Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bigbangforyou

beste ontkiem methode voor big bang en white widow

Recommended Posts

hallo allemaal, :D

 

ik heb zelf heel wat zaadjes gekocht (big bang en white whidow) en zou graag

weten wat de beste methode is om deze te ontkiemen. liefst van mensen die dezelfde zaden hadden.

als jullie mij dit zouden kunnen zeggn omdat er veel verschillende technieken zijn..

 

grtzz bigbangforyou

Share this post


Link to post
Share on other sites

hé bigbangforyou!

 

ten eerste ff "foei!". :D in je welkomstmailtje staat dat je je eerst ff voor dient te stellen in het daarvoor bedoelde topic.

 

dan over je vraag. Wat bij mij perfect werkt is: minimaal 24 uur in een glas water (in het donker) en dan tussen vochtige watjes (ook in het donker). Na een paar dagen heb je een kiempje van een halve tot een hele cm en kun je ze planten.

 

Andere goed werkende methode zijn spongepots in een propagator (zo'n mini kweekkastje)

 

Suuk6 ermee!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja sorry das waar,

 

khad er toen effe geen tijd voor (bloos)

kzal me straks effe voorstellen.

allesinds heel erg bedankt voor de info :D

 

gretzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

pitpots of jiffie's ok...

spongepots zijn te vast en houden je kiempje tegen... deze kutdingen hebben al heel wat zaad naar de kloten geholpen

als er 20% uitkomt zonder dat je ff helpt dan heb je geluk...

ik heb met veel pruts en graafwerk nog 75% kunnen redden wat nog veels te weinig is...

heb hier nog 2 of 3 trays liggen die is wrl nooit eer zal gebruiken... spijtig van het geld

alle andere producten van Sannie ben ik overigens wel heel tevreden over.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

screw glazen water, watten, tissues en spongepots.. Plant het zaadje 0.5-1 cm diep in een klein potje met zaai en stekgrond, voldoende (niet zeiknat) inwateren met water van pH 6-6.5 en op een warme (21-25c) plaats zetten. Succes gegarandeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tomas

 

ben het in principe met je eens dat dat de aller beste methode is, maar ja, dat vochtig houden vind ik makkelijk gezegd. Naar mijn ervaring red je dat niet met 1 a 2 keer bewateren per dag. En helaas heb ik geen tijd of mogelijkheid om 24 uur per dag (bij wijze van spreken) naast mijn plantjes te zitten.

 

(Al zou ik dat het liefste wel doen natuurlijk)

 

Voor mij is ontkiemen in watte een mooie leefbare oplossing.

 

@ pure

 

ik ging er eigenlijk van uit dat die dingen hetzelfde zijn als pitpots en die bevielen me vorig jaar prima. Als dat niet zo is, gaat mijn argument natuurlijk niet op

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn dus idd volledig anders gemaakt en samengesteld...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ben het in principe met je eens dat dat de aller beste methode is, maar ja, dat vochtig houden vind ik makkelijk gezegd. Naar mijn ervaring red je dat niet met 1 a 2 keer bewateren per dag. En helaas heb ik geen tijd of mogelijkheid om 24 uur per dag (bij wijze van spreken) naast mijn plantjes te zitten.

 

Dat is nergens voor nodig. Je hoeft er zelfs geen plastic over te spannen. Zolang je ze niet onder verlichting zet zal de bovenlaag echt niet zo snel uitdrogen. Binnen 3-5 dagen komen ze zowiezo boven.

 

Nog een nadeel van in watten/water voorkiemen; zodra je het ontluikende zaadje gaat planten is de kans groot dat je de toch al fragiele penwortel beschadigt..

 

Ik ben trouwens ook niet erg te spreken over de spongepots, geen goede ervaringen mee.. De pitpotjes waren stukken beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad je toch aan om eerst ff voor te kiemen doormiddel van een glas water, watten of papier (ik pre-soak ze altijd in een laagje water tot ze kiemen, simpel en effectief). Als je de grond waarin je ze plant te nat maakt rotten zaadjes vaak weg, droogt het net wat te snel uit dan verschrompelt het kleine worteltje. Kgeef ze liever een voorsprongetje, heb ik toch het meeste succes mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij oudere (+3 jaar) zaden kan ik het nut van voorweken wel inzien, omdat deze minder kiemkrachtig zijn. De cellen van het embryo kunnen dan water opnemen en het zaad zal beter kiemen. Bij verse zaden is dit onnodig omdat het celweefsel voldoende vocht bevat - maar bestaat wel de kans op rot als je ze te lang in het water laat liggen.

 

Naar mijn mening is vooral voor beginners is de meest eenvoudige, fool proof manier nog steeds het direct in het medium inzaaien, mits je je aan een aantal eenvoudige regels houdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij oudere (+3 jaar) zaden kan ik het nut van voorweken wel inzien.

... en bij greenhouse zaden met een kleurenschilletje :D

 

Ik vind die spongepot's persoonlijk ook niet perfect, als je ze gebruiken gaat moet je zorgen dat het zaadje genoeg ruimte krijgt, dus een groot gat in de spongepot maken en daar het zaadje in doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nu voor het eerst spongepots.

De zaden hebben 20 uur geweekt in water, en zitten nu al 48 uur in de spongepots en nog steeds geen teken van leven. :D

De omgeving is nochtans ideaal, een constante temperatuur van 22-23 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naar mijn mening is vooral voor beginners is de meest eenvoudige, fool proof manier nog steeds het direct in het medium inzaaien, mits je je aan een aantal eenvoudige regels houdt.

Juist bij beginners is een fout zoals overwateren snel gemaakt. :)

 

Als je toch direct in het medium gaat zaaien, controleer het elke dag ff en benevel de bovenlaag van de aarde een beetje als het te droog wordt. Zaai ze niet in kletsnatte grond, maar gooi een klein plensje water op het gedeelte waar je in zaait en sproei er eventueel nog wat water overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct in de potten met aarde steken en dan plastieke over of veel beter in propagor. Enig nadeel is dat ze niet te lang in de propagator mogen staan want dan strekken ze enorm snel. Eerste methode werkt vaak nog het best :rofl

Ik werk ook met tropische zaden <_< en daar geldt beetje hetzelfde oudere zaden in lauw water laten weken(24u), jongere direct in propagator.

Ik heb trouwens vorig jaar zo mijn white widows ontkiemd, maar denk niet dat ontkiemen echt iets soortgebonden is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

He hallo en goede morgen!

 

Ik heb de afgelopen dagen een testje uitgevoerd met kiemen (moest toch gebeuren).

4 zaadjes 36 uur laten weken in lauwwarm water (24 uur was de bedoeling, maar sliep niet thuis. Denk niet dat het veel uitmaakt)

 

2 zaadjes heb ik tussen watten gelegd die goed vochtig waren en dat dan weer op constante temperatuur tussen 2 schoteltjes. Na 3 dagen hadden deze een worteltje van een mm of 4 en heb ik ze in mijn aardemengsel gezet (mix van potgrond, cocosgrond, seramis en wat toevoegingen)

 

de 2 andere gelijk in zaai en stekgrond (vermengt met een heel klein beetje voeding van eco-style. Groenten- en kruidenmest met RhizaMax, een zogenaamde wortelactivator bestaande uit Mycorrhizae-schimmels)

 

De winnaars? U raadt het al dames en heren is uiteraard ... (mag ik een tromroffel ???) ... de 2e methode. Toen de zaden tussen de watten eindelijk ver genoeg waren gekiemd om in de aarde te steken, lieten de andere 2 al voorzichtig hun koppie zien.

 

De omstandigheden waren bij beide test gelijk. Met redelijke afstand onder een lamp, zodat temp constant blijft. Zodra de zaden in de aarde zaten afgedekt met folie (met enkele gaatjes)

 

Ik ben overtuigd! De eerste 2 zaden hebben denk ik 3 a 4 dagen voorsprong op de andere 2.

 

Groetsels

 

EmTee

 

PS.: ik heb ergens een topic gevonden (ben 'm nu ff kwijt) waarin iemand zijn eigen zaaizakjes maakte van van die grijze afvalzakken + knip- en plakwerk. Deze persoon deed ook onderin gewoon aarde (met perliet, voeding etc) en bovenop een laag zaai en stekgrond (cm of 3 a 4 schat ik zo). Dat ga ik volgende keer ook doen, lijkt me nog beter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof dat je het hebt getest.

 

Direct in het medium inzaaien FTW <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...