Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest elmanito

Door blowen helemaal de weg kwijt (of niet)

Recommended Posts

Guest elmanito

Jongeren die blowen kunnen hierdoor een psychose ontwikkelen. Training leert hun vaak wanhopige ouders daarmee om te gaan.

 

‘Mijn zoons blowden allebei, maar dat wist ik helemaal niet. Ik kreeg pas door wat er aan de hand was toen mijn zoon volkomen onbereikbaar was,’’ vertelt Marianne (51).

 

,,Het was zo extreem dat ik met hem naar de crisisdienst ben gegaan. Hij bleek een psychose te hebben. Zijn broer heeft zich daarna vrijwillig laten screenen en bleek ook psychotisch te zijn.’’

 

Ouders van blowende jongeren zijn vaak ten einde raad. Waarschuwen heeft weinig zin. De vriendengroep die zegt dat blowen oké is, is voor jongeren relevanter dan de mening van de ouders. Verbieden helpt niets, want ze doen het toch wel, al dan niet stiekem.

 

Als ouders geluk hebben, komt hun kind zonder al te veel kleerscheuren door de cannabisperiode heen. Maar bij één op de 15 tot 25 jongeren zijn de gevolgen ernstig. Jaarlijks maken naar schatting 4000 jongeren een psychose door.

 

Hoeveel daarvan gerelateerd is aan cannabisgebruik, is niet bekend. Wel staat vast dat gezonde jongeren, die geen aanleg hebben voor psychose, die kunnen ontwikkelen door te blowen. En dan zit je kind ineens in een psychiatrische kliniek.

 

Medicijnen kunnen de symptomen onderdrukken. Maar een probleem is dat jongeren zich na verloop van tijd zo normaal voelen, dat ze hun medicatie laten staan en opnieuw gaan blowen om actiever te worden of juist rustiger. En dan kan de psychose opnieuw opduiken.

 

Voor de ouders van deze kinderen is Family Motivational Intervention ontwikkeld, waarin ze anders leren praten met hun kind. Maarten Smeerdijk van de afdeling psychiatrie van het AMC deed een door de Stichting ZonMW gefinancierd onderzoek naar de effectiviteit van deze training.

 

,,Afkeuren of controleren levert een kind op dat zich terugtrekt of in de tegenaanval gaat. Daarom leren ouders zich te verplaatsen in hun kind. Ze leren bespreken waarom het cannabis gebruikt.

 

Smeerdijk: ,,Veel ouders denken dat een kind met een psychose zijn gedrag niet wil veranderen. Maar vaak kan hij dat helemaal niet. Dat is een groot verschil.

 

,,Het is niet de bedoeling van de training dat ouders cannabisgebruik goedkeuren; ze leren er op een andere manier mee omgaan. Ze accepteren dat hun kind zijn eigen builen moet vallen; dat boos worden niet helpt, maar communiceren wel.’’

 

De jongeren - meestal jongens - om wie het gaat zijn tussen de 18 tot 27 jaar en hebben een psychose ontwikkeld. De meesten wonen thuis. Hun ouders zijn zo blij dat ze eindelijk ergens terechtkunnen met hun problemen, dat ze er alles voor over hebben om de twaalf sessies van drie uur bij te wonen.

 

Op ‘De Mat’ spelen de deelnemers conflictsituaties na. Ook leren ze motiverende gesprekstechnieken. Daar komen nieuwe inzichten uit. ,,Het zou kunnen dat ouders afspreken met hun kind dat het thuis geen cannabis meer rookt,’’ legt Smeerdijk uit. ,,Ook komt het besef dat het probleem niet van het kind is, maar van de ouders zelf. Hun zoon vindt het misschien wel prima zo.

 

,,Gedragsverandering gaat in fases. Het gaat erom geen monoloog te houden, maar te luisteren naar je kind. Een kind dat overweegt te stoppen, maar nog niet zo ver is, voelt zelf waar het mee bezig is. Je kunt dan open vragen stellen, zodat het meer gaat nadenken.’’

 

Marianne volgde ook de training. Ze is er enorm enthousiast over. ,,Ik leerde weer contact met hem maken. Daarvoor kwamen we in een patstelling terecht. Ik was woedend over zijn cannabisgebruik. Nu praten we erover. Ik heb tot tien leren tellen en kan ze nu hun weg laten gaan. Al heb ik wel wat tranen gelaten om te accepteren dat er dingen zijn die hij simpelweg niet kan, zoals afspraken nakomen. Een reis kan soms al te veel voor hem zijn omdat het druk is in de tram.’’

 

De resultaten van de training zijn indrukwekkend. Bij de ouders die de training volgen, stopt 43 procent van de kinderen met cannabisgebruik, bij de controlegroep is dat 21 procent. Ook de hoeveelheid cannabis daalt sterk.

 

In de FMI-groep is dat gemiddeld 0,4 gram tegen de 1,9 gram per keer die gebruikt werd in de controlegroep. Smeerdijk: ,,Dit zijn cijfers over de eerste drie maanden na de training. We weten niet hoe het effect is op de lange termijn, maar ik heb goede hoop dat ook die resultaten positief zijn.’’

 

Mariannes zoon knapt enorm op sinds hij niet meer blowt. ,,Ik zie dat hij steeds meer vrienden krijgt die niet gebruiken. Hij doet nu ook vrijwilligerswerk. Wat ik heb geleerd, pas ik nog steeds toe. Eerst moet je jezelf forceren, maar als je merkt dat het werkt, gaat het steeds meer vanzelf.’’

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat allemaal niet niets hoor die psyschoses :S

maar is volgens mij ook allemaal een beetje overdreven en bangmakerij... (werkt wel (een beetje))

1/25 jongeren ? dan zouden er in mijn omgevening in de afgelopen jaren hier en daar toch al wel aan het psychosen geweest zijn :S

Volgens mij zijn dat ook wel bapaalde types die last krijgen van psyschoses ? (meeloper, iemand die zelf al beetje instabiel is) iemand miss enig idee ?

 

Peace,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn het idd ook vaak mensen die niet sterk in hun schoenen staan.

Je moet wel begrijpen dat wiet een psychoactieve werking heeft... als je elke dag blowd dan merk je dat effect niet.. MAAR het is er wel.. en dan kun je "vergeten" dat je steeds onder invloed bent.

Verder denk ik niet dat je zomaar psychisch kan worden van een beetje blowen.

Het ligt er heel erg aan of je teruggetrokken bent veel vrienden hebt.. als je ermee begint... ben je ongelukkig depessief of niet lekker in je vel.

dan kun je je rot gaan voelen.. en misschien kan dat wel erger worden.

 

Verder zou ik me er niet zo druk om maken.

Als blowen wat meer geaccepteerd zou zijn dan zou de gebruiker zich er ook beter onder voelen.. netzoals je in de zomer of met een feestje een biertje op tafel zet rook je dan gewoon een sticky.

Daar moeten we heen. inplaats van demoniseren.

 

dan is iedereen weer blij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof toch dat cannabis voor sommige mensen niet gezond is, ongeacht of ze zich goed voelen in hun vel of niet.

Sommige hebben nu eenmaal een "aanleg" voor psychoses, dit kan getriggerd worden door cannabis.

 

Als blowen wat meer geaccepteerd zou zijn dan zou de gebruiker zich er ook beter onder voelen.. netzoals je in de zomer of met een feestje een biertje op tafel zet rook je dan gewoon een sticky.

Daar moeten we heen. inplaats van demoniseren.

<_< Was het maar waar.. nu zal je toch echt ergens achter de struiken moeten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zullen wij eens in de gaten gaan houden hoeveel mensen en jeugd de weg kwijt zijn door gezuip?

 

dan zullen de kranten erg dik gaan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"bij één op de 15 tot 25 jongeren zijn de gevolgen ernstig"

"hoeveel daarvan gerelateerd zijn aan cannabis gebruik, is niet bekend!"

 

 

lijkt me heel nauwkeurig, dat onderzoek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De onderzoeken slaan nergens op.

Dat betekend dus, dat er tussen jullie en mijn vrienden groepen allemaal gekke tussen rond lopen.

Want tsja 15 op de 25 mensen hebben er ernstige gevolgen van.. Dat is meer als de helft dus hebben wij allemaal gekke vrienden.

Of nog sterker, mischien zijn we zelf wel gek.

En houde we ons zelf voor de gek.

 

Je kan ook iemand gek laten zijn, stel ik ga naar shownieuws en ik blijf doordrammen dat ze moete uitzenden dat de WTC aanslagen nep zijn.

Zij bellen de politie ''Er staat een gek voor de deur die al een uur roept dat we iets moeten uitzenden''

Politie komt, die heeft alleen al gehoort dat ik gek zou zijn dus die rekent mij zonder pardon in.

''Jij bent gek!''

 

Maar je kan dat nouw ook weer zo bekijken, omdat hun naif zijn ben ik gek.. Maar zijn hun dan niet eigenlijk gek ? Gek dat ze naif zijn en niet veel dingen willen inzien ?

 

Ik merk ook vaak, dat mensen gek worden gemaakt en dat de media hulpt geeft in een plegen van gekke akties.

B.v ; Deze week vermoord er een man zijn gezin. Dit zou naar mijn idee niet op het nieuws moeten komen.

Dat gebeurt wel, en elke keer dat dit gebeurt en uitgezonde word hoor je de volgende week daarop weer zo'n bericht!

 

Mensen zien, Kopieren en doen.

 

Veel mensen worden gecreerd in hun doen en laten.

Dat zijn mensen die vaak veel TV kijken.

Vandaar dat er nu ook mensen geloven dan 15 op de 25 blowers gek zijn.

 

En Digibetic ik ben het totaal met jouw eens.

Als ik een drank drink in een verre mate, dan heb ik mezelf ook niet meer onder controle.

Omdat ik vaak in me hoofd nog met bepaalde dingen zit.

Door het blowe praat ik er juist over en op een rustige manier ook..

 

Maja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat niet velen weten is dat je ook een psychose kan krijgen van alcohol. treed enkel op bij zwaar verslaafden en het noemt delirium tremens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gezeik hier, ik blow graag een jointje..

Drink graag een biertje enja soms ook teveel.

Maar als ik zie wat sommigen van m'n vrienden drinken elke week, vrijdag en zaterdagnacht.

Om nou te zeggen dat dit goed is? Sommigen van hen vergeten heel rap dingen.

Ze hebben problemen met hun geheugen en ze zijn pas 18-20jaar oud.

 

Ik voorspel een grote golf van korsakov binnen een jaar of 20..

Dit komt ook door alcohol, maar of zo'n dingen in de krant komen?

De gevolgen zijn pas op latere leeftijd merkbaar hé, dan praten ze er niet over..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik heb deze topic ook geplaatst om een discussie te starten over dit onderwerp.Vaak krijgt het Cannabisgebruik de schuld dat men in psychose terecht komt, maar meestal is het al latent aanwezig, waardoor het roken van een joint de trikker kan zijn, maar niet de veroorzaker.

Ook door schildklierklachten bv kan men in een psychose raken.Veel onderzoeken zijn oppervlakkig opgezet, waardoor men al gauw de wietplant de schuld geeft, terwijl er iets anders aan de hand is.

 

Wel is het zo dat personen die aanleg hebben voor depressiviteit geen indica variëteiten moeten roken, maar beter sativa' s kunnen roken.Dat is mijn persoonlijke mening, alhoewel hier geen echt onderzoek naar gedaan is jammergenoeg.

 

Namaste <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben al jaren de weg kwijt en ik blow niet eens <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...