Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Sulphur Plasma lampen

Recommended Posts

De convectiewarmte berijkt je toppen niet...Volgens mij bedoelt Wazzup dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar is het niet zo dat de stralingswarmte plus de convectiewarmte samen je hok opwarmt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's inderdaad de vorige versie, die nog maar 200 micromol gaf. Deze doet effe wat meer :rolleyes:

 

Wat betreft stralingswarmte en convectiewarmte:

 

Laat me een voorbeeld geven:

 

Waarom zit een radiator vaak in de vloer en hangt een straalkacheltje altijd hoog?

 

Warme lucht stijgt op. Als je die niet recirculeert in je ruimte (zoals je dus in je hok doet, daar zuig je boven af) komt die warmte inderdaad nooit bij je plantje. De stralingswarmte van het straalkacheltjes dat je monteert echter wél. Daarom kun je op het terras perfect met een infrarood kachel werken en natuurlijk niet met een radiator kacheltje.

 

Die warmte zorgt overigens niet alleen voor de opwarming van je gewas, waardoor je meer verdamping krijgt, maar ook voor opwarming van je substraat, dat daardoor ook meer vocht verdampt. We zien bodemtemperaturen die ruim onder de HPS bodemtemperaturen liggen in vergelijkbare situaties: verschillen van wel 3 graden en meer een enkele keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als ik het goed begrijp kan stralingswarmte zich van boven naar beneden verplaatsen en kan convectiewarmte zich alleen naar boven verplaatsen, klopt dat?

 

wat is beter voor ons om te gebruiken een infrarood kacheltje of een stralingskachetje, ik vraag dat maar even want je bent nooit te oud om leren nietwaar?

 

het wordt mij na al die jaren eindelijk duidelijk :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die warmte zorgt overigens niet alleen voor de opwarming van je gewas, waardoor je meer verdamping krijgt, maar ook voor opwarming van je substraat, dat daardoor ook meer vocht verdampt. We zien bodemtemperaturen die ruim onder de HPS bodemtemperaturen liggen in vergelijkbare situaties: verschillen van wel 3 graden en meer een enkele keer.

 

Metselzand houd de grond temp constand!

 

@Techno :rolleyes: Cheep House

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan best mooie dingen doen met LEDs.

 

gallery_5081_100_13668.jpg

 

verkeerde topic dit plaatje moet je HIER plaatsen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus als ik het goed begrijp kan stralingswarmte zich van boven naar beneden verplaatsen en kan convectiewarmte zich alleen naar boven verplaatsen, klopt dat?

 

wat is beter voor ons om te gebruiken een infrarood kacheltje of een stralingskachetje, ik vraag dat maar even want je bent nooit te oud om leren nietwaar?

 

het wordt mij na al die jaren eindelijk duidelijk :rolleyes:

Dat klopt. Voor omgevingstemperatuur op peil te houden in de nacht bij weinig ventilatie is een radiatortje die de lucht verwarmt prima natuurlijk. Je HPS lampen zijn al straalkacheltjes dus die heb je er niet bij nodig :P

 

Stralingswarmte kan ook van beneden naar boven hoor, richt je straalkackeltje maar naar boven :P

 

Grote verschil is dat warmtestraling zeg maar directioneel is (denk aan het kampvuur, ene kant warm andere kant koud) en convectiewarmte de lucht, dus de omgeving indirect verwarmt. klikkerderklik

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik zou zeggen doe er eens eentje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

is goed

tent 1m/1m 1plant in scrog

leveren jullie de lamp ;) :spliff: :specool

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja hoor, wij leveren hem wel. Hij is in de shop te bestellen, ligt er zelfs op voorraad ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah. Ik zal mijn spaarvarken ff stuk slaan kijken of ik het haal

Greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

teasertje... plasma en HPS, één plant in scrog.

post-5211-1284768280_thumb.jpg

post-5211-1284768415_thumb.jpg

 

Het gaat bijzonder goed met de combinatie HPS/Plasma. We testen daarbij ook nog een andere kleur plasma. Er is een tijdje een probleem geweest met het irrigatiesysteem en daardoor hebben de planten een tijdje te nat gestaan helaas, amar ze zijn netjes bijgetrokken. De symmetrie lijkt hetzelfde als bij alleen plasma, maar in tegenstelling tot alleen plasma zit hier de tweede internodebloei er al flink in. Hoewel deze plan qua bloei twee weken achterloopt bij de plasmakweek zijn de toppen de plasma al voorbijgegroeid.

 

Inmiddels kan ik ook bevestigen dat de proeven "binnenste-buiten" goed zijn verlopen: planten hebben veel minder stress bij van binnen naar buiten transplanteren doordat ze als het ware al gehard zijn onder de plasma. Daar kunnen we volgens jaar natuurlijk pas weer een vervolg aan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lastig te zien maar het ziet er mooi uit.

 

Is dat 600w hps met 300w plasma of wat moet ik me daar bij voorstellen?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heee

sorry klote varken is niet stuk tekrijgen hahaha

mooie plant

 

.maar wat is nou de echte meer waarden van de plasma

de groei sneller door het complete spectrum en stekken slaan beter aan?

en wat doet de plasma in de bloei als aanvulling van de hps ?

worden de toppen groter of zijn ze zwaarder in gewicht ?

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
post-5211-1284768280_thumb.jpg

 

Vette shit Whazzup, ben benieuwd naar de resultaten (niet dat ik zo'n lamp kan betalen hoor ;) )

Maar vind 't altijd intressant nieuwe onwikkelingen te volgen :P

Groetjes B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat ze in de groei onder de 300W Plasma hebben gestaan en vanaf de bloei alleen nog maar onder de 600W HPS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is 400 HPS om 400 plasma (nog de oude plasma) in deze tent.

 

Wat we zien met plasma is het volgende:

 

1. Veel betere performance in de groei: De plant zet zich mooier naar het licht, maakt meer en sneller scheuten aan, ontwikkelt veel sneller. Wat dat betreft is het ook een ideale lamp voor iemand die snel veel stekken wil maken. De vegetatieve ontwikkeling is gewoon een stuk beter dan welke lamp die we tot nu toe gezien hebben. Door het beter gezette opener gewas ook minder fluf.

2. Geen extra warmtestraling. Het is eenvoudig om de plasma alleen, of als metgezel van een HPS in te zetten. In dat laatste geval is de temperatuur een stuk makkelijker te controleren, ook in een wat kleinere ruimte. Planten blijven langer groen onder plasma. De plasma voegt vrijwel geen warmte, maar wel véél goed licht toe aan het beperkte HPS spectrum. De lichtkwaliteit schiet daardoor omhoog.

3. Zaailingen gaan ook als een speer en planten voorgegroeid onder plasma zijn veel beter bestand tegen het van binnen naar buiten plaatsen. Ze harden binnen onder de lamp al. Dat zou weer ideaal voor guerrilla zijn overigens, je hebt vaak nauwelijks de tijd om je planten te harden.

4. Hoger droge stof gehalte: Met alleen plasma zien we tot 30% meer droge stof aandeel

5. Sterke indicaties tot meer THC ontwikkeling door het toegevoegde UVB licht

 

Als je wilt experimenteren met plasmalicht dan heb je een goed horticultureel armatuur nodig, solid state, met een goede reflector. Wel, voila!

 

Solid State Plasma is in het begin van haar ontwikkeling en de resultaten zijn veelbelovend. In tegenstelling tot LED is het een vol-spectrum lamp. Ik twijfel er niet aan dat er straks ook mooie resultaten worden gehaald onder hogere vermogens en andere ontwikkelde kleuren. Ook uit de VS horen we positieve berichten van de trials, komende beurs in LA zullen meer fabrikanten hun LEP armaturen gaan tonen.

 

Niet voor de kweker met de kleine beurs op dit moment, en niet voor hen die weinig ervaring met kweken hebben. Ook niet voor hen die Aladins wonderlamp willen hebben want als je er over wrijft gebeurt er niks :P. Maar als je op dit moment aan het experimenteren bent met de kwaliteit van je licht en overweegt om bijvoorbeeld de combinatie HPS/MH te gaan gebruiken dan is plasma een uitstekende keuze in plaats van de MH. Plasma voegt meer licht van een betere kwaliteit toe dan een vergelijkbare HPI. Als je op dit moment stekken maakt dan is plasma een uitstekende optie. Als je onder MH voorgroeit dan is plasma een uitstekend alternatief. Op alle fronten outperformt de plasma de MH lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou hem morgen aanschaffen als hij in de bloei net zo goed zou presteren dan in de groei... Wie weet in de nabije toekomst...Succes verder met de ontwikkeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er zeer goed uit! Veel belovend.

Hoeveel umol/s per m2 heb je daar bij die ene plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg intressant dit allemaal!

Ik ben erg benieuwd naar de 600 watter ( LEP, met hopelijk een beetje zwavel erbij ) uit komt over een jaartje.

 

In iedergeval ziet het er tot nu toe al super uit!

 

Vooral de lamp van dicht bij is een spectakel, wanneer de UV gloed komt is het erg mooi..

Echt, wat een lamp :P

 

Gr Skafz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

Ik zit te zoeken naar het bereik van de Gavita plasma lamp Gan LEP300 welk oppervlakte kan je er precies

mee belichten? Kan het nergens vinden misschien dat iemand dat weet?

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey

 

Ik zit te zoeken naar het bereik van de Gavita plasma lamp Gan LEP300 welk oppervlakte kan je er precies

mee belichten? Kan het nergens vinden misschien dat iemand dat weet?

 

groet rodney

 

De lamp geeft een mooie vierkante bundel van licht vanwege de kap die ervoor gemaakt is.

Hoe hoger je de lamp hangt de groter wordt het oppervlakte welke je ermee kan belichten, op ongeveer 30-40 cm afstand kun je een oppervlakte belichten van 80X80 en als je deze hoger hangt zal de oppervlakt groter worden.

Momenteel hangt de lamp in mn moeder/stekken hokje om eens te kijken wat de lamp presteert onder andere omstandigheden.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...