Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

Test: Advanced Nutrients met RO by KTM

Recommended Posts

Ohja omdat ik deze test goed wil uitvoeren ga ik hier speciaal een pH/EC meter voor aanschaffen. Ik weet nog niet welke meters Doc mij gaat verkopen, dat zie ik dan later wel weer. AN mailde mij dat het verstandig is om de pH wel te controleren. Met het kraanwater in Amsterdam schijnt het precies goed te komen, maar ik krijg duinwater, pH ±8.2 dus ik weet het niet... Daarom toch maar een pH/EC meter...

 

Doc, thx mate!

 

Fif, laten we het hopen, ik ga er voor... We zien wel wat de opbrengst gaat doen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb voor mijn kweek deze keer ook een setje aangeschaft, normaal gaf ik het volgens de richtlijnen van de producent , ik merk dat nu ik meet ik meer verbruik aan voeding.

 

 

eerder was het voor mij natte vinger werk , nu is het science! B)

 

 

succes met deze testcase en een goede oogst gewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, een dubbele test deze keer...

 

Ik test nu ook de Mammoth Hydroponics pH en EC meter, gisteren gehaald, ik weet nog niet wat ze kostten, maar ik moet ze wel betalen, ik lach me blauw :( :( . Nouja als ze maar werken toch ?

 

Goed, de bloei gaat er (bijna) in, ik weet het niet precies, ik denk dat ik gewoon aan ga houden dat als de blaadjes elkaar raken het zo ver is, ik heb hier nog geen referentie voor, de amnees gaat hopelijk lekker de breedte in om m'n lamp heen. Wat ik wel merk is dat door de fan en mogelijk de warmte van de lamp de planten lekker weg blijven van die gloeibuis...

 

De temperatuur zit met deze hete dagen wel wat hoog, min 23C, max 33C. Maar de planten lijken hier geen moment bij stil te staan. Het zijn inmiddels lekkere bosjes.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De sets ga ik later bekend maken maar er zit nog een staartje aan deze test: De bio-minerale tester gaat ook werken met osmosewater :(. Jawel, een kleine unit door (uiteraard) KJ ter beschikking gesteld. De voeding is afgestemd om osmosewater en werkt dus qua ec het beste daarmee.

 

 

En nu staat er dus ook een hele stapel dozen voor me met allerlei apparatuur... Een flowmeter en een dual TDS meter. Ook zit er natuurlijk een osmoseapparaat bij.

 

De set bestaat uit:

 

Het RO apparaat, een ding van ongeveer 40cm breed en 60cm hoog. Volgens Doc lijkt het op een abortus-suctie-aparaat (uit de serie van de machine die ping zegt) maar ik denk dat hij het vergist met een lipo-suctie apparaat, welke ongeveer binnen de zelfde strekking werken.

HydroLogicStealthRO100200.jpg

 

Flowmaster, deze gaat 5x piepen als het filter bijna op is.

flowmaster.jpg

 

Dual TDS meter, deze meter meet de osmotische waarde van het water. Osmotische waarde is ongeveer hetzelfde als EC alleen EC meet enkel ionische stoffen terwijl osmose bijvoorbeeld ook opgelost suiker meet... :(

hydrologic_tds.jpg

 

En verder zitten er nog een heleboel koppelstukjes en slangetjes bij... Binnenkort laat ik wel zien hoe dit er uit ziet!

 

Ik hoop dat dit nog iets extra's toe voegt aan m'n test!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^_^

 

jaja die plantjes gaan het lekker krijgen :D

wat een gerief, zo pro! Je instalatie enkel neemt al bijna zo veel plek in als het tentje zelf in :(

 

heb die amnees nog nooit gekweekt, maar ik zou ze in deze opstelling net wat langer voorgroeien. je totale afbloeioppervlakte is in deze situatie toch ook net een stuk meer als je normaal gewend bent, waar je voorheen ze de bloei in zou gooien... :(

 

succes testkees :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot mijn spijt moet ik melden dat de "Flowmeter" het niet doet. Reageert niet op de druk van de kraan. Dit maakt niet zoveel uit, aangezien er een sensor voor en een sensor na het filter zit is er prima te bekijken of het filter nog in orde is.

 

Het water dat uit het filter komt bevat ±5ppm, wat overeen komt met 0,01EC of lager... Bijna niet meetbaar dus. Met iedere reguliere voedingslijn gaat dit een probleem opleveren, er moet veel Calcium en Magnesium toegevoegd worden omdat dit uit het harde water verwijderd wordt, men kan dit dus wel in een beter opneembare vorm toevoegen, zoals in de AB voeding van Advanced Nutrients gebeurt is.

 

De vijf voedingsschema's

gallery_9137_7880_22007.jpg

gallery_9137_7880_24389.jpg

gallery_9137_7880_22595.jpg

gallery_9137_7880_25706.jpg

gallery_9137_7880_16359.jpg

 

Ik denk dat ik van deze de middelste of één na onderste pak. Dat hangt er even vanaf hoe de planten de 1.42EC waar ik ze straks op ga laten beginnen trekken. De wortels zullen wel een klap krijgen, maar goed. Misschien de eerste waterbeurt het laagste schema aanhouden. De Amnezen houden wel van een lekkere scheut voeding, maar of het zwaarste schema iets is voor deze opgefokte sativa's weet ik niet, ik denk dat een EC van 2.57 al hoog ZAT is.

 

De pH zal in de AN kant op 6.3 worden gehandhaafd, dit is het advies van AN voor aarde.

 

De atami kant is een stuk makkelijker, atami geeft als enige tip 1-5ml/L toevoegen. Vanaf week 5 0.5-1ml pk booster tot de laatste week. Ik zal dezelfde EC aanhouden als de AN kant, misschien wordt ik echter gedwongen om deze lager danwel hoger te houden, dat zullen we vanzelf zien. De pH houdt ik op 6.5 daar deze algemeen als ideaal wordt aangenomen voor aarde. En iedere week spoelen met enzymen natuurlijk...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een wetenschap :D

Nog mooie pics van die Brita filter???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind de ph iets aan de hoge kant, nu maar hopen dat er in de voeding fosfor zit die opneembaar is bij een hoge ph waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is aarde he carlito...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik heb ze net de hele mikmak gegeven.

 

Advanced Nutrients:

 

Begonnen met water ppm250, RO water van gemaakt met 5ppm. Aangelengd tot 150ppm met kraanwater om niet té weinig calcium te geven. Dit komt neer op ongeveer 0.2EC. Hierna alle speciale flesjes toegevoegd behalve de final solution, de EC was hierna 0.35. De rest is aangevuld met A+B voeding tot een EC van 1.42 zoals aangegeven op de website. De pH was toen inmiddels 5.4, dus hier zijn 4 druppels pH- bijgegaan en toen was het pH 5.30, perfect.

 

Atami:

 

Zelfde hoeveelheid water aangemaakt met gewoon kraanwater als startpunt. Na toevoegen van 2ml/L was de EC "slechts 0.8" ik denk dat ik de volle 5ml/L mee heb gegeven om uberhaupt aan de 1.42 EC te komen, ik hoop niet dat ik iets stoms gedaan heb, want het lijkt me erg veel. Maar goed, de EC meter liegt niet lijkt me...

 

Nu te moe om foto's te maken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Kees. waarom schrijf je in je beschrijving niet gewoon het aantal ml ipv ppm????? :P

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ml (mililiter) en ppm (parts per million) iets heel anders is. Het éné is een aanduiding van een hoeveelheid, het andere een hoeveelheid per eerder genoemde hoeveelheid. Ik zie niet wat ik duidelijker op moet schrijven. Omdat dit hele verhaal ook op opengrow komt heb ik het ook in ppm gedaan. Ik heb niet gekeken hoeveel mililiter A+B ik toe heb gevoegd, ik gok een ml of 2 per liter per fles, maar ik weet het niet meer, ik heb aangemaakt tot EC 1.42 zoals dat stond aangegeven...

 

En trouwens, als je ander water hebt om mee te beginnen is het veel fijner om te weten dat je 200ppm van stof x toe moet voegen ipv 2-3ml/L

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Mij hoef je geen uitleg te geven over ppm, ppb (parts per billion), want ik kom zelf uit het labwezen, maar ik denk dat het voor velen niet te volgen is, wanneer je over ppm praat in je topic en hoe je zo hoeveelheid toevoegt.Trouwens bij de hoeveelheid contaminatie van een stof wordt ook gesproken over zoveel ppm/kg omgerekend mg/kg of ppb/kg omgerekend mcg/kg.

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is aarde he carlito...

 

Kees.

Een standaard fosfaatvorm slaat in de pot neer, boven een pH-waarde van 6,2

Dus als de bladeren een paarse gloed krijgen, kan een beetje super fosfaat wonderen doen.

 

Carlito

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels is dit dus dag 3, maar die begint net. Er zitten 2 nachten op voor de planten... De groei zit er nu in te komen, deze Amnesia heeft het sterke punt om heel bossig te groeien, maar zodra de klok om gaat gaat de knop ook om... Ik ben totaal zelfverzekerd dat de toppen hoog genoeg gaan komen, daar hoef ik verder weinig meer aan te helpen.

 

Ze hebben één keer 2.5 liter per bak gehad, daar doen ze nu al 3 dagen mee... Mij prima, scheelt me weer water geven. De bakken zijn natuurlijk ook groot. Mede daarom verwacht ik dat de planten nog wel enige tijd door zullen groeien. De planten zullen tot zeker de vierde week van de bloei kunnen gebruiken om de pot vol te wortellen. De planten zullen waarschijnlijk ook zo lang blijven groeien, mij ook best, ze mogen best anderhalve meter worden... Maar nee dat hoop ik ook weer niet, maar een meter er bij heb ik echt geen problemen mee, ik heb alleen te weinig licht op een gegeven moment.

 

De bakken zijn erg groot, de voeding was er wel goed uit, specialmix light heeft écht een week voeding, zelfs een stekje achter het raam begon na een week lichtgroen te worden en daarna lichtgeel... Geen zin om over te potten dus maar dood gemaakt.

 

De planten lijken de EC van 1.42 prima te kunnen verdragen, als ze nu lekker gaan groeien ga ik kijken hoe ver ik het kan pushen, het is wel een prachthybride die veel kan hebben, maar of ik het zwaarste voedingsschema aan durf, dat weet ik niet.

 

Die atami meuk lijkt wel amerikaans bier joh, waterig... Als ik 5ml/L (maximaal aanbevolen) toevoeg zit de EC nog steeds maar nét boven de 1... Ik kan rustig 10ml/L toevoegen in de bloei, kost toch niks :P . De bloombastic tikt echter beter aan. Een klein scheutje (VEEL TE DIK DIE CRAP, niet met een spuit te doen gvd) op 5L verhoogt de EC genadeloos met 0.4EC.

 

Nou genoeg gezwets, PLAATJES:

 

De planten zijn nu ongeveer op de hoogte van de lamp aangekomen... Rechts kant A met Advanced Nutrients, links kant B met Atami.

gallery_9137_7880_233280.jpg

 

Advanced...

gallery_9137_7880_446300.jpg

 

Atami...

gallery_9137_7880_389452.jpg

 

Mammoth Hydroponics... 2 getallen achter de komma, kwalitatief voelen ze goed aan. De probes zijn beschermd dus breken moet je je best voor doen. Hoe ze het op de lange termijn doen weet ik niet, er gaan wel dure batterijen in, maar we zullen zien hoe deze meters me door de test heen helpen. Ze zijn geijkt voor de test, halverwege de test zal ik kijken hoe ver ze afwijken. Ik bewaar ze NIET in bewaarvloeistof, dat soort dingen wordt knoeiwerk bij mij. Ik schud ze droog en bewaar ze met beschermdop :D .

gallery_9137_7880_84426.jpg

 

Zo, dat was het verhaal voor nu dan weer...

 

Greets,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie bosjes zijn het.

Ik kan niet wachten op het rookverslag :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc, dat duurt nog zeker wel 10 weken hoor... Maar ja, dan zal ik wel een jointje voor je draaien... Hoop alleen niet dat ik dan weer commentaar krijg "Ja mooie joint, maar veel te puur", tssssss.... :) Zit er weer minder wiet in, is ie weer te dun... Pfffff :) .

 

@Blowmonkey, many thanks... I iz trying my best.

 

Ik zit alleen even met een klein denkprobleempje... Deze week geef ik 1.42EC±0.01 pH6.30±0.05. Voor de atami voeding betekend dit dat er "slechts" een kleine 7ml/L bij het KRAANWATER, dus hoge EC, gedaan moet worden. De aanbevolen maximum dosis van onze vrienden bij Atami is 5ml/L. Nu weet ik dat bloombastic heel fijn is voor de EC, schiet omhoog... Maar ik zit eigenlijk met een klein dilemma.

 

M'n kleine tentje is de hele oogst nog niet boven de 1.42EC geweest. Deze tent gaat echt fantastisch en nu weet ik dat >1.5EC het bodemleven stuk gaat, wellicht is het bij de biominerale lijn van Atami wél de bedoeling om bodemleven te houden, nu heb ik dus de vraag aan jullie wat jullie er van denken.

 

Moet ik de EC van Atami en Advanced Nutrients gelijk houden (gaat straks 10ml/L worden ofzo) of wat ik ook kan doen is de EC van de Atami voeding de gehele ronde gelijk houden aan 1.42EC, de Hennepdesk methode...

 

Zaterdag krijgt de AN kant in ieder geval een EC boost, dan staan ze 7 dagen in de bloei... Dus ik hoop op voldoende reacties... Ik wil het forum niet teleurstellen, maar ik wil de voeding van Atami ook niet op een verkeerde manier gebruiken. (in m'n kleine tent gebruik ik btw wel Bacto/Schimmels bij de Atami voeding.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Weer even een kleine update...

 

Inmiddels heb ik er voor gekozen om de Atami kant de gehele rit onder de 1.5EC te houden, de hele rit op 1.42 dus. Op deze manier gebruik ik altijd maar slechts 6ml/L behalve als er PK booster bij komt, dan ga ik alleen de verhouding verleggen, iets minder bloeivoeding dus. Op deze manier krijgt het bodemleven meer de kans om ook iets te beginnen. Net als bij mijn kleine tentje geef ik hierbij bacto omdat dit het bodemleven stimuleert.

 

De Advanced Nutrients kant heeft inmiddels geen bodemleven meer, misschien werkt het met deze voeding wel anders, geen idee.. Dat zien we dan wel weer... Ik moet zeggen dat ik het erg fijne voeding vind... Ik geef nu zo'n 3ml/L en dat was genoeg voor een EC van 1.71...

 

Het wordt een soort halfpipe van binnen, maar dan rond... Een pool ?

gallery_9137_7880_7832.jpg

 

Amnesia...

gallery_9137_7880_265921.jpg

 

Meer Amnesia...

gallery_9137_7880_213292.jpg

 

Ze zijn nu 9 dagen in de bloei, nog zo'n 54-61 te gaan dus... Inmiddels hebben ze 30 liter water gehad in de bloei... 15 liter per kant. De planten zijn een 50cm hoog, ze groeien nog een week echt hard, daarna nog een beetje en dan zijn ze ergens rond de meter denk ik (hoop ik) als ze uitgegroeid zijn...

 

De lamp gaat in het midden van de tunnel hangen, alles wat te veel naar het midden groeit wordt gesnoeid of geknakt...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je de planten gewoon laten groeien zonder een net op een 20/40cm van de lamp te spannen?

 

Word het dan niet moeilijker dan om te voorkomen dat de planten tegen de lamp gaan groeien?

 

Ik dacht om een net rond de lamp te plaatsen en de planten tussen de mazen te weven zoals klimop of een scrog methode. Als jou manier lukt, lijkt het me wel stukken minder werk: opbinden, etc.. <_<

 

Grtz Fif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik elastiekjes en jojo...

 

Elastiekje doe ik als een lus om de plant heen, trekt zichzelf aan, dit haak ik aan de jojo...

 

Als het licht aan is zal ik wel een foto maken...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dan even een paar foto's ter verduidelijking...

 

We doen het tenslotte voor 't plaatjes kijken, toch ?

 

Elastiekje, werkt prima (tot nu toe), rekt volgens mij wel mee... Al verwacht ik zeker geen bomen van takken.

gallery_9137_7880_556874.jpg

 

Gezellig samen hangen...

gallery_9137_7880_668968.jpg

 

Topje in de maak...

gallery_9137_7880_1528081.jpg

 

Het is zo goed als vol met toppen in de maak... Als alles wat er nu bij komt in de hoogte top is (wat gek zou zijn als het niet zo is) dan mag het wat mij betreft nu nog wel even groeien hoor, ik heb geen hoogteprobleem...

gallery_9137_7880_2020014.jpg

 

Ik ben wel tevreden tot nu toe...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zien er mooi groen uit en de WOG is aant vormen zo te zien :P

 

Men AN flesjes zijn ook binnen en heb net wat zitten prutsen op hun voedingscalculator, ben aan het denken om me ongeveer aan het light schema te houden of als ik tijd genoeg heb om met CO2 te klooien dan het heavy feeding schema. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik zal nog maar eens een kleine update doen. Inmiddels is het 1-0 voor Atami. De planten zijn nog steeds identiek, maar ik zie aan de Advanced kant kleine rode steeltjes ontstaan, het is een miniscuul probleem en wellicht trekt het nog bij, maar ik moet het toch even opnoemen :whistling .

 

De tent staat goed vol en de lamp komt tot op 10 centimeter van het blad, de planten vinden dit geen enkel probleem, geen spoor van verbranding, ook geen zwetende bladeren, prima eigenlijk, ik heb nu wel een paar takken moeten knakken om ze van de lamp af te laten groeien, hierdoor ontstaat er echt een muur met toppen, Ik hoop dat alles goed blijft staan/hangen! Alles wat iig de lamp in gaat vallen ga ik omhoog trekken, de rest maak ik me niet zo'n zorgen om.

 

Gezellig!!

gallery_9137_7880_294288.jpg

 

Het zijn geen kleine plantjes, en dat met een redelijk korte groeiperiode (14 dagen) 4 planten de meter... Maar ik had hier ook 2x600W tussen kunnen hangen in de afbloei natuurlijk... Ik verwacht dat je dan hele dikke stammen kunt kweken...

gallery_9137_7880_418211.jpg

 

Dit gaat een stel mooie toppen worden!

gallery_9137_7880_147136.jpg

 

Een kijkje in het gat...

gallery_9137_7880_367669.jpg

 

De voeding gaat nog steeds volgens schema, inmiddels een fles pH plus aan moeten schaffen, Advanced Nutrients gaat te laag bij het verhogen van de EC.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Keesthemad,

 

Nog weinig verschil te zien,het gaat wel redelijk gelijk op.

Ben je tevreden over je lamp verticaal? kan niet echt zien of ze rondom de lamp gaan groeien.

 

Wel mooie pics!

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...