Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pure

ik denk de ideale buiten voeding gevonden te hebben!

Recommended Posts

:) :D

 

hoewel het hier eigenlijk ging over organische meststof maar goed :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je voor de gein een EXTRA theelepeltje osmocote bijgeeft lijkt het er mij niet op dat je rekening hebt gehouden met de dosering! bovendien is het ongegrond om een relatie te leggen tussen het feit dat je plantjes blad los laten en de extra osmocote. we weten allemaal dat er van alles mis kan gaan met een plantje. waarschijnlijk heb je zelfs wat extra osmocote gegeven omdat er al iets mis was met je plantjes, want waarom doe je dat anders. Aja, voor de gein... :)

Woah there cowboy, lol.. :)

 

Dosering is een eetlepel per 5 liter voor bloembakken of kuipen, 1 theelepel per liter voor kamerplanten. Ik deed een kleine theelepel per 5 liter van een 30% cocos, 30% potgrond & 40% ligthmix. Theoretisch kan daar dus echt wel een theelepeltje bij hoor, aardig voedingsarme grond. De planten gaven duidelijk een overdosering aan 3-4 dagen na het overpotten naar de nieuwe mix, ze stonden daarvoor op stekaarde & een beetje potgrond met wat myco's, het was aan de warmere kant, 2 keer moeten wateren (zonder voeding), 20/4 onder tl. Als ik diezelfde mix met een organische toevoeging had gebruikt was er vrijwel zeker niks mis gegaan, ik had alleen niks meer staan toen..

 

Je moet de woorden "extra" en "gif" trouwens niet zo letterlijk nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe top, die proefjes gaan we doen :) Ga ook nog een verzadigde korrel verwarmen in de zon om te zien wat er gebeurt :)

 

Ik voorspel dat de 300 ml een lagere ec zal bereiken en darna gewoon zal blijven oplopen, de een sterker dan de ander totdat je twee vloeistoffen hebt met in de 200 een veel sterkere oplossing. Een evenwicht zal nooit bereikt worden totdat alle meststoffen zijn opgelost, de oplossing in de korrel is immers oneindig veel sterker dan er buiten. Als het dezelfde ec zou opleveren dan zou je nooit kunnen overbemesten met osmocote, je zou immers dezelfde ec in je grond hebben met weinig of veel osmocote. Maar goed, we gaan het proberen :D

 

overigens zit osmocote niet zo vaak in 100% water als het goed is... zet een paar potjes aarde buiten zetten en meet de ec daarvan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben nu een beetje zatjes maar ik denk dat ik een denkfout heb gemaakt met de bovenvermelde proefopstelling. ik kan niet meer zo helder nadenken maar ik zal morgen nog een bericht posten... eerst effen ontnuchteren met een jointje morgen en dan gaat het wel weer.

 

oplossing in de korrel is immers oneindig veel sterker dan er buiten.

hier zeg je eigenlijk zelf dat er osmose in het spel is... realiseer je dat wanneer de korrel voedingsstoffen vrij laat ook de concentratie in de korrel kleiner wordt (had ik ook nog niet echt aan gedacht... vandaar dat de proef hierboven geen uitsluitsel breng om aan te tonen of er nu osmose is of niet. de 300ml zal indd een lagere ec hebben maar zal wel een evenwicht bereiken.

 

overigens zit osmocote niet zo vaak in 100% water als het goed is...

dat is waar, hierdoor kan onze proef onbetrouwbaar zijn.

 

 

het komt er dus op neer om een proef te vinden die kan bewijzen dat de osmocote op een bepaald moment stopt met voedingsstoffen af te geven (=evenwicht van osmose) omdat de concentratie binnen en buiten de korrel gelijk zijn en niet volledig worden vrij geven zoals jij beweert.

 

nu slapen grtzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

ik heb nog eens nagedacht hoe we eventueel kunnen aantonen dat de osmocote korrels hun voedingsstoffen/zouten afgeven dmv osmose. ik ga hierover binnen enkele dagen een nieuw topic openen. momenteel heb ik geen tijd om de proef uit te voeren aangezien het een proefje is waarbij op regelmatige tijdstippen de ec zal moeten worden bepaald.

 

even een korte en vlugge beschrijving:

 

pot met osmocote korrels (temp =cte)

1)water toevoegen tot korrels net onder water (elk uur de ec meten)-> grafiek maken ifv tijd

2)idem maar met wat meer water (elk uur de ec meten)-> grafiek maken ifv tijd

 

indien osmose in het spel is zullen we grafieken bekomen die in functie van de tijd afvlakken. de 2 grafieken zullen niet 100% gelijklopen omdat:

- de concentratie opgeloste stof in de korrel zal dalen

 

eerst ga ik nog een testje doen met een keukenzout oplossing. steeds meer zout toevoegen en de bijhorende ec bepalen totdat de NaCl neerslaat. dit omdat ik niet weet hoe de ec zich zal gedragen indien er zouten neerslaan (zal de ec stijgen naarmate er nog meer zout wordt toegevoegd of niet? denk van wel...maarja ben niet zeker). swat nu niet veel tijd maar ik zal de proefjes zo wetenschappelijk mogelijk uitvoeren.

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...