Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ganjamin

Ganjamin 1ste balkonkweek

Recommended Posts

Hallo beste medekwekers,

 

Ik ben een 21-jarige belg die al enkele jaren blowt, maar woon jammer genoeg nog bij de oudjes. Een plant zetten was dus niet echt evident. Nu zijn we 2009 en vond ik het toch eens tijd om een poging te ondernemen. Via een vriend heb ik een zaadje Strawberry Blue gekocht en dat zaadje heb ik op 19 mei laten ontkiemen door het in een klein potje met natte tissues te leggen. 3 dagen later was er een worteltje van 3 mm uitgegroeid en heb ik het voorzichtig 2cm onder de aarde gestoken. Het betreft hier een kleine plastiek bloempot van een liter inhoud ongeveer die ik heb gevuld met gewone potgrond. De plaats waar mijn plant staat is op ons balkon thuis, redelijk goed beschut tegen zware onweders en dergelijke.

 

Hieronder een foto van 25 mei toen het plantje net boven de aarde kwam piepen:

gallery_21254_8126_183357.jpg

 

Op 1 juni enkele nieuwe foto's gemaakt, alles ziet er normaal uit:

gallery_21254_8126_161085.jpg

gallery_21254_8126_118128.jpg

gallery_21254_8126_1886.jpg

 

Dan vandaag (13 juni) opnieuw enkele foto's gemaakt:

gallery_21254_8126_16932.jpg

gallery_21254_8126_58954.jpg

gallery_21254_8126_99157.jpg

 

Nu heb ik dus het probleem dat de plant sinds de 2de reeks foto's op 1 juni nauwelijks gegroeid is en dit is al 12 dagen geleden.

Je ziet duidelijk dat de onderste kiemblaadjes aan het afsterven zijn, wat normaal is, maar dat de plant zelf niet gegroeid is.

Ik geef de plant om de 2 dagen wat water en giet er ook wat in het schaaltje zodat de wortels van onderen ook water kunnen opzuigen.

 

Enkele vrienden van me zijn gisteren naar een growshop geweest en ze hebben mijn probleem aangekaart bij de verkoper, die zei dat de voedingsstoffen al allemaal weg zijn uit de kleine pot aarde. Ik zou mijn plant moeten verpotten naar een grotere pot met nieuwe verse potgrond. NPK korrels en wortelstimulator raadde hij af omdat dit meer voor grotere plantages bedoeld is en dit nogal vrij kostelijke producten zijn. Ik gebruik dus momenteel ook geen producten, gewoon puur natuur.

 

Nu heb ik ook enkele vragen bij dit verpotten:

Moet de grond droog zijn om de plant te verpotten?

Mag er nog een kluit aarde van de vorige grond aan de wortels hangen bij het verpotten of moet ik ervoor zorgen dat die oude aarde zoveel mogelijk van de wortels verwijderd is?

 

Heeft iemand anders nog verdere suggesties of uitleg omtrent mijn probleem?

 

Alvast bedankt,

Peace out

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag landgenoot,

 

kiemblaadjes die afsterven is wel normaal volgens mij. voeding tekort zou ik niet weten, vind toch dat je blaadjes mooi groen zijn. Vriend van mij heeft wel een zeflde symptonen gehad, 1 van zijn plantjes stopte plots met groeien. Toen heeft ie maar het betreffende plantje uit de grond gedaan en wat bleek ... Alle wortels waren door 1 of ander beest weggegeten... Ben wel vergeten hoe dit beestje noemde, maar weet wel dat er niets aan te doen was. Iemand die dit kent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft gewoon veel teveel water! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staat inderdaad op alle foto's in de blubber. Onze lieve schatten houden daar niet van. Ik kan het weten want heb zelf dezelfde fout gemaakt afgelopen jaar.

 

Dus water terugschroeven! Grond mag niet uitdrogen, maar die kant op is beter dan te nat.

 

Komt allemaal nog wel goed.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan om morgen het plantje te verpotten naar een pot met 13 liter inhoud met verse potgrond.

 

Heb een goeie pot gevonden, maar onderaan zitten er nogal grote gaten in. Zullen de wortels daar niet helemaal door beginnen groeien na verloop van tijd? De gaten zie je duidelijk op deze foto's:

gallery_21254_8126_56490.jpg

gallery_21254_8126_36371.jpg

 

Ook zou ik graag nog antwoord krijgen op de volgende vragen voor het verpotten:

 

Moet de grond droog zijn om de plant te verpotten?

Mag er nog een kluit aarde van de vorige grond aan de wortels hangen bij het verpotten of moet ik ervoor zorgen dat de oude aarde zoveel mogelijk van de wortels verwijderd is?

 

Groeten,

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

He there,,

 

Aarde laten zitten aan de wortels en het nieuwe medium vantevoren al lekker inwateren....

 

Groeten Stokey.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High iedereen,

 

Gisteren de plant verpot en vandaag enkele foto's getrokken terwijl ze lekker van de zon genoot.

De macro-functie op mijn camera doet soms wat raar, dus niet op letten <_<

 

gallery_21254_8126_179829.jpg

 

gallery_21254_8126_100540.jpg

 

gallery_21254_8126_13167.jpg

 

Ik heb opnieuw gewone potgrond gebruikt, maar veel grotere pot in de hoop dat ze eindelijk eens begint te groeien.

Toen ik bij het verpotten keek naar het wortels, waren deze echt nog niet lang. Men zegt dat de wortels 2 maal de lengte van de plant boven de grond moet zijn, maar bij mij waren de wortels amper de helft van de lengte van mijn plant boven de grond. De vorige pot was dus totaal nog niet te klein eigenlijk. De blubber waar EmTee over sprak, zag er ook alleen zo uit op de foto maar in werkelijkheid was de aarde gewoon vochtig en niet doorweekt.

 

Kan het zijn dat ik gewoon een zwakke plant of een zwak zaadje heb?

De groei is al bijna een maand bezig en ik ben behoorlijk ontgoocheld over haar prestaties...

 

Groeten,

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je na het ontkiemen van je zaadje, het plantje al direct buiten gezet? Indien ja, zou het wel eens kunne dat de temperatuur van je aarde te laag lag voor goed beworteling te voorzien. Ik wacht over het algemeen toch minstens tot dat er een drievingerig blad aanwezig is voor ik ze buiten zet. Ik had mijn plantjes al begin mei buiten gesteld, door plaats gebrek, en de eerste weken groeiden ze echt traag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ja, vanaf het moment dat het zaadje gekiemd was in de watte heb ik het in de aarde gestopt en al buiten op het balkon gezet...

Ik zal je goede raad dus zeker en vast onthouden voor volgend jaar.

 

Ik zal zien hoe ze de komende weken evolueert en hopelijk liggen er nog enkele warme zonnige dagen in het verschiet om wat schade in te halen hé <_<

 

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Groeten,

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een kleine aanmerking voor volgend jaar.

Ik las dat je het zaadje na het ontkiemen maar liefst 2cm onder de grond hebt gestopt.

De kans dat het plantje boven komt, is hierdoor een heel stuk kleiner!

Je hebt geluk gehad dat er nog een beetje licht door de aarde kwam, waardoor het plantje nog net wist welke kant hij op moest groeien.

Voortaan 1/2 mm onder de grond stoppen, dat is meer dan zat!

Succes ermee verder!

 

Gr,

Neirruj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Landgenoten zijn er om elkaar te helpen hé <_<

Hopelijk is uw plantje een even grote fan van Chimay als ik, dan zal het wel goed komen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal!

 

Het is reeds een tijdje geleden sinds de vorige update, maar hier is dus een nieuwe lading foto's!

 

Zoals je ziet begint ze nu toch eindelijk goed te groeien en zal alles wellicht goed komen ;)

 

gallery_21254_8126_71691.jpg

 

gallery_21254_8126_21092.jpg

 

gallery_21254_8126_144737.jpg

 

gallery_21254_8126_168574.jpg

 

gallery_21254_8126_93605.jpg

 

 

Voila nu heb je het mooiste van de plant gezien, jammer genoeg heb ik ook enkele bemerkingen..

 

Bij sommige blaadjes merk ik rare groeipatronen. Er kan soms een hele "knak" in het blad zitten. Dit zie je op de volgende 2 foto's:

 

gallery_21254_8126_49003.jpg

 

gallery_21254_8126_38528.jpg

 

Hier maak ik me echter niet zoveel zorgen over. Mijn volgende probleem is heel wat minder leuk, en volgens mij noemt het trips:

 

gallery_21254_8126_95041.jpg

 

Het blad op mijn hand is wel het meest aangetaste blad van de hele plant. Andere blaren hebben er veel minder tot zelfs geen last van.

Kunnen jullie mijn vermoeden dat het hier om trips gaat bevestigen?

Tips om mijn plant te behandelen tegen deze vuile bladsuckers zijn altijd welkom!

 

PS: ik geef mijn plant wekelijks 1,5L water (natuurlijk niet in 1 keer, en hangt ook af van de droogte die er geweest is) met AVEVE "voeding voor groene planten", misschien één van de redenen voor de kleine groeispurt die ze gekregen heeft.

 

Reacties op de foto's zijn altijd welkom!

 

Peace out tokerz!

 

Grtsss Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey succes

Ik zou de pot helemaal vol met aarde doen.

Trips is een klein beestje dat je met het blote oog net kunt zien. Gewoon weg spuiten met een stevige waterstraal (ook bij luizen). Voordat je allerlei gif middeltjes koopt.

Wees blij dat je maar een plant hebt, hopen dat het een vrouwtje is. ;)

groet tappie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey succes

Ik zou de pot helemaal vol met aarde doen.

Trips is een klein beestje dat je met het blote oog net kunt zien. Gewoon weg spuiten met een stevige waterstraal (ook bij luizen). Voordat je allerlei gif middeltjes koopt.

Wees blij dat je maar een plant hebt, hopen dat het een vrouwtje is. :rolleyes:

groet tappie

 

Thx voor de raad tappa b!

Een vrouwtje is het sowieso 100% zeker, want het is een feminized seed (Strawberry Blue feminized)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ganjamin.

feminized seeds is nooit 100% zeker een vrouw, kan alle kanten opgaan.

wel een leuk soortje hoor, ik ga voor je duimen.

succes! , grtz peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag kwekers!

 

Vandaag nog eens wat foto's genomen van mijn balkonplantje :lol:

 

gallery_21254_8126_102343.jpg

 

gallery_21254_8126_27980.jpg

 

gallery_21254_8126_274906.jpg

 

gallery_21254_8126_150023.jpg

 

gallery_21254_8126_124599.jpg

 

gallery_21254_8126_117284.jpg

(lukte niet echt om te laten scherpstellen op de gaatjes met macro)

 

Ze is ondertussen heel goed gegroeid en heeft eigenlijk nog geen echte problemen gekend, buiten hier en daar enkele gaatjes in de bladeren. Soms zijn het geen gaatjes, maar lijkt het alsof enkel het bladmoes opgegeten is en er een doorzichtig vliesje overblijft.

Zijn dit nog steeds die trips die dit veroorzaken?

 

Heb ook nog niet om nieuwe potgrond kunnen gaan om de pot tot de rand te vullen, maar zal dit wel zo snel mogelijk doen.

Ondertussen was het wel nodig om de stengel vast te zetten met een stokje, aangezien de stengel nog niet echt dik was en er toch al enkele hevige winden gepasseerd zijn.

 

Zou ik het best de bloei volgens zijn natuurlijk cyclus laten verlopen of zou ik toch proberen te verduisteren?

Iemand die voorbeelden kent om te verduisteren op een balkon?

 

Reacties zijn meer dan welkom!

 

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag beste kwekers!

 

Heb weinig tijd gehad in augustus om foto's online te plaatsten, en toen ik er eindelijk had genomen werkte het forum niet :verrygood

Nuja, bij deze dan een stand van zaken van deze Strawberry Blue vandaag, 2 september!

 

De bloei is ondertussen al 2 weekjes bezig en ik laat gewoon moeder natuur haar werk doen. Enige wat ik doe is voldoende water geven. Bloeivoeding zal voor volgend jaar zijn vrees ik.

Buiten af en toe wat gele afstervende bladeren onderaan de plant en wat bladluizen, staat mijn dame er redelijk gezond bij denk ik..

 

gallery_21254_8126_61802.jpg

Dit is het mooiste aanzicht van de plant, waar de zon dus knal op schijnt

 

gallery_21254_8126_194748.jpg

Zoals je ziet is de achterzijde heel wat magerder omdat deze veel minder zon krijgt. Maar ik durf de plant niet te verdraaien uit vrees voor stress. Kan iemand bevestigen of ze stress kan krijgen door ze te draaien?

 

gallery_21254_8126_101737.jpg

De bloemetjes beginnen zich stilaan te ontwikkelen ;) Heb wel bij een aantal topjes gemerkt dat de witte haartjes soms al bruin worden en dat deze afbreken bij aanraking... Is dit een soort rot? Gelukkig blijft het beperkt en heeft het merendeel van de witte haartjes er geen last van.

 

gallery_21254_8126_233357.jpg

Vergelijking met fles water van 1,5L. Onderaan zie je een gehavend blad.

 

 

Ziezo, tot hier de update! In het begin een relatief trage groei gekend, maar ondertussen is ze al tot boven de balustrade van het balkon aan het groeien B) Hopelijk groeit ze niet teveel meer door tijdens bloei ;) Volgend jaar moet ik zeker toppen! Qua omvang van deze dame ben ik dus zeer tevreden.

 

Reacties zijn welkom!

 

Grtzzz,

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

High iedereen!

 

Daarnet enkele foto's gemaakt:

 

Zijaanzicht:

gallery_21254_8126_10573.jpg

 

Vooraanzicht:

gallery_21254_8126_256820.jpg

 

Bovenste top:

gallery_21254_8126_183224.jpg

 

De bloei is volop bezig en de eerste trichomen zijn waarneembaar (mss niet goed zichtbaar op foto's maar in realiteit wel):

gallery_21254_8126_125616.jpg

 

gallery_21254_8126_160544.jpg

 

gallery_21254_8126_538.jpg

 

gallery_21254_8126_22369.jpg

 

Verder ben ik gisteren eindelijk eens kunnen langsgaan in het tuincentrum AVEVE. Heb daar potgrond gekocht en de pot nu tot de rand gevuld. Ook heb ik Spruzit gehaald en de plant er mee behandeld om die bladsuckertjes te doden.

 

Daarnaast heb ik ook nog "AVEVE Voeding voor bloeiende planten" gekocht, om hopelijk mijn uiteindelijk opbrengst wat te vermeerderen.

 

gallery_21254_8126_115355.jpg

 

Natuurlijk is dit geen voeding uit de growshop (hier in vlaanderen hebben we dat niet), maar hoop toch dat het iets kan bijdragen tot een betere bloei.

 

Commentaar op mijn werkwijze is altijd heel erg welkom.

 

Smook ze,

ganjamin <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke dame heb je daar staan <_<

 

hoop dat je een leuke oogst krijgt :lol:

 

greetz P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag allemaal,

 

Het najaar blijft hier in België voorlopig schitterend en vandaag kon mijn dame dus weer volop genieten van de zon:

 

gallery_21254_8126_508253.jpg

 

gallery_21254_8126_101564.jpg

 

gallery_21254_8126_477303.jpg

 

gallery_21254_8126_210403.jpg

 

gallery_21254_8126_576388.jpg

 

gallery_21254_8126_149344.jpg

 

gallery_21254_8126_372738.jpg

 

BLING BLING!

 

gallery_21254_8126_154757.jpg

 

gallery_21254_8126_398982.jpg

 

Ziezo, volgens mij gaat het redelijk goed. Ik geef nu 2x voeding per week en geef eigenlijk op gevoel water. Als aarde wat droog is en bladeren beginnen wat te hangen, geef ik goed water (1,5L). Erna ziet ze er telkens weer schitterend uit.

Ik ben van plan op 1 oktober dan een laatste keer voeding te geven en dan 2 weken enkel water. Rond 15 oktober hoop ik dan te kunnen oogsten. Onderaan de plant krijg ik wel weer wat last van gele bladeren, maar hoop dat ze kan afbloeien zonder dat ik nog ergens moet ingrijpen.. Momenteel geurt de plant wel, maar precies niet naar wiet. Als ik daarentegen even een topje aanraak met mijn vinger, plakt er echt een overheerlijk geur aan die zoet-citrus-perzik-achtig is :lol:

Momenteel zie ik rond de 20-25gr aan de plant hangen maar er staan nog 3 weken bloei voor de boeg dus ik hoop dat alles nog wat aandikt. Heb nu wel geen gebruik gemaakt van bloeiboosters of dergelijke, dus dat is dan mss iets voor volgend jaar.

 

Feel free 2 comment!

 

Grtzzz,

Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medekwekers,

 

De laatste update is alweer eventjes geleden en ik wou nog eens laten zien hoe ze er aan toe is.

 

Momenteel staat mijn dame er zo bij:

 

gallery_21254_8126_139807.jpg

 

gallery_21254_8126_493522.jpg

 

gallery_21254_8126_393242.jpg

 

De laatste dagen schijnt de zon ook weer behoorlijk veel en kwam zowaar tijdens de photoshoot even piepen...

gallery_21254_8126_22118.jpg

 

gallery_21254_8126_211893.jpg

 

Gisteren heb ik eens een stukje blad van een top afgeknipt en onder de microscoop gelegd. Jammergenoeg is dit maar speelgoedmateriaal en had dus geen mogelijkheid om aan de pc aan te sluiten... Zo heb ik dan maar de lens van de camera in het kijkgat van de microscoop zitten mikken om toch hopelijk wat duidelijke foto's te krijgen.

 

gallery_21254_8126_22933.jpg

gallery_21254_8126_35396.jpg

gallery_21254_8126_72636.jpg

 

De trichomen zijn over het algemeen bekeken 40% amberachtig en 40% troebel, 20% is dan nog half troebel (dus de onderste helft van het druppeltje hars is melkachtig en de bovenste helft doorschijnend). Wil wel dat deze half troebele helemaal troebel worden aangezien doorschijnende hars niet potent is.

 

Nu, ik wil dat de wiet meer high dan stoned is, dus zou beter snel oogsten dan zeker? Hoeveel dagen zouden jullie nog wachten?

Zou ze ook nog een dag in volledige duisternis zetten vooraleer ik ze omhak, of mag dit gerust 2 of 3 dagen? Heb gelezen dat dit goed is, maar weet de wetenschappelijke reden hierachter niet meteen.

 

Graag antwoord op deze vragen!!

Grtz, Ganjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ganjamin,

 

Leuk dat jouw plantje nog goedgekomen is.

Als je ze echt high wilt, zou ik niet wachten om ze te oogsten.

ziet er lekker uit !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de reactie dietyman!

 

Toch zou ik op het volgende nog een antwoord willen hebben:

Zou ze ook nog een dag in volledige duisternis zetten vooraleer ik ze omhak, of mag dit gerust 2 of 3 dagen? Heb gelezen dat dit goed is, maar weet de wetenschappelijke reden hierachter niet meteen.

Iemand bevestiging hiervan of commentaar?

 

Grt ganja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...