudend maar dit zet me wel aan het denken (heb eerder dit ook wel gehad rechts maar niet zo lang en heftig als wat ik nu heb). Tramadol was over datum maar ik denk dat ik de ha maar weer eens ga bellen voor herhaalrecept zodat ik er een paar van die in kan gooien als het weer eens omkomt want, ook al ben ik heel tevreden over wat de canna doet (je had de fysio en de hulp moeten zien kijken, krimpende gast id stoel die dan een jointje rookt en er weer even tegenaan kan waar je eerder zware pijnstillers verwacht bij zoiets.

 

Moet ik dan maar eens gaan nadenken om ergens "intern" te gaan zodat mijn ADL compleet ontlast wordt en ik lichamelijk gezien wat vrijer wordt?

Zet ik daar tegenover wat ik dan allemaal op moet geven en ook nog eens aangepraat ga krijgen (je rookt wel erg veel..) dan is dat voor nu nog een hele brug tever en ik kan altijd dan 1st nog eens naar de pijnpoli voor lekkere morfine plakkers en dan ipv 7u wmo maar 25u hulp pwk :D :D maar wel mijn katten nog, planties doen, geen gelul aan je kop en grootste goed: soort van onafhankelijkheid.

 

Zo nu rust want die werd eerder bruut verstoord door renovatie bij beide buren, doe je niks tegen maar komt wel heel slecht uit, zak ik af en toe in hazeslaapje dan DRDDRDFFR en ben ik weer helemaal bij de les :D najah, zo is het leven, wel apart ik gammel id stoel en zoveel activiteit bij je voor de deur.

 

Gisteren ook nog even mogen ervaren wat mind over matter doet: met mijn advocaat gebeld en weer gekloot vanuit de tegenpartij, zelfs de advocaat viel hiervan van de stoel, ik gaf alleen maar aan dat ik al meer dan 3jr die ervaring had, we gaan dus naar de rechter, duurt de hele afwikkeling zeker nog een paar jaar maar wel als voordeel dat we vd volle mep gaan, niks minnelijk meer maar dat is weer een heel ander topic, letselschade trajecten.

 

Mind over matter had ik het over: tijdens gesprek met de advocaat ging de pijn naar de achtergrond want alle spieren in mijn lichaam spanden zich aan en ik ging id hoogste versnelling ih koppie en dan is pijngevoel ondergeschikt aan de storm die er dan woedt. tijdens het gesprek ging ook nog eens de deurbel en omdat ik niet meteen open deed (zat ad telefoon met advocaat dus...) zag ik iets met een blauwe jas aan naar binnen gluren, voorzover dat mogelijk is met mijn raamfolie SPECIAAL tegen gluurder ;) :) maar ik zag gen vignet van wat dan ook op de mouw of wat strepen op een revers.

 

Deur open gedaan, van pijn vertrokken kop, bloeddoorlopen ogen, staat daar een stadswacht trien:

 

Of ik ..(meisjesnaam) was? nee natuurlijk niet ik ben

Woonde zij misschien hier dan?

 

Ik ben nog heel netjes gebleven maar kreeg een heel raar gevoel: de stadswacht legitimeerde zich helemaal niet (is dat ik haar ken van surveillance die ze doet) en begon wat te bladeren in een klapper die ze bij zich hadden.

 

VD rest helemaal niks ad hand qua vermiste personen in mijn stad ofzo dus wel weer heel vaag allemaal maar heb gewoon netjes "meegewerkt", geen verdenking op je laden zegmaar.

 

Gesprek met de advocaat heeft me wel dichter bij een aantal stappen gebracht en zij kan er ook wel begrip voor opbrengen dat het uiteindelijk niet anders zou kunnen totdat zaak via de rechter een beetje gaat lopen en godzijdank is dat voor mij op te brengen en als het dat niet was dan alsnog wel op een of andere manier want ik kan niet zonder fysio/wmo psycholoog en me wietje en mijn reserves zijn allemaal op en werken zit er ook niet echt in.

 

Binnenkort 1st maar eens ad olie, heb alles in huis ervoor maar kan het nu echt niet gaan maken zo, verknal ik het mogelijk want gisterochtend heb ik ook al een zaailing bijna gekillt, ineens had ik potje niet meer id hand maar lag op de grond, gelukkig heeft ze (female lemon skunk) het overleefd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterkte, excuus voor de met deze info niet zo nuttige vraag in het andere topic!

 

;)

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

welk topic was dat dan en misschien is je vraag wel heel nuttig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuttig?

dat kan bijna niet anders bij snowy, hehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viel wel mee hoor..haha, er stond een vraagje onderaan deze post in het topic over wietologie ;)

Lostchild; zenuwpijnen zijn de ergste soort pijn welke er bestaat vooral omdat deze zeer intense pijn kan migreren en uitstralen. is het een compressie probleem waar de oorzaak ligt of was het oorspronkelijk een dislocatie waar de klachten bij jou vandaan kwamen?

 

Met je toelichting in die uitgebreide post van gisteren kwam ik al heel veel te weten over je huidige situatie, daar ging die vraag onderaan een hele grote lap text van gister van mij ook over.

 

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met het gebruik van de olie en hoop net als jij op positieve effecten met zo min mogelijk bijwerkingen. Andere toedieningsvormen zoals pleisters of andere zouden misschien ook interessant kunnen worden als therapie middel...

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij komt het door compressie.

 

Zal proberen te omschrijven hoe het is ontstaan:

Van achter aangereden en vol op trekhaak dus geen impact reductie.

 

Ik zat vastgesnoerd id stoel door gordel, heb auto aan zien komen dus schrap gezet en ik weet aalleen nog boiiiing geluid en toen was ik ff weg (2sec denk ik), meteen stijve nek en een heftig brandende onderarm recht, nu ik dit typ heb ik nu EXACT hetzelfde maar dan links, 3jr later ;)

 

Maargoed:

Ik zat dus goed vast door de gordel maar door klap via onderstel is mijn hoofd hoofd is naar voren geklapt en weer terug en toen een whiplashzwieper eroverheen omdat de stoel wer terugvloog over de rails vd stoel naar de uiterste achterste stand. Alles in de auto zoals autoradio, boxen, asbak ed lag allemaal op de grond door de klap en de trekhaak had een nieuw plekje gevonden in het nummerbord, zat dubbelgevouwen.. probeer dat maar eens bij een trekhaak voor elkaar te krijgen ;) :D

 

OP C6/C7 heb ik een vernauwing zitten (minder dan 50% op laatste foto uit 2008 geen idee hoever nu maar geestelijk merk ik weinig verandering dus dat zit (nog) wel goed.

 

Die vernauwing is gekomen door een extrusie van de tussenwervelschijf: aan 1 kant is kapsel vd schijf geheurd door de geweldsinwerking en is er een stukje kern naar buiten gekomen wat richting cervicale kanaal gaat (ruggenmerg).

 

Met de anesthesioloog heb ik het gehad over wat er nu verder dan nog beschadigd was en na het kijken naar de MRI kwam hij tot de conclusie: alle zenuwen id regio die door het ongeluk versneld degeneratief aan het slijten zijn: van C5 tm C7 is dat het geval, C5/C6 is het minder is alles eromheen zwaar beschadigd geraakt en nog lang niet hersteld, kan ook bijna niet herstellen en pijntrajecten zzoals morfine zullen op de lange termijn weinig uithalen want tegen uitstralende zenuwpijn is inderdaad geen kruid gewassen

 

Heb dus dat mijn tussenwervels versneld aan het slijten zijn en die de beschadigingen aan de zenuwen/ligamenten/spieren etc in die regio eerder genoemd.

 

Operatie: geen invloed op de klachten en kans op veel meer klachten.

Geen operatie: kans op uitval vd ledematen door zenuwen (heb nu erg veel zenuwpijn overigens)en in het ergste geval een hoge dwarslaesie.

 

Eerder heb ik gesteld dat het dan voor mij niet meer hoeft als dwarslaesie en dan komt je zus met: mischien wordt je wel oom over een paar jaar, zij en haar partner willen alsnog een kindje.

 

:D :D

 

Fuck he, dan is er nog wel wat.

 

Phoeh moet ff stoppen, wordt me even teveel nu, zit compleet onder de painkillers op dit moment om tich nog wat slaap te pakken af en toe.

 

Morgen ad olie als het goed is :)

 

compressie en hoe een inwerkt kom ik nog op terug.

 

Op deze site staat eea beter beschrevn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan je niet vertellen

met hoeveel pijn je leven moet.

Of vertellen over de pijn van een ander,

brengt jou ook geen verlichting.

Ik wil de pijn met je delen,

wetende dat dit niet kan.

Maar tegelijkertijd hoop ik dat je hier je inspiratie en kracht vind,

om de pijn wat te verzachten.

 

 

Iets heel erg graag willen

is de kunst

van het loslaten.

 

En dit geld bij mij letterlijk voor mijn spit,

voor Watje haar angststoornis,

en ik denk wel voor ieder mens op zijn/haar vlak.

 

De grootste tegenstrijdigheid staat in deze haiku,

maar een absolute sleutel tot verbetering van de ballans,

zowel innerlijk als lichamlijk.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Haiku is geheel van toepassing.

 

Juist dat loslaten (acceptatie van, plekje geven) is zo verdomde moeilijk voor mij omdat datgene wat ik heb geen pijl op te trekken is.

 

Wat pijn hebben betreft: ik kan er aardig mee omgaan maar als ik dagen achtereen niet kan slapen door dan wordt het me teveel.

Niet de lichamelijke pijn, die is meestal er wel onder te krijgen of te accepteren, nee meer de geestelijke kant is dan van belang want dan ga ik piekeren en dan gaat het mis :D

neemt de PTSS het over denk ik maar dat kan ik niet zo goed zeggen.

 

Gelukkig heb ik een heel goede psycholoog die ik altijd kan benaderen en die me door en door kent na al die jaren en erg met me begaan is.

 

Lullige is dat ik, toen ongeluk gebeurde, net bezig was om nieuw leven op te bouwen in werkomgeving en had al afstand genomen van ALLES wat me in mijn huidige woonplaats hield en hiervan pluk ik nu de vruchten... sta er op dit moment echt alleen voor helaas, extra huishoudelijke hulp tijdelijk voor bijv koken en de kattenbak verschonen enzo is ook alweer een heel gedoe en pas na het weekend geregeld want de huidige hulp mag niet extra langskomen bij mij ;)

 

Zit je dan wappie id stoel: gelukkig net ff minder pijn links dus kan wat tikken nu maar ga zo ff wat spacen: die olijfolie met skuff die ik had heb ik daarstraks via een druppelaartje goed gedoseerd en dat werkte aardig goed moest even bijkomen ervan maar de pijn was behoorlijk op de achtergrond voor zeker een minuut of 20.

Daarna een gewone joint gerookt en heb toen zelfs de zaailingen met de gardena spuit water kunnen geven want dat was wel nodig :D

 

Vanavond moet ik niet vergeten een DR80 te bestellen, kan daar de Anesthesie in volgende week die ik onder HPS heb staan, dan maar iets te vroeg oogsten (halve week) :D maandagavond kan ik als het goed is hulp krijgen en heb ik nog meer afval en hopelijk ben ik dan weer wat beter en kan dan weer wat doen en heb weer medi voorraad met sneldrogen.

 

toen ik vannacht om 03:00 de rits vd tent opendeed ;) alle planten duidelijk water tekort verschijnselen dus ik MOEST wel water geven toen.

Dit is me gelukkig goed afgegaan maar ik moet zo nog weer gaan kijken want ik vermoedt dat ik nog wat water bij moet geven.

Voeding/supplementen doe ik er maar niet bij ivm geestelijke conditie ;), koffie zetten moet ik al goed bij nadenken op dit moment :D :D

 

Dit is een goed moment om ff nieuw schakelbordje te maken volgens mij :D :) :D

 

wel kwl hoor: Lyricaatje en daarna een skuff jointje, oogjes op half 2 en stomweg naar de tv staren, net of je zwaar bezopen bent, inclaf en toe dubbelzien enzo :D ;) en als ik dan een druppel olijfolie met skuff neem dan is het helemaal pret voorzover je daarvan kan spreken.

 

dit zoek ik af en toe bewust op ter voorkoming van piekeren ed en volgens mij ga ik (getuige deze post helmaal wappie) daar best goed mee om :D wat nou pijnmanagement nodig?

 

minder is dat 1 van mijn katten weinig van me moet hebben, de andere wil niks anders dan op schoot en me troosten maar dat kan vaak niet ivm pijn die ik dan krijg met de kat op schoot.

 

Tsja, ik moet ermee leven en kom er vast wel weer uit maar dit zijn wel zware dagen om door te komen, ik wordt keihard geconfronteerd met een flink aantal zaken waar ik graag mee ad slag had gegaan maar helaas niet meer toe in staat ben.

 

bedankt vd reactie Weetje: hoop dat ik eens naar een meeting kan en we elkaar "live" kunnen spreken net zoals ik een aantal anderen graag eens zou ontmoeten, ik denk dat we erg goed "samen door 1 deur kunnen", niks ten nadel vd ander forummers maar bij jouw krijg ik een erg goed gevoel ;) maar dan vanwege hoe je in elkaar steekt, en dingen benaderd.

 

Is het niet mogelijk om een meeting id buurt van Zwolle eens te organiseren, ze zijn altijd zo ver weg en volgens mij zitten er ook genoeg leden bij mij id buurt (ook al zijn die mobiel en zullen naar die andere meetings gaan.

 

moet weer stoppen, pijn helaas.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat pijn betreft: dit is wat triggerpoints doen qua uitstraling en wat is dan zenuwpijn en wat triggerpoint bij mij?

Alles tegelijk en daardoor niet mogelijk om iets er uit te pakken wat het zou kunnen zijn ;)

 

Hier een plaatje : de rode vlekken is de uitstraling vanuit de kruisjes..Triceps_Brachii1-4.jpg

 

 

 

 

plaatje

Plaatje is vanaf site ie ik eerder noemde en linkte naar.

 

Volgens mij zijn er heel veel mensen met triggerpoiints die opspelen maar totaal verkeerd gediagnotiseerd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eergisteren Bediol besteld bij de apotheek.

 

je had de dames moeten zien kijken van ongeloof ;) :D Cannabis meneer?

 

:lol: :huh: (je ziet de radertjes gaan bovenin) dat is toch "drugs"

 

Ik gemeld dat ze het gewoon bij hanzeplein konden bestellen, ze moesten maar ff zoeken id computer wat dus gebeurde en een paar minuten in beslag nam. Wordt niet vergoedt meneer.. weet ik mevrouw, wat zijn de kosten?

 

55 euries en is er morgen of maandag: goed belt u maar als het binnen is :( de dames nog steeds een beetje in verwarring achterlatend.

 

ff afwachten en dan kijken hoe de Bediol bevalt, ik heb het dan in ieder geval geprobeerd een keer.

Dure wiet hoor, verwacht er wel heel wat van <_< ;) kijken of ie de herrie van het voetstuk kan stuiten.

 

Qua pijn ed gaat het weer iets beter alhoewel er wel weer iets is blijven hangen vd laatste dikke pijnperiode, vaker last van zenuwpijnen rechts en ook links komen ze nu vaker voor.

 

Nog 3 wk en dan onderga ik een expertise aangaande letsel ed, zal mij benieuwen wat die "pro" ervan vindt (wat kan hij anders vinden dan de neurochirurg die top of the bill is is NL?) maar dan staat het eindelijk eens allemaal op papier en wordt het hoop ik op andere fronten ook een stuk rustiger.

 

die andere fronten is vooral financieel, val overal "buiten", ben uitbehandeld en krijg niks vergoedt en moet alles ""ergens in het park uit de boom plukken" en dat baart veel extra kopzorgen, hoe kan ik normaal alles blijven betalen mezelf geen kwaad aandoend? Als het zo nog ff doorgaat moet ik zelfs de auto weg gaan doen, kan ik helemaal geen kant meer op :huh:

 

En dat terwijl ik genoeg verdiende voor een hypotheek als alleenstaande, kun je nagaan hoe het kan verkeren in tijd van 3jr, al je spaargeld weg, 60% gezakt in inkomen en allerlei extra kosten die je nergens van vergoedt krijgt richten je financieel aardig ten gronde. In verleden ook wel eens ad grond gezeten financieel maar dat had ik dan wel ZELF veroorzaakt, dit dus niet en dat maakt het xtra wrang :huh: :smoke

 

Als ik de apo wiet heb kan ik in ieder geval wel de wereld over met mijn eigen wietje als ik dat zou kunnen (en ik hoop toch nog wel wat te kunnen reizen id tekomst ergens) :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

en? heb je de bediol al gerookt?

erg licht wietje maar bij mij uitestekend tegen de pijn, in het begin kreeg ik er hartkloppingen van ( rookte daarvoor alleen afghaan hash ) maar dat zakte na 5 dagen weg.

Helaas moet ik de vergoeding nog regelen, volgende week naar de chirurg om de pijn te bespreken en om echo/scan te plannen.

 

Hopelijk kan hij/zij het probleem bij me oplossen maar mijn vriendin zegt dat ik teveel hoop.

 

lostchild hopelijk is bediol wat voor je.

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ejb,

 

Mijn kop liep/loopt echt over de laatste maand, vergeet echt alles of laat steekjes vallen daarom ook pas deze late reactie.

 

en? heb je de bediol al gerookt?

erg licht wietje maar bij mij uitestekend tegen de pijn, in het begin kreeg ik er hartkloppingen van ( rookte daarvoor alleen afghaan hash ) maar dat zakte na 5 dagen weg.

Helaas moet ik de vergoeding nog regelen, volgende week naar de chirurg om de pijn te bespreken en om echo/scan te plannen.

 

Bediol was voor mij 1 grote tegenvaller qua werking/smaak/geur en prijs en heb vd 5gr die ik besteld had maar 1 joint en 1x verdamper gevuld, de rest heb ik weggegeven.

 

Hopelijk kan hij/zij het probleem bij me oplossen maar mijn vriendin zegt dat ik teveel hoop.

 

Sta open voor maar ga er niet teveel in mee, blijf realistisch en alleen jij kan aangeven of iets beter maakt of niet, witte jassen doen graag beloftes die ze niet na kunnen komen of "we proberen maar wat want niet geschoten is altijd mis toch" (hiermee duidt ik bijvoorbeeld op voorstel epidurale injecties wat iemand mij deed maar wat het slechtste is wat ik in mijn geval zou kunnen doen). :wacko:

 

Helaas gaat het steeds wat slechter, vaker en heftigere zenuwpijnen maar ik ga maar gewoon door zoals ik nu ga, rustig aan dan breekt het lijntje niet :icecream:

Mbt de toekomst maak ik mezelf niet teveel meer wijs maar het is wel het enige waar ik nog wat aan heb ook al heb ik nu al, en zal ik ook nog wel even houden, geen idee waar dit gaat eindigen voor mij nu ik steeds meer specifieke klachten krijg die horen bij hetgeen ik heb.

 

Wel steeds moeilijker om zelf de boel id hand te houden/ moet een steeds groter stukje zelfstandigheid opgeven omdat ik het allemaal niet kan bolwerken zo: voelt vernederend maar aan de andere kant komt er hierdoor hopelijk wel meer ruimte voor mezelf want dat hb ik wel nodig zeg, phoe, 3jr pijn/stress achter de dingen aan moeten zitten uit levensbelang vreet behoorlijk op je in, op alle fronten.

 

Hoop dat de chirrug idd wat voor je kan doen en dat je daarnaast in aanmerking kan komen voor vergoeding vanuit: bij mij doen ze al moeilijk over de verdamper desondanks dat ik moet stoppen met roken, nou laat dan ook maar en ik rook dan ook nog steeds jointjes naast de olie en dat heeft nu maar even geen prio--> zie wel of roken nu idd iets teweeg kanbrengen na de operatie mocht deze nodig zijn anders heb ik helemaal niks om al die stress ergens kwijt te kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even hele andere invoeging op dit topic

ik had al vaker gehoord dat sommige goed helpen voor de pijn.

nu heb ik zelf al een rare afwijking waardoor ik pijn heel slecht voel eigenlijk pas al het te laat is en lichaam al schade opgelopen heeft.

vanwege het sporten heb ik eigenlijk een probleem gekregen waardoor ik chronische pijn heb.

maar wat het nu bij mij is. mijn pijn word veel erger als ik geblowed heb :wub:

krijg soms best een ondraaglijke pijn in men benen en knieën kan ik hier iets aandoen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat veroorzaakt je pijnen (zenuwen/ spieren of wat anders) en hoe neem je je cannabis tot je?

 

Bij roken en problemen met je aderen.. maar kan ook andere oorzaak hebben die pijn en dat je het pas

gaat ervaren na innname vd cannabis omdat dit je spieren ontspant ed.

 

Bij mij werkt canna in op de receptoren in mijn brein die pijnprikkels ed overdragen, ik verstoor de werking en kan daardoor beter met de pijn omgaan.

Voor iedereen zal dit anders zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel het op dat moment voornamelijk in men spieren.

vanwege het sporten heb ik problemen gekregen met men been spieren en patella.

Voel al vrij weinig pijn en hierdoor ben ik door gegaan met sporten waardoor mijn spieren steeds korter werden

en het sporen van mijn patella niet goed ging en vervolgens ook mijn kraakbeen onder mijn patella is zo goed als verloren gegaan. ( onsteking )

Moet ook constant rek oefeningen doen om de spanning tussen de spieren en mijn patella te verlichten.

 

normaal heb ik hier niet echt last van tenzij ik ga roken dan krijg ik enorm pijn in mijn bovenbeen spieren en de pezen naar de patella.

alsof er constante spanning is

Share this post


Link to post
Share on other sites

laatste afspraak pijnpoli gehad, de arts zei dat ze weet dat mediwiet helpt tegen pijn en een goed middel kan zijn tegen mijn chronische pijn, maar ze zei letterlijk dat ze het niet voor dufte te schrijven want anders kreeg ze op haar kop...................................

 

dus tramadol en temazepam mocht wel ( waar ik niet tegen kan!!!!) maar een plantje niet.

 

fok it, met dank aan wernard en sannie nu double fun en heribei staan!!!!! binnenkort even naar de huisarts om andere medicatie te bespreken, die sukkels van de pijnpoli zeiden dat ik het voortaan met de huisarts moet bespreken, want bij hun hoef ik niet meer te komen, er is toch niks aan te doen.........

 

die medicijnen wil ik niet, maar wil toch even tegen huisarts zeggen dat ik nu zelf kweek omdat ik niet ga betalen voor mijn medicijn ( huisarts schrijft het wel voor maar gen vergoeding....)

 

wat een waanzin in dit land, ongelofelijk.........we kunnen je niet helpen, hiero slik maar een hand vol pillen waarvan bewezen is dat je er bijwerkingen van krijgt.........chronische pijn is irritant, hopeloos wordt je er soms van.

 

Nu moet ik een spoedcursus loslaten volgen hahahahahah

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel klote dat ze je geen medicinale cannabis verklaring geven.........

Ik heb dan zelf ook chronische rugklachten bij een spier onder en boven in mijn rug die echt zwaar irritant vermoeiend pijnlijk kan steken.

Zelf ook diazepams waar ik letterlijk verslaafd aan geworden was na 4 jaar lang die zooi te slikken terwijl de pijn bleef.

 

Op eigen initiatief ook afgebouwd in 10 weken lang,ik ken geen verslavendere en mentaal/fysiek verdovende dope dan diazepam,

waar je echt niet cold turkey mee kan stoppen zonder (tijdelijk)half krankzinnig te worden en dingen als een hoge bloeddruk,waan ideeen etc etc.Dit bouw je per mg af per week als je sterk bent.....

Daarnaast was het effect ook dat ik die 4 jaar veel gemist heb omdat er veel langs me heen ging,

half verdoofd.....

Vandaar dat ik een redelijke pesthekel heb aan dat soort medicijnen,want het is in feite een zeer verslavende drug die je ook nog eens je persoonlijkheid af neemt jaren lang.

 

Daarna nog een ander soort pijnstiller,af en toe ibuprofrens,het hielp niks en gelukkig zag mijn huisarts wel in

dat ik beter een wietje kan roken en ik kreeg een medicinale verklaring gelukkig.

Ik heb hem de waarheid verteld dat de wiet uit de shops merendeels niet goed is of zelfs bewerkt en over het geld ''weggooien''of het niks is,ik kan dat ook niet meer betalen.

Ik heb hem verteld dat ik tot 5 planten voor me zelf kweek en hij gaf me groot gelijk,zei het enkel buiten zonder lampen etc.

Ik kan nu mijn eigen buitenwietje kweken tot 5 planten,waar ik woon pakken ze standaard tot 5 planten af binnen en buiten,maar met een medicinale verklaring laten ze je hier met rust.

Ook kan ik op recept wiet krijgen maar beetje duur....Dit word niet vergoed bij mijn verzekering.

 

Maar wat dat aan gaat heb ik een zeer goede huisarts,ik kom er al tig jaar lang en veel familie leden ook.

Ik wil hem nog een klein sampeltje geven als ik weer eens wat oogst,voor zijn collectie uit dank.

Een top wiet zoals je ze nooit in geen enkele coffeeshop zal vinden,puur natuur,een collectors item in deze donker gemaakte dagen omtrent goede zuivere cannabis wiet.

 

Het is een heksenketel waar we in leven als mensen die cannabis als medicijn gebruiken en zo opgejaagd worden,

het word tijd dat dat eens veranderd.

Cannabis is een kruid en medicijn door moeder natuur geschonken aan de mens,

het kan toch eigenlijk niet waar zijn dat een kruid ons verboden word?

 

Ejb,ik zou proberen met een advocaat te praten of er iets te regelen valt.

Volgens mij moet je nu onderhand recht hebben op een mediwiet verklaring,

een advocaat kan ik je echt sterk aanraden.

Het zou toch te gek en absurd zijn als 1 vrouw naar haar mening je je mediwiet verklaring ontzegt?

Ik zou daar echt zeker werk van maken,grote kans dat je toch wel gelijk krijgt via een advocaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dit was pijnpoli arts nummer 3...........................

de eertse zei: bewijs maar dat het werkt

tweede zei: pijn is op te lossen

derde zei: hier is niks aan te doen, ik durf niet

 

tsjah....ik ben er klaar mee, heb er geen energie meer voor, heb geen zin in een second opinion in een ander ziekenhuis....

 

en het mooie is, die pijnarts is ook anesthesist...nu moet ik al tijden een darmonderzoek, dat weiger ik omdat ik nu al niet kan slapen van de pijn, daar met een buis naar binnen, no way.........dus heb ik gevraagd om een roesje, wil ze niet want dat is gevaarlijk ( ze denken dat ik ziekte van crohn heb....)hahahah tramadol en temazepam niet?!?!?!? ik zei ik teken wel een verklaring dat het mijn eigen risico is....wilde ze niet.

Dus ik zei, ik kom wel terug als ik een bloedende poepert heb, mazz'l.........

 

zeikerds zijn het, ik ben er klaar mee...wat een tering zooi.....

 

nederwierie, je hebt gelijk hoor, daar niet van, ik stel je reactie ook op prijs hoor.......maar ik trek dat gedoe niet meer. Allemaal valse beloftes van die artsen.....de één zegt dit, de ander dat.....

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ejb

Heb je aangegeven dat je tot nr. 4 van het lijstje hoort, je alle andere middelen allang geprobeerd hebt, deze zeer slecht bevallen zijn en je nog te jong bent om je lichaam te gaan lopen verzieken met alle middelen die ze je wel willen laten nemen?

 

 

@nederwierie

:verrygood (sry hoor) lees je reply nog eens goed door...

 

een advocaat om een (nog) niet erkend geneesmiddel (cannabis dus) via de apotheek door een pijnpoli te laten voorschrijven/begeleidden en daarvoor een arts van een pijnpoli "aanpakken" dan maar?

 

waarop dan?

dat zij 1st alle andere wegen wil bewandelen dan canna?

het is nu eenmaal de weg (van de minste weerstand ook vooral) die ze behandelen.

 

hoor dat veel vaker (veel te): lotgenoten van mij zijn schijtsbenauwd voor medicinaal gebruik mede omdat ze bang zijn niet meer serieus genomen te worden dor de behandelaars (dat moet dan maar denk ik dan) alsook omdat in de reguliere sector canna pas op de laatste plaats komt ipv de 1e, 1 flink aan je verdienen.

1st aan de pammetjes, dan aan de opioden, dan aan de morfine

 

lever, mag, nieren kapot en geestelijk een wrak omdat je verslaafd bent aan al die troep en de bijwerkingen zijn ook niet niks en de dosis die je moet gaan nemen worden alleen maar groter naast wat je behandelaars, waar je beter kunt spreken van mishandelaars, nog kosten.

 

dit is een argument waar een arts op in dient te gaan en dan ook (je helpt ze er als het ware een beetje mee) samen met jouw tot besluit te komen dat canna inderdaad misschien wel de beste keuze is for the time beeing.

 

Kom je aan: ik wil canna want het werkt, schrijf maar ff voor dan kom je (waarom nou nog steeds) van een kouwe kermis thuis vrees ik

 

Wist je dat je recht hebt op een 2nd opinion EJB :verrygood :lol: ;)

 

Als je de verklaring hebt vd huisarts kan ik je sowieso aanraden om lid te worden van de mediwiet club, ga hier niet uitleggen waarom daar is Wernard zelf heel goed in, doet me eraan denken.. moet me lidmaatschap vernieuwen per 31-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb regelmatig contact gehad met wernard.......

 

en second opinion, geen energie voor momenteel, maar met de huisarts ga ik wel eff een goed gesprek aan, kijk dat darmonderzoek moet sowiezo ooit.....dus misschien ander ziekenhuis MET roesje.......

 

dus wie weet kaart ik het daar weer aan, eerst eff babbelen met de huisarts. Maandag fysio starten etc.

 

er zijn twee problemen, de darmen en de buikspier........

 

maar nu ga ik eff eten......ben gammel...eten is klaar.

 

laterszsz

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ellendig lange lap tekst,

maar aansluitend op het artikel van ejb

geeft het in meer nuances weer

welk een ellendige houding er heerst.

 

 

 

 

Rijksoverheid

 

 

9 mei 2011

 

Kamervragen over medicinale cannabis

 

Geachte voorzitter,

 

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van der Ham en Dijkstra (beiden D66) over de actuele situatie ten aanzien van medicinale cannabis (2011Z08184). Hoogachtend,

 

de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

 

mw. drs. E.I. Schippers

 

 

 

Antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van der Ham en Dijkstra (beiden D66) over de actuele situatie ten aanzien van medicinale cannabis (2011Z08184)

 

 

1 Wat is uw reactie op een recent artikel in de Annals of Oncology waaruit blijkt dat medicinale cannabis de eetlust van kankerpatiënten verbetert? 1) 1 De resultaten van dit onderzoek bevestigen de therapeutische werkzaamheid van cannabis. De behandeling van kankerpatiënten die chemotherapie ondergaan is een van de indicaties die in de brochure en op de website van het Bureau voor Medicinale Cannabis staan.

2 Is het correct dat het Bureau Medicinale Cannabis (BMC) na het algemeen overleg over de initiatiefnota "Toegankelijker medicinale cannabis" de recente klinische literatuur over medicinale cannabis heeft verzameld en dat de Commissie Farmaceutische Hulp (CFH) op basis van deze verzamelde literatuur een inschatting heeft gemaakt of een beoordeling van de rationele farmacotherapie zinvol is? Zo nee, wanneer zal deze inschatting worden gemaakt? Zo ja, wat was de uitkomst van de beoordeling?

2 Ja, dit is correct. Met de CFH is gesproken over de haalbaarheid van zo'n beoordeling. Volgens de CFH zijn sinds de laatste beoordeling nieuwe gegevens beschikbaar gekomen, in de vorm van klinische onderzoeken bij diverse indicaties. De kanttekening die hierbij werd gemaakt is dat de onderzoeken niet met gestandaardiseerde medicinale cannabis zijn uitgevoerd. Verder zijn de meeste onderzoeken, voor zover de CFH kon beoordelen, niet met de voorkeurstoedieningsvorm uitgevoerd. De voorkeur van toediening gaat uit naar inhalatie of met thee. Het blijft volgens de CFH onduidelijk in hoeverre de klinische resultaten met de cannabinoïden kunnen worden gebruikt om een weloverwogen oordeel te geven over medicinale cannabis. Voorlopig is de inschatting dat een beoordeling op dit moment niet zinvol is.

 

3 Doet het BMC op dit moment zelf onderzoek naar de medische effecten van medicinale cannabis, zoals de regelgeving voor Opiumwetvergunningen voorschrijft? Zo neen, wanneer zal het BMC aan deze taak voldoen?

3 Afgezien van het feit dat ik van mening ben dat dit geen overheidstaa k is (zie ook de reactie van mijn voorganger op de initiatiefnota van het Kamerlid Van der Ham, TK 2009-2010, 32159, nr. 3), zie ik op dit moment geen noodzaak van het (laten) doen van onderzoek naar medische effecten van medicinale cannabis. De beleidsregel (uit Beleidsregels Opiumwetontheffingen, Staatscourant 9 januari 2003, nr. 6) waar naar verwezen wordt is indertijd opgesteld om ervoor te zorgen dat er een geneesmiddel met medicinale cannabis ter beschikking komt. In het najaar van 2003 heeft het BMC de grondstof medicinale cannabis ter beschikking gesteld die van zodanige kwaliteit is dat de apotheker deze als magistrale bereiding, oftewel een geneesmiddel, aan de patiënt kan leveren. Hiermee is uitvoering gegeven aan de beleidsregel. Net als mijn voorganger vind ik dat er vervolgens een taak ligt voor een farmaceutisch bedrijf om een geneesmiddel op de markt te zetten en hier gaat een registratieprocedure aan vooraf.

4 Kunt u het overzicht van de CFH naar de Kamer sturen, of zelf een overzicht geven van de laatste stand van zaken in de wetenschap ten aanzien van ¬ klinische testen met - medicinale cannabis?

4 Het literatuuroverzicht dat met de CFH is besproken treft u als bijlage aan bij deze brief.

5 Kunt u voor de jaren 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 aangeven hoeveel doktersrecepten voor medicinale cannabis zijn verstrekt, hoeveel medicinale cannabis er is verstrekt via de apotheken en om hoeveel patiënten het gaat?

5 Nee, deze informatie is niet beschikbaar. Cijfers waar ik wel de beschikking over heb en die ik u kan geven zijn de hoeveelheden die aan apotheken zijn afgeleverd in de afgelopen jaren. Aan de hand van deze gegevens en de aanname dat de gemiddelde dagdosering 0,5 g bedraagt, kan een zeer globale schatting gemaakt worden over het aantal patiënten. Zeer globaal omdat medicinale cannabis voor verschillende indicaties gebruikt kan worden en per indicatie de dosering ook per patiënt kan verschillen. Daarnaast bepaalt ook de wijze v an toediening de hoogte van de dosering en ook deze hoogte kan per patiënt verschillen.

 

2006 2007 2008 2009 2010

 

Afgeleverd aan apotheken (kg) 58 72 85 91 102

 

Schatting patiënten 315 397 468 501 558

 

6 Zijn er officiële schattingen ten aanzien van het aantal mensen dat op dit moment overgaat tot coffeeshopcannabis of zelfteelt, omdat de apotheekvarianten niet voldoen? Zo neen, bent u bereid dit uit te zoeken? 6 Nee, voor zover ik weet zijn die er niet. Voor mijn beleid zie ik geen noodzaak dit uit te zoeken. Sinds 2003 bestaat er voor patiënten een alternatief, namelijk medicinale cannabis van het BMC waardoor ze niet meer afhankelijk hoeven te zijn van coffeeshops of zelfteelt. Het BMC heeft regelmatig contact met de patiëntenverenigingen, zoals de MS-vereniging Nederland. De vereniging geeft aan dat de meeste patiënten voldoende geholpen zijn met het huidige aanbod van het BMC.

 

 

 

7 Heeft het BMC variant MGC 1004 van Maripharm BV ingezet als proef voor een nieuwe variant voor medicinale cannabis? Wat zijn de resultaten? 7 Het BMC is afgelopen maart gestart met een proef met een vergelijkbare variant, de Bedica. Dit product is afkomstig van dezelfde teler die de huidige drie varianten aan het BMC levert. Het bedrijf Maripharm is niet door de selectieprocedure van het BMC gekomen. De proef loopt nog te kort om iets over de resultaten te zeggen. Over een jaar beslis ik of de nieuwe variant structureel wordt aangeboden.

8 Bent u bereid andere varianten in te zetten als nieuwe variant voor medicinale cannabis, waaronder Bedropur en AI94 van Bedrocan, en Marinol? Zo neen, waarom niet?

8 Net als mijn voorganger sta ik niet afwijzend tegenover een eventuele uitbreiding van varianten mits dit voorziet in een substantiële behoefte. Het BMC is dan ook afgelopen maart gestart met een proef met één nieuwe variant. Zoals ik al aangaf, als dit daadwerkelijk voorziet in e en substantiële vraag, dan ben ik bereid om ook deze variant structureel beschikbaar te stellen. Zoals eerder aan uw Kamer is gemeld (TK 2009-2010, 32159, nr. 3), is het niet haalbaar om voor iedere patiënt of zelfs een kleine subgroep een eigen variant beschikbaar te stellen. Aan het beschikbaar stellen van iedere variant zijn extra kosten verbonden. Deze extra kosten kunnen ervoor zorgen dat het BMC opnieuw geconfronteerd wordt met exploitatietekorten. Eén van de beleidsdoelstellingen was namelijk dat medicinale cannabis op een kostendekkende wijze beschikbaar zou worden gesteld. Zoals de zaken er nu voor staan functioneert het BMC kostendekkend. Een verdere uitbreiding is in de toekomst pas gerechtvaardigd wanneer aan de hierboven genoemde voorwaarden voldaan wordt. Een alternatief om het BMC kostendekkend te laten functioneren is door de extra kosten te verrekenen in de afleverprijs van de medicinale cannabis. Dit betekent ook een prijsverhoging voor de patiënt, hetgeen ik op dit moment niet wenselijk acht.

9 Wanneer komt er een herziene versie van de "Medicinale Cannabis informatiebrochure voor patiënten"? Wanneer komt er een herziene versie van de "Medicinale Cannabis informatiebrochure voor artsen en apothekers"?

9 De laatste versies van de brochures zijn van december 2009. Momenteel worden de brochures op een aantal punten aangepast en de vernieuwde versies zullen in juni van dit jaar verschijnen.

 

 

 

10 Welke zorgverzekeraars hebben medicinale cannabis in het aanvullend pakket hebben opgenomen? Welke verzekeraars vergoeden het uit coulanceoverwegingen?

10 Ik heb geen inzage in de aanvullende pakketten van de zorgverzekeraars. Mij is overigens wel bekend dat de Nederlandse associatie voor legale Cannabis en haar Stoffen als Medicatie (NCSM) een onderzoek onder zorgverzekeraars heeft uitgevoerd. De NCSM heeft dit onderzoek beschikbaar gesteld op haar website (www.ncsm.nl).

11 Bent u bereid met relevante zorgverzekeraars in overleg te treden en hen aan te sporen medicinale cannabis in aanvullende pakketten over te nemen, dan wel via een coulanceregeling te vergoeden? Zo neen, waarom niet?

11 Mijn departement heeft regelmatig overleg met zorgverzekeraars. Ik heb geen enkele invloed op hoe een zorgverzekeraar zijn aanvullende pakket samenstelt. Dit hoort eenmaal bij het zorgverzekeringsstelsel waarvoor we hebben gekozen. Het enige wat ik kan doen en dat is ook al gedaan, is voorli chting geven over medicinale cannabis en wat de rol van het BMC is op dit gebied. Mijn voorganger heeft uw Kamer vorig jaar juni het verslag van deze voorlichtingsbijeenkomst gestuurd (TK 2009-2010, 32159, nr. 6). Het aansporen van de zorgverzekeraar om alleen dit specifieke product in zijn aanvullende pakket op te nemen vind ik niet juist.

12 Wat zouden op dit moment de financiële consequenties zijn van het toevoegen van medicinale cannabis in het basispakket, de mogelijke voordelen ¬ minder gebruik van andere medicijnen ¬ meegerekend?

12 Op dit moment zijn onvoldoende farmaco-economische data beschikbaar die een goed beeld kunnen geven van de financiële consequenties van het toevoegen van medicinale cannabis aan het basispakket.

13 Welke fabrikanten staan op het punt staan om via klinische trials nationaal en internationaal naar de registratie van medicinale cannabis toe te werken? Wat is de prognose van aanbieding aan de autoriteiten, en registratie?

13 Ik heb geen toegang tot dit soort gegevens. In Nederland is het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) betrokken bij de verschillende fasen van het klinisch onderzoek. Het CBG heeft een geheimhoudingsplicht wanneer het gaat om registratieaanvragen in verband met de concurrentiegevoelige gegevens die bij het CBG worden aangeleverd. Om dezelfde reden maakt het CBG geen namen van fabrikanten bekend. Het is uiteindelijk aan de fabrikant zelf of en wanneer hij bekend maakt dat er een nieuw product aankomt. Zo laat een Brits bedrijf via de media weten dat zijn mondspray, die onder andere bestaat uit een extract van medicinale cannabis, in het Verenigd Koninkrijk en Spanje is aangeboden voor registratie. Ook is bekend dat er in Nederland ontwikkelingen zijn op het gebied van een te registreren geneesmiddel met medicinale cannabis. Mijn voorganger heeft zelfs besloten de beschikbaarheid van medicinale cannabis voorlopig voort te zetten om deze ontwikkeling een serieuze kans te bieden (TK 2007-2008, 24077, nr. 200). Het is niet bekend wanneer dit bedrijf zijn product aan kan bieden voor registratie.

14 Onder welke voorwaarden bent u bereid medicinale cannabis op te nemen in het basispakket? In hoeverre wordt uws inziens op dit moment aan deze voorwaarden voldaan?

14 De voorwaarden voor opname in het basispakket voor medicinale cannabis zijn niet anders dan de voorwaarden die ook gelden voor andere geneesmiddelen dan wel magistrale bereidingen. Voor geneesmiddelen betekent dit dat er op zijn minst sprake moet zijn van een registratie. Voor magistrale bereidingen moet er in ieder geval sprake zijn van rationele farmacotherapie. Ik verwijs u naar de brief van mijn voorgan ger (TK 2009-2010, 32159, nr. 3) waarin dit ook uitgebreid aan de orde is gekomen. Voor de beantwoording van het tweede deel van uw vraag verwijs ik u naar mijn antwoord op vraag 2.

 

 

1) "Delta-9-tetrahydrocannabinol may palliate altered chemosensory perception in cancer patients: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled pilot trial", Annals of Oncology (februari 2011).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...