Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NeedGreen

1e kweek PP - Hulp nodig

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst 5 PP stekjes gehaald <edit whazzup: we hoeven niet te weten waarvandaan>

Ik ben dus nog helemaal nieuw en heb nog veel onduidelijkheden ook al heb ik veel op dit forum gelezen.

Nu had ik als plan om de stekjes eerst in een liter potje te doen met universele potgrond. En dan na 3 weken voeding te geven,

Ik ben bang dat ik veel dingen verkeerd doe. Ik ben bang dat de potgrond niet goed is. Ook weet ik niet precies hoeveel water

het plantje nodig heeft. Ik heb de stekjes met pitpot en all in de grond gedaan alleen nu is mijn probleem dat bij sommige plantjes

blaadjes nog maar net boven de grond komen ( en de stengeltjes dus begraven ) Ook heb ik gezien dat de meeste steeltjes paars zijn

Maar ik had gelezen dat dat stres zou zijn.

 

Oke even op een rijtje:

- hoeveel water moet ik ze geven?

- heb ik ze wel goed begraven?

- heb ik er goed aan gedaan om ze in een redelijk klein potje te doen?

- Ze staan nu achter het raam ( vanwege de harde regen ) zou ik hier problemen mee kunnen krijgen?

 

Foto's zeggen misschien meer. Sorry voor de slechte kwaliteit volgende keer leen ik een camara van een maat van me.

gallery_20366_7834_85550.jpggallery_20366_7834_136996.jpggallery_20366_7834_136034.jpggallery_20366_7834_183162.jpggallery_20366_7834_114355.jpg

 

gallery_20366_7834_183162.jpg

 

gallery_20366_7834_136034.jpg

 

gallery_20366_7834_136996.jpg

 

gallery_20366_7834_85550.jpg

De witte stippen die je lijkt te zien op die foto's zijn in het echt waterdruppels

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt ze wel wat diep ingegraven inderdaad.

Beste had je ze zo diep moeten plaatsen zodat de eerste kiemblaadjes of de eerste internode (zijtak) net boven de grond was.

Dus zodat alle zijtakken compleet vrijwaren.

De onderste stengel kan niet zoveel kwaad als deze bedekt is maar de zijtakken moeten vrij zijn.

Daarnaast had je ook het beste even de potjes tot de rand kunnen vullen zodat er zoveel mogelijk grond in zat.

 

Voor de rest zijn het wel mooie stekjes (al lijken ze mij wel al wat groot voor stekjes maar dat kan aan mij liggen)

 

Succes.

 

Mvg, kllswhtvr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan ze gewoon in de vensterbank of?

 

als de stekken nog niet goed geworteld zijn moet er een hogere luchtvochtigheid zijn. die zou je kunnen bereiken door er een plastic zak over heen te trekken. zo creeer je een klein eigen klimaatje, de vocht verdampt dan wel maar blijft in het zakje wel een paar luchtgatjes erin, of de onderzijde een beetje open.

 

elke dag wel een tijdje open doen voor verse lucht.

 

succes met de kweek

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HejHej

 

PP ! altijd leuk.

Om wat antwoorden te geven op je vragen;

 

Ikzelf gebruik geen vast patroon voor het water geven..wel met voeding.

Met water hou ik gewoon de grond in de gaten en vaak als je ze in potten zet kun je voelen hoe zwaar ze zijn als je ze net water hebt gegeven.

Als je een dag later voelt merk je dat ie al veel lichter is..en dan kun je eventueel weer bij geven.

 

Gebruik binnekort wel wat grotere potten (15ltr) zodat de plant goed kan wortelen en houd de luchtvochtigheid hoog de eerste weken. ( 70/80%)

 

Mijn PP is bijna klaar nog 2 weken ongeveer

 

Foto-FVX8COVZ.jpg

 

Foto-RUEHFCZ6.jpg

 

 

Suc6 ermee !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt voor alle leuke reacties, en zo snel ook :rofl

 

@Killswhatever

Het zijn inderdaad aardig grote stekken dat viel me vanmiddag ook al op

maarja in de pitpots waren ze goed geworteld enzo dus dat lijkt mij geen probleem

ik heb je raad ook opgevolgd en heb de potjes helemaal vol met potgrond gedaan en de takjes er boven uit gehaald

( die aardig dicht op de pitpot zaten :innocent: )

 

@djzusie

Ja ze staan achter een heel groot zolder raam die ook helemaal open kan evt.

Alleen ik snap het van die zak niet? Gewoon een doorzichtige plastic zag er om heen doen met uiteraard wat lucht gaatjes?

 

@CannaKweker

Ook heel erg bedankt van je tips. Ik denk dat ik als ze goed zijn geworteld over ga zetten in 15/20ltr potten

En ik hoop dat mijne net zo mooi en groot worden als die van jou <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je toevallig ook gebruik maken van voeding of alleen water??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cannakweker

ja ik denk dat ik over +/- 3 weken ga beginnen met voeding. Iemand nog wat aan te raden ?

Ik heb niet zo'n heel groot budget zoals jullie al hadden gemerkt

 

Ik heb mijn plantjes nu met een plastic zak er om heen gedaan met aan de zeikant een gat. Maar ik ben bang dat ze dan niet genoeg zon zullen opvangen of heb ik daar ongelijk in?

 

Als dit niet een goede oplossing is dan kan ik altijd nog een mini kas maken of als het echt niet anders kan nog wat blaatjes door de midden knippen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo needgreen,

 

hier een pica, hoe het zou moeten, dit is wel in een hokje, en de pic is niet van mij maar hier is het wel duidelijk op te zien.

 

gallery_18008_6726_42406.jpg

 

bij jouw is er niet veel ruimte in de zak en de plant moet wel de ruimte hebben en genoeg verse lucht.

 

als het goed is gaat het condenseren in de zak en krijg je zo een vochtig klimaatje.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zult die tl`s toch op een hoogte van 5 cm van de plant moeten hangen

 

en welke kleur tl`s gebruik je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TechnFreak

Dat zijn mijn planten niet dat was een voorbeeld voor die zak <_<

 

ze staan er nu zo bij. Echte feest pakketjes :rofl

gallery_20366_7834_112004.jpg

 

Wat wel nog een probleempje is dat de bovenste stukjes van de plant aan het hangen zijn en de blaatjes ook een beetje :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een vraagje? wanneer kunnen de condooms van de plantjes af?

En ik heb 1 plantje dat een beetje een geel/wit blad heeft :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey,

 

Ik had eerder al gezegt dat 1 plantje een beetje een wit/gelig blad kreeg.

Nu krijgen de andere plantjes ook allemaal een beetje gelige blaadjes :huh:

Ik heb wat foto's gemaakt zodat jullie het even kunnen zien

Plantje 1. Dit is nog wel een aardig goed plantje. Maar helaas ook weer met gelige blaadjes.

gallery_20366_7834_11284.jpg

Plantje 2. Deze was vanaf het begin al een beetje scheef en nooit mijn favoriet geweest. En dat blad wat daar hangt dat was ook helemaal geel met ook nog bruinige plekjes erop ?

gallery_20366_7834_222857.jpg

Plantje 3. Dit plantje is volgensmij nog wel goed gezond maar ik ben bang dat zijn blaadjes ook al lichter worden.

gallery_20366_7834_76413.jpg

Plantje 4. Hier kun je het heel goed zien. Het afgeknipte blaadje is helemaal geel wit. Deze heeft het ook als enige zo erg

gallery_20366_7834_184485.jpg

Plantje 5. Dit plantje doet het volgensmij ook wel goed alleen heeft ook gelige vlekjes

gallery_20366_7834_216216.jpg

 

Nu wil ik een selectie maken van de twee beste plantjes en de andere drie wil een vriend wel van mij overnemen.

Welke twee zien het er het beste uit? En wat kan ik doen tegen die gele ( witte) blaadjes :whistling. De zakjes heb ik gister er af gehaald.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik streepjes op de stammetjes?

 

Ik zou de planten met de langste wortels en dikke stam en hoogste houden.

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

even geduld hebben. Ik zie een blokje bloot liggen. Als je ze net plant moet je bij de stam ook een beetje water geven. De stekken hebben hun wortels alleen maar in dat blokje zitten, en dat droogt uit. Verder zagen ze er niet zo best uit toen je ze kreeg, ik vermoed dat deze even gestaan hebben. Als de nieuwe blaadjes maar wel goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien scheelt er iets aan de voeding.... Wat geef je ze nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de PH van de grond?

De grond ziet er sowieso aardig nat uit.

Aangezien het stekjes zijn, moet je ze vooral om de stam heen water geven, anders drogen de wortels uit.

Hopen dat de nieuwe bladeren wel mooi zijn!

Ze stressen ook wel akelig hard volgens mij..

 

Succes ermee!

Neirruj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: wat is de pH van de grond? dat zal ik je vertellen... tussen de 4,9 en 6,4 maar hoogstwaarschijnlijk midden in de 5 tegen de 6 als je een beetje normale grond hebt gebruikt (and rising).

 

Als voorbemeste potgrond gebruikt hoef je je voorlopig geen zorgen te maken over voeding, zelfs met light mix kun je een aantal weken vooruit. Inderdaad wel er voor zorgen dat ze niet te nat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik Universele potdrong van de tuinen. Is die bemest of moet ik al beginnen met voeding?

Heel erg bedankt voor jullie tips :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal aan de achterkant van de zak staan of er voeding in zit of niet. Meestal wel hoor. Misschien zijn de Buffertabs die bij Sannie te verkrijgen iets voor jou? Tabs

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat dat er voldoende voeding in zit vor 6-8 weken dus dan kan ik nog wel 2 of 3 weken wachten

voordat ik begin met voeding of heb ik dat verkeerd ? ( heb de plantjes nu percies een week )

Er staat ook op dat er meststoffen, kalk, tuinturf en turfstrooisel in zit.

Maar ik heb de plantjes nu dus op het dak staan en het lijkt een stuk beter met ze te gaan :rolleyes:

Hopelijk word de stam ook nog wat verdikt door dat er altijd een klein briesje is. ze staan tussen 2 daken in dus er is haast nooit te vee wind.

En over die tabs ga ik nog even nadenken. En wazzup had de PH goed het is tussen de 5 en de 6.5

Nouja ik laat binnenkort sowieso nog wel even van me horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey ik dacht dat het maar weer eens tijd was voor een updatje :wacko:

Ze staan er goed bij en het lekkere weer doen ze goed, ik heb wel een klein probleempje. Ik ben bang dat 2 van mijn plantjes ziek zijn. Sommige van de blaatjes hebben een gelige tint aan maar één kant. Ook word het blad een beetje naar die kant gekronkeld. Nouja deze foto zegt hopelijk meer.

gallery_20366_7834_179833.jpg

 

Nu hoe ze er alle vijf bij staan :

gallery_20366_7834_149347.jpg

gallery_20366_7834_221679.jpg

gallery_20366_7834_130910.jpg

gallery_20366_7834_163618.jpg

gallery_20366_7834_39296.jpg

 

Hopelijk heeft iemand antwoord op de vraag van de ziekte :S

Verder zijn tips altijd welkom B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfecte plaats de Kilgoot.

 

misschien als je even geduld hebt en de planten kunnen zich een beetje settelen dan zal je zien dat het wel goedkomt..

 

Veel zon en weinig regen toegewenst! misschien zou je onder de potten een steen kunnen leggen zodat als het regent het niet van boven en van beneden komt. (vergeet dit als je ze elke keer naar binnen haalt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi needgreen,

Doe eens een search over het mozaiek virus zou ik zeggen , ik heb het

ook in mijn power plant stekken en het schijnt vaak voor te komen.

Het is niet over dreven ernstig , de mijne groeien gewoon lekker door en zijn al een meter groot.

 

Ik ben een beginner dus misschien dat ik er naast zit.

 

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kleine update :

Ik had de plantjes vanochtend even water gegeven en ik keek even onder de pot en wat zag ik daar,

De wortels kwamen uit de kleine gaatjes van de pot :(

 

Ik denk dat ik ze nog een dikke week laat staan en dat ze dan wel in 11L potten kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Na 2 weken werd het toch echt wel weer eens tijd voor een updatje.

Ze doen het goed met dit lekkere weer. Ik denk dat ik morgen ga beginnen met groei voeding.

Ik ga ze binnenkort ook in grotere potten zetten.

 

Hier paar foto's

 

gallery_20366_7834_25787.jpg

gallery_20366_7834_143494.jpg

gallery_20366_7834_298468.jpg

gallery_20366_7834_258131.jpg

gallery_20366_7834_130810.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...