Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Markiss

Koolstoffilters zuiverd alles wat er doorheen gaat?

Recommended Posts

Hey jongens!

 

Ik vroeg mij af. Een koolstoffilter. Je hebt ze in alle maten en vormen maar.. Neem nu, ik ga even overdrijven. Je hebt 50.000 amnesia girlz klaar om te oogsten, ze hebben echt monster buds en ze staan in een kamer met 1 luchtin- en uitgang. De luchtinlaat laat je vrij en op de luchtuitgang. Waar dus alle lucht traag word doorheen gezogen is een 500m³ koolsttoffiltertje aangesloten. Alle lucht die dus uit de kamer met 50.000 planten word gezogen gaat langs dat ene filtertje. Zal het dan geurvrij zijn in de kamer er naast? Even concluderen dus. Word alle lucht die door een koolstoffilter word aangezogen volledig gezuiverd of heeft een filter een bepaalde maximumcapaciteit. En zal deze vlugger verzadigd raken of niet?

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wens je succes met 1 filtertje van 500 m3 ;) zo'n filter gebruik vaak op een 600 watter en dan word de filter na mate de oogst dichterbij komt MAXIMAAL BELAST

 

ga uit van het aantal lampen dat je hebt staan de wattage x het aantal lampies = m3 voor je koolstoffilter

al meot ik zeggen dat als je bijv 4 x 600 watt heb en je hebt een filter met een capeciteit van 2000 kuub dat dit VAAK wel geneog is ...

 

hoop dat je er wat an hebt ( succes met je 50.000 amnnezen :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey toch bedankt voor het antwoord maar je zit volledig naast mijn vraag te antwoorden :) Ik weet ook wel dat dat niet genoeg kuub is enzo.. (ik ken de berekeningen mijzelf ook).

 

Ik zal ze even herformuleren. Word alle lucht die door een filter word gezogen volledig gezuiverd? Misschien zo beter. De amnezen waren gewoon om het plaatje een beetje in te beelden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

he Markiss,

 

Plaatje in te beelden.., puur om de geur van ze? ;)

 

Je zegt het zelf al maximumcapaciteit.

Alles wat erin gaat, kan niet volledig gefilterd worden,.. waardoor je dus toch de amnesias ruikt.

 

gr

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Markiss,

 

In principe als je genoeg capaciteit hebt(overcapacitiet) dan zou je alle luchtjes filteren met een filter....maar uit ervaring weet ik dat met een groot aantal planten het niet het geval is.

Het heeft er denk ik mee te maken met de snelheid waar je mee door je filter zuigt.

Maar je uitgeblazen lucht naar buiten toe word snel genoeg vermengt met "schone" lucht dat het niet ruikbaar is tenzij je voor je uitblaas gaat hangen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is een bepaald verzadiginspunt van de lucht voor de terpenen, de geurstoffen. Er kan wel meer bij, maar dan moet er eerst oud weer weg. Als je een goede filter hebt zul je niets of niks ruiken.

 

We gaan er vanuit dat dit is voor planten die zonder zon lekker hangen te drogen oderso... Dan is het goed mogelijk... Alleen dan zou ik wel de allerbeste filter halen die je krijgen kan.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk een 500m³ filter is ontwikkeld om 500m³ lucht per uur te filteren.

 

dit betekent dus dat als je 500m³ per uur door je filter trekt dit goed gefilterd wordt. als je meer m³ per uur erdoorheen zuigt zal hij niet alles optimaal filteren.

(btw als je veel minder dan je filtercapaciteit per uur erdoor heen zuigt werkt je filter ook niet optimaal)

 

bedenk wel dat als je maar 500m³ per uur filtert met 50.000 amnezen dat je veel te weinig luchtstroom hebt en de temperatuur gigantisch oploopt en ze ook zeker te weinig verse lucht krijgen! maar in de kamer ernaast zal je niks ruiken.

 

hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een AK filter slaat door, de adsorbtie houdt op en dan gaan geurdeeltjes gewoon loslaten waar nieuwe geurdeeltjes hechten

 

In de chemische industrie (of afvalverbranders) is een reinigingstrap van het afgas vaak een actief-koolbed. Deze bedden worden regelmatig vervangen. De beladen kool is hoog giftig. Je kan Actief kool wel ontdoen van de stoffen.

 

Als je wil weten of er bijvoorbeeld benzeen in de lucht zit dan kun je dat onderzoeken door lucht over een actief koolbuisje te leiden

 

de benzeen hecht aan de kool en als je het buisje dan laat analyseren vind je benzeen. Voordat het geanalyseerd wordt wordt de benzeen "gedesorbeerd" wat wil zeggen dat het wordt losgeweekt

 

Je kan met actief kool ook water reinigen, een laag zand, een laag kool, een laag fijn zand etc

 

Niet alle stoffen hechten aan kool, sommige metalen beter dan andere (kwik heel goed) sommige hechten goed aan kool, bijvoorbeeld organische stoffen als benzeen maar ook dioxine

Share this post


Link to post
Share on other sites
kijk een 500m³ filter is ontwikkeld om 500m³ lucht per uur te filteren.

 

dit betekent dus dat als je 500m³ per uur door je filter trekt dit goed gefilterd wordt. als je meer m³ per uur erdoorheen zuigt zal hij niet alles optimaal filteren.

(btw als je veel minder dan je filtercapaciteit per uur erdoor heen zuigt werkt je filter ook niet optimaal)

 

hoop dat je hier wat aan hebt :)

 

Bart is de winnaar.. Dit was feitelijk wat ik moest weten :P Ik weet ook wel dat die amnezen niet genoeg geventileerd zullen worden, temp hoog zal oplopen, etc.. maar ik heb gewoon geen 50.000 planten. Dat was gewoon om een immense "stank" te kunnen inbeelden ;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Markiss,

 

Doe je ogen dicht en beeld je in dat je tussen 50.000 amneesjes staat......en...en...stinkt he.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bart is de winnaar.. Dit was feitelijk wat ik moest weten :D Ik weet ook wel dat die amnezen niet genoeg geventileerd zullen worden, temp hoog zal oplopen, etc.. maar ik heb gewoon geen 50.000 planten. Dat was gewoon om een immense "stank" te kunnen inbeelden ;) :)

 

Dit is incorrect,

 

Bij jouw voorbeeld zal de geurconcentratie (geurdruk) dusdanig hoog worden dat het filter binnen zeer korte tijd verzadigd is. Dit zal heel kort goed gaan en dan ook heel snel goed fout. Het enige wat in dit geval werkt zal een extreem overgedimensioneerd filter wezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Koffiemaalsel doet de trick!!!!Dit lekkere drankje neutraliseert de terpenen in de lucht.Koffie wordt ook altijd gebruikt in de parfumindustrie voor neutralisatie, zeker bij het testen van geuren.:) Naast een goeie koolstoffilter ook een ionisator gebruiken

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koffiemaalsel doet de trick!!!!Dit lekkere drankje neutraliseert de terpenen in de lucht.Koffie wordt ook altijd gebruikt in de parfumindustrie voor neutralisatie, zeker bij het testen van geuren.:) Naast een goeie koolstoffilter ook een ionisator gebruiken

 

Namaste ;)

 

Kan je ook vertellen hoeveel kilogrammen koffieprut er nodig zijn om het gegeven voorbeeld te neutraliseren?:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Geen koffieprut, maar gemalen koffie. :) In Colombia deden ze het ook om de honden te slim af te zijn.

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Markiss,

 

Leuk hoor, die blah blah hier boven, maar het correcte antwoord is nee :D In de scheikunde en de natuurkunde is er altijd een evenwicht. Dus alhoewel er een groot gedeelte van de geur moleculen aan ket koolstof gaan plakken, zal er een klein gedeelte ook loslaten. Ik weet niet wat de verhouding is, mischien wel een ratio van 0.99999999999999999999, maar het zal nooit 100% zijn. Ruik je dat ene molecuul dat het filter verlaat? Nee. dus is het adequaat :D

 

Verder is er ook nog dispersie. Laat een scheet en in no time ruikt iedereen het :) Dus ondanks dat de luchtstroom naar binnen wordt gezogen, kan het zijn dat er moleculen tegen de stroom in naar buiten gaan, via de lucht inlaat. Kun je de luchtstroom noch zo hoog hebben, aan de wand van de buis is de luchtsnelheid 0.0 :P Maar ook hier is de kans niet groot dat je dat gaat ruiken. Maar, met 50000 planten? Who knows :) En amnesia ruikt in ieder geval beter dan een scheet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft te maken met de contact-tijd.

Hoe lang de lucht in contact is met de kool in het filter.

Blaas dus niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid kuub per uur,

anders wordt de contact-tijd te kort om voldoende geur te absorberen.

 

In de scheikunde en de natuurkunde is er altijd een evenwicht. Dus alhoewel er een groot gedeelte van de geur moleculen aan ket koolstof gaan plakken, zal er een klein gedeelte ook loslaten

Hoezo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Markiss,

 

Leuk hoor, die blah blah hier boven, maar het correcte antwoord is nee :D In de scheikunde en de natuurkunde is er altijd een evenwicht. Dus alhoewel er een groot gedeelte van de geur moleculen aan ket koolstof gaan plakken, zal er een klein gedeelte ook loslaten. Ik weet niet wat de verhouding is, mischien wel een ratio van 0.99999999999999999999, maar het zal nooit 100% zijn. Ruik je dat ene molecuul dat het filter verlaat? Nee. dus is het adequaat :D

 

Verder is er ook nog dispersie. Laat een scheet en in no time ruikt iedereen het :) Dus ondanks dat de luchtstroom naar binnen wordt gezogen, kan het zijn dat er moleculen tegen de stroom in naar buiten gaan, via de lucht inlaat. Kun je de luchtstroom noch zo hoog hebben, aan de wand van de buis is de luchtsnelheid 0.0 :P Maar ook hier is de kans niet groot dat je dat gaat ruiken. Maar, met 50000 planten? Who knows :) En amnesia ruikt in ieder geval beter dan een scheet ;)

 

Zoals ik eerder al uitgelegd hebt is er een bepaald verzadigingspunt in de lucht waarbij de geurdruk het hoogste is. Koolstof zoals het in de filter zit is poreus, daar kunnen lucht en andere stoffen doorheen, maar grotere stoffen blijven achter in het poreuze koolstof, tot het natuurlijk verzadigd is. Koolstof is zéér efficient en aangezien alles met marges gaat... Als je het zelf niet kunt ruiken zit je goed want cannasniffers bestaan niet en er zijn maar een paar drugshonden in NL, dus tsjah...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koolstof zoals het in de filter zit is poreus, daar kunnen lucht en andere stoffen doorheen, maar grotere stoffen blijven achter in het poreuze koolstof, tot het natuurlijk verzadigd is.

 

Het Actieve Kool heeft een gigantisch inwendig oppervlak. Dit oppervlak is geladen, en hierdoor "kleven" er geladen,(vaak organische), stoffen aan. Het is niet zoiets als een filter of een zeef, je moet het zien als een olie/water mengsel, sommige stoffen hebben meer affiniteit met het water en zullen hierin beter oplossen, andere stoffen zullen meer affiniteit hebben met de olie en zullen hier in oplossen. Dit is de basis van vele scheikundige scheidingmethodes

 

Het is geen absorptie maar adsorptie

 

lees dit bijvoorbeeld eens

 

de grootte van het molecuul is dus onbelangrijk, het gaat om de oppervlaktelading, of, de behoefte tot kleven

 

 

edit: laatste link was fout

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het heeft te maken met de contact-tijd.

Hoe lang de lucht in contact is met de kool in het filter.

Blaas dus niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid kuub per uur,

anders wordt de contact-tijd te kort om voldoende geur te absorberen.

spot on. Als je te veel (dus te snel) er doorheen zuigt krijg je lekken. Maar ook bij heel zacht ventileren kunnen er geurmoleculen doorheen dwarrelen. Beste effect wordt verkregen bij de aanbevolen capaciteit voor een bepaalde geurdruk. En het heet volgens mij inderdaad adsorberen (Bij adsorptie is er sprake van het hechting van een stof aan het oppervlakte, in dit geval dus de interne oppervlakte van het actieve kool, terwijl er bij absorptie sprake is van het opnemen van een stof (bijv. gas of vaste stof) in een ander medium. Het opnemen van een gas in vloeistof heet dus absorberen).

 

Bij een hogere belasting wordt dus eerder verzadiging bereikt.

 

Overigens zijn er verschillende groottes poriën in de kool waar bepaalde moleculen beter hechten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
spot on. Als je te veel (dus te snel) er doorheen zuigt krijg je lekken. Maar ook bij heel zacht ventileren kunnen er geurmoleculen doorheen dwarrelen. Beste effect wordt verkregen bij de aanbevolen capaciteit voor een bepaalde geurdruk. En het heet volgens mij inderdaad adsorberen (Bij adsorptie is er sprake van het hechting van een stof aan het oppervlakte, in dit geval dus de interne oppervlakte van het actieve kool, terwijl er bij absorptie sprake is van het opnemen van een stof (bijv. gas of vaste stof) in een ander medium. Het opnemen van een gas in vloeistof heet dus absorberen).

 

Bij een hogere belasting wordt dus eerder verzadiging bereikt.

 

Overigens zijn er verschillende groottes poriën in de kool waar bepaalde moleculen beter hechten.

 

He whazzup,

 

Ik zou voorzichtig zijn met deze uitspraak "Maar ook bij heel zacht ventileren kunnen er geurmoleculen doorheen dwarrelen". Vraag de persoon die jou dit verteld heeft eens welke wet of verschijnsel hier verantwoordelijk voor is? AC heeft een minimale contact tijd, geen maximale of ideale. Ben benieuwd naar zijn antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

opgetekend tijdens een interview bij CAN. Dat dwarrelen moet je maar een beetje plastisch nemen overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maximaal bestaat idd niet (en neem van mij aan dat ik weet waar ik over praat, wij ontwerpen de aktief koolbedden voor gote chemische plants) wij rekenen wel met maximale verblijftijden maar niet in verband met de efficientie van het medium an sich, meer de dimensionering van de installatie. Kijk bij een debiet van 50.000 Nm3/u (nm3=een droge kuub bij 0 graden C en 1013mbar) kun je wel een verblijftijd van een uur wensen, maar dat houdt in dat het gehele terrein ingenomen wordt...

 

Wat wel een punt is is de belasting van het filter, bij overbelasting zal niet alleen doorslag plaatsvinden maar onder de juiste omstandigheden kan het hele filter uitfikken als gevolg van de bindingswarmte die vrijkomt. In de US zijn verschillende chemische plants de lucht in gegaan hierdoor (locale overbelasting leverde hotspots, bij stilleggen van de installatie zuurstofintreding en vlam als gevolg, AK fikt als een tierelier)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...