Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

donjon

Wat is jouw ervaring met spongepots?

Recommended Posts

Ik zie dat er op het forum heel wat mensen zijn die een niet zo positieve ervaring hebben met spongepots.

 

Nu had ik gedacht dat we alle ervaringen hier eens kunnen bundelen zodat we er een goed zicht op hebben.

Het is misschien ook handig dat je het soort zaad vermeld, hoe je te werk gaat en wat de omgeving-parameters zijn.

 

Ik zal beginnen.

 

Het soortje dat ik gebruik is Recovery Haze. Ik heb deze zaden 20 uur laten weken in een glas.

Ik heb een liter water gemaakt en afgezuurd tot pH 6.5, daarna het water in een warm bad gezet totdat het 25 graden was. Vervolgens het zakje bacto in het water opgelost.

Kort daarna heb ik 10 spongepots ingewaterd met deze oplossing, ik heb slechts 300ml gebruikt, meer dan genoeg voor 10 spongepots. Vervolgens heb ik een boortje genomen dat ongeveer dezelfde dikte had als de zaden en gaatjes gemaakt van 1cm diep. Dan heb ik de zaadjes geplaatst, allemaal in dezelfde richting (puntje omlaag, kontje omhoog).

De tray met spongepots heb ik dan in een propagator met een laagje kleikorrels geplaatst.

Dit is een verwarmde propagator, de temperatuur is constant 22-23 graden geweest, luchtvochtigheid heb ik niet gemeten, maar het deksel van de propagator was altijd beslaan met kleine druppeltjes.

 

20 uur in een glas water en drie dagen in de spongepots was er nog steeds geen teken van leven. Ik heb de spongepots dan maar opengemaakt en het resulaat was: 3 zaden niet ontkiemd, 2 zaden met een lange kromme wortelpen van +1 cm en 5 zaden met een penwortel tussen de 2 en 5 mm. Zeer ongelijkmatige ontkieming dus.

 

Dezelfde soort zaden heb ik enkele weken geleden laten ontkiemen in kleine rockwool plugs en daar stonden er 8 al boven na 3 dagen. Helaas heb ik die plugs laten uitdrogen waardoor er 5 dood zijn gegaan. Vandaar dat ik nu eens de spongepots wou testen.

 

Mensen die wel een goed resultaat behaalden met spongepots mogen/moeten natuurlijk ook reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadjes bleuberry,voodoo,twiligt,sacra frasca (elf stuks),

48 uur in een glas water(ze moeten gekiemd zijn en het water moet je vervangen na 24 uur),

de spongepots ingewaterd met water van de kraan,daarna lichtjes in geknepen,

gaatje gemaakt zodat het zaadje een twee a drie mm onder het oppervlak zit,spongepots in zaai en stekgrond geplaatst,

in een niet verwarmde propagator onder de tl(24 uur),

 

Resultaat 100%

 

grtz pelske

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ervaring leerde mij dat je het sneetje of gaatje wel groot genoeg moet maken. Ik haalde 40 uit 40, maar een aantal kwamen wat laat omdat ze er te moeilijk uitkwamen. Ikzelf zet de zaadjes nu iets minder diep, dat scheelt veel. Het is ook alleen maar voor ontkiemen, binnen een dag of twee komt het worteltje er al onderuit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog nooit geen problemen met de spongepots of zaden van Sannie gehad...

 

Altijd 100% uitkomst!!

 

- Eerst doe je de zaden in een glas water voor enkele uren

- Daarnaa prik je een gaatje van zo`n halve cm in de spongepot, zaadje erin.

- Nu ga je de bacto`s + wortelstimulor aanmaken met een ph van 6.0 dit giet je over de spongepots.... klaar is kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

de spongepots zijn iets elastischer dan de pitpots, zoals Whazzup al zei : je dient het gat groot genoeg te maken of het word wat moeilijker. Persoonlijk heb ik liever Pitpots om gebruiksgemak en ze bestaan ook voor stekken :)

 

Trouwens zaden ontkiemen in aarde lukt ook super :)

 

Het zal ieder zijn voorkeur zijn zeker

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een hoop werk allemaal

 

gaatjes gemaakt in spongepots, zaden erin geflikkert, nat gehouden met gewoon kraanwater, na 3 dagen allemaal ontkiemd...

 

spongepots rule

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is goed, gewoon sannies instructies opvolgen en klaar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies wat groengoud zegt ;)

 

greetz appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste keer ging het bij mij ook totaal fout. 3 van de 5 zaden uitgekomen. Maar dat kwam denk ik omdat ik de zaden rechtstreeks in de spongepots heb geplant. Nu de 2 keer 5 zaden eerst 24 uur in een glaasje water laten weken daarna in de spongepots met bacto gedaan. 2 dagen later alle 5 de zaden uitgekomen. Mijn ervaringen het zijn er niet veel :rolleyes: zijn goed de eerste keer niet maar de 2de keer 5 zaden uitgekomen van de zelfde soort waarbij het de eerste keer helemaal fout ging.

Spongepots geef ik een dikke PLUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb de spongepots uitgebreid getest

Als de gaatjes groot genoeg gemaakt worden, is het een 100% ontkieming

Na wat klachten dat achteraf bleek dat de gaatjes niet groot genoeg geprikt werden hebben we der wat op bedacht dus :rolleyes:

Ze worden nu geleverd met gaatjes kan het niet meer fout gaan :P

SPONGEPOTS RULESSS

 

PEACE

Share this post


Link to post
Share on other sites

vochtig potgrond (optioneel: beetje metselzand, dat houd het vocht goed vast) + zaadje + liefde = 90-100% resultaat

voor die pitpots/spongepots(kuch, uitmelkerij) zal hetzelfde gelden alleen dan met wat meer fratsen, zoals dat bacto en ontkiemen in bekertjes water.

 

Ieder zijn manier maar ik prefereer gewoon potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitmelkerij zou ik het niet noemen, aangezien de meeste mensen de spongepots gebruiken die ze gratis bij hun zaden krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind t ook niks spongepots heb er hele zooi gehad maar gebruik ze niet meer.

had wel goed resultaat opzicht alleen kwam er zo weinig boven bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vochtig potgrond (optioneel: beetje metselzand, dat houd het vocht goed vast) + zaadje + liefde = 90-100% resultaat

voor die pitpots/spongepots(kuch, uitmelkerij) zal hetzelfde gelden alleen dan met wat meer fratsen, zoals dat bacto en ontkiemen in bekertjes water.

 

Ieder zijn manier maar ik prefereer gewoon potgrond.

..en al het andere is uitmelkerij en fratsen huh? :P Als je "ieder zijn manier" bedoelt dan moet je ook respect hebben voor een ander zijn manier. :rolleyes:

 

had wel goed resultaat opzicht alleen kwam er zo weinig boven bij mij.

kwestie van de sneetjes niet goed gemaakt. En wel goed resultaat maar er kwamen er weinig boven?? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien toch aardig wat klanten problemen hadden met de spongepots hebben we ervoor gezorgd dat er niet meer zelf gaten in gemaakt hoeven te worden.

Als de gaten niet groot genoeg zijn kunnen de zaden niet goed openen of keren bij het kiemen en dit zorgt voor een niet gelijkmatige opkomst.

 

Dus alle spongepots worden met een gaatje aangeleverd op de juiste grote en diepte.

 

Ik lever deze spongepots als service (bij sannie seeds gratis) om een zo hoog mogelijke ontkieming te realiseren,als ik niet overtuigd was van de kracht van de spongepots dan zou ik ze er nooit bij leveren aangezien het de resultaten van de kieming van mijn klanten beinvloed en ik juist in deze fase zoveel mogelijk de klant probeer te helpen.

 

voor die pitpots/spongepots(kuch, uitmelkerij)

 

Hopende hierboven voldoende uitgelegd te hebben.

Uitmelkerij doen ik niet aan dude !

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitmelkerij...

Op de laatse Horti Fair stonden vele producenten uit alle hoeken van de wereld met op Spongepot en Pit Pot gelijkende produkten. En ze deden goede zaken.

Als er een groep is die zich niet laat uitmelken dan zijn het wel die mega-gierige, krenterige kwekers! :rolleyes:

Als zij ze gbruiken, dan zal er toch wel iets van kloppen...?

 

Wat niet wegneemt dat door voortschrijdend inzicht een produkt geperfectioneerd kan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry Sannie,

 

ben al jaren klant, maar geef

mij maar de oude pitpots

bij de spongepots 1/3 die opkomen

zelfs met een groter gaatje te maken :P

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de spongepots ook gebruikt

 

12 zaden gepakt ,

spongepot met bacto ingewaterd , gaatjes geprikt , zaadjes er in , in mn kweek hokje met 2 x 18 W spaarlamp er op

LV 80% temp 28 graden en 8 zijn er opgekomen, helaas niet allemaal gelijk , de eerste na 4 dagen en sommige na 8 dagen.

 

 

Ik denk dat ik de volgende ronde ze eerst in een glas water voor trek en dan pas in de spoge pot stop , maar ja nu ik er over nadenk zou het gaatje best wel eens te klein zijn geweest , heb ze met een sate prikker gemaakt

Gaatjes waren ongeveer 5 mm diep

 

niet al te happy dus met de resultaten aangezien de zaadjes godse duur zijn heb ik een dikke 17 euro weg geflikkerd en das zonde vind ik.

 

maar goed , we gaan nog eens testen en zal dan de resultaten hier weer plaatsen. ( niet voor één gat te vangen dus )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog geen ervaring met de spongepots gehad, maar wel met pitpots. Deze waren volgens mij van hetzelfde materiaal gemaakt en van dezelfde dichtheid enzo, alleen stonden ze met zn allen dicht tegen elkaar op een plastic plaatje geplakt, en waren de gaatjes voorgemaakt. Ik denk dat als je de gaatjes op een degelijke manier maakt, de spongepots dus ook heel erg goed moeten werken (was namelijk heel erg tevreden over de pitpots) Aangezien de gaatjes nu al voorgemaakt zijn (hip-hip-hooray voor Sannie!) zou dit geen probleem mogen vormen.. Ook denk ik dat veel afhangt van hoe goed je Sannies advies opvolgt. Ik heb geen ph metertjes of dergelijke, dus voor mn water gebruikte ik met de pitpots de helft vijverwater en de helft kraanwater. Vijverwater waar een hoop vissen in zwemmen en een hoop planten instaan natuurlijk, dus kan niet echt ongezond zijn he :rolleyes:

 

Kzou zeggen kdoe is een test, maar heb nou niet direct het geld om er weer een paar te zetten. (ff bijzeggen dat dat niet betekent dat Sannie zn zaden duur zijn, in tegendeel, ze zijn zelfs goedkoop!)

 

Ik geloof er trouwens ook niet in dat het uitmelkerij is. Voor zover mijn ervaring met Sannie heb ik altijd een goede kwaliteit zaden gehad, bovendien heb ik ze de laatste keer zelfs in een stealth verpakking gekregen (dubbel hip-hip-hooray voor Sannie ;) ), een goede ontkieming, en een mooi plantje, tot voor kort welliswaar, maar dat ligt aan mijn gekloot, niet aan de kwaliteit van Sannie's zaden. Als Sannie echt een uitmelker zou zijn, dan denk ik dat ie voor zn Jack Herrer wel wat meer als 40 euries per 10 zaden zou vragen.. Op Azarius betaal je voor Black Label's Jack Herrer 90!!!euro voor 10 zaadjes. DAT is uitmelkerij! Bovendien schat ik Sannie's Jack, die ondertussen al F6 is, toch wel een stukje hoger in.. Kijk maar ns naar die giga cola's die er te drogen hangen op de foto.. Krijg er het water van in mn mond ;)

 

Ik zie dat het alweer bijna kwart na twaalf is, en moest eigenlijk om half elf mn nest in, dus dan ga ik dat maar is doen.. De mensen hier op WF weten me altijd wel wakker te houden op een of andere manier :verrygood :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook net zaden van Sannie inclusief spongepots binnengekregen. Bacto zat er jammer genoeg niet bij, dus heb het voor deze keer zonder gedaan, dat zou geen probleem mogen vormen na navraag te hebben gedaan.

 

Ben begonnen met het ontkiemen van 20 zaden en heb alles volgens de instructies op de site gedaan. Heb het voorgevormde gat nog even bijgewerkt en de spongepot bewust op de minimale diepte gestopt (0,5cm). Daarna ingewaterd en bij een tempratuur van ongeveer 25 graden Celsius onder een TL lamp gezet.

 

Vol spanning drie dagen gewacht en er zijn er tot nu toe 15 ontkiemt. Bij ééntje zie ik volgens mij al een klein steeltje dus eigenlijk al 16. Hoop dat de rest ook nog gaat ontkiemen, hoop toch eigenlijk wel op minimaal 18. Zal nog laten horen wat het geworden is.

 

Wat mij wel opviel was dat in één spongepot een vrij groot, hard klontje zat. Die heb ik gelukkig voortijdig opgemerkt en weggehaald. Ik kan mij voorstellen dat als het zaadje, met een beetje pech, onder dat stukje komt te zitten, het kiemplantje veel moeite kan hebben om hierlangs te komen.

 

[edit]

Het lijkt nu toch richting de 18 te gaan, komen nog twee kopjes boven en hoop ook dat die zich zullen vormen tot mooie kiempjes.

[/edit]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond de pitpots wel wat makkelijker maar met de spongepots is het ook goed gegaan. alle 10 de zaden kwamen boven dus ik heb niets te klagen. Vind het chill dat sannie ze erbij geeft anders moet ik zelf gaan lopen klote.

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De spongepots werken bij ons juist heel goed!

Zeker nu ze voor geboord zijn.

 

Hoeveel kiemplantjes er op komen heeft juist ook met omgevingsfactoren te maken.

Te droog, te nat, te warm, te koud, te weinig licht, pH, etc. (Ook allemaal ondervonden!)

 

We laten de zaden eerst weken in water 24 uur.

Daarna gaan de zaden in de spongepotjes zoals beschreven in de handleiding.

Ontkiemen van zaden doen wij dan ook in een propegator met bodemverwarming.

Daar houden de worteltjes enorm van!

Binnen een paar dagen zou resultaat al zichtbaar moeten zijn!

 

Greetz,

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

ff een vraagje,ik heb van die tabletten die eruit zien als stenen voor een sjoelbak,

voordat je ze laat uitzetten in t water,zijn dit jiffys of pitpots ?

ik heb de orginele doos niet meer,vandaar de vraag

 

thanks

Edited by achterklep

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey growers,

ik heb voor het eerst sannie jack f6 zaden ( 20 stuks ) en heb er spongepots bij gekregen, nu wordt er vaak gezegd dat het ontkiemen in het water het beste is, kan het ook gewoon tussen vochtige watten? zo heb ik het namelijk altijd gedaan en was tot nu toe altijd 100% uitgekomen, dit waren wel zaden van Royal Queen Seeds...

 

hoop snel antwoord te krijgen

thx alvast

greetz Patrick :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...