Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr.LivingStoned

Stekken maken

Recommended Posts

Hoi masteryero, yeah dat zoeken door die berg info was het voor mij ook om dit stukje te schrijven. En het gebrek aan foto's bij de andere topics ondertussen.

 

Stekken buiten in propagator zou prima moeten lukken, beetje in de schaduw houden wel. De volle zon zal ze te snel garen. Ik vermoed buiten dat het veelal te heet word en dat je vooral daar problemen mee zal hebben .. gewoon buiten in volle grond is het me ook al gelukt om te stekken .. stukje afsnijden in de rhizopon en er naast de grond in met omgekeerde fles. Eigenlijk is er niets makkelijker dan stekken maken. :yummy:

 

He homegrower1967, nou je kan nog makkelijk tot einde september snijden en later, maar dan heb je gewoon lange revegg tijd voor de boeg, het kan wel voor die ene ultieme moeder die je in de voorzomer vergeten bent maar echt makkelijk maakt dat het er niet op. De dagen beginnen nu al tekorten weer en ik snij de moeders toch al voor einde deze maand terug naar binnen. En zelf dan denk ik dat ik nog wel wat revegg verschijnselen ga zien, niet zo heel erg, het kost vooral tijd. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_6979_7024_74220.jpg

Zo stekken maken gaat ook uitstekend.

 

Binnen 2 a 3 weken zitten er wortels aan en na tijdje is dit t resultaat.

 

gallery_6979_7024_290002.jpg

 

Knip de onderste takjes eraf, zet ze in een glas water of direct in zaai/stekgrond, wat mijn andere alternatief is en binnen 2/3 weken geworteld.

gallery_6979_7024_183519.jpg

11 juni

gallery_6979_7024_10303.jpg

16 juni

nu

gallery_6979_7024_365205.jpg

 

Je hebt heel veel methodes om stekken te maken, de ene is wat eenvoudiger als de andere.

 

Ik maak de bladeren ook nooit nat.

 

Fijne avond nog Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van die linker plant op de laatste foto heb je wel erg veel stekken gesneden :yummy: Blowsterke :specool

expirimenteren is leuk en leerzaam :wub:

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Blowsterke, het ziet er zoals altijd toppie uit bij jouw :rolleyes: prachtig hoor.

 

 

 

Ik had nog even foto's van hoe de wortels eruit zagen in de Rootrainer na al deze tijd. Want ik gebruik/misbruik deze ipv de bekende pieterpotjes(1literpotjes) en laat ze vrolijk tot wel 3 weken in deze krengen staan, met wortelen bij weliswaar. ;)

 

gallery_10252_8198_83051.jpg

gallery_10252_8198_198348.jpg

gallery_10252_8198_314548.jpg

 

Vandaag zijn ze de 6L potjes ingegaan met flinke schep wormenhumus en een berg bat-mix :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes hoor en n hoop worteltjes zeg

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie start stekken hoor :rolleyes:

Je kan dat dus open klappen die potjes, wel handig, geen beschadiging aan de wortels ;)

 

Succes,

 

El Fish :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thx, je kan ze inderdaad gewoon openklappen, je hebt geen beschadigde wortels ermee en het is prima herbruikbaar. De combi zaai&stekgrond met cocopeat plantaarde-compost geven mooie vast kluitjes die makkelijk uit de enveloppe gehaald kunnen worden. Wortelen lukt me bijna op alles, maar ik vind dit toch een heel prettige en makkelijke manier als je op aarde kweekt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dr-livingstoned,

Zien er indd goed geworteld uit en is best handig dat je ze gewoon kan herbruiken.

Die kunnen gelijk op de eind plaatsje komen ;)

 

Succes

 

Gr Michael :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dr

 

Mooi hoor dat jonge grut

Makkelijk die uitklap bakjes ;)

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michael, inderdaad ze kunnen makkelijk naar hun definitieve plek gelijk, de wortels blijven goed doorgroeien in deze boekjes, ze worden toch naar beneden geleid waar de tip getopt word. Het scheelt me keertje overplanten en ik moet zeggen dat ik ook erg weinig stilstand bemerk na het overplanten, ik vermoed door de grote van de wortelkluit.

 

Hi Knutsel, herbruikbaar is hier toverwoord hihihihi het zal niet voor iedereen en alles geschikt zijn, maar voor mij is het toch weer eitjes van Columbus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog effe over in de propagator buiten: het is ongunstig omdat de temperatuur niet stabiel is, en kan ongunstig zijn ivm te veel licht, da's ook niet goed met stekken. Je wil de plant niet te veel op gang brengen want ze heeft nog geen wortels. Ik heb stekjes gemaakt onder een 18 watt spaarlampje in een ikea kapje, dat gaat prima. Lich is in eerste instantie niet zo veel nodig, beste wel een zo blauw mogelijke kleur, dat werkt heb ik persoonlijk als ervaring het beste (6000K +).

Share this post


Link to post
Share on other sites

He,,

 

Je hebt het echt super duidelijk maar ook enorm mooi verteld :wacko:

 

Respect voor jou!

 

En bedankt voor je informatie :o

 

Gr Bud

Share this post


Link to post
Share on other sites

whohoaw dit is duidelijk!

 

Nu zal ik ook eens proberen stekken te maken met die roottrainers ;)

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat doe je NOOIT:

 

 

Het deksel van je propagator nemen om de plant eens even een paar uur verse lucht te geven om het medium beetje droger te krijgen bij een temp van 32 graden. :)

 

Resultaat: Opnieuw beginnen! Na minder dan half uur gaan alle kopjes neer, na ongeveer 1.5 uur zijn alle bladeren opgekruld, na 2 uur kan je nieuwe stekken snijden :)

 

Las hier in de topic dat een droger medium beter is voor snelle worteling. Dus even open laten om beetje te verdampen leek me geen slecht idee, stekken staan immers al een 6 tal dagen, dacht zo bij mezelf :P , kunnen wel wat hebben dan, ja niet dus :)

 

Goede raad, beter een beetje te nat in het medium en een propagator waar de druppels aan de zijkant van lopen dan eventjes in de gewone lucht bij een hoge temperatuur ( geen idee wat het effect geweest was bij 23 graden of zo, maar heb er geen goede hoop op ). Stekken zagen er fantastisch uit tot zo'n 3 uur geleden, nu eens zien hoeveel er dit nog te boven komen, schat zo'n 30 % en dan vooral de stekken met de dunste stelen maken gelijk het meeste kans.

 

Stekken niet overschatten is dus de boodschap, zijn niet zo sterk als hun moeder, dat staat voor mij nu ook vast :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat snap ik wel maar vanaf moederplant hoe maak ik die en hoe houd ik die zo

dat snap ik niet.

 

 

 

groetjes timmerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

een moederplant is gewoon een vrouwlijke plant die je in de groei houd door minimaal 18 uur licht te geven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stikkie 2.0/ oke Stikkie 2.0 je zet hem in groei op 18/6 tot daar snap ik het, kun je mij het uitgebreid uitleggen ook welke voeding je gebruik en hoe het precies gaat

 

 

 

groetjes timmerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

gwoon een goede groeivoeding :wacko:

 

zelf heb ik goede ervaring met mam en calgel beide van biogreen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik bio-g-power wortel/groei/bloei en power top en aarde compo

dus ik blijf heel de tijd op 18/6 zowel wortel als groei en blijf heel detijd op groei

als ik het goed begrijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat begrijp je goed, maar hou er rekening mee dat je geen bloei voeding of iets dergelijks mee geeft.. (powertop)

 

en een beetje zelf zoeken en lezen zou je sieren.. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jongens bedankt voor de advies.

 

ga over 3 weken mijn hok verbouwen wil gelijk goed beginnen met

moederplanten maken stekken en kweken gaat er goed uit zien verheug me er nu al op

kan niet wachten.

 

goede advies altijd welkom.

 

 

groeten timmerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...