Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pure

ik denk de ideale buiten voeding gevonden te hebben!

Recommended Posts

Ik denk dus de ideale buitenvoeding gevonden te hebben voor voeden in volle grond!!!

Nu zou ik graag weten wat jullie er van denken.....

 

Alle opmerkingen zijn welkom....

Je kan de voeding ook apart kopen zonder die kalk!!!

 

gallery_10151_4708_894043.jpg

gallery_10151_4708_602096.jpg

gallery_10151_4708_1988422.jpg

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo zou deze beter zijn als voeding speciaal voor de cannabis?

 

Mvg

 

Otter

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar kan ik dan vaste voeding voor cannabis krijgen...??

vloeibaar voeden in volle grond is als water naar de zee dragen...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk ook eens naar Groente & Kruiden-AZ van ECOstyle (7-3-10 met schimmeltjes en beperkt bacteriën). Ben er momenteel een klein proefje mee aan het doen en... ook volledig organisch!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zou wel eens een intresant topic kunnen worden

want idd vloeibaar voeden in de volle grond heeft weinig zin

je moet je bodem verrijken ik heb zelf 12 10 18 gebruikt maar ben ook benieuwd naar andere verhoudingen en resultaat ervan

 

 

 

grtz 11ltrp

Share this post


Link to post
Share on other sites
waar kan ik dan vaste voeding voor cannabis krijgen...??

vloeibaar voeden in volle grond is als water naar de zee dragen...

 

Mvg

 

dat het voor volle grond was had je er niet bijgeschreven, maar zou je me misschien uit kunnen leggen waarom die zo lastig is in de volle grond (omdat het verder de grond in trekt of iets ? )

 

Mvg

 

Otter

Share this post


Link to post
Share on other sites

het spoelt uit omdat het in vloeibare vorm wordt toegevoegd. Water verspreidt zich en wordt niet tegengehouden. Vaste organische voeding op basis van bloedmeel, verenmeel, beendermeel, kalk en kalivinasse (want dat is het meestal) is organisch en geeft zijn voedingsstoffen slechts langzaam af. Alternatief mineraal product is osmocote, maar dat geeft zijn voeding af op basis van warmte en niet op basis van wat de plant op dat moment nodig heeft, maar is daardoor wel time released.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd

heb het er ff bijgeschreven voor alle duidelijkheid...

hoewel vloeibare voeding ook niet alles is in potten want die regenen buiten dikwijls ook door

en je zal elke paar dagen moeten voeden en anders maar 1 of 2 keer per seizoen

 

en idd

vloeibare voeding zal zich te snel door de aarde verspreiden .. zeker bij regenval....

vaste voeding korrels blijven op de zelfde plaats zitten en geven hun voeding geleidelijk af

terwijl vloeibare voeding eigelijk direct opgenomen moet worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo komen we op een leuk onderwerp trouwens... met voldoende organische voedingsstoffen in een voldoende grote pot hoef je buiten maar beperkt bij te voeden. Je kunt voor de bloeitijd eventueel wat vinassekali voor de extra K (zit bijvoorbeeld ook in Vitrasol) door je grond mengen, en beendermeer voor extra P (let op, daar zit ook extra N in!). Om op te starten kun je wat bloedmeel bijmengen om in het begin wat meer N in je grond te hebben.

 

Vaste meststoffen het liefst door je aarde mengen maar je kunt het ook door je toplaag mengen. Voor hen die verduisteren: Een week (of 2) voor het verduisteren overpotten in grond met wat meer P en K stimuleert de bloeibereidheid. De N in de originele grond is dan al afgenomen en je verhouding komt weer goed (beendermeel heeft 5% N)

 

Perfect voor buiten omdat de cyclus veel langer is dan binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hebben allemaal wat bijgeleerd.... :D

Maar wat vinden jullie nu van die tomaten voeding en de verhouding npk 6-4-12??? :P

 

:( ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn deze ook goed of toch maar niet?

2560362281_4b2c868705.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn niet echt voor planten voor menselijke consumptie denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat vinden jullie nu van die tomaten voeding en de verhouding npk 6-4-12??? :P

Ik zou in de groei relatief wat meer stikstof willen hebben en in de bloei meer fosfor. Er zijn cannabisvoedingen met vele verschillende samenstellingen, BAC is bijvoorbeeld groei 8-3-3 en bloei 6-5-6.

 

Ik vind toch dat vaste samengestelde meststoffen in de aanvang al veel K hebben, en dat is logisch als het gebruikt wordt voor tomaten, komkommers, pompoenen en andere vruchten. Ik heb die ECOstyle voeding toevallig net in een pot terraponic gekiept om te zien wat het doet. 2 g13 haze moedertjes hebben het ook gekregen in een 4L pot, we zien wel. Op zich zitten er eerlijke meststoffen in. Binnen ruikt het niet lekker natuurlijk :D

 

Voor mijn planten in huis gebruik ik Ecostyle feedies. Werken perfect! Beetje zoals sannies tabs maar dan voor een wat kleinere pot en kortere periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik verkies voor tijdens de groeifase een meer stikstofrijke (N) meststof. Voor de bloei meer fosfor (P) en kalium (K). Je kan dus beter een meststof gebruiken die daar dus ook rekening mee houdt. Vandaar dus ook ph- bloei (P-houdende zuren) en ph+ groei (N-houdende zuren), hoewel het hier niet zo belangrijk is aangezien ph- in kleine hoeveelheden wordt toegevoegd (is eigenlijk dus meer commercie die wel waarheid bevat maar eigenlijk heel weinig uitmaakt). Voor meststoffen is dit dus helemaal iets anders omdat deze wel in een hoge dosis worden gegeven. de tomatenvoeding die je hebt is dus niet echt optimaal aangezien ze relatief weinig stikstof bevat voor de fase waar de planten nu in zitten. ik weet dat je wat snow ryders hebt, tja moet je die nu N-rijk of P-rijke voeding geven? die keuze laat ik aan jou over. alleszins voor de non-autoflowers geldt wat ik hierboven beschrijf. je bent dus beter af met die wonderkorrels aangezien ze meer dan één voedingslijn van hetzelfde product verkopen respectievelijk groei en bloeiende planten. voor die die niet weten wat die wonderkorrels zijn verwijs ik door naar mijn guerilla 2009 topic [bericht 1&12] (zie handtekening)

 

groeten skafish

 

EDIT: ik zie nu net dat whazzup eigenlijk al hetzelfde geantwoord heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx Wazzup en Kas!!

 

Kas

je "wonder"korrels heb ik ook... maar zijn eigelijk niet voor planten voormenselijke consumptie...

daarom ge ik ze enkel gebruiken voor de groei denk ik...

 

ik ga gewoon zelf nog wat de NPK opvoeren met additieven en dan in de bloei nog extra P geven :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

meststof = meststof, de plant neemt op wat hij nodig heeft. naar mijn weten is er geen verschil in mest afhankelijk van het feit of het nu voor mensen geschikt is of niet. proof me and then shoot me if i'm wrong!

 

Bovendien zijn mijn wonderkorrels wel geschikt voor groetentuintjes (de groeikorrels). op mijn bloeikorrels staat niks op dat het niet voor menselijke consumptie is.

 

je weet toch wel dat je er niet van mag eten he? :D :P

 

dus beste vaste voeding is naar mijn ervaring deze

 

groeikorrels (npk 18-9-11) met osmotische werking!!!

gallery_20003_7907_1279905.jpg

 

ze bestaan ook met een roze dop (npk 9-14-19). ideaal dus, net wat we willen.

gallery_20003_7907_2170204.jpg

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet?? voeding was toch voeding had je toch gezegd? :D

 

als dat zo is ga ik voor

 

in de groei:

DCM tomaten voeding

bacto force grond verbeterings korrels

buffertabletten

en groei wonderkorrels

 

en dan in de bloei:

bloei wonderkorrels bij strooien

en dan nog iets waar veel P inzit bij strooien (iemand suggesties??)

 

en dan laat ik ze dikke toppe maken :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

buffertabletten voor guerilla = geldverspilling!!!

strooi gewoon wat zeewierkalkkorrels en je hebt een Ca & Mg voorraad (lekker goedkoop)

die buffer tabletten bevatten ook bacteriën welke de ph op een organische wijze bufferen. geloof maar niet dat zij dit ook doen in volle grond waar de natuurlijke bacteriën overheersen en sannie's bacto versmachten. je denkt toch niet dat een paar van die tabletjes de ph van een guerilla spot kunnen beïnvloeden? Voor de voeding die erin zit moet je het ook niet doen want die strooi je al.

 

Begin trouwens ook niet verschillende producten tegelijk te gebruiken. een product/meststof (zeker de wonderkorrels met osmotische werking) is daar niet voor ontworpen.

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip: kippenmest voor guerilla :D

 

klikkerdeklik (maar 18 pagina's)

 

hou je centen lekker in je zak en koop gewoon een goede zak kippenmest

 

osmocote niet gebruiken. Geeft voedingsstoffen af op basis van warmte. In een droge warme periode geeft het op guerilla dus te veel voedingsstoffen af. In een gegarandeerd goed vochtige plek zou ik nog natuurlijke meststoffen nemen in volle grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb zelf ook naar de staafjes en naar de potten Miracle grow gekeken, maar er staan volgens mij nergens op dat het oganisch is.

 

ik wil zelf graag zo natuurlijk mogelijk kweken, zonder chemische stoffen. en het lijkt me dat als het puur organisch is dat men het er dan wel duidelijk opzet.

 

Ik heb nu van Ecostyle 3 soorten korrels, ik weet niet meer hoe ze heten effe, maar op elk pak staat met een grote letter P, K en N met het (mijn) idee dat je naar behoefte kan bij voeden waar de plant behoefte aan heeft.

 

dit is ook voeding die langzaam werkt en niet wegspoelt met de regen.

 

volgens mij 10 mensen 10 meningen.

 

ik ben het aan het proberen, wellicht moet je ook gewoon doen wat je goed lijkt, kan je zelf je ervaring opdoen.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup: sorry hoor maar dan weet jij niet wat osmose is. de temperatuur beïnvloed het osmose proces niet! tenzij je in rekening brengt dat moleculen sneller bewegen bij stijgende warmte. deze invloed is echter verwaarloosbaar bij normale kweektemperaturen. als je wil weten hoe die korrels werken kijk dan even naar mijn guerilla 2009 bericht nummer 12 (zie handtekening). ik heb het daar snel uitgelegd... als je wil geef ik we een meer gedetailleerde uitleg hoor.

 

ps: kippenmest werkt natuurlijk ook goed hoewel je sneller kunt overbemesten. bij die osmo-korrels kan je lekker veel geven in één keer, ze reguleren zichzelf...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik gebruik zelf op dit moment een combinatie van rozenmest Ecostyle NPK:7-7-5 (verrijkt met bacteriën) & DCM groente & kruiden NPK:5-5-5 + onverrijkte koemestkorrels.Het is iedergeval 100% organisch.

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kasperfish: (lees de gebruiksaanwijzing)

 

Osmocote

Osmocote Plus en Osmocote Exact zijn de merknamen van de gecontroleerd vrij-komende meststoffen in het Brinkman assortiment. Deze meststoffen zijn speciaal ontwikkeld als basisbemesting voor potplanten en boomkwekerij. De voedings-elementen worden over een langere periode vrijgegeven, afhankelijk van de werkingsduur van het product. Beiden typen bevatten hoofd- en spoorelementen in iedere korrel. Met Osmocote Exact wordt het afgifte patroon aan de voedingsbehoefte van de plant gedurende de teelt aangepast. Bij Osmocote Plus komen de voedingsstoffen (NPK, magnesium en spoorelementen) geleidelijk over een langere periode vrij. Door de speciale coatingstechniek die Scotts hanteert, komen deze voedingselementen niet alleen langzaam, maar tevens gecontroleerd vrij. Uitspoelingsverliezen worden hiermee voorkomen. De harslaag rondom elke korrel bepaalt namelijk, uitsluitend onder invloed van de temperatuur, de dagelijkse afgifte van de voedingsstoffen. Deze afgifte wordt dus niet beïnvloed door pH, grondsoort, zoutgehalte in de grond, bacteriologische werking, beregening of vochtgehalte. Osmocote Plus is leverbaar in verschillende NPK samenstellingen met een verschillende werkingsduur, te weten: 3-4, 5-6, 8-9 en zelfs 12-14 maanden onder buitencondities in Nederland.

 

Bron: De verdelers

De makers

 

ps: kippenmest werkt natuurlijk ook goed hoewel je sneller kunt overbemesten. bij die osmo-korrels kan je lekker veel geven in één keer, ze reguleren zichzelf...

dat is nou juist niet het geval :D We hebben het hier niet over scherpe mest he!

 

Met osmocote kun je wel degelijk overdoseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is osmose in relatie met osmocote?

osmose is het passief transport van water doorheen een semipermeabele wand van een plaats met een lage opgeloste stof concentratie naar een hogere. in het korreltje zit veel opgeloste stof; het korreltje trekt dus water aan doorheen zijn speciale wand; het korreltje zwelt en door de "kraakjes" in de wand worden dan voedingsstoffen naar buiten geperst (vergelijk met een rijpe kers die barst als ze nat is)(het membraan wordt ook permeabel voor de opgeloste stoffen aangezien de krakjes groter door de uitrekkende wand). De temperatuur kan enkel invloed hebben op de "grootte" van de krakjes in de osmocote, dus de elasticiteit van de wand vergroot een beetje bij stijgende temperatuur. hierdoor is het waar dat de korrels in theorie meer voedingstoffen kunnen afgeven wanneer het warmer is. De drijvende kracht achter dit afgeven is echter het osmotisch proces. dus we zitten hier met een discrepantie: als het warm is, is de grond meestal droog. indien de grond droog is, zal er in het korreltje dus een kleinere osmotische druk zijn. De hoofd factor is en blijft de aanwezigheid van water in het korreltje en er net rond samen met de representatieve concentraties aan opgeloste stof. Bovendien is de outdoor bodem slechts onderhevig aan kleine temperatuursverschillen waardoor de krakjes vrijwel constant blijven bij een constante osmotische druk.

 

Osmocote_diagram.gif

 

hoe werkt dus de zelfregulerende eigenschap van de wonderkorrels?

als je de definitie van osmose begrijpt weet je dat het osmotisch proces een evenwicht bereikt wanneer de concentratie opgeloste stof in en net buiten het korreltje gelijk zijn. de opgeloste stof in het water net rond het korreltje zal zich zeer traag door diffusie verplaatsen waardoor de concentratie weer wat kleiner wordt en de water verplaatsing door osmose weer geschied. wanneer planten voedingsstoffen onttrekken uit de bodem gebeurt net hetzelfde. de concentratie buiten het korreltje wordt weer lager dan in het korreltje...

 

het zou dus oerdom zijn om de korreltjes enkel te laten reageren op de temperatuur aangezien ze dan bij extreem warm weer meteen leeg zouden zijn. dat slaat op geen steek. Het effect van van de temperatuur beperkt zich tot het aanpassen van de doorlaatbaarheid van het membraan en is hoofdzakelijk om het gebrek aan vocht bij droog weer te compenseren. het is niet zo dat de wonderkorrels reageren op temperatuur hoe de makers suggereren, want dan zou het niet zelfregulerend zijn!

 

de wonderkorrels maken overbemesting dus moeilijker omdat de meststof niet meteen kan worden vrijgegeven. dit in tegenstelling tot korrels of andere mest die meteen wordt opgelost in water. korrels die niet met osmocote werken lossen meestal relatief traag op in water. Als het flink regent zullen ze sneller verdwijnen/oplossen waardoor dit een beïnvloedende factor wordt voor de concentratie voedingsstoffen in de grond. Dit is bij kippenmest net hetzelfde waardoor ook hier extra voorzichtigheid is aangewezen. ik beweer niet dat overvoeding onmogelijk is met osmocote maar je moet in ieder geval wel overdrijven dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...