Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

* Wat is dat?

 

Lieve broeders & zusters,

 

een tunnelkas heeft zoals de naam zegt, de vorm van een tunnel. Mits goed uitgevoerd zou een tunnelkas tegen meer storm bestand moeten zijn als een glazen / polycarbonaat kas. Hij is namelijk iets buigzamer. Er word gemakkelijk een mediterraans klimaat nagebootst in zo'n "polytunnel". Zo gaat het vroeg 'afrijpen' van groente :rolleyes: veel beter. Het seizoen is namelijk veel ruimer! Vanwege de grote inhoud (liters lucht) is de temperatuur constanter dan in een kleine glazen kas. Met gebruik van bubbelfolie is het zelfs mogelijk een niet al te strenge winter vorstvrij door te komen. Sommige constructies zijn verplaatsbaar (om wisselteelt te voorkomen). Het licht is iets meer diffuus. Maar het allergrootste voordeel zijn de kosten; die vallen aanzienlijk lager uit terwijl de oppervlakte veel groter is dan bij een glazen kas.

 

Nadelen... maar natuurlijk... de Polyethyleen cover elke 5 tot 8 jaar vervangen. Te kostbaar om te verwarmen. Het verdient geen schoonheidsprijs. Ventilatie kan een probleem zijn bij de langere tunnels (te hoge vochtigheid = schimmels). Windbeweging doet de PE-cover slijten (bij voorkeur uit de wind plaatsen). En belangrijkste...het plastic is kwetsbaar (kinderen, dieren, tuingereedschap, etc)!

 

Plantkas heeft reeds de bouw van zijn rechte, houten kassen beschreven. En hun waarde bewezen ;) . Graag wil ik toevoegen hoe je dan een tunnelkas maakt, en dit draadje opdragen aan PK omdat hij al zoveel complimenten heeft gekregen van de justitiele macht en - hoe kan het ook anders - ons kreng de media-bitch. Kop op PK!

 

gallery_19889_7902_79023.jpg

 

 

* Benodigdheden

 

Voor een tunnelkas 6,00 x 4,50 x 2,20m (27m2):

- metalen pijp (34mm buitendiameter, 10 stukken van ca. 1,50m)

- polyethyleen (PE) buis (40mm binnen diameter, 35,00m) ookwel HPE of ZPE

- omtrek (bekisting) geimpregneerd hout / stijgerplanken (21,00m)

- voor- en achtergevel geimpregneerde balk (kopmaat ca 8 x 4cm, totale lengte 25,00m)

- 4 latten (4 x 6,00m)

- polyethyleen (PE) UV-bestendig tunnelkas plastic (11,00 x 9,20m)

- 8 kleine hoekijzers

- 5 uitlaatklemmen (34 - 38mm)

- evt. anti-hotspot tape (70,00m)

- ijzerdraad (2,00m)

- diverse lengtes houtschroeven

 

- alternatief kun je metalen pijp van 48 bu.diam. en PE-buis van 50 bi.diam. nemen, en met vaseline eroverheen schuiven.

 

 

* Kosten

 

De stukken pijp kostten me een tientje op de schroot. Is oude waterpijp. Met deuken, roest en knikken ;). De PE-buis 100€ (on-line). Het hout voor de omtrek (bekisting) had ik nog liggen. Latten idem. Eea aan balken voor de gevels (hier in Scandinavie 1,40 €/m). Plastic cover in Engeland zo'n € 140,- (incl verzenden). Anti-hotspot tape 0,50 €/m en nog drie tientjes voor de overige dingen. Oftewel minder dan...

€ 350,-

!

 

N.B: je kunt de kas zo lang maken als je wilt. De voor- en achtergevel zijn het duurst, dus hoe langer je hem maakt, des te lager word de m2-prijs. Bedenk wel dat je boven de 20 meter meer zult moeten ventileren. Zo is vaak de onderste meter over de gehele lengte op te rollen, of is er in het midden van de tunnel een rib open te klappen.

Ter vergelijking, deze kassen zijn als metalen bouwpakket compleet te koop voor prijzen (1, 2, 3) als...

25m2 = 400€ ex verzenden (Engeland)

50m2 = 600€ ex verzenden ( " )

70m2 = 1000€ ex verzenden ( " ).

 

 

* Voorbereiding

 

- Een vlak stuk grond maakt het aanzienlijk makkelijker. Zet het grondvlak uit met scheerlijnen en paaltjes. De hoeken maak je exact 90 graden met de 3-4-5 regel: maak drie touwtjes van respectievelijk 3, 4 en 5m (leg er 'n knoopje in). Vanuit het eerste paaltje span je het 3m lange touwtje over de korte zijde van je tunnelkas-to-be. Vanuit hetzelfde punt leg je het 4m touwtje over de lange zijde van de kas. Tussen die twee nieuwe punten moet de afstand 5m zijn. Gebruik de drie touwtjes dus als passers.

Markeer de verkregen punten en span er een scheerlijn strak langs, tot de gewenste maten van de kas bereikt zijn.

 

- Zaag de metalen pijp op lengte (1,5m). Dat gaat het makkelijkst met electrisch gereedschap.

:huh: Werken met metaal brengt risico's mee. Ijzersplinters krijg je niet zomaar uit je vinger of oog! Draag bescherming, slimmerd!

- Boor één gaatje 50 cm van de bovenkant. Dat kun je ook doen wanneer alles staat, maar boort niet zo makkelijk.

 

gallery_19889_7902_34426.jpg

 

- Braam de pijp af.

- Zaag de PE-buis op stukken van 7,00 - 7,05m.

 

 

* Ter plekke: pijp en buizen

 

De korte zijde van de kas meet in mijn voorbeeld 4,5m. Dat kan smaller en breder, maar bedenk dat je dan een andere breedte folie moet kopen en je de stahoogte veranderd. Ook is er een grens aan de stevigheid van het geheel. De stahoogte is bijna de helft van de breedte.

De lange zijde van de kas heb ik hier op 6m. Om de 1,5m een boog. Dichterbij elkaar maakt de kas steviger en duurder, verder uit elkaar raad ik af.

 

Dan komen er in mijn geval twee rijen van 5 metalen paaltjes, die we met een waterpas exact verticaal de grond inslaan. Doe dit met zn tweeën, gebruik moker en bescherm de pijp met een balkje (anders beschadig je de bovenkant van de pijp).

:j Driedubbelcheck of de kop van je moker goed vastzit. Er zit tenslotte iemand op zn knieën naast.

Dan moet het er zo ongeveer uitzien:

 

gallery_19889_7902_185007.jpg

 

Neem het laagst liggende punt als ijkpunt. Met een lange (rechte) plank en/of een (laser)waterpas zet je alle andere paaltjes waterpas. Probeer de paaltjes tussen de 40 - 60 cm in de grond te slaan en dus 80 - 100cm erbovenuit te laten steken. Waar de grond het hoogst is, lijkt het paaltje dus kleiner.

 

Schuif dan de bogen over de paaltjes en geniet eventjes van hoe het gaat worden.

Dat PE-buis is stronteigenwijs, maar daar rekenen we later wel mee af!

 

gallery_19889_7902_87358.jpg

 

 

* Bekisting en deurkozijnen

 

gallery_19889_7902_37993.jpg

 

Mijn voorkeur voor de indeling van de gevel: zo veel mogelijk deur/raamoppervlakte om te kunnen ventileren. Het folie bevestig je straks aan de binnenkant van het kozijn met een lat. Houd daar rekening mee als je ervoor kiest bestaande glasdeuren/ramen te monteren. Dan moet je de kozijnen dus wat groter maken. Maar een frame bespannen met de resterende folie werkt natuurlijk ook prima als deur/luik. Er moet altijd een permanente opening zijn, het liefst wat hoger in de kas. Ik heb dat bovenin de deuren geplant, anders ging mn doorloophoogte eraan.

 

Twee deuren van ca. 70 cm breed. Dan steken ze ook niet zo ver uit wanneer ze (haaks) open staan. De ramen ernaast zijn 1,00 x 1,20m. Weet nog niet waar het scharnier komt.

 

N.B: de bekisting staat op bovenstaande afbeelding nog niet aangegeven.

 

gallery_19889_7902_72592.jpg

 

De deurkozijnen zijn in totaal 2,55m lang: 2,10 boven de grond en dus 45cm ingegraven. Dan gaat er nog 1,5 cm af voor de geul waar de PE-buis in valt. Alles wat in de buurt van het folie komt grondig afvijlen!

 

gallery_19889_7902_225376.jpg

 

Niet alleen houden de ijzeren buizen de kas op de grond (je kunt er ook een anker aan lassen en ze ingraven), ze zorgen ervoor dat de zijkant van de kas meteen een bruikbare hoogte heeft. En dat de PE-buizen geen laterale beweging kunnen maken.

 

gallery_19889_7902_49664.jpg

 

Ingraven, aan elkaar vastschroeven en zekeren aan de palen. De bekisting beschermt de folie van binnenuit tegen je schep en houdt de aarde binnen/buiten. Hij moet dus rondom waterpas zijn en overal boven de aarde uitkomen - en ruim onder het aardebed ingegraven zijn.

Hier zie je het laagste punt: drie planken van 9 cm/st. Op het hoogste punt zit één zo'n lat en komt net boven het gras uit. Binnenin de kas word de grond natuurlijk waterpas.

 

 

* Voor- & achtergevel, schoren, langsliggers

 

gallery_19889_7902_218866.jpg

 

Even gutsen (25mm guts) en vijlen. Zo blijft de PE-buis gegarandeert op zn plek liggen wanneer je em vastschroefd aan deze balk. De diagonale donkere balk is een [acronym=schoor

Paal, balk, stijl, in schuinestand gesteld, die de druk van een belasting opvangt, een zijdelings verband aanbrengt, b.v. als onderdeel van een dakkap. Schuine verbinding tussen stijl en horizontale balk. ]schoor[/acronym] en zorgt ervoor dat de gevels staan als een huis.

 

gallery_19889_7902_12076.jpg

 

De hoekijzers houden de (bijna) 6m lange latten vast, waar straks de PE-buis aan gezekerd gaat worden.

 

gallery_19889_7902_22914.jpg

 

Zoals je ziet buigen de latten een beetje door, dat komt omdat ze nog niet aan de PE-buis bevestigd zijn. Nadat ik het folie eroverheen gespannen heb, graaf ik het in. Daarna til ik de PE-buis iets op en zet ze vast met een uitlaatklem aan de metaalpijp (en een schroef erdoorheen, daarvoor hebben we een gaatje geboord in de metaalpijp, nog even een merktekentje waar het zit). Zo span ik de folie extra strak. Daarná zeker ik de PE-buizen pas aan de gevels en latten, gewoon met houtschroeven.

 

gallery_19889_7902_17795.jpg

 

Ik ben twee meter lang, genoeg ruimte voor onze onevenvingerige vrienden dus! Al moet ik bekennen dat ik die hier niet zomaar in durf te zetten. Geen gedoogbeleid voor de Wietstok in Scandinavië. Daarbij lopen er hier teveel vreemden rond. Misschien in een rustige periode wat AF-meisjes? Maar voorlopig houd ik het bij tomaten, courgettes, druiven, aardbeien, bonen etc!

 

De maten voor wie hetzelfde gaat doen: De horizontale donkere balken (l en r) zijn 1.20 en ingevijlt. De staanders eronder zijn 1.60m waarvan 20cm onder de grond. De balk boven de deur is 1.50m; vandaar twee deuren van ruim 70cm. Doorgang vanaf bekisting 2,00m.

 

Hopelijk heb ik volgende week mn folie binnen, wanneer dit geplaatst en ingegraven is komt er weer een update. :whistling

 

 

Gegroet voor nu, laat je horen

 

Johnny "wietstok" Flash

 

 

Bronvermelding:

 

Alan P

Polytunnels.tv

Polytheneone (sheeting instructions)

Knowlenets

Self-sufficient

Plantkas 1, 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze topic ruikt naar Sticky. (icky-ICKY [ooh-wee])

 

Goed opweg! :huh: tis een mooie (en vooral GROTE :whistling ) kas aan het worden!! :rolleyes:

 

Shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wooow man moet echt sticky worden!!!

Heeft me geinspireerd voor deze zomer of gewoon voor volgend jaar te bouwen!!!

 

Grtzz jon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een vet kastje ja.

als je niet echt goed door de kast heen kan kijken en je rondom wat tomaten plantjes zet kan je gerust in het midden een auto flower een beetje ingraven.

Dan gewoon zorgen dat het niet te fel ruikt.

Maar damn wat een kas...mooi professioneel gebouwt!!

Veel succes ermee!!

 

mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas! Prima uitgelegd :whistling

Ben benieuwd naar t volgende deel!

 

Enneh, die sticky komt wel :rolleyes:

 

Banaan

 

PS. volgens mij woon jij daar prima, is het niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wist het dat die lodewijk niet enkel bij eigen huis en tuin werkt :whistling

dat heb je al super goed gedaan tot nu toe JohnnyFlash ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en wat er in komt te staan dus dit wil ik niet missen :rolleyes:

dit is mij een sticky waardig

succes

groeten db

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas en inspirerent voor andere

Ga je er ook een water geef systeem in leggen en ga je het regen water wat er van afloopt opvangen ?

Succes

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er geweldig uit :rolleyes: :whistling

 

Ik blijf deze volgen....TOP!!

 

Hscarry :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

holy crap wat een tuin. Daar kan je een jungel van maken man.

 

Ziet er netjes allemaal uit. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo makkers,

allen bedankt voor jullie reacties!

 

@ KiLLsWhaTeVeR: hmmm B)

@ banaantjuh: heb t hier zeker naar mn zin ja! Alleen nog een klein fluo binnentuintje.

@ jony-weed: dat is het inderdaad. Het is wel wat dun. Ik zit al op 50mm en Alan P (zie bronvermelding) raadt 63mm aan (binnendiameter 51,4 i.c.m. metalen buis 48mm).

Waarschijnlijk heeft het een wanddikte van 3,7mm. Dan blijft er een binnendiameter over van 32,6mm. Ik kon geen staalpijp vinden die daar mooi inpaste; óf het is 33,5mm of omstreeks de 23mm. Wordt het wankelig van. Maar misschien is er bewapeningsstaal (massief) of iets anders te vinden. Ik denk dat als je de gevels degelijk maakt het wel goed gaat.

@ Buble: goed idee, ik had nog een 1000 Ltr tank, om in te graven. Maar dat is me even teveel werk. Voorlopig doe ik het met regentonnen (2 x 250 Ltr) en met de tuinslang. Die komt al aardig in de buurt. Water is hier gratis (put) en tevens erg lekker.

 

 

* De PE-cover (in theorie)

 

Vandaag heb ik de graslaag in de kas verwijdert. Dat was nogal een werkje, maar het ligt er mooi vlak bij. Nu nog met een aardefrees erdoor en ergens tegels vandaan halen. Allemaal een beetje lomp werk waarbij het handig is als je folie nog niet gemonteerd is.

 

Dat Polyethyleen is dus een handig soort plastic. Het is sterk, slijtvast en bestand tegen een aantal chemische middelen. Het blijft elastisch na opwarming en afkoeling. Recyclebaar. Smelt pas ruim boven de 100 °C. Alleen jammer dat er miljoenen tonnen plastic zakjes, flessen en ander verpakkingsmateriaal niet netjes opgeruimd worden (*), want het wordt niet zomaar afgebroken door de natuur.

 

Voor de tunnelkasbouw zijn er diktes te verkrijgen tussen de 1,5 en 2mm. Die dikte zegt op zich niet zoveel over de eigenschappen van de folie, meer over het aantal toevoegingen die er in zitten. Zo houdt het bepaalde lichtspectra buiten, naar keuze het paarse of rode deel van het spectrum. Gevolg is bijv minder meeldauw, koelte voor planten die graag in de schaduw groeien of tegen het 'bederven' (verkoopbaar zijn) van planten. Lichtverspreidend (diffuus) of helder. Een anti-condens laag aan de binnenzijde voorkomt het vormen van condens (waardoor de lichtstralen breken), warmtebehoudend bij lage temperaturen en tegelijkertijd reflecterend bij warmte...bijna alles is mogelijk.

 

Tegen de tijd dat ik die folie ga monteren, moet ik een geul graven zoals hieronder afgebeeld. Daar leggen we dan een meter folie in en wat aarde. Eerst wordt de folie in het midden van de gevels vastgezet, dan werken we naar buiten en als laatste storten we de geulen vol met aarde en stenen. Daarom heb je dus die twee meter extra brede folie nodig.

Het is ook mogelijk de folie in een lat te rollen en deze aan je bekisting te schroeven, maar ik heb begrepen dat de geul-manier tegen meer storm bestend is.

 

gallery_19889_7902_71386.jpg

 

Op de kopse kanten moet ik dus van midden uit naar buiten werken. De folie frommel ik samen, en zet ze vast aan de binnenkant van de deur-/raamkozijnen. Onder een (voorgeboorde) lat geschroefd en gespijkerd (spijkers pas erin als je tevreden bent over hoe het zit). De kopse kanten worden dus gerimpelt als het uiteinde van een salami.

Daarna monteer ik aan de binnenkant van de kozijnen, de deuren en ramen.

 

De laatste stappen zijn:

- het naspannen van de folie (na een weekje) met de uitlaatklemmen. Dan kunnen ze niet meer naar beneden. En staat het folie hardstikke strak.

- het fixeren van de palen met een schroef/spijker. Dan kunnen ze niet meer omhoog.

 

Mocht de wind de boel de lucht in gooien, staat mn constructie gewoon nog. De spijkers zijn dan ook vooral bedoeld tegen het verzakken/optrekken van de palen, bekisting en gevels.

 

gallery_19889_7902_38961.jpg

 

Dat was em weer ff, vragen en opmerkingen altijd welkom.

Groeten,

 

de Wietstok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben heel benieuwd naar het resultaat! Dat wordt een flinke serre B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk verslag.

 

Je maakte me helemaal lekker, kom ik bij het einde, zie ik dit staan:

Maar voorlopig houd ik het bij tomaten, courgettes, druiven, aardbeien, bonen etc!

:wacko:

 

Khad me zo verheugd op een paar monsters. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals al mijn voorposters, super kas! Erg boeiend.

Ik sluit me aan de rest aan, klein aantal autoflowers (2-3 kweekjes zeker), geen ak47 kruising bv, ivm hoge geurfactor en shit, komt dat goed met de zelfvoorziening.

 

Het gevaar met monsterplanten is dat mensen daar erg vrij zijn en er niet veel over nadenken om bv een afkorting door je tuin te maken, of even iets te lenen als je niet thuis bent, zonder erbij na te denken dat er iets illegaals aan de hand kan zijn. Velen zijn dan toch van: joa, vriendelijke gast, maakt geen problemen, boeit me niet. Maar je moet maar de foute hebben. Dan zit je dit ik in de problemen.

 

Legislation: All drug use, possession, acquisition, and trafficking are crimes and are punishable under Swedish law. Setting up a contact between a dealer and consumer is also punishable by law.

 

The Swedish judicial system divides narcotics offenses into minor, simple and aggravated categories based on the amount of drugs involved - regardless of whether there was intent to sell. Those convicted of minor offenses can get up to six months in jail. Simple offenses carry a three-year sentence, while aggravated convictions garner at least two and a possible 10 years in prison. "Sweden has one of the harshest drugs policies in the world" wrote journalist Danny Rosenbaum. "In many countries, including Britain, it is common for people in possession of cannabis to face only a caution. In Sweden, however, offenders are always prosecuted."

 

Law enforcement: Police will confiscate any cannabis found, and in most cases they will prosecute.

Aslong as you can act normal and not act as a gangster, you will most likley be fine. If you get caught by some of the older cops you are propebly screwed no matter what.

 

 

Mvg,

LeVeL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig project....heerlijk als je zoveel ruimte tot je beschikking hebt.

Deze superkas is bijna net zo groot als mijn hele tuin.

 

Misschien een stomme vraag maar waarom vul je de geulen niet op met

snel drogend cement i.p.v. aarde met stenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens aan, iemand die weet waar hij over praat en ook nog eens fatsoenlijke teksten kan schrijven! Zeer, zeer mooi.

 

Ik volg deze tunnel,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig mooi project :D Ik kweek in de kas ook helaas alleen nog maar groente en fruit, beter dan niets :P

 

Ik heb de beschrijving al een keer op icmag langs zien komen, maar nog niet zo mooi uitgewerkt als deze! Toppie!

 

Groeten,

 

PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses voor deze topic bump, ik heb de starter van dit topic al een bericht gestuurt maar kreeg geen antwoord vooralsnog.

 

De gebruikte tyleen buizen zijn er in twee vormen:

Een wat zachtere PE40 en een wat hardere PE100.

 

Weet iemand welke gebruikt zijn of welke het meest geschikt zijn?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses voor deze topic bump, ik heb de starter van dit topic al een bericht gestuurt maar kreeg geen antwoord vooralsnog.

 

De gebruikte tyleen buizen zijn er in twee vormen:

Een wat zachtere PE40 en een wat hardere PE100.

 

Weet iemand welke gebruikt zijn of welke het meest geschikt zijn?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...