Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
fleksss

Trips ? Puntjes + sporen op mijn blad (Foto's)

Recommended Posts

Kan iemand mij helpen, mijn planten hebben duidelijk een bladprobleem, trips dacht ik aan ? Wie weet wat het is en belangrijker wat het best ertegen te doen?

Er lopen veel mieren het lijkt wel te zoeken op mijn plant.

 

gallery_21692_7729_495270.jpg

gallery_21692_7729_140634.jpg

gallery_21692_7729_367052.jpg

gallery_21692_7729_727056.jpg

 

 

Alvast bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ik zelf ook....

Zou me niet te druk maken.....

Ik denk dat het de mineervlieg is.....

 

Ik had ze in het begin... Maar ze zijn volgens mij nu ver weg...... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je reactie !

 

Als het maar geen kwaad kan dat is het belangrijkste....het lijkt me ook niet helemaal goed voor je plant aangezien ze toch gangetjes boren en die stipjes lijkt toch een vorm van sappen onttrekken (zuigen) aan het blad. Miss dat ik voor de zekerheid toch een spuitbusje Spruzit haal weet niet wat ik van de zomer nog tegenkom.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey fleksss,

 

Hoe ziet de onderkant van het blad eruit?

 

Aqua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Lijkt echt op de mineervlieg. Ben helaas elk jaar ervaringsdeskundige LOL Knip het blad waar je een spoor ziet lopen.. zeg maar een spoor van een meanderende ( stromende kronkelige) rivier, er af. Gooi dit weg. Vaak zie je aan de onderkant .. ergens waar de rivier op houdt een beestje zitten. Als je het blad niet weghaalt, valt dit larfje in je potgrond en wordt weer een mineervlieg. Dan begint de cyclus opnieuw.

Gewoon de bladeren ( een deel daarvan) weghalen waar je een soort tekening van een rivier op ziet. De bladeren met alleen maar gele prikplekken kun je laten zitten.

Niet echt een probleem voor je planten. Spint duizend keer erger.

Groet.

Peperfreak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel allemaal voor je reactie, ik heb de bladeren verwijderd en voor de zekerheid een bus spruzit van ecostyle gehaald.

 

nu heb ik weer een ander probleem volgens mij een calcium tekort, kan het ook door te natte grond komen?

 

gallery_21692_7729_544512.jpg

 

gallery_21692_7729_836040.jpg

 

 

 

 

Hoop dat iemand hier advies voor heeft....ik dacht om een een calciumoplossing te halen voor door het water

 

 

 

groeten fleksss

Share this post


Link to post
Share on other sites

die sporen moet je even volgen, op het einde van het spoor zie je iets zwarts of anderskleurig zitten, druk dit maar eens in, het is een beesie!!!!! gewoon dood knijpen en plant / bladeren goed controleren, ik heb er ook last van , dood maken die handel.

 

succes ermee groeten ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn idd mineervlieglarven! Ik heb een ware pest bij mij thuis.. Sluipwespen zijn hun natuurlijke vijand maar ik kan die nergens vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je missschien bestreden terwijl het licht of zonnig was ???

Dan kun je die blad problemen van krijgen

Blad bestrijding alleen als het donker word of is :rofl

Als je pot niet op de tegels staat is je grond temp beter en voelt je plantje zich ook beter <_<

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reacties

 

Ik heb inderdaad bespoten aan het einde vd middag toen het nog licht was/niet zonnig (gelukkig dan misschien anders had t nog meer gebrand).

 

Aangezien jullie er ook last van hebben zal ik jullie ff op de hoogte houden hoe ze er over een klein weekje bij staan wat betreft de mineervlieg na behandeling met de spruzit van ecostyle.

 

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze nog een post omdat de problemen met de beestjes me inmiddels wel bekend zijn maar de problemen met de bladen worden zorgelijker.

 

Ik heb ze 2 dagen geleden verpot naar 30L potten, de samenstelling van de grond is als volgt:

60% potgrond tuincentrum

20% grond uit de tuin (zandig/klei-ig)

20% wormenmest

5 Kg kalkkorrels verspreid over 10 potten

 

Ik geef ze water met bacterial, 1 keer in de week een stukje CO2 tablet (afhankelijk vh weer) en guano extract.

Ik gebruik (nog) geen hoofdvoeding.

Alle planten hebben er min of meer last van, ook de kleintjes.

 

Ik hoop dat jullie de oplossing weten.

 

 

gallery_21692_7729_752466.jpg

gallery_21692_7729_737937.jpg

gallery_21692_7729_537140.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 KILO kalkkorrels????? Kijk is wat antagonist is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja 5 kilo ik heb er nog wel wat van over maar heb overal een flinke hand in gegooid over 5 maal 30 liter potten !

 

Haha aan je reactie te zien ben ik daar dus flink mee de mist in gegaan, tips over wattedoen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een overschot aan calcium is antagonistisch met vrijwel ieder element (zink, ijzer, fosfor, magnesium, stukstof en nog een paar) behalve Mn. Ik denk dat je pH in je medium ook relatief behoorlijk hoog zal zijn. Tja, Je zal een nieuwe balans moeten vinden dus in een relatief kalkrijke grond, dus meer bemesten vrees ik als dat helpt. Tuinturf door je grond maakt het weer wat zuurder maar ik vrees toch dat je je grond verknald hebt. Ik doe héél lang met 5 kg - je doet max. 250 gram tot een pond per kuub (1000 liter!!)

 

jij deed 5 kilo op 150 liter = 33 gram per liter

ik doe 500 gram op 1000 liter = 0,5 gram per liter MAX

 

Bedenk dat de meeste kant en klaar grond ook al kalk bevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks

 

jezus wat stom heb de verpakking totaal verkeerd gelezen/begrepen 0,5 kg per 10 m2 stond er...enige optie is nieuwe grond ben ik bang en snel ook ze staan er sinds gisteren op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben meteen naar het tuincentrum gereden om nieuwe grond te halen....zit nu op de helft van het aantal potten heb de helft eruit gehaald van de aarde en ik heb de meeste kalk rond de wortels gestrooid. Gelukkig heb ik ze gister verpot dus kon ik het hele kalkspoor nog zo goed als in zijn geheel verwijderen er zal natuurlijk wel een gedeelte doorgespoeld zijn maar heb er een hoop uit kunnen halen dat aangevuld met nieuwe aarde vermengd en de kinderen teruggezet.

 

Ik zal de komende dagen maar alleen water geven en dan met een iets lagere PH dan normaal want de kalk hoogt de PH op toch ?

 

Nou hoop dat de "dames" herstellen. Thanks Waddup voor het snel attenderen op deze ongelooflijk domme fout want dit is genoeg voor een voetbalveld wat ik heb gebruikt (4KG) ik dacht een halve kg de m2 maar het was een halve kg de 10 m2 meen ik.

 

 

 

Over & Out

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...