Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bubbleblower

Oplossing tegen toprot, meeldauw, bladproblemen, roestvlekken, bladluis, mineervlieg, spint, te hoge luchtvochtigheid, botrytis, taksterfte, vruchtrot

Recommended Posts

septoria apiicola, cylindrocladium, colletotrichum, andere schimmels en ongedierte, alsmede voor gezondere, lekkerdere wiet en veel meer opbrengst.

 

Die kan meteen in het Guinness Book of Records voor langste topictitel op het wietforum :)

Maar dit is wel een heel serieus onderwerp. Part 1:

 

Enkele maanden geleden kwam ik dat verhaal van het effect van UVB op de hoeveelheid THC tegen -niet meteen wegzappen nou- en das typisch zoiets dat ik maar wat graag wil geloven. Het onderzoek waarop al die verhalen gebaseerd zijn stamt echter uit 1987 en als meer UVB tot meer THC zou leiden moesten er recentere studies te vinden zijn die dat aantonen. Dus daar ben ik naar op zoek gegaan. Enig overtuigend bewijs dat UVB inderdaad de hoeveelheid THC verhoogt heb ik niet kunnen vinden, maar wel enorm veel andere informatie, die minstens net zo interessant is.

 

Het begon met studies waaruit bleek dat bloemen niet lekker ruiken of mooie kleuren ontwikkelen zonder UVB, vruchten hun kleur en smaak net zo min en dat mét UVB meer smaakstoffen en anti-oxidanten worden ontwikkeld en bovendien dat schadelijke insecten UVB licht mijden, alsmede planten die onder UVB zijn opgegroeid (dat laatste doet vermoeden dat de planten er sterker door worden). Artikelen waaruit dat globaal blijkt kun je hier en hier vinden en lezen wat makkelijker weg dan de gememoreerde onderzoeken.

 

Daarna kwam ik toevallig kort na elkaar een paar foto's van toprot tegen hier op het forum en hoewel ik daar zelden last van had was ik er toch van onder de indruk. Mogelijk is er een bijzondere reden waarom men er ineens veel meer last van heeft. Dus ging ik op zoek naar een oplossing daartegen en kwam op nog veel interessantere informatie uit.

 

Het is heel belangrijk te beseffen dat je ALTIJD last hebt van gewasschade.

Je merkt dat alleen de meeste keren niet, omdat je er dus altijd last van hebt.

Allerlei micro-organismen zijn voortdurend bezig zich te goed te doen aan jouw wiet <_< :rofl

 

Ok, de meest interessante informatie. In één van de vele studies van de WUR naar het effect van wel of niet UV doorlatende kasdekmaterialen viel het op dat in de UV doorlatende kassen men nagenoeg geen last van schimmels had, terwijl in de andere kassen de situatie "normaal" was.

Dat leidde tot het idee om een UV module te ontwikkelen die de planten hiertegen behandelt.

Met behulp van deze behandeling wist men de gewasschade, die normaliter zo'n 30% bedraagt in de laatste 3 weken te reduceren tot 0%!

Dit is uitvoerig getest op allerlei soorten gewassen tegen allerlei soorten schimmels dus niet alleen met die komkommers. Op basis daarvan is het gepatenteerd en het patent beschrijft in detail de grote voordelen die -zeker wietkwekers- bij een dergelijke behandeling hebben. Het beschrijft o.a. waarom de behandeling tot een significant hogere oogst zal leiden, zelfs als je de gewasschade buiten beschouwing laat.

 

Dit is in ieder geval geen broodje aap verhaal, maar de nieuwste, internationaal gepatenteerde technologische ontwikkeling van één van de meest vooraanstaande onderzoeksbureaus ter wereld. Bedenk overigens dat ze die UVC alleen gebruiken om aan ARBO voorwaarden en internationale compliance regels te voldoen; noodzakelijk voor een patent. UVB en UVA veroorzaken huid- en oogschade en zijn ......verwekkend.

Je planten zijn veel meer gebaat bij UVB dat hetzelfde effect heeft, maar ook de overige gunstige effecten, terwijl UVC je planten juist verbrandt. Waarom ze het toch gebruiken in de argrarische industrie is omdat de voordelen van de lagere gewasschade opwegen tegen de verliezen door het wegbranden van de -onderste- bladeren.

 

Zo, nu heb ik eerst wel een :D verdiend. Part 2 volgt.

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier bestaat al een topic over (vermoedelijk meer).

 

KLIK.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit//parkeerwachter

 

Mooi kweekje wat je daar hebt <_<

 

Op jouw topic mag niet meer gereageerd worden -heb al een waarschuwing aan mijn broek, jaja- anders had ik erin kunnen benadrukken hoe je altijd baat bij deze behandeling hebt en waarom je uiteraard UVB moet gebruiken.

Ook heb ik een wat praktischere- en goedkopere manier gevonden om de UVB toe te dienen zeg maar en alles tot op de uW/cm2 per nanometer uitgerekend.

 

Als iedereen eenmaal begrijpt hoe groot de voordelen zijn van UV behandeling verdient jouw topic zeker een sticky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, het is een beetje ouwe koeien, dat wel. In het lab gaan we controleren of UVB een positief effect heeft op de ontwikkeling van THC of andere cannabinoïden. Daar is al wel spaarzaam onderzoek over maar niet echt veel. Veel MH lampen geven UVB straling (afhankelijk van de glassoort), zie ook de Sun Pulse test die we hebben uitgevoerd.

 

UVB is mogelijk niet in alle stadia positief voor de plant. Die groeiremmende werking is voor sativa's wellicht interessant maar je indica wil je niet nog kleiner hebben. Dus het komt ook aan op wanneer toe te dienen. Veel bronnen spreken over de laatste weken van de bloei. Affijn, weer wat om uit te testen <_<

 

UVC is op dit moment niet iets dat zomaar door de amateur moet worden toegepast. Dosis UVC worden in ziekenhuizen nauwkeurig bijgehouden bij bijvoorbeeld de hebandeling van huidziekten.

 

Baanbrekend en nieuw is het niet meer: eerste publicaties die je nu aanhaalt zijn twee jaar oud, maar er zijn oudere onderzoeken bekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, bij belichting van bijvoorbeeld exceem patiënten met UV-A en UV-B wordt ook al bijgehouden hoeveel joule zij gehad hebben. Dit wordt bijgehouden omdat ook grote hoeveelheden A & B de kans op mutaties in het DNA mogelijk maken.

 

Dus ook zeker niet te licht denken over A & B, sowiso een vette zonnebril op zetten (doe ik sowiso trouwens al bij m'n lampen).

 

Zou de sunpulse een quartz mantel hebben ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
UVB is mogelijk niet in alle stadia positief voor de plant. Die groeiremmende werking is voor sativa's wellicht interessant maar je indica wil je niet nog kleiner hebben. Dus het komt ook aan op wanneer toe te dienen. Veel bronnen spreken over de laatste weken van de bloei. Affijn, weer wat om uit te testen <_<

 

Ik ben voorlopig al tevreden met een overall veel beter resultaat.

 

UVC is op dit moment niet iets dat zomaar door de amateur moet worden toegepast. Dosis UVC worden in ziekenhuizen nauwkeurig bijgehouden bij bijvoorbeeld de hebandeling van huidziekten.

 

Zou er zeker niet aan beginnen, omdat je echt precies moet kunnen doseren en daar veel know how voor benodigd is. Ook het werken met UVB is gevaarlijk, maar dan nog meer voor jezelf dan voor de plant. Je kunt niet zo maar hoge doses UVB geven zonder serieuze voorzorgsmaatregelen.

In principe mag je nooit in je hok als je UV aanstaat en al helemaal nooit in dat licht kijken. Het is niet voor niets dat je deze lampen niet kunt krijgen als je geen medische instelling bent of zo. Voorzichtigheid is echt geboden.

 

Toch wel bijzonder Kees hoe jij je meeldauw probleem aanpakte. Alsof je met een kanon op een mug schiet :rofl

Net ook je buitenaardse kweekhok gezien en ik ga voortaan zeker nog van je leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou de sunpulse een quartz mantel hebben ?

Dat moet wel, gewoon glas laat UV niet door. Sommige lampen hebben quartzglas dat UVB doorlaat, anderen niet. Je kunt bij de fabricage can het glas bepalen of het wel of niet UV doorlaat door bepaalde toevoegingen aan het glas. Zoek maar eens op doped quartz glass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...