Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

donjon

Recovery Haze - Hydro kweek

Recommended Posts

Uiteraard ga ik in dit topic verder.

Deze morgen zijn de nieuwe zaden aangekomen en ze zijn momenteel aan het weken in een glas water.

Ik heb deze keer ook pitpots meegeleverd gekregen. Weet nog niet ofdat ik ze ga gebruiken.

Gebruik jij dan ook de bacto's Guesswho? Of zijn die enkel bruikbaar op aarde?

 

@RR 33: Thanks :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

pitpots gebruiken molmol

Als ik de pitpots gebruik heb ik een slagingspercentage van 95-100%

Een echte aanrader

Sannie stopt ze er niet voor niets gratis bij :D

 

Bacto's gewoon gebruiken kan ipv wortelstim. maar ik gebruik beide

Alleen bij de eerste watergift over de pitpots giet ik het mee

 

Wel even goed de ph in de gaten houden als je wortelstimulator gebruikt

Sommige stimulatoren laten die tot ver boven de ph 10 stijgen!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, de nieuwe zaden hebben zo'n 20 uur geweekt in een glas water, en daarna zijn ze verhuisd naar de pitpots.

Ik ben eens benieuwd naar het resultaat. Klein vraagje nog, als de zaden in de pitpots gedrukt zijn, moet je ze dan nog bedekken, ik zie de zaden nu nog een klein beetje zitten.

 

gallery_20784_7849_99872.jpg

 

Nu staan ze in de propagator, met een constante temperatuur van 22 graden. De rest moeten ze zelf doen.

gallery_20784_7849_18690.jpg

 

Verder is er nog een aanpassing in het hok. Ik heb een extra ventilator erbij gehangen, dit om toprot (waar ik de vorige ronde last van had) te voorkomen.

De planten krijgen dan constant een verse bries over de toppen.

gallery_20784_7849_7578.jpg

 

De bovenkant van de rockwool cubes wordt naar verloop van tijd groen, dit komt omdat er algen op groeien. Op zich zijn de algen geen gevaar voor de planten, maar ze kunnen wel een goede kweekbodem zijn voor schimmels (zoals Botrytis).

Daarom heb ik cubecaps aangeschaft om dit tegen te gaan. Het heeft volgens de fabrikant vele voordelen, maar de voornaamste reden voor mij is alg voorkomen.

Zoals je ziet ga ik de zaailingen ook direct in een grote cube plaatsen, de kleine drogen veel te snel uit, met alle gevolgen vandien.

gallery_20784_7849_65131.jpg

 

En als laatste nog een foto van de drie plantjes. Ik zie nog geen geslacht maar als je naar de opbouw kijkt, dan denk ik dat de rechtse plant een man zal worden, en de twee linkse vrouwen. De rechtse groeit sneller en puntiger, de andere twee blijven lager en breder. We zullen zien.

gallery_20784_7849_34675.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi caps molmol

Echt professioneel hoor!

 

Je hoeft ze niet te bedekken hoor

De wortels zoeken zelf hun weg

Zelfs als het zaadje op de kop ligt ,

en de wortel de lucht in groeit keert de wortel vanzelf en richt zich dan op

 

Mooie constructie met de fannetjes ook

Kun je ze mooi hoger of lager hangen als dat moet

Ik zou ze persoonlijk alleen de eerste weken nog niet aandoen

Laat ze eerst maar eens wat groeien

 

Grzt Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En als laatste nog een foto van de drie plantjes. Ik zie nog geen geslacht maar als je naar de opbouw kijkt, dan denk ik dat de rechtse plant een man zal worden, en de twee linkse vrouwen. De rechtse groeit sneller en puntiger, de andere twee blijven lager en breder. We zullen zien.

 

Nou, ik zat er lekker naast. De plant in het midden was een man, de andere 2 vrouwtjes.

Hier nog een fototje van de man, uitgekleed en klaar voor executie. :)

 

gallery_20784_7849_17313.jpg

 

De 'herstart' gaat trouwens ook niet zo goed, nu had ik tegenvallende resultaten bij het ontkiemen. Ik zie wel wat er van komt. Al doende leert men.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volhouden molmol

Goed nadenken waar het fout gaat

En dat de volgende keer beter doen

 

Hoe zit het met de temp en rv?

Wat voor verlichting?

Vertel eens stap voor stap hoe je ontkiemt

Misschien kunnen we wat vinden wat niet goed gaat

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey guesswho? Bedank voor de steun. :)

Wel, ik had het enkele posts terug over pitpots, maar dat was verkeerd, ik gebruikte de nieuwe spongepots van sannie. Ik heb waarschijnlijk de gaten waar de zaadjes in gaan te smal gemaakt, daardoor is de ontkieming wat misgelopen. Maar ik heb de zaadjes na 4 dagen uit de spongepots gehaald en verplaatst naar rockwool plugs, en momenteel staan er al enkele volledig boven, en nog enkele doen goed hun best, ik denk er nog 7 gered te kunnen hebben.

 

Ik had er hier een topic over gemaakt, waar ik ook beschrijf wat ik doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 zaden zijn gered en staan al boven, 1 zaadje had een heel kort bruin worteltje en is dus dood, 1 nog niet ontkiemd en 1tje die ontkiemd is maar nog niet boven.

Laten we hopen dat ik van de 7 nog drie à vier vrouwtjes overhoud.

Ik zal in ieder geval de fout niet meer maken van de kleine plugs te laten uitdrogen, ze gaan direct in een grote cube. Nu is het aan de 7 zaailingen om hun twee oudere zusters in te halen.

 

Dit gaat nog goedkomen. :)

 

gallery_20784_7849_45021.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update.

De nieuwe zaailingen doen het goed, buiten 1. En de twee overige planten groeien als kool. De pH en EC blijven uitermate stabiel.

 

gallery_20784_7849_23212.jpg

 

En omdat de achterste plant sneller groeit dan de andere heb ik 'm een beetje gebogen.

 

gallery_20784_7849_42953.jpg

 

Handig is het niet, maar ik hoop zo snel mogelijk het geslacht van de zaailingen te weten zodat de 4 vrije plaatsen in het systeem ingenomen kunnen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes met je dames , mmoi systeem trouwens en dikke wortels zie ik , voor zon klein plantje hahahah

 

ik hou je verslag in de gaten nogmaals succes ,ik ben ook haze liefhebber

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi mooi leven in de brouwerij..Deze haze liefhebber gaat er op zijn gemak ook mee van genieten molmol..heel veel succes.. :lol:

 

Gr,

NN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je , Bjorn en No Name.

 

De tweede oudste blijven lekker doorgroeien. Dit zal wel wat problemen opleveren als de zaailingen in het systeem kunnen. Dit is dus ook één van de nadelen van NFT, je kan planten van verschillende groottes niet hoger of lager plaatsen.

 

gallery_20784_7849_48667.jpg

 

Nog een shotje van van boven.

 

gallery_20784_7849_95820.jpg

 

En de zaailingen doen het ook goed. Ik hoop binnen 1 tot 1,5 week het geslacht te weten en de 4 mooiste vrouwtjes te behouden. Die komen dan naast de 2 andere te staan.

 

gallery_20784_7849_46806.jpg

 

Ik denk ook de twee grootste naast de lamp te laten doorgroeien, en hopen dat ze zo snel mogelijk op gelijke hoogte komen. Iemand enig idee hoelang een plant blijft groeien als ze vanaf de start op 12/12 staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haze groeit wel een tijdje door

Denk wel een week of 4

 

Gaat lekker daar

Misschien kun je die twee in de scrog gooien

Netje erboven en flink opzij weg buigen

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update.

 

De twee grote planten heb ik uit het systeem gehaald. Het zou te veel problemen opleveren met de jongere planten, problemen zoals: hoogte verschil, EC, flushen, enz... Ik heb ze in een aardepot gezet en momenteel hebben ze de switch van hydro naar aarde overleefd.

 

Verder goed nieuws, van de acht zaailingen waren er zeven vrouwelijk. Daar heb ik de mooiste vijf uit geselecteerd.

Ik heb de zaailingen met de hand van water voorzien totdat ik het geslacht kon zien, ook dat bracht een klein probleem met zich mee. Zoals je op onderstaande foto's kan zien was het wortelstelsel al redelijk ontwikkeld. Maar met wat wrikkelen en friemelen kon ik de meeste kleikorrels eruit krijgen zodat de planten in het NFT systeem konden.

gallery_20784_7849_33330.jpg

 

gallery_20784_7849_37456.jpg

 

Hier staan de planten net in het systeem.

gallery_20784_7849_28394.jpg

 

gallery_20784_7849_6465.jpg

 

De dag erna voor een weekje op verlof gegaan en bij terugkomst was dit het resultaat.

gallery_20784_7849_29151.jpg

 

gallery_20784_7849_11936.jpg

 

De achterste drie zijn mooi compact, de voorste twee zijn een beetje aan het strekken.

Bij de twee grotere planten (die nu in een aardepot staan) was er ook 1 mooi compact en 1 die echt als een pijl omhoog ging. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja man

met vallen en opstaan komen we er wel, hehe..

mooie score het % vrouwen,

 

je zou de buitenste 4 iets naar de hoek kunnen trekken,buigen,

zodat je een beetje komvorm maakt,

of ze gewoon lekker laten gaan?

 

als je nou zit te draaikonten he,

en je hebt zin om wat te doen..

 

misschien dat stuk osb voor je kast weghalen of bekleden met vijverfolie?

of gaat dat al jarenlang goed?

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja man

met vallen en opstaan komen we er wel, hehe..

Inderdaad, maar ik hoop dat ik nu geen tegenslagen meer heb en deze kweek tot een mooi einde kan brengen.

 

misschien dat stuk osb voor je kast weghalen of bekleden met vijverfolie?

of gaat dat al jarenlang goed?

Dat stuk osb is eigenlijk de vloer in de schuur. Weghalen of bekleden zit er niet in. Denk je dat het een probleem gaat worden ivm water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet veel te melden. Ze groeien als kool. 1 Strekker heb ik gisteren gebogen, de andere strekker is binnenkort aan de beurt. De andere 3 blijven mooi laag met kort op elkaar volgende nodes.

 

gallery_20784_7849_28869.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die groeien idd als kool

Wel even een netje erboven spannen met gemak

Anders vallen ze straks om :rolleyes:

Haze wordt aardig hoog en ze hebben weinig ondersteuning van hun wortelgestel

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik inderdaad moeten doen Guesswho?

Ik hoop alleen dat ze niet te groot gaan worden, mijn hok zelf is maar 180cm, de planten mogen dus ongeveer 150cm groot worden.

 

vingers kruisen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb ik ook al aan zitten denken

Maar 150 das best hoog zolang heb je ze ook geen voorgroei gegeven

 

 

Mijn super silver haze groeit ook aardig door

Schat zo'n 70 cm hoog op het moment

Wel lange slungels die haze heel anders als bv een pp

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, de ontkieming moet nog veel beter kunnen.

Ik heb nu al 2 keer ontkiemt in die kleine plugs en iedere keer zijn er uitvallers, de zaadjes ontkiemen maar sterven toch in een vroeg stadium. Voeg daar nog enkele uitvallers aan toe omdat die verrekte plugs zo snel uitdrogen.

 

Ik gebruik ook jiffy's voor groentezaden te ontkiemen. Ben momenteel met een klein experiment bezig, er staan er zo'n 44 te ontkiemen, ben eens benieuwd hoeveel % er boven zal komen.

Molmol hoeveel kost zo een hydro set..want ik heb ze nu in spongepots zitten sinds vorige week maandag en ze hadden tot woensdag licht gekregen en toen had k gelezen dat er geen licht onder moest ..heb ik ze toen uitgedaan..maar vandaag weer aangedaan ..er is nu nog niks te zien et leek wel alsof een van de zaadjes beetje openbarste en de andere die kan k niet zien..maar k denk wel dat ze nog boven komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie hydro kweek. :P

Ze beginnen nu echt lekker te gaan.

Je kast groeit lekker vol.

Toch zou ik eens kijken of je de RHP kleikorrel ergens kan krijgen.

Die bevatten minder verontreinigingen en zijn minder zout.

Ook een hogere capillaire werking en meer aanhechtingspunten zorgen voor een betere kweek.

De rhp korrel is ook niet mooi rond maar wordt gebruikt door de proffesionele kastelers.

Er is vast wel een shop daar die ze heeft. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Molmol hoeveel kost zo een hydro set..

Ik gebruik een NFT systeem, dus de voedingstank + tray + pompje + spreadermat koste me samen zo'n 69 pond. Dat is natuurlijk exclusief apparatuur zoals afzuiger, lamp, enz...

 

want ik heb ze nu in spongepots zitten sinds vorige week maandag, er is nu nog niks te zien et leek wel alsof een van de zaadjes beetje openbarste en de andere die kan k niet zien..maar k denk wel dat ze nog boven komen

Misschien best eens een spongepot openprutsen, als je het gat te klein gemaakt hebt bestaat er een mogelijkheid dat je zaadje niet kan openbarsten of zich niet kan richten. Binnenkort zijn er nieuwe spongepots beschikbaar waarin het gat al gemaakt is.

 

@Doc: Bedankt voor de tip ivm RHP kleikorrels. Ik zoek wel eens een shop hier in de buurt die ze aanbiedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooie hydro kweek. :P

Ze beginnen nu echt lekker te gaan.

Je kast groeit lekker vol.

Toch zou ik eens kijken of je de RHP kleikorrel ergens kan krijgen.

Die bevatten minder verontreinigingen en zijn minder zout.

Ook een hogere capillaire werking en meer aanhechtingspunten zorgen voor een betere kweek.

De rhp korrel is ook niet mooi rond maar wordt gebruikt door de proffesionele kastelers.

Er is vast wel een shop daar die ze heeft. :P

 

At molmol..ja ik heb een paar geholpen om een beetje door te breken..ik zag dat het zaadje begon te barsten..er is eentje die gewoon goed is doorgekomen en bij een paar zaadjes was er niks gebeurd.. :D maar heb er weer vier in een glas water gedaan om te kijken hoe die methode werkt met het worteltje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes gaan nog steeds sterk. Ik heb wat touw gespannen tussen de planten, zo hebben ze wat steun en kan ik ook nog wat takjes buigen. Ik hoop alleen dat ze niet meer groeien.

 

Bovenaanzicht

gallery_20784_7849_65631.jpg

 

Vooraanzicht

gallery_20784_7849_25760.jpg

 

Close-upje

gallery_20784_7849_135065.jpg

 

En als laatste, de wortelmassa

gallery_20784_7849_26349.jpg

 

Kan/mag ik ook wat dieven onderaan? Of kan dit niet meer als de planten in bloei staan?

En vinden jullie de topvorming al voldoende voor planten van ongeveer 7 weken oud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...