Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wijnperskennis

Stam splitsen voor/tijdens bloei

Recommended Posts

Hallo

 

Ik heb eens iets gehoord van iemand die zei dat je je oogst kan vergroten door voor of tijdens de bloei de stam verticaal in twee te splitsen.

de productieverhoging zou dan te maken hebben met de overlevingsdrang van de plant omdat deze denkt dat hij aan het sterven is en om toch nog een laatste hoop te vestigen op het voortplanten gaat de plant dan alle energie steken in de bloei voor de "zaadproductie".

Heeft iemand daarvan al iets gehoord of gedaan?

Wat denken jullie?

 

Greetz Flasher

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken wel mensen die het doen om ze sneller af te laten bloeien. Maar opbrengst verhogend is het volgens mij niet. In ieder geval niet wat ik gezien.

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

het word vooral aan het einde van de kweek gedaan het verstoort de sapstroom, of het nut heeft zou ik niet weten, aan de andere kant supercroppen is precies hetzelfde alleen dan in de top zelf en dat verhoogd wel de opbrengst

Share this post


Link to post
Share on other sites

de redenering hier achter is dat de plant minder sap heeft en als reactie tegen uitdroging maakt ze hars aan wat gelijk is aan gewicht gezien hars bijna het enige gewicht is van wiet is, droog plantenmateriaal weegt haast niks

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ panjabie

wat is supper croppen dan precies

nooi echt geweten:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
gezien hars bijna het enige gewicht is van wiet is, droog plantenmateriaal weegt haast niks

 

Nee droge hars weegt veel :( :(

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar mijn mening begint het plantje na het klieven eerder met zwellen, en gaat het gehele proces van voornamelijk het afrijpen aanzienlijk sneller..

 

het zal per soortje wel verschillend aanslaan maar, heb walhalla, big white en cheeseberry haze geklieft en het resultaat was eerlijk gezegd boven mij verwachtingen..

 

ook bleven de gekliefde plantjes nog best lang groen :(

 

ik kan aanraden wanneer je van plan bent om te gaan klieven om dit dan 2 weken voor de respectievelijke eindstreep in te schatten.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij suppercroppen splijten ze de stam van de top zelf doormidden, niet helemaal maar bijna, op de fotos die ik heb gezien waren de toppen waarbij deze handeling is gedaan ongeveer 2 keer dikker

 

maar geen top is hetzelfde dus ik heb nog steeds met twijfels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...